AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Jeg og samboer flyttet inn i en leilighet for 10 år siden. Da var vi begge 18 år og ung og dum. Depositum ble betalt til utleiers konto og ikke på depositumskonto. Jepp. Vet at det var idiotisk dumt, men er lite å gjøre med nå. Trenger ikke refs for det. Vi vet det var dumt. Saken er at vi har kjøpt leilighet og har sagt opp. Alle de andre som har bodd i hybelhuset har fått trøbbel med å få tilbake depositumet fordi utleier mener utvasken ikke er god nok. Jeg er ekstremt nøye når det kommer til vask og kan garantere at det kommer til å være plettfritt når vi flytter ut. Jeg er likevel overbevist om at utleier kommer til å kverulere. Hva kan vi gjøre for å øke sjansene for depositumet tilbake? Skal vi ta bilder av alt vi har vasket? Hvordan kan vi argumentere mot en som nærmest klager på utvask før hun har sett leiligheten? Anonymkode: ec7a3...c1c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 Når utleier er å skal godkjenne vasken så har du bare vaskebøtta klar i tilfelle hun klager. Da kan du kjapt vaske over det hun pirker på. Ellers er mitt inntrykk at mange unge folk faktisk ikke vasker godt nok når det er utvask. Ikke ta sorgene på forskudd og vask grundig overalt. Anonymkode: 87f5d...666 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 Ved ulovlig depostium, så har lovgiver laget en regel som skal svi for huseier. Så hvis du vil slå deg vrang, så har du veldig gode kort på hånden. Du kan kreve det utbetalt når som helst, uansett hva slags krav utleier har, så har han ikke lov til å holde det tilbake. I tillegg kan du true med å kreve forsinkelsesrenter fra innbetalingsdato, som er en god sparekonto, så lenge du ikke kan anses som medansvarlig da. Utleier skal ikke ha sikkerhet i et ulovlig depositum, som svekker leiers interesser. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 § 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6. Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd. Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen. Anonymkode: ac59a...19b 7
Brunello Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 (endret) Som allerede skrevet sv en annen, har du gullkort på hånden her. Eier kan få store problemer dersom han/hun ikke utbetaler umiddelbart når du ber om det. At depositumet er feilaktig, medfører imidlertid ikke at eier mister sine rettigheter ved tilbakeleleveringen. Leietaker må gjøre opp for eventuelle mangler. Endret 23. juni 2019 av Brunello Feilskrift
Menchit Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Gjør utvasken ferdig et par dager før dere skal leverer nøklene. Da har dere tid å rette opp dersom hun klager. Har dere gjennomgang selve dagen for overlevering kan det kanskje bli lettere for huseier å insistere på å leie hjelp, selv om jeg ikke helt vet reglene for det her.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 Vi kommer selvsagt til å foreta grundig utvask, men leiligheten er gammel og mest sannsynlig ulovlig. Kjøkken og bad er fra bygget var nytt på 60tallet. Er redd hun kverulerer fordi det er ikke fysisk mulig å få bort flekker som har sittet fast i 50 år... Jeg har lagt på knærne og skrubbet vegger og tak på badet med klorin og alle tenkelige vaskemidler. Er redd hun pirker på at flisene er gule eller noe slikt. Føler meg helt fortapt og vi trenger virkelig å få tilbake depositumet. Hvor krever vi depositumet tilbakebetalt? Forliksrådet? Hva gjør vi om hun ikke blir fornøyd selv om vi vasker det hun kverulerer på? Anonymkode: ec7a3...c1c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer flyttet inn i en leilighet for 10 år siden. Da var vi begge 18 år og ung og dum. Depositum ble betalt til utleiers konto og ikke på depositumskonto. Jepp. Vet at det var idiotisk dumt, men er lite å gjøre med nå. Trenger ikke refs for det. Vi vet det var dumt. Saken er at vi har kjøpt leilighet og har sagt opp. Alle de andre som har bodd i hybelhuset har fått trøbbel med å få tilbake depositumet fordi utleier mener utvasken ikke er god nok. Jeg er ekstremt nøye når det kommer til vask og kan garantere at det kommer til å være plettfritt når vi flytter ut. Jeg er likevel overbevist om at utleier kommer til å kverulere. Hva kan vi gjøre for å øke sjansene for depositumet tilbake? Skal vi ta bilder av alt vi har vasket? Hvordan kan vi argumentere mot en som nærmest klager på utvask før hun har sett leiligheten? Anonymkode: ec7a3...c1c La være å betale husleie for de siste månedene, tilsvarende summen på depositumet. Si at han kan ta depositumet som forskudd på husleie. Ta bilder av leiligheten som bevis på at det er godt nok vasket og at det ikke er noen skader. Anonymkode: c507d...ddb 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 Jeg lot være å betale husleier tilsvarene depositum til en utleier som hadde ett rykte på å ikke betale ut depositum. Ble ikke noe bråk. Anonymkode: 0cf37...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kommer selvsagt til å foreta grundig utvask, men leiligheten er gammel og mest sannsynlig ulovlig. Kjøkken og bad er fra bygget var nytt på 60tallet. Er redd hun kverulerer fordi det er ikke fysisk mulig å få bort flekker som har sittet fast i 50 år... Jeg har lagt på knærne og skrubbet vegger og tak på badet med klorin og alle tenkelige vaskemidler. Er redd hun pirker på at flisene er gule eller noe slikt. Føler meg helt fortapt og vi trenger virkelig å få tilbake depositumet. Hvor krever vi depositumet tilbakebetalt? Forliksrådet? Hva gjør vi om hun ikke blir fornøyd selv om vi vasker det hun kverulerer på? Anonymkode: ec7a3...c1c Du kan gi skriftlig melding til utleier, når du måtte ønske det, om å få utbetalt det ulovlige depositumet, og henvise til loven. Utleiere skal ikke ta ulovlig depositum og disponere over leietakers penger på et slikt vis. Men det er ingen vits å ta bekymringene på forhånd her, og tenke forliksråd eller husleietvistutvalget med en gang. Hvis du vil være "snill", så kan du bare la ting spille seg ut på naturlig vis, og så få depositumet tilbake. Men utleier kan ikke, lovlig, ha sikkerhet i dette depositumet, og er tvunget til å betale det ut, uansett krav. Så først kan du jo være "snill" og late som ting er normalt, og se om du får det ut før du legger loven på bordet, eller så kan du legge loven på bordet i dag, om du ønsker. Anonymkode: ac59a...19b 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 Jeg hadde vasket så grundig jeg kunne, altså på nøkkelhullnivå. Så hadde jeg tatt bilder av alt, ned i toalettet, av kjøkkenviften, kjøleskapet. Jeg hadde også filmet meg selv åpne, lukke og låse alle vinduer og dører. Jeg gjorde alt dette da jeg flyttet ut av min første hybel, der utleier var en mann rundt 60 år. Jeg begikk samme depositumtabbe som deg, da jeg rett og slett ikke visste bedre som 19-åring. Jeg hadde hatt flere episoder med ham om alt fra trappevask og snømåking, til hans ulovlige oppjustering av husleie. Da jeg sa opp leiligheten tenkte jeg at her var det best å helgardere seg. Vi kunne ikke gå over leiligheten sammen, siden han tilfeldigvis var bortreist. Jeg la dermed nøkkelen i postkassen og flyttet avgårde. Som forventet fikk jeg en mail om at jeg ikke fikk depositumet tilbake, da han måtte nå bestille full omvask og overhaling, og listet opp alt som var totalt uakseptabelt. Blant annet sa han at viften over komfyren var ødelagt av fett, og at den måtte byttes. Jeg visste godt at den viften var gullende ren, da jeg hadde skrubbet den, og vasket deler av den både for hånd og to ganger i oppvaskmaskinen. Jeg sendte ham da bildene, som alle viste datoen jeg flyttet ut, og sa at jeg var uenig i at det ikke var godt nok vasket, og at jeg hadde både vitner og bildebevis som dekket opp under det. Da prøvde han seg på at jeg hadde ødelagt soveromsvinduet. Da sendte jeg ham videoen, og sa at dersom depositumet ikke ble utbetalt innen datoen i kontrakten, så ville den neste som kontaktet ham være advokaten min. Da hørte jeg ikke noe mer, så onkelen min(som er advokat) ringte ham, og det var en relativt spak mann som sa at selvføøølgelig skulle jeg få pengene mine, han trengte bare litt tid. Pengene kom i drypp i løpet av de neste 3,5 månedene, så det var tydelig at han hadde brukt dem, og hadde tenkt å lure en fattig, naiv student. Så mitt tips er å ha alt på det rene, vask mer enn du trodde mulig, og dokumentér hva du har gjort. Anonymkode: 6ce28...320 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 Jeg satt også penger inn på utleiers konto og det oppstod problemer etter flytting. Vi fikk ingenting tilbake siden vi hadde bodd der i seks år og vi måtte bedt om pengene tilbake innen det var gått tre år fra vi satt inn pengene😕 Foreledesesloven, der altså Anonymkode: 1f492...976 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg satt også penger inn på utleiers konto og det oppstod problemer etter flytting. Vi fikk ingenting tilbake siden vi hadde bodd der i seks år og vi måtte bedt om pengene tilbake innen det var gått tre år fra vi satt inn pengene😕 Foreledesesloven, der altså Anonymkode: 1f492...976 Så huseieren her tjente på at vi bodde der lenger enn tre år. Han fikk riktignok ikke noe mer, selv om han krevde mer (ting som var normal slitasje) Anonymkode: 1f492...976
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 Dere kan også varsle utleier om at dere trekker ifra depositumet pluss renter på husleien, dette hjelper selvfølgelig ikke så mye hvis det kun er igjen en mnd eller lignende til dere flytter. Anonymkode: 09843...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 Husk at rentene på depositumet er og deres. Etter så mange år så er det sikkert en del det og. Anonymkode: 5d374...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #15 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at rentene på depositumet er og deres. Etter så mange år så er det sikkert en del det og. Anonymkode: 5d374...f7f Antageligvis, men i følge foreldesesloven er hun syv år for sent ute med å kreve det tilbake Anonymkode: 1f492...976
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #16 Skrevet 23. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer flyttet inn i en leilighet for 10 år siden. Da var vi begge 18 år og ung og dum. Depositum ble betalt til utleiers konto og ikke på depositumskonto. Jepp. Vet at det var idiotisk dumt, men er lite å gjøre med nå. Trenger ikke refs for det. Vi vet det var dumt. Saken er at vi har kjøpt leilighet og har sagt opp. Alle de andre som har bodd i hybelhuset har fått trøbbel med å få tilbake depositumet fordi utleier mener utvasken ikke er god nok. Jeg er ekstremt nøye når det kommer til vask og kan garantere at det kommer til å være plettfritt når vi flytter ut. Jeg er likevel overbevist om at utleier kommer til å kverulere. Hva kan vi gjøre for å øke sjansene for depositumet tilbake? Skal vi ta bilder av alt vi har vasket? Hvordan kan vi argumentere mot en som nærmest klager på utvask før hun har sett leiligheten? Anonymkode: ec7a3...c1c Utvask; vask grundig, ta bilder. Oversiktsbilder og nærbilder av kritiske punkt, da har du dokumentasjon. Så lager du et word dokument der du og huseier skriver under på 1. At nøklene er returnert, og at utvasken er godkjent av utleier dato og signatur. Vil han ikke skrive under, så har han ett problem. Depositum innbetalt på privat konto og ikke til depositumkonto er ulovlig etter Husleieloven. Det kan og annsees som unndragelse av skatt og diverse annet. Når dere nå skal bo i eid bolig, så er et medlemskap i Huseiernes Landsforbund kjekt å ha. Jeg vil tro du kan melde deg inn nå og få råd og hjelp i forhold til å få ut depositumet. Men det finner du raskt ut ved å ringe dem i morgen, dernest kan du melde deg inn på nettet og ringe den gratis (i boligspørsmål) justelefonen deres. Du kan også ha med deg en utenforstående når vasken godkjennes og nøklene leveres, eller som ser over at vasken din er ok før du leverer nøklene. Men vær smart, ikke ta foreldre eller andre nærtstående, men en voksen utenforstående som ikke er partisk. Anonymkode: 40850...6fd 2
Gjest MadameDeRosa Skrevet 23. juni 2019 #17 Skrevet 23. juni 2019 Husk å få tilbake ikke bare depositum men også rentene som har økt depositumet over ti år.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #18 Skrevet 23. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at rentene på depositumet er og deres. Etter så mange år så er det sikkert en del det og. Anonymkode: 5d374...f7f Hvordan skal ts regne renter når pengene har stått på, eller har smuldret opp, på utleiers konto? Rentefoten har i tillegg vært svært lav de siste 10 årene. Der er ingen foreldelse på depositum slik det hevdes over. Se forøvrig mitt svar tidligere i tråden. Anonymkode: 40850...6fd
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #19 Skrevet 23. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal ts regne renter når pengene har stått på, eller har smuldret opp, på utleiers konto? Rentefoten har i tillegg vært svært lav de siste 10 årene. Der er ingen foreldelse på depositum slik det hevdes over. Se forøvrig mitt svar tidligere i tråden. Anonymkode: 40850...6fd Vel, vi tapte saken for et par siden i forliksrådet og hadde hjelp av jusbus. Når jeg har lest om det er det ikke avklart om hvorvidt foreldesesloven begynner fra dagen pengene blir overført eller dagen man skulle fått det tilbake. Eller om det er å regne som et lån, men tiårs foreldesesfrist Anonymkode: 1f492...976
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå