AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 En ting er hvor man kan jobbe, men jeg lurer mer konkret på hva man gjør som jurist. Jeg har lest litt om arbeidsoppgaver til jurister, men hva innebærer det egentlig? Jeg leser at de har ansvar for kontrakter, juridiske spørsmål som kommer opp osv. Vil det si å lage nye kontrakter, å måtte tenke på alt som kan gå galt, helgardering? Eller å bruke gamle kontrakter, fornye dem? Hvordan ser en arbeidsdag ut for en typisk jurist? Er det et stort ansvar man sitter med og er man ofte alene jurist ansatt? Føler man seg ofte usikker, eller blir man ganske selvsikker ila disse årene med studier? For det er jo mange svar som ikke nødvendigvis gir to streker under. Og da tenker jeg på en juriststilling, ikke saksbehandler, lederstilling osv (som andre og kan ha med andre bakgrunner). Jeg pirker litt i dette for å finne ut av essensen i det å være jurist. Anonymkode: a3a7f...8a5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Selv om du luker ut saksbehandler- og lederstillinger som man kan ha uten å være jurist, så vil arbeidsoppgaver variere mye. Noen kan ha ansvar for kontrakter, både lage og oppdatere, men det er jo bare ett av veldig mange oppgaver en jurist kan ha. Det viktigste en jurist bidrar med er kompetanse på juridisk metode, det å kunne definere juridiske problemstillinger og løse dem, men de fleste gjør nok mye annet i tillegg. Veiledning og opplæring er ofte viktig. De fleste vil nok jobbe sammen med flere, men noen er også alene. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å få for mye ansvar. Du blir ikke ansatt hvis du ikke har nok kompetanse og begynner i en stilling med mindre ansvar før du blir tryggere og skifter jobb. Anonymkode: f2ff9...ebb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler man seg ofte usikker, eller blir man ganske selvsikker ila disse årene med studier? For det er jo mange svar som ikke nødvendigvis gir to streker under. Anonymkode: a3a7f...8a5 Det er ikke nødvendigvis et problem at det ikke er tro streker under svaret. Om du kommer til meg og ber om svaret på et juridisk spørsmål så har du jo faktisk fått hjelp om jeg sier det er flere mulige svar og det er vanskelig å vite hvilket svar en dommer vil komme frem til. Det at du får vite usikkerheten er jo også til hjelp. Det viktigste er at man kommuniserer at det ikke bare er ett mulig svar. Anonymkode: b4ab6...22a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendigvis et problem at det ikke er tro streker under svaret. Om du kommer til meg og ber om svaret på et juridisk spørsmål så har du jo faktisk fått hjelp om jeg sier det er flere mulige svar og det er vanskelig å vite hvilket svar en dommer vil komme frem til. Det at du får vite usikkerheten er jo også til hjelp. Det viktigste er at man kommuniserer at det ikke bare er ett mulig svar. Anonymkode: b4ab6...22a Bra sagt. Anbefaler deg å gjøre et søk på Finn. Det vil gi det et innblikk i hvor mye forskjellig du kan jobbe med. Anonymkode: f2ff9...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå