Gå til innhold

Må man ikke levere politiattest som assistent på omsorgssenter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt å jobbe som assistent på omsorgssenter. Jeg trodde jeg kom til å måtte levere politiattest før jeg begynte i jobben, men nå har jeg jobbet der i en måned og har ikke hørt noe mer ang. politiattest.

Hva er egentlig reglene i forhold til det å levere politiattest når man jobber som assistent innen helse i kommunen? 

Anonymkode: 06521...692

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgssenter for eldre? Tror ikke man trenger å levere politiattest for å jobbe med eldre. Rart egentlig

Anonymkode: b58cd...5cc

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Omsorgssenter for eldre? Tror ikke man trenger å levere politiattest for å jobbe med eldre. Rart egentlig

Ja, omsorgssenter for eldre.

Anonymkode: 06521...692

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er svært få arbeidsgivere som kan kreve politiattest. Helsevesenet generelt er ikke en av dem. 

Anonymkode: d284c...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et sykehjem med eldre, og der må man ha politiattest. 

Har du spurt arbeidsgiveren din?

Anonymkode: ca8fe...4d9

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er svært få arbeidsgivere som kan kreve politiattest. Helsevesenet generelt er ikke en av dem. 

Både helse- og skolevesenet blant annet krever politiattest

Anonymkode: 6e5af...847

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Å jobbe med barn i skoleverket ja. Helsevesenet generelt, nei. Hvorfor motsi noe du åpenbart ikke vet noe om?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Å jobbe med barn i skoleverket ja. Helsevesenet generelt, nei. Hvorfor motsi noe du åpenbart ikke vet noe om?

Joda. Helserelaterte utdannelser krever blant annet politiattest. 

Anonymkode: bec59...43c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les side 15 her: 

https://www.regjeringen.no/contentassets/2e0c2c36deaa4ac6bb6ff87cf663a5af/hoeringnotat_politiattest_final.pdf

Du kan også få en oversikt her:

https://www.dinside.no/okonomi/disse-jobbene-krever-politiattest/61242015

Anonymkode: a3ae9...491

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid måtte gjort det. Har jobbet innenfor helse på fire forskjellige steder. Det kommer nok, ellers kan du etterspørre selv - bare for å ha det på det rene. 

Anonymkode: ced0c...ff2

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid måtte gjort det. Har jobbet innenfor helse på fire forskjellige steder. Det kommer nok, ellers kan du etterspørre selv - bare for å ha det på det rene. 

Anonymkode: ced0c...ff2

I så fall er vel dette egentlig noe som burde komme FØR en person faktisk blir ansatt der. Ikke flere måneder etter ansettelsen... 

Anonymkode: cb121...ec7

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man må det hvis man er ansatt via kommunen..

Anonymkode: 4dd91...c60

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det måtte jeg. Og jeg var bare renholdsvikar. Både da jeg jobbet på en skole og da jeg jobbet på eldrehjem. Begge deler var i kommunen.

Endret av Armitage
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte levere politiattest før vi hadde praksis på sykepleien. Men jeg har aldri måtte levere politiattest for arbeidsgivere, har hatt tre forskjellige i helsesektoren.

Anonymkode: 890fd...314

AnonymBruker
Skrevet

Her er det noen som har tabbet seg ut. Du burde ha blitt bedt om å levere politiattest før ansettelse, og arbeidsavtalen din burde også hatt et forbehold om at den ikke er gyldig med mindre du leverer godkjent politiattest før tiltredelse...

Anonymkode: 5698f...c22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det må man. Nye regler. Jeg leverte politiattest når regelen kom, selv om jeg har jobbet i yrket i mange år. 

Lever politiattest likevel, trådstarter. Det er lovpålagt, men omsorgsenteret du jobber på klarer tydeligvis ikke følge med. Er travelt under ferieavviklingen. 

Anonymkode: 2e2d6...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet en gang på omsorgssenter og en gang på sykehjem der jeg ikke ble bedt om politiattest - men etter noen rare ansettelser begynte de å kreve det (takk og pris!). Men som regel har jeg opplevd å bli krevd politiattest - tenker alle slike steder burde gjøre det, men tydeligvis ikke. Leser noen skriver om lovendringer, om at det er påbudt. Da er der rart at en ikke blir bedt om det og det er jo altfor dårlig fra ledelsens side. 

Anonymkode: 3d452...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet en gang på omsorgssenter og en gang på sykehjem der jeg ikke ble bedt om politiattest - men etter noen rare ansettelser begynte de å kreve det (takk og pris!). Men som regel har jeg opplevd å bli krevd politiattest - tenker alle slike steder burde gjøre det, men tydeligvis ikke. Leser noen skriver om lovendringer, om at det er påbudt. Da er der rart at en ikke blir bedt om det og det er jo altfor dårlig fra ledelsens side. 

Anonymkode: 3d452...e0e

Dette er ikke noe arbeidsgiver kan gjøre bare fordi de «burde». Det er lovregulert hvem som kan be om det, og faller arbeidet ikke inn under det som er dekket av loven, kan ikke arbeidsgiver be om det, og politiet vil heller ikke utstede noen attest.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ha politiattest for å jobbe på sykehjem. Nå jobber jeg innen rusomsorg og trenger ikke det. Synes det er litt rart da mennesker med rusproblemer er en sårbar gruppe som lett kan utnyttes av mennesker med feil hensikt. 

Anonymkode: 2766c...7a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...