Gå til innhold

Hva vasker dere gulvet med? Jeg føler ikke det blir rent med kun vann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsåpe er best, elsker lukta også!

Anonymkode: bf204...e82

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått med med grønnsåpe er fyfy og det må man ikke vaske gulvet med. Jeg føler ikke det blir rent med kun vann da.

Hva kan jeg ha i vannet sånn at det faktisk lukter friskt og rent? Sånn at jeg føler gulvet blir rent

Takk på forhånd 🙂

Anonymkode: da649...823

Det du må ha er en god microfibermopp. Forskning viser at all form for såpe legger seg som en film på flatene og bakterier elsker det og formerer seg i det. Bare vann og en god microfibermopp suger opp alle bakterier og blir vasket på 90grader i maskin etterpå. Det er ikke rent fordi det lukter grønnsåpe eller jif.

Tv2 hjelper deg hadde en test av jif vaskemidler og de fant også ut at en microfiber klut som var lett fuktet med vann var mye mer effektiv enn jif. De testet benkeflater etterpå og det var stor forskjell i bakterieantall.

Hilsen renholdsoperatør. 

Anonymkode: 0d9c3...3fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vasker gulver med bare vann. Sunlight svanemerket oppvask fungerer greit, eller en liten dråpe Jif eller annet gulvvaskemiddel. 

Anonymkode: 7fb18...c2d

Jo. Faglærte renholdere gjør det. Hva man velger å gjøre hjemme er jo opp til hver enkelt. Men det som blir renest er faktisk å bare bruke microfiber og vann. Forskning viser at det er stor forskjell i bakterieantall etter vask med microfibermopp og vann, vask med såpe. 

Men nå har jo ingen dødd av å bruke såpe på gulvene og bordflatene sine og man får heller ikke mattilsynet på besøk i egen bolig. Så hvis man føler det er best med såpemidler, så kjør på. 

Anonymkode: 0d9c3...3fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2019 den 17.43, Million skrev:

Det selges som vaskemiddel. Hvorfor mener du at det ikke er det, i motsetning til produsenten? Jeg bruker f.eks. klorin til å vaske nedi kjøkkenvasken, der alle mulige bakterier ellers kan få fotfeste pga alle matrester, fett og lignende som spyles løs nedi der.

Det er et middel som desinfiserer men det fjerner ikkje smuss. Så i allefall må det VASKES med et vaskemiddel først, før man desinfiserer. Og så trenger man ikkje desinfiserer et gulv, så sant det ikke ska utføres kirurgiske inngrep der. 

Anonymkode: 1827d...cd9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2019 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Vi finner ingenting som passer til vårt gulv.

Vann - Blir ikke rent overhodet. Skulle trodd det ikke ble tørket over engang.
Grønnsåpe for gulv - Ekkel fetthinne som ødelegger gulvet.
Vanlig grønnsåpe - Ekkel fetthinne som ødelegger gulvet.
Salmiak - Blir litt renere, men veldig klissete.
Gulvsåpe fra Ajax - Litt renere, men veldig klissete.
Gulvsåpe fra Europris - Blir ikke rent, bare veldig klissete.
Engangs våtmopp fra JIF - Funker best, men blir også veldig klissete og ikke ordentlig rent.
Vanlig Ajax - Litt renere, ekkel fetthinne.
Sitron-Ajax - Litt renere enn vanlig Ajax, men ikke rent. Veldig klissete.
Ajax og grønnsåpe-blanding - Fetthinne.

Vi vet heller ikke nøyaktig hvilket gulv vi har, for boligmappa har mange avvik. Vi vet rett og slett ikke hva som stemmer og ikke stemmer i den. Hadde vi med sikkerhet kunnet si at vi har det og det gulvet, så hadde vi fått tak i vaskemiddel fra produsenten. Faren min klarer å se at vi har laminat med en eller annen idiotisk lakk, men vi vet ikke noe mer.

Anonymkode: b9a9e...d26

Dere bruker ikke for mye såpe da hvis alt blir klissete? Har aldri opplevd klissete gulv noen steder jeg har bodd, og jeg bytter vaskemiddel hver gang jeg kjøper. 

Anonymkode: d7f69...fc9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et middel som desinfiserer men det fjerner ikkje smuss. Så i allefall må det VASKES med et vaskemiddel først, før man desinfiserer. Og så trenger man ikkje desinfiserer et gulv, så sant det ikke ska utføres kirurgiske inngrep der. 

Jeg bruker også klorin på badegulvet, i do og utenpå do. 

Anonymkode: f6c68...573

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis en annen oppfatning av hva klorin er og kan brukes til, for det fjerner så absolutt smuss. Man ser jo bokstavelig talt møkka løsne og bli borte. Vannet blir grått, underlaget rent og blankt. Doen blir ren og blank.

Jeg bruker den ikke på gulv og sånt da. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2019 den 6.32, Million skrev:

Du har tydeligvis en annen oppfatning av hva klorin er og kan brukes til, for det fjerner så absolutt smuss. Man ser jo bokstavelig talt møkka løsne og bli borte. Vannet blir grått, underlaget rent og blankt. Doen blir ren og blank.

Jeg bruker den ikke på gulv og sånt da. 

Det klorin gjør er å bryte ned proteiner og vannet bærer det avgårde, så du har rett i at det fjerner smuss men på en helt annen måte enn vanlige vaskemidler. Ingen seriøse operatører anser klor som et vaskemiddel. Det er et desinfeksjonsmiddel/oksidasjonsmiddel til spesiell bruk. Et vanlig vaskemiddel inneholder tensider som omfavner skitten og løsner det fra overflaten. 

Anonymkode: 55126...10c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det klorin gjør er å bryte ned proteiner og vannet bærer det avgårde, så du har rett i at det fjerner smuss men på en helt annen måte enn vanlige vaskemidler. Ingen seriøse operatører anser klor som et vaskemiddel. Det er et desinfeksjonsmiddel/oksidasjonsmiddel til spesiell bruk. Et vanlig vaskemiddel inneholder tensider som omfavner skitten og løsner det fra overflaten. 

Må bare berømme dette differensierte og kunnskapsrike innlegget. Kunne ønske meg at flere på KG skriver med slik innsikt og også respekt for samtalepartneren på nettet.

Anonymkode: 0407e...bd3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2019 den 2.07, AnonymBruker skrev:

Ingen vasker gulver med bare vann. Sunlight svanemerket oppvask fungerer greit, eller en liten dråpe Jif eller annet gulvvaskemiddel. 

Anonymkode: 7fb18...c2d

Denne tror jeg er godt tilbakevist nå. Rent vann og microfiber vasker rent som bare det, og er veldig vanlig. 

På 26.6.2019 den 16.33, Veranda skrev:

Skyllemiddel fikk jeg til tips i dag, lukter frisk.👍😊 Hadde aldri tenkt tanken å bruke skyllemiddel på gulv. 

Og det er det gode grunner til. Fortsett med det, du, skyllemiddel har ingenting på gulv å gjøre og ikke rengjør det heller. Vil du det skal lukte skyllemiddel i hele huset kan du heller sette frem en skål med uhumskhetene eller bruke duftlys e.l. 

Anonymkode: 80dbd...ec5

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står på flasken med Klorin; "rengjøringsspray med klor". og "hygienisk rengjøring og fjerning av misfarging".

Så jeg forholder meg til det.

Men jeg bruker det som sagt ikke på gulv etc, men i vasken og toalettet, steder som trenger bakteriedrepende midler. Jeg bruker den sprayen også på skjærefjøla når jeg har hatt rått kjøtt liggende på den. Skyller godt med mye rennende vann etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Bruker Allrent fra Klar. 

AnonymBruker
Skrevet

Klar synst jeg er supert ☺️ Fekk skjolder av andre såper. Men ikke klar. Så jeg bruker kun klar til alt nå 👌 frisk lukt og

Anonymkode: 463b4...d08

Skrevet

Hvis gulvet ditt tåler en vask med steamer så anbefaler jeg det for å fjerne kliss. 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.6.2019 den 7.57, AnonymBruker skrev:

Én dråpe Zalo (til slutt, slik at det ikke skummer) og en dråpe Salmiakk. Så sier jeg "simmsalabim bamba saladu salabim", bøyer meg forover og vifter med armene, og da er det magiske gulvbrygget ferdig.

Hadde aldri i verden villet brukt salmiakk. Det er så mange kjemiske stoffer i det og de blir liggende i lufta. Ikke bra å puste inn. Enda verre hvis man har barn eller dyr..

Anonymkode: fb112...ede

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri i verden villet brukt salmiakk. Det er så mange kjemiske stoffer i det og de blir liggende i lufta. Ikke bra å puste inn. Enda verre hvis man har barn eller dyr..

Anonymkode: fb112...ede

En dråpe salmiakk var da ikke mye... 

Anonymkode: bfed5...026

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Million skrev:

Det står på flasken med Klorin; "rengjøringsspray med klor". og "hygienisk rengjøring og fjerning av misfarging".

Så jeg forholder meg til det.

Men jeg bruker det som sagt ikke på gulv etc, men i vasken og toalettet, steder som trenger bakteriedrepende midler. Jeg bruker den sprayen også på skjærefjøla når jeg har hatt rått kjøtt liggende på den. Skyller godt med mye rennende vann etterpå.

Dessverre så kan klor markedsføres slik det gjøres, de fleste eksperter er enige at dette hører ikke hjemme noen steder. Men for all del så høres det ut som om du har et relativt fornuftig forhold til klor selv om jeg selv mener klor ikke hører hjemme i hverken do eller vask i et vanlig hjem, annet enn periodisk til bleking og desinfisering ved sykdom, desinfisering av kjøleskap o.l. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare berømme dette differensierte og kunnskapsrike innlegget. Kunne ønske meg at flere på KG skriver med slik innsikt og også respekt for samtalepartneren på nettet.

Så hyggelig av deg :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...