Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan de være for unge de som jobber der? Sommervikarer/studenter på 20/23 år. Dele ut medisiner til psykisk syke f.eks.  Bare en tanke for de som jobber slik. Burde de vært over 25 og hatt litt livserfaring eller ferdig utdannet innen helse og omsorg? Det er sommertid og mange sommervikarer jobber nå innen helse og omsorg. Tenker litt om de egentlig er for unge?

Anonymkode: 78426...75f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man får vel ikke dele ut noen form for medisiner med mindre man har utdannelse til det?

Anonymkode: ffe8a...768

• Liker 1
Skrevet

Er tildels enig med deg. Synes det bør være en mix av eldre og yngre av begge kjønn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel ikke dele ut noen form for medisiner med mindre man har utdannelse til det?

Anonymkode: ffe8a...768

Man får det så lenge man har tatt medisinkurs.. Jeg har nettopp fylt 22 år og jobber selv i fengsel hvor jeg deler ut medisiner flere ganger til dagen.

Jeg tenker at alder ofte bare er et tall. Man kan finne 20-åringer som er selvstendige, trygge og modne nok til slik type tungt arbeid. Og så kan man finne mennesker i slutten av 20åra som mangler disse kvalitetene. Egenskapene ligger i hodet, men når det er sagt, de eldre har jo selvsagt levd lengre og dermed fått mer tid til å opparbeide slike kvaliteter

Anonymkode: 92092...2d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja de må ha medisinkurs og håper de er intervjuet av ledelsen, men finner de litt unge de på 20 som skal jobbe med tung psykiatri. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var lagt inn på skjerma pga mani Og psykotiske symptomer og ei jente på 22 år jobbet der. Jeg ble skikkelig overraska

Skrevet

Jeg har tilbragt noen sommere som pasient på både sjukehus og på distriktpsykiatrisk senter, og problemstillingen du spør om virker for meg helt fjern. Om det var en og annen ung 20 åring inne var det aldri med medisinansvar, og definitivt i mindretall. De som var der var positive innskudd, med godt med overskudd og energi.  Aldri opplevd å få utdelt medisin av noen som ikke er utdannet sykepleier i psykiatrien, men har selv delt ut medisiner med medisinkurs på både sjukehjem og i omsorgsboliger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan være ferdigutdannet sykepleier året man fyller 22 år, så en god del av de unge har nok allerede utdanning, enten fra høyskole/universitet eller et fagbrev. 

Om ledelsen gjør jobben rett og intervjuer, vil også de som blir ansatt som ferievikarer være skikket for jobben. Personlig er jeg 23 år og jobber innen ROS, noe som går helt fint. Er snart ferdig sykepleier, og lang fartstid innen helsevesenet. Det finnes folk som ikke passer til å jobbe i ROS i alle aldersgrupper. Syntes jeg ser eldre som er "fastgrodde" og faglig utdaterte like ofte som unge og uerfarne. Og man må jo ha en sjanse til å få erfaring, om man skal bli erfaren?😊

Anonymkode: f339b...12f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan være ferdigutdannet sykepleier året man fyller 22 år, så en god del av de unge har nok allerede utdanning, enten fra høyskole/universitet eller et fagbrev. 

Om ledelsen gjør jobben rett og intervjuer, vil også de som blir ansatt som ferievikarer være skikket for jobben. Personlig er jeg 23 år og jobber innen ROS, noe som går helt fint. Er snart ferdig sykepleier, og lang fartstid innen helsevesenet. Det finnes folk som ikke passer til å jobbe i ROS i alle aldersgrupper. Syntes jeg ser eldre som er "fastgrodde" og faglig utdaterte like ofte som unge og uerfarne. Og man må jo ha en sjanse til å få erfaring, om man skal bli erfaren?😊

Enig i det og mange er veldig flinke. Jeg tenkte bare om det kunne bli for tøft om det skjedde alvorlige ting. At uten noen år på baken er man mer sårbar for tøffe episoder. Ellers så tar de unge det på strak arm og ikke blir preget. Nå er jo 19 åringer i militæret også, så man lærer så lenge man lever. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig i det og mange er veldig flinke. Jeg tenkte bare om det kunne bli for tøft om det skjedde alvorlige ting. At uten noen år på baken er man mer sårbar for tøffe episoder. Ellers så tar de unge det på strak arm og ikke blir preget. Nå er jo 19 åringer i militæret også, så man lærer så lenge man lever. 

Og det er de tøffe episodene de lærer av! Man må oppleve tøffe episodene for å bli bedre.

De har ett stort støtteapparat bak seg. Nå kjenner jeg kun folk som jobber innen psykisk helsevern i England og de har det. Vil tro at det samme gjelder i Norge. 

Anonymkode: 021c0...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble truet med kniv på jobb av en som tidligere hadde knivstukket noen, noen uker etter jeg ble 18 år. Selvfølgelig er det tøft, og nettopp derfor er det viktig at man blir forberedt på det man skal inn i, får god opplæring, at ledelsen intervjuer søkere, og at det finnes debriefingsmuligheter. For min del ble hendelsen med kniven en god erfaring, og en av grunnene til at jeg studerer sykepleier og jobber i ROS også 5 år senere.

Hvor om man ikke blir utsatt for stressende og belastende utfordringer som 18-25åring, hvordan tror du da man vil takle det som 25-35åring?  I tillegg trenger pasientene en variert gruppe av behandlere. Noen trenger eldre med livserfaring, andre trenger en 19åring med nyskjerrighet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...