AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Hei, jeg har søkt sykepleie til høsten. Problemet er at jeg har ekstrem sprøyteskrekk, mest fordi jeg har blitt stukket feil mange ganger når jeg har tatt blodprøver ol., men går greit med Emla krem. Er det slik at sykepleierstudenter MÅ øve på hverandre? At jeg må bli stukket av andre? Jeg kan fint sette sprøyter på andre, men vil helst unngå at noen gjør det på meg. Evt om jeg kan bruke Emla krem..? Anonymkode: 3d700...d12
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har søkt sykepleie til høsten. Problemet er at jeg har ekstrem sprøyteskrekk, mest fordi jeg har blitt stukket feil mange ganger når jeg har tatt blodprøver ol., men går greit med Emla krem. Er det slik at sykepleierstudenter MÅ øve på hverandre? At jeg må bli stukket av andre? Jeg kan fint sette sprøyter på andre, men vil helst unngå at noen gjør det på meg. Evt om jeg kan bruke Emla krem..? Anonymkode: 3d700...d12 Hvem andre skulle de øve seg på å stikke sprøyter på hvis ikke hverandre? Forelesholderne, vaktmester, tilfeldig forbipasserende? Anonymkode: a800b...e66 8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem andre skulle de øve seg på å stikke sprøyter på hvis ikke hverandre? Forelesholderne, vaktmester, tilfeldig forbipasserende? Anonymkode: a800b...e66 De studentene som er komfortable med det? Vet ikke jeg, derfor jeg spør. Anonymkode: 3d700...d12
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 På OsloMet øver de viss på dukker/pute (har jeg hørt). På den høyskolen jeg går på må man øve på hverandre. Det kan hende at man slipper å bli stukket om man virkelig sliter med sprøyteskrekk men det er et stort KANSKJE🙃 Anonymkode: 45435...1a1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De studentene som er komfortable med det? Vet ikke jeg, derfor jeg spør. Anonymkode: 3d700...d12 Hvor har du søkt? Anonymkode: 45435...1a1
fresia Skrevet 24. juni 2019 #6 Skrevet 24. juni 2019 Jeg gikk vernepleie og hos oss måtte ikke alle bli stukket, men alle måtte stikke. Tror alle ble stukket da, men om noen ikke ønsket det hadde det vært greit. Det viktigste er jo at alle lærer å stikke riktig. Dette var på OsloMet
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #7 Skrevet 24. juni 2019 Ja. Dette er en toveisgreie. Hvis du skal kunne få øve på medstudenter, må de følgelig kunne øve på deg. Dette vil da eventuelt være første gang de setter, så man må regne med noen bommerter i starten. Jeg skjønner at du har sprøyteskrekk, men ta heller på deg litt Emlakrem i forkant hvis du føler det hjelper og prøv å ikke lage en så stor sak ut av det. Hvis du gjør det vil du bare få sprøytestikkeren til å bli mer usikker og stresset, og da er det gjerne lettere å gjøre feil - noe som ikke blir en god opplevelse for noen av dere. Anonymkode: ff027...f92 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #8 Skrevet 24. juni 2019 Da jeg gikk på sykepleieskolen for snart 20 år siden (i Oslo - HiO, nå OsloMet) øvde vi på hverandre. Satte sprøytene i armen. Når vi skulle øve på intramuskulær injeksjon, måtte vi vise «håndgrepet» på hverandres rumper, men sprøyta ble satt i en svamp. Man hadde selvsagt buksa på Anonymkode: 6a1a3...725
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #9 Skrevet 24. juni 2019 Jeg går vernepleie og vi setter både subcutane (i armen) og intramuskulære (i hoften/setet) injeksjoner på hverandre. Her stikker alle, og alle blir stukket. Anonymkode: e793d...70b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #10 Skrevet 24. juni 2019 Der hvor jeg gikk sykepleien så stakk vi kun subcutane injeksjoner på hverandre, intramuskulære injeksjoner og PVK satt vi på dukker. Ingen som ikke ble stukket hos oss så vidt jeg vet. Anonymkode: a854f...697
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #11 Skrevet 24. juni 2019 Er nettopp ferdig med andreåret sykepleien, og hos oss øver vi på hverandre på alt. Sub-cutan, intramuskulær og pvk. Er fryktelig kjipt å havne på gruppe med noen som absolutt ikke vil bli stukket, men som forventer å stikke andre. Hos oss skal alle stikk sees av lærer slik at det ikke blir galt. Vil anbefale deg å ta deg sammen, pust med magen og tenk at det faktisk ikke er så ille/vondt som du tror. Du kan jo faktisk hjelpe dine medstudenter til å bli gode på å sette sprøyter ved at du sier ifra om hvordan du har det. Anonymkode: 691ca...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #12 Skrevet 24. juni 2019 På skolen min øvde vi på hverandre på pvk, sc og im. Alle stakk hverandre og måtte bli stukket. De med sprøyteskrekk kunne ta det på slutten av dagen da alle andre (unntatt du og partneren) hadde gått hjem, slik at man får ro og mindre nerver. Anonymkode: 4f00f...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #13 Skrevet 24. juni 2019 Du kan ikke forvente å få stikke på andre og ikke la noen stikke på deg. Anonymkode: 1777b...f4a 1
Frøken.stille Skrevet 24. juni 2019 #14 Skrevet 24. juni 2019 På Oslo Met brukte vi puter da vi øvde på injeksjoner og pvk, var ikke lov å stikke hverandre. På blodprøvekurs derimot, øvde vi på hverandre.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #15 Skrevet 24. juni 2019 Vi stakk hverandre, s.c, i.m. pvk og blodprøver. Det er jo det som er god læring. Vi er forskjellige og derfor får man variert øvelse. En kan ikke forvente å få stikke på noen og ikke bli stukket selv. Men, dette er jo en ypperlig sjanse til å få bukt med sprøyteskrekken. Si i fra i god tid og spør om hjelp. Det er garantert en eller annen lærer som er god på pasienter med sprøyteskrekk. Hvordan vet du at du kan stikke på andre, har du gjort det før? Veldig mange med sprøyteskrekk tåler ikke å se en sprøyte engang. Anonymkode: c77ab...c28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå