AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Jeg er utdannet økonom. Har jobbet i div. banker og har fast jobb. Jeg trives ikke, og det har jeg vel ikke gjort med faget heller siden dag 1 på skolen, men valgte økad fordi dette var «trygt og en god utdannelse». Jeg har C i snitt derfra så kommer ikke inn på noen master uten å ta opp igjen fag. Men jeg interesserer meg ikke for økonomi og salg, og har heller ikke god tallforståelse. Så, jeg ser at skal jeg jobbe i 40 år til så må jeg gjøre noe annet. Men hva? - jeg liker å planlegge, lage to do lister, ha orden og struktur - jeg er interessert i psykologi, mindfullness, yoga, kan kanskje være litt alternativ av meg - jeg elsker dyr - jeg er veldig glad i å hjelpe andre, har veldig mye empati, men liker ikke blod, og lader best alene. - jeg er ikke så veldig kreativ - er glad i fysisk aktivitet Har dere noen tips til hvilken retning jeg bør gå? Anonymkode: be810...30d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 Lærer, sosionom, fysioterapi kanskje? Høres ikke ut som økonomi er helt for deg nei. Anonymkode: dafe7...d97
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 Har tenkt litt på sosionom og fysio faktisk ja. Lærer tror jeg ikke, spesielt ikke på barneskolen. Jeg er ganske følsom av meg. Anonymkode: be810...30d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 undersøk litt om disse to utdannelsene, sosionom kan du bruke til mye, spesielt rådgivning dreier det seg om. Kan jobbe mange steder. Fysioterapi blir jo mer spesifikt, men der kan du og videreutdanne deg til psykosomatisk fysioterapi f eks, der du hjelper på psyke i tillegg til fysikken, samspillet der imellom. Du får lese fagplaner og se hva som virker mest interessant. Det er kanskje vanskelig å få jobb som fysio men burde ikke være vanskelig å starte for seg selv, er stort behov for fysioterapi i befolkningen. spesielt hvis du videreutdanner deg til manuell terapi. Du får tenke om du helst vil jobbe med kropp og trening, eller å rådgi mennesker i vanskelige situasjoner. Anonymkode: dafe7...d97 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 Altså , jeg har begynt på nytt selv. Som voksen. Og er akkurat ferdig med ny utdannelse (i øk.ad. haha). Poenget er, jeg skal absolutt ikke si at du ikke burde begynne på noe helt nytt. For det må du jo gjerne. Men jeg ville ikke gjort det hvis jeg ikke hadde funnet ut hva jeg ville. Finn ut hva du VIL jobbe med først. Hvis du bare hopper på en ny utdannelse fordi du må "finne på noe", så kan du fryktelig lett ende med en ny bom. Deg andre jeg vil si, som jeg ser på mine medstudenter, er at økonomistudenter har veldig tunnelsyn på hvor de skal jobbe. Bank eller revisjon liksom. Og det forsterkes jo gjennom studiet. Det er bare de som presenterer seg, og så gror man mer og mer fast i tanken om at det er det man utdanner seg til. Men økonomer er jo poteter. Som trengs i alle bransjer. Kanskje du skal kikke litt mer på finn. Men litt utenfor økonomi-boksen. Kanskje det finnes jobber i offentlig forvaltning som er for deg? Mange saksbehandlerstillinger åpner for ulike utdanninger, så lenge du har en. Eller hva med innkjøp. Du sier du ikke liker salg, men kanskje andre siden av bordet er noe? Der er lister og orden og struktur alfa omega. Anonymkode: d5e1c...89a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 Kom på at jeg vet om en økonom som jobber i nav, med utbetalinger. Kanskje det kunne vært noe? Bygge på med en samfunnsfaglig master evt? Enig med den over når jeg tenker meg om. Anonymkode: dafe7...d97
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 Jeg er helt enig, jeg har ikke tenkt å ta noe nytt uten å vite om jeg vil. Muligens kan jeg bygge på slik at jeg kan få noen andre jobber som ikke nødvendigvis har med bank og finans og regnskap å gjøre. Jeg har også tenkt på noe pedagogikk, HR eller som du over nevner, Nav. Jeg har søkt på noen jobber i Nav som saksbehandler men jeg har ikke nok erfaring... NOE må jeg iallefall gjøre. Anonymkode: be810...30d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå