Gå til innhold

Salg av hus på sommeren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal selge huset vårt. Vi hadde en visning forrige uke, der det ikke kom noen. Megler sier at det ikke er vits i å kjøre flere visninger nå, da boligmarkedet er helt stille pga sommerferie. Planen hans er å ta huset av finn.no, og legge det ut igjen i august. Vi synes dette er litt merkelig. Det må da være hus som selges og kjøpes om sommeren også? Noen som har erfaringer her? Burde vi presse på en visning til, selv om det er ferietider i Norge?

Anonymkode: f3695...392

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som boligkjøper så synes jeg tidspunktet for visning nå er kjempedumt, men det er fordi vi har booket ferie for lenge siden, og  dermed går glipp av flere visninger og hus fordi vi er bortreist. Privatvisning er ikke aktuelt fordi husene som selges nå ofte er dødsbo som selgerne vil bli kvitt, og da ligger de på Finn en knapp uke før visning. 

Hadde jeg visst for et halvår siden at vi var på husjakt, så hadde vi droppet å reise bort, og heller gått på visninger. Færre kjøpere å konkurrere mot er det og om sommeren, siden mange er bortreist.

Anonymkode: 00935...e9f

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på trykket i markedet der dere bor. Dersom dere allerede har hatt én visning hvor ingen dukket opp, er det lite sannsynlig at det vil være mer interesse ved samme pris senere i sommerferietiden. 

Vår megler sa vi kunne vurdere å legge ut med visning i tidlig juli, fordi vi bor et sted med høyt trykk. Da kan julisalg være fordelaktig for selger fordi det er høy etterspørsel og lavt tilbud. Selv om bare halvparten av mulige kjøpere følger med, så er tilbudet kanskje en femtedel av normalsesong. Vi velger likevel å vente til august. 

Hos dere bør dere vente til etterspørselen er på plass igjen, og det er trolig etter sommeren. 

Ved å la huset bli liggende på Finn så vil mulige kjøpere se i august at det har ligget lenge, og kan lure på hva som er galt med det. Ved å ta det av og legge det ut på nytt i august, vil det dukke opp øverst i søk på Finn og i nye varsler på autosøk. Jeg ville hørt på megleren deres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Lilypond skrev:

Det kommer an på trykket i markedet der dere bor. Dersom dere allerede har hatt én visning hvor ingen dukket opp, er det lite sannsynlig at det vil være mer interesse ved samme pris senere i sommerferietiden. 

Vår megler sa vi kunne vurdere å legge ut med visning i tidlig juli, fordi vi bor et sted med høyt trykk. Da kan julisalg være fordelaktig for selger fordi det er høy etterspørsel og lavt tilbud. Selv om bare halvparten av mulige kjøpere følger med, så er tilbudet kanskje en femtedel av normalsesong. Vi velger likevel å vente til august. 

Hos dere bør dere vente til etterspørselen er på plass igjen, og det er trolig etter sommeren. 

Ved å la huset bli liggende på Finn så vil mulige kjøpere se i august at det har ligget lenge, og kan lure på hva som er galt med det. Ved å ta det av og legge det ut på nytt i august, vil det dukke opp øverst i søk på Finn og i nye varsler på autosøk. Jeg ville hørt på megleren deres. 

Jeg ser helt klart hva du og megler mener 😊 Men jeg tror vi likevel vil prøve oss på en visning til. Visningen som vi hadde var nok satt opp på et litt klønete tidspunkt for folk med tanke på å komme seg hjem fra jobb og midt i middagen, samt at det nok var en del sommeravslutninger i området, som jo kan hindre folk i å komme på visning.

I August blir huset stående tomt pga flytting, og det er jo heller ikke bra mtp visning og salg.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser helt klart hva du og megler mener 😊 Men jeg tror vi likevel vil prøve oss på en visning til. Visningen som vi hadde var nok satt opp på et litt klønete tidspunkt for folk med tanke på å komme seg hjem fra jobb og midt i middagen, samt at det nok var en del sommeravslutninger i området, som jo kan hindre folk i å komme på visning.

I August blir huset stående tomt pga flytting, og det er jo heller ikke bra mtp visning og salg.

Hvis det var kun ett visningstidspunkt som trolig passet dårlig så kan det hende det er greit å sette opp ett til. Men, det kan være megleren, som er kjent i området, ser tallene på visninger på Finn-annonsen og hvor mange som har kontaktet ham og lastet ned prospekt etc, sammenliknet med liknende objekter, og konkludert med at interessen ikke er der for en visning til før sommeren. Eller så kan det hende han har barn i skolealder og tenkte seg sommerferie nå, vanskelig å si...

Det kan potensielt være litt uheldig å sette opp en ny visning i eksisterende annonse, det forutsetter at interessenter enten gjør nye søk eller følger så godt med på annonsen at de ser endringen med ny visning. 

Hvor i landet ligger boligen? I sentrale strøk er det mulig å leie styling, da kan man få fullmøblert med forholdsvis nøytrale møbler. Det kan gjøre det enklere å selge og da kan det være en fordel å ha flyttet ut først. Mange hus har et svært, ehh, personlig preg, som kan gjøre det utfordrende for mulige kjøpere å se for seg å bo der. I Oslo er det enkelte steder nesten obligatorisk med styling, mens andre steder kan styling nesten ha motsatt effekt for kjøpere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte for 3 år siden, midtsommers. 
Som boligkjøper var det helt vidunderlig, for det var så lite folk på visning at jeg fikk leiligheten under takst. (sentralt oslo-området)
Naboleilighetene som ble solgt noen måneder senere var det budrunder på, og gikk 400 000,- høyere enn hva jeg måtte ut med. 

Anonymkode: 112f5...fc2

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan dere be megler om å sette inn i annonsen at boligen er ledig fra 1.september eller snarlig overtagelse. Om dere ikke har gjort det.

Anonymkode: 60f03...405

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er på husjakt og det er kjempedumt at folk venter med å legge ut for salg.. Det er jo nå i ferien vi har tid til å flytte! Skulle gjerne fått unnagjort kjøp, nedpakking, vasking, maling og småoppussing før hverdagen med jobb er i gang i august. Dessuten er det deilig vær til å ordne i hagen, male ute osv. 

Jeg byr det jeg er villig til å gi for boligen, uansett. Og vi skal bare en uke på ferie, så da får vi (og andre) evt be om en privat visning om det ikke passer!

Anonymkode: 5523a...f44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal selge huset vårt. Vi hadde en visning forrige uke, der det ikke kom noen. Megler sier at det ikke er vits i å kjøre flere visninger nå, da boligmarkedet er helt stille pga sommerferie. Planen hans er å ta huset av finn.no, og legge det ut igjen i august. Vi synes dette er litt merkelig. Det må da være hus som selges og kjøpes om sommeren også? Noen som har erfaringer her? Burde vi presse på en visning til, selv om det er ferietider i Norge?

jeg ser etter hus. 

Anonymkode: 44de0...cac

AnonymBruker
Skrevet

Skal selv selge men markedet er ikke oppe igjen før slutten av august dessverre. Sommertid er kjøpers marked, dvs at det er lite sannsynlig for budrunde og salg under prisantydning er realistisk. 

Anonymkode: 5fa46...d8f

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er på husjakt og det er kjempedumt at folk venter med å legge ut for salg.. Det er jo nå i ferien vi har tid til å flytte! Skulle gjerne fått unnagjort kjøp, nedpakking, vasking, maling og småoppussing før hverdagen med jobb er i gang i august. Dessuten er det deilig vær til å ordne i hagen, male ute osv. 

Jeg byr det jeg er villig til å gi for boligen, uansett. Og vi skal bare en uke på ferie, så da får vi (og andre) evt be om en privat visning om det ikke passer!

Anonymkode: 5523a...f44

Da burde dere jo ha kjøpt i april/mai? Så kunne dere flyttet inn nå. 

Anonymkode: 5fa46...d8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor selger dere? Bor i bærum og synes det er tregt marked her og at det har vært sånn i hele vår. Det er mye som går under prisantydning.

Anonymkode: 6da9d...8a6

AnonymBruker
Skrevet

Bare rent logisk resonnement dette: Norge stenges ned i slutten av juni i i alle fall en måned. Vil du selge noe når samfunnet stenger ned? Protestér i vei, men du gjør bare en narr av deg selv her.

Anonymkode: a9cd3...b7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2019 den 8.40, AnonymBruker skrev:

Da kan dere be megler om å sette inn i annonsen at boligen er ledig fra 1.september eller snarlig overtagelse. Om dere ikke har gjort det.

Anonymkode: 60f03...405

Dette leser jeg som boligkjøper som «har kjøpt ny bolig = sitter med to lån og er litt mer desperat etter å bli kvitt boligen enn de som fortsatt bor der» 

Det samme med å fjerne annonsen og legge den inn på ny. Vi som tråler Finn kjenner igjen boligene som har ligget ute for få måneder siden. Hvis boligen allerede er lagt ut i juni så ville jeg latt annonsen stå, og heller hatt en visning i august. Tviler på noen reagerer på at annonsen har ligget ute hele sommeren, alle vet det er ferie 😊

Anonymkode: 00935...e9f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...