AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Er dette lurt? Sendte en søknad for litt siden til et firma jeg ønsker å jobbe for. Ser at søknadsfristen går ut i dag, er det lurt å ringe for å høre hvordan jeg ligger an? Det er til jobb i bank. Anonymkode: 656d6...04a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 Ja ring opp. Si hei, at du søkte jobb og lurte på om det er mulighet for deg. De liker folk som tar initiativ. Kanskje du blir heldig. der. Anonymkode: 8b9d0...c09
Gjest Juks Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er dette lurt? Sendte en søknad for litt siden til et firma jeg ønsker å jobbe for. Ser at søknadsfristen går ut i dag, er det lurt å ringe for å høre hvordan jeg ligger an? Det er til jobb i bank. Anonymkode: 656d6...04a Nei, det er ikke lurt. Søknadsfristen er enda ikke gått ut, og slike prosesser tar tid. Bare å smøre seg med tålmodighet, det siste arbeidsgiver ønsker er mas rundt dette. Er du aktuell, så får du jo svar tidsnok på det. Forsåvidt hvis du er uaktuell også Erfaringsmessig oppnår ingen noe som helst med å ringe å mase om prosessen.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Veldig mye forskjellige meninger om det temaet der🙈 Anonymkode: 656d6...04a
Gjest Juks Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Jo, men husk at dem mottar jo en drøss med søknader. La oss si 50-100 stk. Er jo ingen arbeidsgivere som ønsker å motta 50-100 telefoner i løpet av prosessen, fordi søkerne er nysgjerrige på prosessen. Dem har mye annet å ta seg til enn det. Dem har mottatt søknaden din, du er jo med i bunken. Om du kommer videre eller ikke får du jo uansett ikke vite før dem er klar for det. Å vise slik interesse kan derfor virke imot sin hensikt, spesielt hvis du ringer om nr. 10 på én og samme dag. Det er garantert andre som ringer. Dem oppnår i 99,5% av tilfellene absolutt ingenting med det
Gjest Juks Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 Skal du ringe for å følge opp søknaden må du jo ha et inni hampen godt og relevant spørsmål til dem, eventuelt komme med tilleggsopplysninger til søknaden. Å vite hvordan man ligger an, er ikke et godt spørsmål, og betraktes som mas.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 Slutta med det, ikke så mange som blir glade når man ringer. Det hører man på stemmen også. Det forstår jeg godt, de har nok å gjøre i en slik prosess. Nå følger jeg kun opp med en mail etter passert søknadsdato. Anonymkode: 7effa...099
Gjest Juks Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slutta med det, ikke så mange som blir glade når man ringer. Det hører man på stemmen også. Det forstår jeg godt, de har nok å gjøre i en slik prosess. Nå følger jeg kun opp med en mail etter passert søknadsdato. Anonymkode: 7effa...099 Selvfølgelig blir dem ikke glade for det. Jeg vet om arbeidsgivere som kvier seg og unngår å lyse ut stillinger, fordi dem får innpåslitne søkere som ringer, sender mail og som oppsøker arbeidsplassen i tider og utider, kun fordi dem skal "vise godt inntrykk" og vite hvordan man ligger an. Det gjør dem ikke, og svar på nysgjerrigheten får dem heller ikke. Jeg har selv vært involvert i flere slike utlysningsprosesser. Det kan i mange tilfeller være et mareritt, og er veldig tidkrevende, spesielt hvis du lyser ut en bra stilling med god lønn som ikke krever særlig utdanning. Hvorfor sender du mail etter passert søknadsdato egentlig? Hva får du til svar? En søknads-, intervju- og innstillingsprosess er en langtrekkende affære. Det kan gå alt mellom 7 dager til 4-6 måneder, alt etter om man er privat eller offentlig, eller om det haster eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå