Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som er ekstremt usikker. Jeg er veldig glad i henne, men føler at jeg på en måte har blitt en mor for henne.

Hun slet med et par fag på studiet og da satt jeg mye sammen med henne fordi hun trengte hjelp, og hun klarte seg greit på eksamen. 

Så kom arbeidslivet og dette fortsatte. Det er spørsmål til stadighet, og jeg blir rene coachen, uten å egentlig ha noen bedre forutsetninger til å svare. Forskjellen er at jeg konstant jobber for meg selv, og derfor har jeg opparbeidet mye kunnskap ved å drite meg ut, krype til korset, skrive e-poster, ringe osv. Hun er mer passiv.

Jeg har brukt penger på advokat i forbindelse med noe, og dette har hun også dratt nytte av i tilsvarende situasjon, men da ved å ikke måtte betale regningen selv.

I kjærlighetslivet er det likt. Etter bruddet var det nok en runde med coaching og støtte. Deretter var hun på tinder og igjen måtte andre forklare henne hva ghosting er, hvordan spillereglene er osv osv osv. Har hun en date, må andre svare på om hun burde satse på han eller ikke.

I utgangspunktet var hun en jeg møtte på studiet, men har overtatt venner av meg, ligget med eksen til en venninne og på en måte vært veldig sosialt klønete.

Det jeg ser er jo at jeg faktisk har hjulpet henne mye og det gir selvsagt glede i seg selv, men frustrerende å serve en annen person som ved bruk at dine triks, ressurser og støtte høster gevinster gratis. Redd jeg burde holde personen litt på avstand, men vet ikke om det høres kjipt og slemt ut å tenke sånn?

Hvor mye skal man stole på en venninne? 

Noen med erfaringer? 

Anonymkode: e3312...e40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje på tide å la henne klare seg selv? Da mener jeg ikke å kutte kontakten, men heller holde litt igjen, si at "dette har vi snakket om før, nå klarer du å ta en avgjørelse på egenhånd". I situasjoner hvor hun etterspør hjelp kan du oppmuntre henne til å prøve seg på egenhånd eller rett og slett si at du har hørt at det kan være lurt å oppsøke en coach, veileder, psykolog, lege eller hva som helst. Eller send henne til en annen venninne. Eller bare si "det vet jeg ikke. Kanskje du kan finne ut av det selv?". 

Anonymkode: 0b6e2...e2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...