AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Hei! Bestemoren min ble enke for 8 år siden... Hun har minstepensjon. Hun var ikke klar over at man kan få pensjon for gjenlevende enker, før en venninne sa det. Hun søkte om det i forrige uke. Får hun tilbakebetalt for de 8 årene? For det vil være sykt mye penger! Anonymkode: a73a7...755 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Hun har regnet ut at iløpet av 8 år skulle hun fått langt over 700.000.... Jeg vet ikke om tallet er rett altså. Men kan NAV tilbakebetale så mye? Hun en del gjeld så det hadde vært som en gave fra himmelen for henne Anonymkode: a73a7...755
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 Det har vel litt med hvor mannen jobbet. Min far jobbet i staten og derfor fikk mamma enkepensjon. Anonymkode: 3ec24...ac3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har vel litt med hvor mannen jobbet. Min far jobbet i staten og derfor fikk mamma enkepensjon. Anonymkode: 3ec24...ac3 Han var selvstendig næringsdrivende, med inntekt på 1,5 - 2.mill i året... Mormor var hjemmeværende og har kun minstepensjon Anonymkode: a73a7...755
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Bestemoren min ble enke for 8 år siden... Hun har minstepensjon. Hun var ikke klar over at man kan få pensjon for gjenlevende enker, før en venninne sa det. Hun søkte om det i forrige uke. Får hun tilbakebetalt for de 8 årene? For det vil være sykt mye penger! Anonymkode: a73a7...755 Foreldesesfrister er på 3 år. Har hun vært gift, så har vel Nav fanget opp at mannen er død? Sikker på at bestemor ikke surrer? Anonymkode: 94893...6ff
mlifjeld Skrevet 24. juni 2019 #6 Skrevet 24. juni 2019 Siden han var selvstending næringsdrivene tviler jeg på at hun har krav på det dessverre.. Regner da med at han hadde privat pensjonsforsikring. Se her https://www.aftenposten.no/norge/i/OrGrA/Kampen-om-etterlattepensjonen Den en fra 2006, men regner med at den gjelder i dag også. "PRIVAT PENSJON: De fleste private pensjonsforsikringer inkluderer ikke etterlattepensjon."
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #7 Skrevet 24. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har vel litt med hvor mannen jobbet. Min far jobbet i staten og derfor fikk mamma enkepensjon. Anonymkode: 3ec24...ac3 Der er to typer enkepensjon. En fra offentlig pensjonskasse, for ansatte i stat og kommune, i tillegg kommer Nav. Det finnes også forsikringer å tegne privat. Anonymkode: 94893...6ff
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #8 Skrevet 24. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Bestemoren min ble enke for 8 år siden... Hun har minstepensjon. Hun var ikke klar over at man kan få pensjon for gjenlevende enker, før en venninne sa det. Hun søkte om det i forrige uke. Får hun tilbakebetalt for de 8 årene? For det vil være sykt mye penger! Anonymkode: a73a7...755 Utrolig dumt at din bestemor ikke fikk informasjon om det. Moren min fikk vite om en annen ordning som hun kunne få men igjennom sin bror.Så det er åpenbart det er et stort hull av manglende informasjon for mennesker som kommer i ulike situasjoner. Personlig mener jeg nav skal betale 8 år tilbake i tid. Bare se hva når andre mennesker har gjort feil, og hva de må betale tilbake til nav. Da regner jeg med nav ikke tenker antall år, men alle år som skal tilbakebetales. Anonymkode: d6fb2...db9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #9 Skrevet 24. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrolig dumt at din bestemor ikke fikk informasjon om det. Moren min fikk vite om en annen ordning som hun kunne få men igjennom sin bror.Så det er åpenbart det er et stort hull av manglende informasjon for mennesker som kommer i ulike situasjoner. Personlig mener jeg nav skal betale 8 år tilbake i tid. Bare se hva når andre mennesker har gjort feil, og hva de må betale tilbake til nav. Da regner jeg med nav ikke tenker antall år, men alle år som skal tilbakebetales. Anonymkode: d6fb2...db9 Slike ting må man følge med på selv og søke om. Anonymkode: ad7c0...887
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #10 Skrevet 24. juni 2019 Dette er ren gjetting, men kan tenke meg at det blir hennes tap når hun faktisk ikke har søkt. Det er ikke sånn at NAV sitter klar med pengesekken og kaster det etter folk. Om hun søker så får hun det sikkert innvilget, men neppe tilbakebetalt, selv om hun har rett på det så har hun ikke søkt. Jeg trodde ikke enkepensjonen var så høy. Ei jeg kjenner søkte om det. Hun var minstepensjonist fra før og betalte lite eller ingenting i skatt. Da hun fikk enkepensjonen gikk hun opp en skatteklasse, så tror ikke hun gikk så veldig i pluss. Det ble mer en vits hele greie.. Anonymkode: afa64...d8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå