AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Hei, Jeg har kommet inn på en yrkeshøyskole i Sverige, som er en 2 årig utdannelse etter fullført videregående skole. Utdannelsen jeg skal gå heter Medisinsk sekretær. Jeg er så glad nå! Nå vet jeg jo at i Norge så er dette en beskyttet tittel og derfor skriver jeg inlegg nå og håper noen har vært i samme situasjon? Kan jeg gå denne utdannelsen og søke om autorisasjon og vil denne utdannelsen være nok for å få autorisasjon til yrket? Det kan jo ikke skille seg så mye fra Norge og Sverige eller? Planen er jo at etter fullført studier så vil jeg flytte hjem til Norge igjen, men jeg vil jo veldig gjerne jobbe innom det yrket jeg har valgt å utdanne meg innenfor. Jeg har bodd i Sverige i 3 år nå og vil veldig gjerne hjem til Norge etter studiene. En annen sak som kan være intressant å vite også er hva lønnen i gjennomsnitt (startlønn) ligger på i Norge nå? Yrket i Sverige er ganske dårlig betalt, men som jeg har forstått det er yrket bedre betalt i Norge. Så, er det noen andre som har tatt samme utdanning i Sverige og søkt om autorisasjon i norge og fått det? Anonymkode: 40924...565
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 Medisinsk sekretær er ingen beskyttet tittel i Norge. Det er det helsesekretær som er. Anonymkode: 51fd0...44a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Medisinsk sekretær er ingen beskyttet tittel i Norge. Det er det helsesekretær som er. Anonymkode: 51fd0...44a Takk for svar, men det er jeg fult klart over. Men der jeg skal gå heter utdannelsen Medisinsk sekretær, det er ingenting som heter helsesekretær i sverige. Jeg er ute etter å se om noen har fått autorisasjon da som Helsesekretær etter å ha fullført samme utdannelse som Medisinsk sekretær i Sverige.. Utdannelsen jeg tar er jo på 2 år med praksis på arbeidsplass. Anonymkode: 40924...565
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Du må høre med statens autorisasjonskontor for helsepersonell om utdannelsen blir godkjent, og evt tilleggskrav. Anonymkode: b05d4...567
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Medisinsk sekretær (jornalskriving og timeadministrering) gir ikke autorisasjon i Norge. Helsesekretær gjør. Hvis det har et annet navn i Sverige, vil jeg tro pensum avgjør Anonymkode: 4a79d...2a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå