Gå til innhold

Bleieslutt, noen som har prøvd å fjerne bleien brått?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvilken alder barnet sluttet, kan det være riktig å bare fjerne bleien helt på dagtid sånn at barnet «må» bruke potte eller do? Kan det hjelpe på dovegring? Eller gjør det bare vondt værre, at det forsinker prosessen med bleieslutt? Om noen har erfaringer blir jeg glad for svar. 

Anonymkode: 0625c...bed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her snakket vi om det noen dager i forveien, kjøpte truser sammen og gjorde det til en «greie». Når den avtalte lørdagen kom tok vi av bleia fra natta og på med «storjentetruse», og gjett om hun var stolt!! (At vi måtte skifte 7 ganger før frokost snakket vi ikke om, spesielt ikke siden hun ikke hadde noen uhell etter det 😅

Anonymkode: 8e45d...fb1

• Liker 5
Skrevet

Vi gjorde det med nr 2, pga vannkopper. Bleien gjorde vannkoppene nye mer hissig i bleieområdet, så  vi tok av bleien og sa: «nå er du ferdig med bleie.» Har fungert utrolig bra, omtrent ikke et eneste uhell:) Hun er tidlig ute, men tror hun var veldig motivert siden hun ser veldig opp til storebror.:) vi hadde verken forberedt oss el hun😂 kom noe godt ut av vannkoppene😂

AnonymBruker
Skrevet

Ja, et par uhell også var han tørr dag og natt etter ca fem dager

Anonymkode: efa9b...816

AnonymBruker
Skrevet

Vi har avtalt å teste dette fra lørdag, så kan komme med en oppdatering neste uke 😁

Anonymkode: 72c24...989

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde dette med begge barna, med hell.

Altså, vi brukte 3-dagers bleieslutt metode. Du må gjerne google mer om det men i korte trekk går det sånn: ta vekk bleier fra morgen av, begynner med truser. Aller helst på varmere tider, da er det enklere med påkledning og mindre vask. Også barnet kan gå helt naken om barnet selv vil, og været tillater. Og i tre dager prøver dere og ser. Dere har alltid do og/eller potta tilgjengelig og dere drikker massevis med veske. Barnet kommer til å tisse på seg, og ikke engang. Mange ganger. Av erfaring med mine, omtrent hele dag en og to ihvertfall. Lov å spille litt med og overdrive følelsene dine, synes jeg (åh nei og nei, nå må mamma vaske så mye.. ) men jeg ville ikke hatt store forventinger. Metoden går jo mest på å sjekke om barnet er klar, Men, hvis på dag nummer 3, merker du ar barnet har skjønt at det kommer tiss - f.eks roper «kommer tiss» og løper på do, eller skvetter litt men klarer å stoppe og løpe på do - da er dere vellykket og dere er ferdig med bleier. Hvis etter tre dager er barnet ikke i kontakt med sin blære what so ever, og bare skvetter litt gjennom hele dagen, eller klarer ikke å holde seg og bryr seg ikke - da må dere droppe bleieslutt for denne gangen men gjerne prøve igjen om 6-8 uker. Det måtte vi med barn nummer to, andre forsøk var vellykket.

Av min erfaring er dette enklere med 2 åringer enn med 3 åringer. Fordi toåringer aksepterer enklere, at nei nå var det slutt på bleier og du er nå stor og bruker truser. 3 åringer har sterkere meninger og det blir større kamp. 

Anonymkode: 2ca70...f31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det med alle tre. Dratt og kjøpt truser sammen, og sagt at nå er du ferdig med bleier. Fungerte bra med alle, men man må selvfølgelig være innstilt på å vaske endel, for det blir mange uhell. Tok med ungene på do hver halvtime i begynnelsen (har aldri brukt potte). Synes allikevel denne metoden er bedre, enn å gå og vente et helt år til med bleieskift for at ungen skal bli "klar". Tar heller et par uker med masse vasking og skifting da. Ungene var forresten rundt to og et halvt alle tre, og vi gjorde det i juni. 

Anonymkode: 33b2e...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Min er tre år nå, så jeg skal prøve 3-dagers metoden.

TS

Gjest GulSol
Skrevet

Funka strålende. Tok det i påska, gikk på do hver halvtime, skrøyt masse og jada, uhell skjedde, men etter 3 dager var det minimalt og etter 1 uke omtrent null. Han blir 3 om en måned. Har slutta på natt også nå, etter ukesvis med tørre bleier. Han våknet på natten og sa "jeg må på doooo". Han er veldig flink og kommer seg på do helt av seg selv. En annen nøtt å knekke er jo å få han til å skjønne at det er ok å dra ned buksa og tisse i en busk når vi er ute 😂

AnonymBruker
Skrevet

Fungerte dårlig på vår med dovegring. Ingenting i do, alt utenfor do, for å si det sånn. Vi forsøkte en sommer hvor vi hadde tid og anledning til å følge opp. Det løsnet plutselig helt av seg selv en dag på høsten, og da hadde han nesten ingen uhell etter det og vi kunne også slutte med nattbleie. Man kan ikke alltid sammenligne vanlig bleieslutt med et barn som har dovegring. Det kan ta lenger tid, og krever mer tålmodighet av foreldrene. Det er også VELDIG viktig å trygge det å gå på do, og det kan være svært fortvilende for barnet å ikke tørre å tisse og bæsje på do, samtidig som det da kommer i klærne fordi barnet ikke klarer holde seg lenger. Det kan også gi forstoppelse. Så se nøye an ditt barn, noen blir motiverte av å heller gå på do enn å tisse/bæsje på seg, andre får en dobbelt negativ opplevelse da de fortsatt ikke vil gå på do selv om bleia er vekk. 

Anonymkode: 50431...de5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fungerte dårlig på vår med dovegring. Ingenting i do, alt utenfor do, for å si det sånn. Vi forsøkte en sommer hvor vi hadde tid og anledning til å følge opp. Det løsnet plutselig helt av seg selv en dag på høsten, og da hadde han nesten ingen uhell etter det og vi kunne også slutte med nattbleie. Man kan ikke alltid sammenligne vanlig bleieslutt med et barn som har dovegring. Det kan ta lenger tid, og krever mer tålmodighet av foreldrene. Det er også VELDIG viktig å trygge det å gå på do, og det kan være svært fortvilende for barnet å ikke tørre å tisse og bæsje på do, samtidig som det da kommer i klærne fordi barnet ikke klarer holde seg lenger. Det kan også gi forstoppelse. Så se nøye an ditt barn, noen blir motiverte av å heller gå på do enn å tisse/bæsje på seg, andre får en dobbelt negativ opplevelse da de fortsatt ikke vil gå på do selv om bleia er vekk. 

Anonymkode: 50431...de5

Viktig poeng det! Tror det er mage som tar for gitt at bleieslutt skal være så lettvint greit, men har barnet dovegring som min også har, så tar det ofte lenger tid å slutte med bleie. 

TS

Skrevet

Her hadde ikke det fungert. Bonusjenta mi har akkurat sluttet, hun er fire år, og hadde vi bare fjernet bleien hennes her hadde hun faktisk heller gjort i buksa. Hun nektet å bruke do/potte... men her skjedde det helt naturlig av seg selv; hun kom inn på badet mens jeg satt på do og sa at hun ville ta av bleien og bruke truse, så da fikk hun det. Har vært bleiefri siden, med unntak av om nettene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det med min yngste. Mens den eldste sluttet av seg selv, var den yngste treg av seg og veldig fornøyd med bleiene sine. Det var ikke jeg, så en sommerdag sa jeg:

"Du Stian, tenk, nå har du sluttet med bleier!" Og så smilte jeg bredt og klappet litt i hendene. "Har jeg?" sa han, men stilte ingen motspørsmål, og var helt tørr og fin i løpet av et par dager.

Anonymkode: 004cd...33c

• Liker 1
Skrevet

Barna mine begynte å bli kjent med å sitte på potte og do i månedene før bleieslutt. Men når jeg bestemte meg for å prøve å slutte, bare tok jeg av bleia og var innstilt på en del uhell. De var 2,5 på det tidspunktet, og selv om de hadde godt språk, tror jeg ikke det var mulig å avtale at vi skulle ta bort bleia på lørdag og den type avtaler, da de ikke hadde begrep om tid. Den eldste trengte litt ekstra motivasjon av klistremerker, mens barn nr to var så klar selv på at han ville slutte (han ville gå på do sånn som storebror). Eldstemann hadde noen uhell, men det var over etter noen få uker. Nr to hadde nesten ikke uhell. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Min er tre år nå, så jeg skal prøve 3-dagers metoden.

TS

Vi tok bleieslutt i påska. Brukte en myk fleecebukse som har brukte uten truse. Han var helt frelst av den myke buksa i sammenligning til klam bleie! Det funka supert.

Anonymkode: 9f6b3...d84

• Liker 1
Skrevet

Jeg fjernet bare bleia. Dvs, to ettermiddager først, og så en helg. Hun glemte seg hvis hun hadde bukse/truse på, så hun gikk med kjole inne uten noe under. DA husket hun at noe var annerledes.

Noen uhell, men det gikk overraskende greit bare hun skjønte hva vi drev med. Sendte henne uten bleie i barnehagen mandagen etter den helga, og det var minimalt med uhell. 

Er de klare så kan det funke. Har de ikke sjans til å ha kontroll funker det jo ikke uansett...

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lov å spille litt med og overdrive følelsene dine, synes jeg (åh nei og nei, nå må mamma vaske så mye.. ) men jeg ville ikke hatt store forventinger. Metoden går jo mest på å sjekke om barnet er klar,

Er det ikke litt dårlig gjort å spille fortvilet over uhell? Spesielt hvis man prøver bleieslutt med et barn man ikke en gang vet om har forutsetninger for å klare det?

Mitt ene barn ville tatt slik bebreidelse såpass tungt at det hadde forsinket bleieslutt i lang tid. Han hadde blånektet på å prøve igjen. Var ille nok for ham selv å ha uhell, om vi ikke skulle legge sten til byrden. 

Endret av Hactar
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Slutta på dagen med bleie i det store og hele. Da var det barnet som ytret ønske om det like etter 3-årsdagen sin. 

Ble noen uhell bare. 

Anonymkode: 08438...85d

Skrevet

Fungerte dårlig på vår med dovegring. Han ble mer rett toalett og potte når han ble tvunget. Endre med masse uhell over en måned, før han mistet selvtilliten. Da ga vi oss. Begynte på nytt noen måneder senere. Da var han plutselig klar. Da var han dog nesten 4. Jeg har ingen tro på å tvinge noen med verging på toalett. Snakk om det, la barnet vende seg til toalettet. La barnet sitte på med bleie feks. Vi har høyt toalett, så vi kjøpte ring med trapp for at det skulle være enklere for han. Han bruker bleie på natt fortsatt. Men vi snakker om at den også skal vekk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min med dovegring hadde det aldri funket å presse. Bestemoren prøvde seg, ungen bæsjet ikke på en uke etterpå, og måtte behandles for forstoppelse. 

Jeg ordnet skjema. Tre ruter. Stempel i ruten når hun gikk på do/potte. Én rute pr dag. Merke i alle rutene, ett eller tjue, ga liten innpakket premie. Økte raskt til seks ruter. Valgte hun å la alt gå i bleia en dag, så gjorde hun det. 

Hver tørre bleie ble behørig applaudert og skamrost. Når alle bleier var tørre, foreslo jeg at hun like gjerne kunne gå over til truse.

Det var en langdryg prosess, men den funket.

Anonymkode: b4d1f...9b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...