Gå til innhold

Å krasje med en trailer - sikker død?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Viss man med en helt vanlig liten personbil på E6 kjører forbi en trailer/lastebil i 110km/t i venstre felt og lastebilen da såvidt kommer over i ditt kjørefelt og kommer borti bilen din, hva skjer da? hva skjer om den bare såvidt sneier og hva skjer om den treffer enda litt mer?

Og hva skjer om man frontkolliderer med en trailer/lastebil i 60 km/t? Er det i bunn og grunn den sikre død?

Leste i nyhetene at en person døde etter fronkollisjon med bare en ambulanse. Kun mannen i personbilen ble skadd og døde. 

https://www.nrk.no/buskerud/mann-omkom-i-kollisjon-med-ambulanse-1.14599451

Tanker?

Anonymkode: eee33...a59

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Wiskola skrev:

Jeg merker jo at jeg blir litt bekymret til hvorfor du sitter og tenker på dette på en søndagskveld.

Hvofor er det så bekymringsverdig akkurat på søndager? :klo:

Men det er bare noe jeg ofte har tenkt på i det jeg kjører forbi en lastebil på e6, og mange av disse sjaførene er jo skikkelige vinglete også så lurer bare på hva som skjer om de kommer såvidt borti meg? Jeg er redd for å kjøre forbi trailere.

 

Anonymkode: eee33...a59

AnonymBruker

Det er mange faktorer som spiller inn, men en liten personbil på 1,2 tonn i en frontkollisjon mot en semitrailer på 30 tonn i en fart på 70 km/t blir normalt en dødsulykke. Kroppen tåler ikke den voldsomme kraften som oppstår i sammenstøtet, og innvollene vil bli revet løs og hodet ditt blir forslått og knust sånn at du i beste fall besvimer samtidig som du blør ihjel innvendig, og blir ved ambulansens ankomst antatt omkommet frem til en lege erklærer. 

Anonymkode: cbff4...238

  • Liker 1

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. du er så lett å kjenne igjen, du skriver alltid hvis feil. 

Ja, ganske sikker død. 238 sin kommentar forklarer det utmerkert.

Anonymkode: 0059a...ba4

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hvis-eller-viss/

Ja, hvis og viss er jamstilte skrivemåter.

Siden 2005 har hvis og viss vært jamstilte skrivemåter på bokmål i betydningen ‘dersom, om’ («viss du vil, kan du få» eller «hvis dere inviterer oss, kommer vi»). Mellom 1959 og 2005 var viss i denne betydningen såkalt sideform (utenfor læreboknormalen). 

Anonymkode: eee33...a59

  • Liker 4
AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvofor er det så bekymringsverdig akkurat på søndager? :klo:

Men det er bare noe jeg ofte har tenkt på i det jeg kjører forbi en lastebil på e6, og mange av disse sjaførene er jo skikkelige vinglete også så lurer bare på hva som skjer om de kommer såvidt borti meg? Jeg er redd for å kjøre forbi trailere.

 

Anonymkode: eee33...a59

Disse yrkessjåførene er ikke mye vinglete nei.

Anonymkode: 26367...889

  • Liker 2
AnonymBruker

Sneier du bare siden av lastebilen så skjer fint lite bortsett fra ødelagt bil. Men treffer man noe som helst deler av fronten til lastebilen så er det over og ut uansett om man bare treffer litt av hjørnet eller midt i.

Mens i USA hvor det ikke er krav om lave bjelker på siden og bak på hengeren på trailere kan man fort hekte inn i hullet på siden av traileren også

Har faktisk hørt flere trailer førere som sier at de ikke bruker sikkerhetsbelte. For hvis de treffer en personbil eller et veiskilt eller noe slik så vil de bare pløye gjennom uten så mye bremsing i farten så det er ikke behov for sele, og hvis de treffer en annen trailer eller en fjellvegg i litt hastighet så vil vekta av lasten uansett knuse førerhuset og da gjør heller ikke beltet noe fra eller til.

Anonymkode: 926ba...c87

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sneier du bare siden av lastebilen så skjer fint lite bortsett fra ødelagt bil. Men treffer man noe som helst deler av fronten til lastebilen så er det over og ut uansett om man bare treffer litt av hjørnet eller midt i.

Mens i USA hvor det ikke er krav om lave bjelker på siden og bak på hengeren på trailere kan man fort hekte inn i hullet på siden av traileren også

Har faktisk hørt flere trailer førere som sier at de ikke bruker sikkerhetsbelte. For hvis de treffer en personbil eller et veiskilt eller noe slik så vil de bare pløye gjennom uten så mye bremsing i farten så det er ikke behov for sele, og hvis de treffer en annen trailer eller en fjellvegg i litt hastighet så vil vekta av lasten uansett knuse førerhuset og da gjør heller ikke beltet noe fra eller til.

Anonymkode: 926ba...c87

Det gikk bra med han her som bare kom lott borti siden på fronten. Hadde han derimot kommet enda mer over i den andre kjørebanen og truffet lastebilen midt i hadde han vel mest sannsynlig blitt helt knust?

 

Anonymkode: eee33...a59

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gikk bra med han her som bare kom lott borti siden på fronten. Hadde han derimot kommet enda mer over i den andre kjørebanen og truffet lastebilen midt i hadde han vel mest sannsynlig blitt helt knust?

 

Anonymkode: eee33...a59

Han var heldig at ikke lastebilen fikk mer sleng bak. Da hadde det vært game over for begge.

Anonymkode: 6bdd2...668

Annonse

AnonymBruker

Ambulanse er jo en veldig tung bil da, som man må ha førerkort C1 for å kjøre. 3,5 til 7,5 tonn.

Det er ikke som å kollidere med en annen personbil. 

Btw, VG hadde en grei forklaring i saken om de tre som omkom på E6 i Storfjord. De kjørte en ny personbil men kolliderte med en stor, tung amerikansk bil med campingvogn. Tragisk. Sto om det i vår eller vinter en gang. 

Anonymkode: 77337...cdb

  • Liker 1
AnonymBruker

Dette er ikke noe du trenger å tenke på. Folk kjører forbi trailere i massevis og sjelden vi hører om ulykker, - trailersjåfører er flinke til å holde seg i sin kjørebane.

 

Anonymkode: ba80f...4ee

AnonymBruker

MInner meg om lastebilsjåføren smo utviklet PTSD fordi han kolliderte med en bil der hodet til den andre føreren traff vinduet hand. Han klarte ikke jobbe som sjåfør lenger

Anonymkode: 696c9...a87

Annonse
AnonymBruker

Sjansene er store for at man dør ja. Men man kan like gjerne ende opp som hardt hjerneskadet og hjelpesløs- Ellers er det mange faktorer som spiller inn. Type biler, fart, akkurat hvor det treffer, setebelte, andre løse gjenstander i bilen osv. Det er ikke så mange årene siden det var en som døde etter å ha krasjet i 40 km timen her i området. Rett i et tre på glatta. 

Anonymkode: 9523a...828

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...