Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal studere til høsten, og har i det siste blitt litt usikker på rekkefølgen av studieretningene mine. Jeg har per dags dato psykologi først, og juss på andreplass. Psykologi er noe jeg er veldig interessert i, og synes er veldig spennende, så jeg tror ikke studiet blir noe problem å komme seg gjennom. Jeg har også hatt mange av realfagene på skolen, og tror jeg har en solid bakgrunn for å forstå studiet. Jeg er mest bekymret for at jeg kommer til å kjede meg fort dersom jeg utdanner meg til psykolog, men dette vet jeg jo ikke sikkert.

Juss tror jeg blitt litt mer krevende å sette seg inn i, men med mye jobbing tror jeg det skal gå. Det som appellerer mest til meg ved juss er at feltet er såpass bredt, og at det er ganske stor variasjon mellom jobbene. Det er heller ikke til å legge skjul på at lønna kan være en del høyere for jurister enn for psykologer. 

Selv om jeg ser at juss vil kanskje være det smarteste valget langsiktig, så virker psykologistudiet mer spennende. Jeg tror likevel at jeg absolutt kan finne noe jeg trives med innen juss, men tror studiet vil være mye mer arbeidskrevende å komme seg gjennom.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har gode tips og erfaringer å dele? Evt noen som har studert juss eller psykologi som vil komme med tips?

Anonymkode: ba9b5...190

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! Har studert begge fagene.

Du har kanskje ikke fått med deg at det har gått inflasjon i juristyrket og at Norge utdanner for mange jurister? Det er mange om beinet jobbmessig og mange arbeidsløse jurister der ute nå. Selv har jeg flere venner som har måttet flytte hjem til gutterommet fordi de ikke får seg jobb. 

Som psykolog vil du ha gode fremtidige arbeidsmuligheter, det er stor etterspørsel, særlig i distriktene. Mange psykologstillinger står ledige. Ikke minst får du betalt spesialisering gjennom de fleste arbeidsgivere.

Lønna er konkurransedyktig, nå er jeg ikke helt oppdatert på hva en nyutdannet jurist har, men psykologlønnen starter gjerne på 500k. 

Jobben er isolert sett krevende dog, men det gjelder nok for begge yrkesgruppene.

Endret av Tjukk Norris
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Psykologer drar flere damer enn jurister. Det er jo noe å ta med vurderingen.

Anonymkode: 7c88d...215

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Psykologer drar flere damer enn jurister. Det er jo noe å ta med vurderingen.

Anonymkode: 7c88d...215

Kanskje det, men er nok ikke interessert i damer dessverre 😂

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 188ed...da2

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 188ed...da2

Jeg så bare den siste filmen med Daniel Mackler nå, men mange av grunnene til at han sluttet virker veldig knyttet til hvordan systemet i USA er? 

Jeg kan derimot absolutt se at jobben som psykolog kan være utmattende.

AnonymBruker
Skrevet

Du må selvfølgelig tenke på hva du vil jobbe som/med, og ikke på selve studiet! Vil du bli en bra psykolog eller jurist? Det er jo det som kommer etter utdanning som er viktig, ikke utdanningen i seg selv.

Anonymkode: 2c9d5...054

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må selvfølgelig tenke på hva du vil jobbe som/med, og ikke på selve studiet! Vil du bli en bra psykolog eller jurist? Det er jo det som kommer etter utdanning som er viktig, ikke utdanningen i seg selv.

Anonymkode: 2c9d5...054

Selvfølgelig, men når studiet kommer til å være 5-6 år av livet mitt så vil jeg også trives.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men når studiet kommer til å være 5-6 år av livet mitt så vil jeg også trives.

Det er jo ingenting sammenlignet med hvor mange år du har i yrkeslivet. Man må også uansett regne med å komme over noen fag man ikke har noen interesse for eller synes er vanskelig/for lett, og det gjelder særlig profesjonsstudier der man har lite eller ingen muligheter til å velge emner selv. Å utdanne seg som psykolog er et smart valg langsiktig sett, så jeg ser ikke helt hvorfor du tenker det er mye bedre å utdanne seg som jurist. 

Nå virker det nå som at du kunne sett for deg å studere begge retninger, så da bør jo selve yrkeslivet være det som tipper vekten. 

Anonymkode: 50b8f...b78

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...