AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Skal til Frankrike med familien i juli, og barna våre har dobbelt statsborgerskap (norsk og amerikansk). De norske passene er utgått, ikke gyldige. Men de amerikanske passene er gyldige til 2021. Det er vel ikke noe problem at barna kun bruker sine amerikanske pass på denne reisen? Vet at feks USA har regler om at når amerikanske statsborgere,som også har statsborgerskap i et annet land, reiser til eller fra USA, må de bruke sine amerikanske pass. Har søkt om Norge har lignende regler, men finner ikke noe relevant. Erfaringer? Anonymkode: f4c4d...491
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/ Anonymkode: 0f51f...2d5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 Jeg ville ha dobbeltskjekket om de må, ved å benytte det amerikanske passet ha visum til å komme inn i Frankrike. Har prøvd å google litt, fant ikke helt svar. Anonymkode: 03500...cf9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/ Anonymkode: 0f51f...2d5 Har lest denne siden tidligere, står ingenting om passbruk ved reiser der. Anonymkode: f4c4d...491
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Jeg har også dobbelt, og har fått beskjed i passkontrollen i Norge at jeg skal bruke det norske passet ut og inn av Norge. Dro først fram det amerikanske som lå øverst på reise ut av Norge, men hadde begge med. Etter litt om og men fikk jeg sagt at jeg hadde dobbelt statsborgerskap, viste det norske passet og slapp rett gjennom med streng beskjed om å bruke det norske inn og ut av Norge heretter. Så ville hatt et norsk, ja. Anonymkode: 393e2...f8b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 I utgangspunktet ingen regler for hvilket pass du må bruke, men pass på at passet er rett i forhold til oppgitt statsborgerskap i alle reisedokumenter. Så lenge dere reiser med det amerikanske passet må dere også forholde dere til visumregler ol. som gjelder for amerikanere fremfor nordmenn. Anonymkode: 12864...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 Innen Europa har jeg alltid brukt det norske passet for å gjøre det enkelt for meg selv. Anonymkode: 0689c...c01 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også dobbelt, og har fått beskjed i passkontrollen i Norge at jeg skal bruke det norske passet ut og inn av Norge. Dro først fram det amerikanske som lå øverst på reise ut av Norge, men hadde begge med. Etter litt om og men fikk jeg sagt at jeg hadde dobbelt statsborgerskap, viste det norske passet og slapp rett gjennom med streng beskjed om å bruke det norske inn og ut av Norge heretter. Så ville hatt et norsk, ja. Anonymkode: 393e2...f8b Men altså, du hadde jo begge med, men hva ville skjedd om du hadde bare det amerikanske med deg? Skjønner ikke helt hvorfor du opplyste om at du hadde dobbelt statsborgerskap, eller spurte de deg direkte om det? Anonymkode: f4c4d...491
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså, du hadde jo begge med, men hva ville skjedd om du hadde bare det amerikanske med deg? Skjønner ikke helt hvorfor du opplyste om at du hadde dobbelt statsborgerskap, eller spurte de deg direkte om det? Anonymkode: f4c4d...491 Hva var så vanskelig å skjønne med det?? Anonymkode: 9ed41...e9e
Drizzt Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal til Frankrike med familien i juli, og barna våre har dobbelt statsborgerskap (norsk og amerikansk). De norske passene er utgått, ikke gyldige. Men de amerikanske passene er gyldige til 2021. Det er vel ikke noe problem at barna kun bruker sine amerikanske pass på denne reisen? Vet at feks USA har regler om at når amerikanske statsborgere,som også har statsborgerskap i et annet land, reiser til eller fra USA, må de bruke sine amerikanske pass. Har søkt om Norge har lignende regler, men finner ikke noe relevant. Erfaringer? Anonymkode: f4c4d...491 Hvis du har både norsk og amerikansk statsborgerskap, skal du bruke riktig pass når du forlater eller ankommer Norge og USA. Når du reiser herfra, bruker du norsk. Når du reiser inn i USA, bruker du amerikansk. Når du forlater USA bruker du amerikansk og når du går inn i Norge bruker du norsk. Hvilket pass du bruker i tredjeland er opp til deg. Bare sjekk at du har gyldig visa med passet du vil bruke. 3
VKM Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 Har også dobbelt statsborgerskap og mener jeg må alltid reise med det norske med mindre jeg skal til USA. Mener det hadde noe med å søke visum om man bruker det amerikanske men husker ikke helt klart. Ble noe kluss da jeg prøvde å reise med det amerikanske utenfor USA i alle fall 😂 Men det er mange år siden og ville sjekket det opp med flyplassen/ambassaden eventuelt.
Cathj Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 Jeg har også dobbelt norsk/amerikansk. Som noen nevnte over her har jeg fått beskjed om at jeg må bruke mitt norske pass når jeg reiser ut og inn av Norge, og mitt amerikanske pass når jeg reiser inn og ut av USA. Jeg har alltid sørget for at begge er gyldige. Jeg hadde nok skaffet nye norske pass til barna dine før dere drar. Erfaringsmessig er det enklere å reise i europa med et pass fra Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #13 Skrevet 24. juni 2019 Hvis dere skal reise denne juli ville jeg ha søkt om passtime så fort som fy! Det er lang, lang ventetid. Og det er ikke sikkert at dere får time eller passene før reisen. Og vel, det kan gå med de amerikanske passene, men hva hvis ikke? Anonymkode: 03500...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #14 Skrevet 24. juni 2019 Innenfor Europa/EU/Schengen er det enklere med norsk pass enn amerikansk pass siden Norge er en del av Schengen. Anonymkode: d0e03...596
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #15 Skrevet 24. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva var så vanskelig å skjønne med det?? Anonymkode: 9ed41...e9e Du skrev jo veldig rotete og har ikke med hele historien.... Anonymkode: f4c4d...491 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #16 Skrevet 24. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Innenfor Europa/EU/Schengen er det enklere med norsk pass enn amerikansk pass siden Norge er en del av Schengen. Anonymkode: d0e03...596 UK er ikke medlem av Schengen. Anonymkode: 03500...cf9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #17 Skrevet 24. juni 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: UK er ikke medlem av Schengen. Anonymkode: 03500...cf9 Anonymkode: f3ba4...6d0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #18 Skrevet 24. juni 2019 UK en kortere prosess når du ankommer flyplasset med EU pass, kontra det som hat ikke-EU pass. Det er poenget. Anonymkode: f3ba4...6d0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #19 Skrevet 24. juni 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Men altså, du hadde jo begge med, men hva ville skjedd om du hadde bare det amerikanske med deg? Skjønner ikke helt hvorfor du opplyste om at du hadde dobbelt statsborgerskap, eller spurte de deg direkte om det? Anonymkode: f4c4d...491 Som sagt, så ble det mye om og men når jeg viste det amerikanske passet. Derfor fortalte jeg at jeg hadde dobbelt statsborgerskap, viste norsk pass og slapp rett gjennom uten noe mer styr. Anonymkode: 393e2...f8b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #20 Skrevet 24. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skrev jo veldig rotete og har ikke med hele historien.... Anonymkode: f4c4d...491 Den du svarer er ikke meg. Det er noen som skjønte godt hva jeg mente. Det er tross alt en veldig kort historie, det er ikke noe mer å si om den. Anonymkode: 393e2...f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå