Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Voksen kvinne med asperger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som kan fortelle om "symptomer"/ett eller annet som kan si om en bekjent av meg har asperger? 

Dette mennesket er så dårlig sosialt, kanskje fordomsfullt av meg å anta noe innenfor autismespekteret, men det er helt krise. Her er noen punkter om henne: 

- Har ingen dialog, prater kun om seg selv og sitt. Spør aldri om noe. Vrir samtalen til å handle om seg selv

- Tar ingen hint fra andre om at hun skal gå

- Virker som hun er tillært enkelte høflighetsstrofer?

- Mye av hennes væremåte virker tillært, altså ikke ekte reaksjoner. 

- Meget intellektuell, høy utdannelse

- aldri hatt kjæreste

- Få venner

Er dette bare en sosialt dårlig person? 

Anonymkode: 94900...785

Skrevet

Det er ikke din jobb å gi henne en diagnose 

• Liker 12
Skrevet

Kan godt være Asperger. 

Skrevet (endret)

Trenger stereotypt repetetiv adferd også for å få diagnosen asperger, holder ikke å bare være "elendig" på det sosiale samspillet

ICD-10 (denne er på vei ut og diagnosen asperger forsvinner "snart" og kommer inn under autisme spekter forsyrrelser), men uansett:

F84.5 Asperger's syndrome

A. A lack of any clinically significant general delay in spoken or receptive language or cognitive development. Diagnosis requires that single words should have developed by two years of age or earlier and that communicative phrases be used by three years of age or earlier. Self-help skills, adaptive behaviour and curiosity about the environment during the first three years should be at a level consistent with normal intellectual development. However, motor milestones may be somewhat delayed and motor clumsiness is usual (although not a necessary diagnostic feature). Isolated special skills, often related to abnormal preoccupations, are common, but are not required for diagnosis.

B. Qualitative abnormalities in reciprocal social interaction (criteria as for autism).

C. An unusually intense circumscribed interest or restricted, repetitive, and stereotyped patterns of behaviour, interests and activities (criteria as for autism; however it would be less usual for these to include either motor mannerisms or preoccupations with part- objects or non-functional elements of play materials).

D. The disorder is not attributable to the other varieties of pervasive developmental disorder; schizotypal disorder (F21); simple schizophrenia (F20.6); reactive and disinhibited attachment disorder of childhood (F94.1 and .2); obsessional personality disorder (F60.5); obsessive-compulsive disorder (F42).

Endret av FaktabasertTroll
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er ikke din jobb å gi henne en diagnose 

Selvfølgelig ikke. Men det er greit å vite om dette er noe hun ikke "kan noe for" eller om hun er sær. I tillegg hvis det er det så kan det hende at det er noe jeg kan gjøre for å lettere komme overens med henne, evt forstå hvorfor hun oppfører seg slik hun gjør. Her handler det også om hennes evne til å være sammen med barn, da jeg tviler på om det er forsvarlig å la henne ha ansvar for barn i korte perioder. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Men det er greit å vite om dette er noe hun ikke "kan noe for" eller om hun er sær. I tillegg hvis det er det så kan det hende at det er noe jeg kan gjøre for å lettere komme overens med henne, evt forstå hvorfor hun oppfører seg slik hun gjør. Her handler det også om hennes evne til å være sammen med barn, da jeg tviler på om det er forsvarlig å la henne ha ansvar for barn i korte perioder. 

Men det er uavhengig av diagnose. Om du ikke føler det er forsvarlig at hun passer barn så skal du følge det, uansett om hun har en diagnose eller ikke 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som asperger ja, bortsett fra at man som regel ikke klarer å gå på skole (høyere utdannelse) pga alt det sosiale og krav. Veldig mange med autismespekterforstyrrelser faller ut av skolesystemet allerede i videregående.

Har hun tilfeldigvis noen interesser hun er ekstremt opphengt i?

Og for det andre så må man ha hatt disse aspergersymptomene fra fødselen av, du er klar over det ikke sant?

Anonymkode: f4af2...0c3

Skrevet

Merkelig at du stiller et sånt spm her på KG. 

Hva med å google og reflektere selv. Det er tross alt du som har møtt personen du viser til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som kan fortelle om "symptomer"/ett eller annet som kan si om en bekjent av meg har asperger? 

Dette mennesket er så dårlig sosialt, kanskje fordomsfullt av meg å anta noe innenfor autismespekteret, men det er helt krise. Her er noen punkter om henne: 

- Har ingen dialog, prater kun om seg selv og sitt. Spør aldri om noe. Vrir samtalen til å handle om seg selv

- aldri hatt kjæreste

- Få venner

Kan godt være asperger ja. jeg er voksen kvinne og utredes for det. men jeg tar hint om at jeg skal gå da...jeg går kanskje uten at de andre skjønner hvorfor , men jeg er redd for å være plagsom. 

jeg har heller aldri hatt kjæreste, men hvem vil ha en aspie? de fleste menn vil nok ikke det. men jeg forelsker meg...

Anonymkode: b7ef0...4df

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt være asperger ja. jeg er voksen kvinne og utredes for det. men jeg tar hint om at jeg skal gå da...jeg går kanskje uten at de andre skjønner hvorfor , men jeg er redd for å være plagsom. 

jeg har heller aldri hatt kjæreste, men hvem vil ha en aspie? de fleste menn vil nok ikke det. men jeg forelsker meg...

Du har jo ikke diagnosen en gang så hvorfor kaller du deg en aspie??

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke diagnosen en gang så hvorfor kaller du deg en aspie??

Mistanke siden BHG. Må være det. Fordi jeg kommer ikke vekk fra den jeg er og har lav status generelt. Beveger meg heller ikke like elegant som andre kvinner. Synes alt ved meg er så imponerende , altså er det mulig at alt du gjør blir så rart? 

For en ubrukelig hjerne som ikke klarte utvikle seg liksom. Vet ikje hvor det skjede . I det det er mamma som ikke klarer bære fram friske barn eller om hjernen bare bestemte seg for dette vet jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet
On 6/23/2019 at 10:55 PM, AnonymBruker said:

- aldri hatt kjæreste

- Få venner

Det kan det være. Det *kan* sikkert også være aspergers. 

Anonymkode: 07b22...151

AnonymBruker
Skrevet
On 6/24/2019 at 2:50 AM, AnonymBruker said:

Du forelsker deg nok i feil menn. Prøv å finne en annen aspie.

Anonymkode: 07b22...151

AnonymBruker
Skrevet

Hva menes med repetitiv adferd? 

Er det for eksempel at jeg må ha folk på venstresiden min og flytter meg slik at de er det når vi går, at jeg har samme rekkefølge på å vaske og støvsuge hjemmet mitt, samme rekkefølge på hvordan jeg rydder kjøkkenet. Slike ting? At jeg ikke liker når jeg må stokke om på rutinene mine? 

Anonymkode: 4a55f...b66

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det for eksempel at jeg må ha folk på venstresiden min og flytter meg slik at de er det når vi går, at jeg har samme rekkefølge på å vaske og støvsuge hjemmet mitt, samme rekkefølge på hvordan jeg rydder kjøkkenet. Slike ting? At jeg ikke liker når jeg må stokke om på rutinene mine? 

Det du beskriver høres mer ut som tvangshandlinger enn repetitiv atferd. Les for eksempel her om repetitiv atferd: http://asf.helsekompetanse.no/del1/trekk/selvstimulering

Anonymkode: 5d81b...8e7

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NEI! repettitv adferd hos autister er gjerne noe man gjør for å roe seg ned eller viss det blir for mye stimuli rundt en. Det er mer at man går fram og tilbake i stua f.eks, sitter å gynger fram og tilbake med kroppen, snurrer rundt håret, tripper med foten, vifter meningsløse bevegelser med armene....

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver høres mer ut som tvangshandlinger enn repetitiv atferd. Les for eksempel her om repetitiv atferd: http://asf.helsekompetanse.no/del1/trekk/selvstimulering

Anonymkode: 5d81b...8e7

Åja ok. Selvstimulering ja. Da skjønner jeg for det har jeg. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI! repettitv adferd hos autister er gjerne noe man gjør for å roe seg ned eller viss det blir for mye stimuli rundt en. Det er mer at man går fram og tilbake i stua f.eks, sitter å gynger fram og tilbake med kroppen, snurrer rundt håret, tripper med foten, vifter meningsløse bevegelser med armene....

Skjønte det nå ja. Jeg selvstimulerer selv ved å riste på foten, fikle konstant med fingrene osv. Når jeg prater i telefonen må jeg gå fram og tilbake i stua. Men jeg sitter ikke og gynger eller plutselig vifter ukontrollert med armene. Det er nok ulike grader av selvstimulering som med mye annet innenfor diagnosen. Da jeg ble utredet var det selvstimulering jeg kan huske han brukte som ord da han forklarte meg hva det var. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åja ok. Selvstimulering ja. Da skjønner jeg for det har jeg. 

Skjønte det nå ja. Jeg selvstimulerer selv ved å riste på foten, fikle konstant med fingrene osv. Når jeg prater i telefonen må jeg gå fram og tilbake i stua. Men jeg sitter ikke og gynger eller plutselig vifter ukontrollert med armene. Det er nok ulike grader av selvstimulering som med mye annet innenfor diagnosen. Da jeg ble utredet var det selvstimulering jeg kan huske han brukte som ord da han forklarte meg hva det var. 

Du må også klare å skille mellom ADHD hyperaktivitet og autisme-selvstimulering. Når det kommer til autisme så er det gjerne gynging med kroppen og vifting med armene som gjelder, mens hos de med adhd er det mer vanlig at man rister på foten, fikler med ting, ikke klarer å sitte stille. Men når det er sagt så tror jeg du vet ganske godt om det er adhd du har.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må også klare å skille mellom ADHD hyperaktivitet og autisme-selvstimulering. Når det kommer til autisme så er det gjerne gynging med kroppen og vifting med armene som gjelder, mens hos de med adhd er det mer vanlig at man rister på foten, fikler med ting, ikke klarer å sitte stille. Men når det er sagt så tror jeg du vet ganske godt om det er adhd du har.

Jeg ble utredet for begge deler av nevropsykolog og AS ble diagnosen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2019 den 6.03, AnonymBruker skrev:

Mistanke siden BHG. Må være det. Fordi jeg kommer ikke vekk fra den jeg er og har lav status generelt. Beveger meg heller ikke like elegant som andre kvinner. Synes alt ved meg er så imponerende , altså er det mulig at alt du gjør blir så rart? 

For en ubrukelig hjerne som ikke klarte utvikle seg liksom. Vet ikje hvor det skjede . I det det er mamma som ikke klarer bære fram friske barn eller om hjernen bare bestemte seg for dette vet jeg ikke

Autisme påvirker ikke hjerne er ikke hjerneskade. Sånn sett . Er en nevrologisk diagnose. Mange har kjærester mange går på skole og jobber . . Flere og flere for verden har blitt flinkere til å følge opp. Men viss de har utredet deg siden bhg og du forsatt ikke har fått den så kan det være noe andet. 

Ta jeg er døv. Jeg sliter med å ta hint snakker mye rart . Pga jeg ikke får fått meg deg det som pågår rund. Sliter å med venner . 

Anonymkode: 4f878...993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...