Gå til innhold

TRENGER HJELP TIL KAMPFISKEN MIN!

vildewilson

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en kampfisk som har i hele dag bare ligget helt rolig på bunn eller inni en sånn bil som vi har i akvariet og den vil ikke spise... den lever i et 25l akvarium med en plante og en bil som den kan svømme i og med en annen fisk som spiser alger. Vi gir den variert mat med både fryste myggfluelarver og sånne matkuler, vi har nylig fått en sånn pumpe i vannet så det blir sirkulasjon i vannet, men i dag tidlig så jeg at den satt fast på utsiden av pumpen. Jeg er usikker på om den satt fast eller om den bare lå ved siden av den. Men nå vil den ikke spise og den bare gjemmer seg eller legger seg på bunn av akvariet det ser nesten ut som at den ikke trives eller er veldig syk. Håper noen kan hjelpe med noen tips.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et av de søteste innleggene jeg har lest. 

Kan ikke hjelpe deg, men guri så søt du er 💕

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første er 25 liter altfor liten plass til en kampfisk. Puster fisken unormalt? Er vannverdier bra? Lenge siden vannbytte? For mye sirkulasjon i vannet?

Anonymkode: cfb26...148

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker også det er for mye sirkulasjon i vannet. 

Anonymkode: f3851...2b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Godt å se at du har så stort hjerte for fisken din ❤️❤️

Anonymkode: 95f47...b29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 liter er alt for lite til en kampfisk, så om du vil hans beste skaff noe større. Jeg hadde han først i 60 liter, så flyttet han inn i 280 litern min. Han gikk fra fargeløs og bare ligge i bunn til å få farger og lage skumreder på kort tid.  De liker planter og liten sirkulasjon i vannet, så pass på at pumpa ikke lager for mye liv i vannflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første er 25 liter altfor liten plass til en kampfisk. Puster fisken unormalt? Er vannverdier bra? Lenge siden vannbytte? For mye sirkulasjon i vannet?

Anonymkode: cfb26...148

2 minutter siden, Anki skrev:

25 liter er alt for lite til en kampfisk, så om du vil hans beste skaff noe større. Jeg hadde han først i 60 liter, så flyttet han inn i 280 litern min. Han gikk fra fargeløs og bare ligge i bunn til å få farger og lage skumreder på kort tid.  De liker planter og liten sirkulasjon i vannet, så pass på at pumpa ikke lager for mye liv i vannflaten.

http://kampfisk.yolasite.com/nyttig-fakta.php

Anonymkode: e3bf7...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Anki said:

Skal kampfisker fortsatt være alene i tanker? Eller gjelder det ikke om de får stor nok plass? Pleide ha akvariefisk selv (ikke kampfisk), så er litt nysgjerrig på hva standarden er nå til dags

Jeg endte personlig opp med å tenke at ingen tanker egentlig var store nok for at en fisk skulle leve hele livet sitt der, så jeg sluttet fordi det føltes feil. (Kanskje 800 liter hadde vært ok til de aller minste, bittesmåeste fiskene). Men akvarier er den gøyeste hobbien jeg har hatt, med vannprøver, finne passende fisk sammen osv. 

Anonymkode: 815f4...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal kampfisker fortsatt være alene i tanker? Eller gjelder det ikke om de får stor nok plass? Pleide ha akvariefisk selv (ikke kampfisk), så er litt nysgjerrig på hva standarden er nå til dags

Jeg endte personlig opp med å tenke at ingen tanker egentlig var store nok for at en fisk skulle leve hele livet sitt der, så jeg sluttet fordi det føltes feil. (Kanskje 800 liter hadde vært ok til de aller minste, bittesmåeste fiskene). Men akvarier er den gøyeste hobbien jeg har hatt, med vannprøver, finne passende fisk sammen osv. 

Anonymkode: 815f4...1ed

Nei, ser ingen grunn til det. Holder den såklart unna andre fisker som kan ligne på kampfisk (som guppy), men min levde resten av siden dager med noen ancistruser (sugefisk), neontetra og sorte tetraer. Nå har jeg en del guppyer, noen ancistruser og tetaraer i mitt 280 liter. De har god plass oppi der og ingen krangling eller vannproblemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anki skrev:

Når jeg kjøpte fisken sa de i dyrebutikken at vi ikke trengte større akvarium enn 25 liter men jeg skal spørre om den egentlig trenger større

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, vildewilson skrev:

Når jeg kjøpte fisken sa de i dyrebutikken at vi ikke trengte større akvarium enn 25 liter men jeg skal spørre om den egentlig trenger større

I dyrebutikker sier de også at kaniner og marsvin kan bo sammen, at marsvin greier seg fint alene og at hamster kan være flokkdyr. Med mindre butikken din er spesialist på fisk ville jeg heller hørt med erfarne folk som på akvaforum. Såklart selger de små kar, de er billigere og folk er da mer villig til å kjøpe. Dyrebutikken min selger fiskeboller enda, de er forbudt i Sverige uansett str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, vildewilson skrev:

De som jobber i dyrebutikker har ikke peiling.... 

Anonymkode: f4c0a...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 24.6.2019 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Vil regne med at den er døende.

Anonymkode: 273d9...118

Der hadde du rett 😕 den døde av at den satt fast i pumpa så den fikk et bittelite rift på magen også lå den mye inne i bilen og i planta så jeg så det ikke...også tror jeg den ble stresset og redd av pumpa fordi skumredet ble flytta på av det🐟❤️ Den døde for et par dager siden❤️

Endret av vildewilson
Glemte noen ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leit å høre du mistet fisken din 😪

Anonymkode: c6000...b4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe to hunnkampfisker neste gang du kjøper en. To fordi hannfisker er veldig på og kan stresse en hun til døde. Da glemmer hannen å være deprimert. De kan og legge egg i skumrede. I tillegg er det viktig å ikke ha kampfisk i bolle, selv om det er vanlig fordi de helst skal ha et dekkglass slik at luftfuktigheten holder seg høy. Det er fordi den er en såkalt labyrintfisk, som puster luft og kan bli syk av for tørr og kald luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...