AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Hva er greia med at de fleste kristne får så mange barn? skal de befolke jorden på nytt selv? Bruker de ikke prevensjon? 🙊 Anonymkode: 2aeca...281
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 Det er gjerne en greie blant kristne, som du sier, at man skal ha mange. I 1. mosebok står det: "Vær fruktbare og bli mange". Derfor er det også en del uglesett blant kristne om man skulle bestemme seg for å få enebarn. Noen konservative kristne jeg kjenner, er svært redde for at noen få/ett av barna sine skal bli alene, dersom de skulle miste noen av de andre barna sine. Helt tåpelig tankegang, spør du meg. Bruken av prevensjon er svært varierende i slike miljøer. Noen er helt i mot det generelt, andre er helt i mot de visse typer av det. Anonymkode: 24991...c82
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 En annen sak er jo at de fleste kristne, i alle fall de konservative, er jo helt i mot abort. Så om de først blir gravide, så blir det også barn uansett. Anonymkode: 24991...c82 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Der jeg er vokst opp, er barn sett på som en gave som skal tas i mot. Men det er mer og mer toleranse for at folk bruker prevensjon eller i det minste planlegger litt mere. Hvorfor forsømme gaven din fordi det er for mange av de, lissom👀 Men noen er jo ganske ekstreme.. Anonymkode: 21e26...440
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Hmm, her var det litt diverse fordommer for kristne. Er kristen selv, og jeg kjenner meg ikke helt igjen her. De fleste jeg vet om får 3 unger, noen 2, noen 4. Men kjenner ingen som har mer. Vi bruker prevensjon som alle andre, barna er planlagte som hos de fleste andre! Antall unger har ikke noe utgangspunkt i Bibelen, men er personlige valg utifra hva man ønsker. De fleste kristne er derimot som sagt over i mot enhver form for abort, da vi ser på det som å ta liv som Gud har skapt, og som han har en mening med. Vi er ikke dommere over liv og død, det er det kun Gud som er. Vi kristne er faktisk vanlige, oppegående mennesker med jobber, familieliv, hobbyer osv som alle andre😄 Anonymkode: 52ffd...75d 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 Mange som vokser opp i kristne familier er veldig familieorienterte og er vant til å ha mange søsken og søskenbarn selv som de har nært forhold til, og vil ønske at egne barn også har stor familie. Så tenker også at det er tradisjon og en norm. Gjelder jo forøvrig mange andre religioner, dette med verdier knytta til familie, feire ting sammen og ta vare på hverandre i "flokken". Anonymkode: 3b452...0aa 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 En annen ting er at kristne har tradisjon for å gifte seg tidligere og sånn sett rekker å få flere barn. Gifter man seg som 20åring rekker man jo flere barn enn de som begynner med barn som 30-40år (som er vanlig blant min veldig ikke-religiøse vennekrets) Anonymkode: 3b452...0aa 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 Ehm, jeg er kristen og kjenner meg ikke helt igjen i alt ere skriver. Tror det er flere faktorer: - Vi gifter oss gjerne unge, og har dermed god tid til å få barn. - De fleste av oss er imot abort, og bærer dermed frem barnet uansett om det passer eller ikke. Mange er også skeptiske til prevensjonsmidler som har en abborterende effekt (som spiral). Kondomer er derimot ok 😉 - Den grunnen jeg tror er viktigst er at familie er en stor verdi for de fleste kristne. Vi er opptatt av menneskeverd, fellesskap og anser barn som en gave og velsignelse 😊 jeg ønsker meg minst 3 barn fordi jeg gleder meg sånn over familien min 💛 Anonymkode: f0650...6d6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 Men til dere kristne, som anser alle barn som kommer som en gave? Blir ikke dere også vanvittig slitne i baby/småbarnståka? Jeg er selv kristen, men uansett hvor mye gave et barn er, hadde jeg aldri klart mer enn de to jeg har. Følte mye på skyld/skam da jeg fikk fødselsdepresjon, nettopp på grunn av denne gave-tankegangen. Ja, barn er en velsignelse på mange måter, men jeg er samtidig VELDIG glad for at jeg ikke skal ha flere! Anonymkode: 4c91f...a79 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men til dere kristne, som anser alle barn som kommer som en gave? Blir ikke dere også vanvittig slitne i baby/småbarnståka? Jeg er selv kristen, men uansett hvor mye gave et barn er, hadde jeg aldri klart mer enn de to jeg har. Følte mye på skyld/skam da jeg fikk fødselsdepresjon, nettopp på grunn av denne gave-tankegangen. Ja, barn er en velsignelse på mange måter, men jeg er samtidig VELDIG glad for at jeg ikke skal ha flere! Anonymkode: 4c91f...a79 Meg som skrev her: Tenkte selv at jeg skulle ha 4-5 barn, før jeg fikk mitt første. Men nå, etter mitt andre barn, priser jeg meg lykkelig over at Gud har skapt prevensjonsmidler uten aborterende effekt! Anonymkode: 4c91f...a79
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #11 Skrevet 24. juni 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Hmm, her var det litt diverse fordommer for kristne. Er kristen selv, og jeg kjenner meg ikke helt igjen her. De fleste jeg vet om får 3 unger, noen 2, noen 4. Men kjenner ingen som har mer. Vi bruker prevensjon som alle andre, barna er planlagte som hos de fleste andre! Antall unger har ikke noe utgangspunkt i Bibelen, men er personlige valg utifra hva man ønsker. De fleste kristne er derimot som sagt over i mot enhver form for abort, da vi ser på det som å ta liv som Gud har skapt, og som han har en mening med. Vi er ikke dommere over liv og død, det er det kun Gud som er. Vi kristne er faktisk vanlige, oppegående mennesker med jobber, familieliv, hobbyer osv som alle andre😄 Anonymkode: 52ffd...75d Jeg kommer fra en stor, kristen, slekt selv. Jeg som svarte i de to øverste postene. Så fordoms-kortet kan du legge fra deg. Anonymkode: 24991...c82 1
Snop Skrevet 24. juni 2019 #12 Skrevet 24. juni 2019 Jeg er oppvokst i kristent miljø og har frekventert kirker i flere deler av landet (statskirker, baptist- og pinsemenigheter stort sett) som voksen, og har aldri lagt merke til dette.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Skrevet 25. juni 2019 Tror dere blander kristne med læstatianere, eller hva det nå heter, de skal jo ha 12 barn. Anonymkode: 7ae6b...29b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #14 Skrevet 27. juni 2019 On 6/24/2019 at 12:42 AM, AnonymBruker said: Men til dere kristne, som anser alle barn som kommer som en gave? Blir ikke dere også vanvittig slitne i baby/småbarnståka? Jeg er selv kristen, men uansett hvor mye gave et barn er, hadde jeg aldri klart mer enn de to jeg har. Følte mye på skyld/skam da jeg fikk fødselsdepresjon, nettopp på grunn av denne gave-tankegangen. Ja, barn er en velsignelse på mange måter, men jeg er samtidig VELDIG glad for at jeg ikke skal ha flere! Anonymkode: 4c91f...a79 Jeg anser hvert barn som en gave, men er helt skutt med 2 små under 3 år. Har satt spiral, men ville blitt glad om den sviktet. Anonymkode: f5ab9...138
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #15 Skrevet 27. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg anser hvert barn som en gave, men er helt skutt med 2 små under 3 år. Har satt spiral, men ville blitt glad om den sviktet. Anonymkode: f5ab9...138 Dette er et eksempel på at om jeg hadde vært BV-ansatt, så ville jeg argumentert for å ta fra deg barn. Har du satt inn spiral, så er det fordi du ikke ønsker flere barn. Når du så får en situasjon som er på tvers av ønsket situasjon, så er ikke normal reaksjon å bli glad for det. Når du skriver at du blir glad om spiralen svikter, trass i at du har satt den inn, så har du beskrevet en situasjon med religiøst betinget kognitiv dissonans. Du har opplevd noe uønsket, men siden det er skam å ikke være glad for å bli gravid, og siden du ikke kan abortere, så blir du glad nærmest på kommando. Da bekrefter du at religion er farlig selvmanipulering som fjerner evnen til selvinnsikt, og gjør deg til et mindre menneske man ikke kan stole på at det går an å snakke til på fornuftig vis. Å la barn vokse opp under slike omgivelser, er en trussel mot sivilisasjonen vår. En skjønnsmessig grunn til å vurdere omsorgssvikt og barnevernsovertakelse. Anonymkode: 076cd...47d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #16 Skrevet 27. juni 2019 25 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er et eksempel på at om jeg hadde vært BV-ansatt, så ville jeg argumentert for å ta fra deg barn. Har du satt inn spiral, så er det fordi du ikke ønsker flere barn. Når du så får en situasjon som er på tvers av ønsket situasjon, så er ikke normal reaksjon å bli glad for det. Når du skriver at du blir glad om spiralen svikter, trass i at du har satt den inn, så har du beskrevet en situasjon med religiøst betinget kognitiv dissonans. Du har opplevd noe uønsket, men siden det er skam å ikke være glad for å bli gravid, og siden du ikke kan abortere, så blir du glad nærmest på kommando. Da bekrefter du at religion er farlig selvmanipulering som fjerner evnen til selvinnsikt, og gjør deg til et mindre menneske man ikke kan stole på at det går an å snakke til på fornuftig vis. Å la barn vokse opp under slike omgivelser, er en trussel mot sivilisasjonen vår. En skjønnsmessig grunn til å vurdere omsorgssvikt og barnevernsovertakelse. Anonymkode: 076cd...47d Så fordi jeg har lyst på barn, men av andre grunner har satt inn spiral så bør jeg miste retten på de barna jeg har? Ok. Anonymkode: f5ab9...138
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå