AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Jeg har rundt 600 000 i studiegjeld hos lånekassen, men samtidig som jeg fikk stipend/lån så jobbet jeg en del og har oppspart 800 000,- Derfor vil jeg ihvertfall betale ned minst 500 000,- når jeg er ferdigutdanna, sånn med en gang så jeg har mulighet til å få boliglån osv. Kan man bare ringe inn etter at man er ferdigutdanna og be om å få betalt store deler av lånet med en gang? Og er det en hake ved det mtp at de fleste betaler over flere år. Noen andre som har gjort det? Anonymkode: 85327...b06
Mynlen Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 Det er en stor hake - det er en dårlig idé. Studielånet er det beste lånet du kan ha, med innebygd gjeldsforsikring og mulighet for ettergivelse ved uførhet. Behold lånet og bruk sparepengene som egenkapital til bolig. 33
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 25 minutter siden, Mynlen skrev: Det er en stor hake - det er en dårlig idé. Studielånet er det beste lånet du kan ha, med innebygd gjeldsforsikring og mulighet for ettergivelse ved uførhet. Behold lånet og bruk sparepengene som egenkapital til bolig. Problemet er at så lenge gjelden er så stor så får jeg ikke så bra boliglån fra banken😕 Anonymkode: 85327...b06 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Gå i banken og spør hva de mener om dette. Hvis du betaler ned 500.000 så har du lavere gjeld, ja, men det første året etter endt utdanning er vel studielånet rentefritt eller? Kanskje er det vel så lurt å vente et år? Anonymkode: 06ce4...3d0 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Nei! Lånet du får ikke er så bra? Studielån skal ikke påvirke hvilke andre type lån man får. Det er noe annet om du har andre type lån. Med 800 000 i egenkapital får du mye lån. Anonymkode: 70d4b...5a3 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at så lenge gjelden er så stor så får jeg ikke så bra boliglån fra banken😕 Anonymkode: 85327...b06 Om du betaler ned studielån for å få høyere boliglån, så er det jo egentlig det samme som å bare flytte lånet over til ett sted med høyere rente og dårligere betingelser. Bruk heller de 500 000 som egenkapital på bolig. Anonymkode: b32ab...b02 21
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 Jeg betalte ned alt på en gang. Da endra jeg bare beløpet på den første regninga jeg fikk. Det var ikke snakk om så store summer og jeg skulle ikke ta opp boliglån. Anonymkode: d69df...e92
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du betaler ned studielån for å få høyere boliglån, så er det jo egentlig det samme som å bare flytte lånet over til ett sted med høyere rente og dårligere betingelser. Bruk heller de 500 000 som egenkapital på bolig. Anonymkode: b32ab...b02 Jeg har vært i kontakt med flere banker og de sier at så lenge jeg har et så høyt studielån så får jeg et lite lån fra de. Lånet de tilbyr er ikke nok til å kjøpe leilighet i en by jeg kan få meg jobb i en gang, med mindre jeg flytter ut i en skog. Kan nevne at jeg har barn også. ts Anonymkode: 85327...b06 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei! Lånet du får ikke er så bra? Studielån skal ikke påvirke hvilke andre type lån man får. Det er noe annet om du har andre type lån. Med 800 000 i egenkapital får du mye lån. Anonymkode: 70d4b...5a3 Herregud så dust skrevet dette var. Det er jo ikke tilfellet. Her bomma jeg. Men uansett bruk 800 i EK og ha heile mindre boliglån og mer studielån hellet enn omvendt. Anonymkode: 70d4b...5a3 6
Mynlen Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at så lenge gjelden er så stor så får jeg ikke så bra boliglån fra banken😕 Anonymkode: 85327...b06 Jeg kjenner ikke reglene godt nok, men synes det er merkelig om det skulle være forskjell på situasjonen lån og sparepenger, vs ingenting av noen av delene. Din totale formue er jo den samme. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært i kontakt med flere banker og de sier at så lenge jeg har et så høyt studielån så får jeg et lite lån fra de. Lånet de tilbyr er ikke nok til å kjøpe leilighet i en by jeg kan få meg jobb i en gang, med mindre jeg flytter ut i en skog. Kan nevne at jeg har barn også. ts Anonymkode: 85327...b06 Men du får jo like mye å rutte med til bolig totalt sett, uansett. Studielånet påvirker hvor mye du får låne i banken, men om du betaler ned f.eks. 400 000 på studielånet så får du likevel bare låne maks 400 000 mer i banken. Så totalsummene her er de samme. Ville heller valgt å beholde studielånet, evt. betale litt ned på det. Anonymkode: b5db2...291 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei! Lånet du får ikke er så bra? Studielån skal ikke påvirke hvilke andre type lån man får. Det er noe annet om du har andre type lån. Med 800 000 i egenkapital får du mye lån. Anonymkode: 70d4b...5a3 Selvsagt påvirker studielån mulighet for boliglån. De skal se på total mengde gjeld - og det er studielånet en del av. Anonymkode: 496ad...72f 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har rundt 600 000 i studiegjeld hos lånekassen, men samtidig som jeg fikk stipend/lån så jobbet jeg en del og har oppspart 800 000,- Derfor vil jeg ihvertfall betale ned minst 500 000,- når jeg er ferdigutdanna, sånn med en gang så jeg har mulighet til å få boliglån osv. Kan man bare ringe inn etter at man er ferdigutdanna og be om å få betalt store deler av lånet med en gang? Og er det en hake ved det mtp at de fleste betaler over flere år. Noen andre som har gjort det? Anonymkode: 85327...b06 Er det ikke slik at hvis du betaler lånet raskere og det er billigere nå enn da du tok opp det, at du må betale en klekkelig sum i renter som Lånekassen taper penger på?
Lilypond Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 Hvis vi antar du har en inntekt på 600k som burde være startinntekt med såpass høyt studielån, at du søker lån uten partner, og har 600k i studielån og 800k i EK, så kan vi ta utgangspunkt i retningslinjene om at du kan låne inntil 5 ganger inntekt. Her er det sikkert noen flere begrensinger fordi du har utgifter med barn, men vi kan ta det som utgangspunkt. Ved å ikke nedbetale lånet har du 800k i EK og kan låne inntil 2,4 M i boliglån. Det gir en ramme på 3,2 M og en belåningsgrad på boliglånet på 75 %. Ved å nedbetale 500k på studielån har du 100k i studielån og 300k i EK. Da tilsier retningslinjene at du kan låne inntil 2,9 M i boliglån, som også gir en ramme på 3,2 M, men belåningsgraden ville da blitt nesten 94 %. Det vil aldri banken gå med på. Så ved heller å ta utgangspunkt i 300k i EK som dine 15 % EK, blir mulig lån 1,7 M og som gir en ramme på 2 M. Studielånet er det beste lånet du kommer til å ha, og pengene derfra er langt mer verdt som EK i bolig enn nedbetalt på studielån. Tenk deg godt om før du finner på å nedbetale det. Du kan snakke med flere banker, og avhengig av studievalg kan det hende du får gode betingelser gjennom tilknyttet fagforening. 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #15 Skrevet 23. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du betaler ned studielån for å få høyere boliglån, så er det jo egentlig det samme som å bare flytte lånet over til ett sted med høyere rente og dårligere betingelser. Bruk heller de 500 000 som egenkapital på bolig. Anonymkode: b32ab...b02 Mitt boliglån har mye lavere rente enn mitt studielån. Anonymkode: 4d22a...026
Ullvott Skrevet 23. juni 2019 #16 Skrevet 23. juni 2019 12 minutter siden, 007_008_007 skrev: Er det ikke slik at hvis du betaler lånet raskere og det er billigere nå enn da du tok opp det, at du må betale en klekkelig sum i renter som Lånekassen taper penger på? Nei. Du blander sammen med fastrente. 2
Lilypond Skrevet 23. juni 2019 #17 Skrevet 23. juni 2019 14 minutter siden, 007_008_007 skrev: Er det ikke slik at hvis du betaler lånet raskere og det er billigere nå enn da du tok opp det, at du må betale en klekkelig sum i renter som Lånekassen taper penger på? Det gjelder dersom man har valgt fastrente og betaler ned før fastrenteperiodn utløper. Siden TS ikke er ferdig med studier har h*n ikke hatt mulighet til å ta det valget ennå hos Lånekassen. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #18 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, Lilypond skrev: Hvis vi antar du har en inntekt på 600k som burde være startinntekt med såpass høyt studielån, at du søker lån uten partner, og har 600k i studielån og 800k i EK, så kan vi ta utgangspunkt i retningslinjene om at du kan låne inntil 5 ganger inntekt. Her er det sikkert noen flere begrensinger fordi du har utgifter med barn, men vi kan ta det som utgangspunkt. Ved å ikke nedbetale lånet har du 800k i EK og kan låne inntil 2,4 M i boliglån. Det gir en ramme på 3,2 M og en belåningsgrad på boliglånet på 75 %. Ved å nedbetale 500k på studielån har du 100k i studielån og 300k i EK. Da tilsier retningslinjene at du kan låne inntil 2,9 M i boliglån, som også gir en ramme på 3,2 M, men belåningsgraden ville da blitt nesten 94 %. Det vil aldri banken gå med på. Så ved heller å ta utgangspunkt i 300k i EK som dine 15 % EK, blir mulig lån 1,7 M og som gir en ramme på 2 M. Studielånet er det beste lånet du kommer til å ha, og pengene derfra er langt mer verdt som EK i bolig enn nedbetalt på studielån. Tenk deg godt om før du finner på å nedbetale det. Du kan snakke med flere banker, og avhengig av studievalg kan det hende du får gode betingelser gjennom tilknyttet fagforening. I mitt tilfelle tror jeg nok at jeg får høyere lønn enn 400 000,- med min utdanning, og da får jeg fortsatt ikke nok boliglån. Grunnen til at jeg har så høyt studielån er at jeg måtte droppe ut av mine første studier som kostet flesk da jeg ble syk. Studier som jeg tok etter det som tilsvarer en bachelorgrad fullførte jeg. ts Anonymkode: 85327...b06
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #19 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I mitt tilfelle tror jeg nok at jeg får høyere lønn enn 400 000,- med min utdanning, og da får jeg fortsatt ikke nok boliglån. Grunnen til at jeg har så høyt studielån er at jeg måtte droppe ut av mine første studier som kostet flesk da jeg ble syk. Studier som jeg tok etter det som tilsvarer en bachelorgrad fullførte jeg. ts Anonymkode: 85327...b06 At jeg IKKE får høyere lønn enn 400 000,- (i begynnelsen) mente jeg. ts Anonymkode: 85327...b06
ikkegrei Skrevet 23. juni 2019 #20 Skrevet 23. juni 2019 Ville ringt og forhørt meg med Lånekassen, her kan du få mange rare råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå