solmåneogstjerner Skrevet 23. juni 2019 #21 Skrevet 23. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner at jeg blir nysgjerrig på hvor gammel du er, som ikke er kjent med konseptet «bokklubb» og at man må avbestille. Anonymkode: 7d71e...5a7 Hun er ihvertfall over 18, ellers hadde hun ikke kunne gått inn på avtalen. Hun har i tillegg barn. Dette vet da alle voksne om? Og uansett vet vi at hun kan lese, ellers hadde hun ikke klart å skrive innlegget. 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #22 Skrevet 23. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har inngått en avtale med den aktuelle bokklubben. Den avtalen hadde du en viss angrerett på, dersom avtalen er inngått utenfor fast salgssted. Altså på nett eller telefon. Så langt jeg kjenner til, så kan du avbestille bøkene før du mottar bøker. Mens når du ikke har avbestilt bøkene i tide, så kan du ikke returnere og på den måten slippe unna å betale for bøkene. Da må bøkene betales, selv om du returnerer og betaler returfrakt. Denne avtalen løper til bindingstiden din er utløpt, uansett hva eller hvordan du prøver å slippe unna, nesten. Den enste måten å slippe unna på er å dø, eller dokumentere at du ikke var ved dine fullefem, da avtalen ble inngått. Enda verre er det at dersom du ikke betaler, så kan bokklubben sende deg til i kasso eller enda verre til Forlikrådet og få en dom på at du skal betale. Da kan du få lønnstrekk, du får og betalingsanmerkning. Så her har du viklet deg inn i noe du ikke kommer ut av før bi dingstiden din er utløpt. Anonymkode: c0352...bf2 Tull. Man kan fint returnere bøker når man har mottatt dem, men må selv naturlig nok betale porto. Man kan også få melde seg ut før bindingstiden hvis man betaler ut velkomstpakkens verdi i de fleste bokklubber. Anonymkode: 33f79...b59 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #23 Skrevet 23. juni 2019 Jeg har vært medlem av diverse bokklubber og meldt meg inn for å få velkomsttilbud og gratis bøker. Har alltid glemt å avbestille masse bøker og endt med å betale mye mer enn jeg hadde tenkt. Men dette er nå min egen feil og fordi jeg er uorganisert og glemsk. Det er virkelig ikke bokklubbens feil. Anonymkode: a407e...480 19
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #24 Skrevet 23. juni 2019 Jeg har fått masse ting gratis for å melde meg inn i bokklubber. Langt finere og dyrere ting enn et par bøker. Varsel om hovedbok kom enten på mail eller i postkassen, så jeg avbestilte alltid med én gang varselet kom. Det er ikke noe lureri i den forstand, men bokklubbene tjener på dem som ikke er nøye med å avbestille. Du binder deg til å være medlem i et år, men dette medlemskapet koster deg 0 kr hvis du avbestiller hovedbøkene. Du må mao avbestille hovedbøkene når du får varsel, da slipper du å betale noe som helst. Anonymkode: f385f...0f0 12
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #25 Skrevet 23. juni 2019 3 timer siden, Made4u skrev: Problemet her er hvordan bokklubben lurer intetanende mennesker inn i noe som er en bedritten salgsform, ingen skal være nødt til å stå imot et press lik det dem påfører ved å nær sagt pushe bøker i medlemmers retning, glemmer noen å avbestille så er helvete i gang... Kjeltringer som bedriver en så aggressiv salgsteknikk synes jeg, de er så kyniske at jeg tør påstå at de håper at medlemmene glemmer å avbestille innen fristen, feriesesongen og høyttider er tider de sitter og gnir seg i hendene og ser penger strømme inn grunnet egen kynisme. Jeg vil ikke finne på å moralisere overfor TS og påstå at det er enkelt å avbestille, vil heller hevde at det er enkelt for mennesker å glemme det eller i beste fall utsette det til det er for sent (og da får de ufrivillig en bok og regning de ikke vil ha). Det er veldig menneskelig, så derfor forstår jeg TS godt. Er bokklubben som skal motta kritikken og de harde ord her, i mine øyne er dem som tjener penger slik kjeltringer og ville alt vært opp til meg så skulle en slik geskjeft vært ulovlig ved lov. Det er frivillig å melde seg inn i en bokklubb. Når man melder seg inn godtar man også betingelsene. Klarer man ikke forholde seg til de avtalene man inngår, så må man avstå fra avtaler om medlemskap man ikke har økonomi til. Anonymkode: c0352...bf2 15
Gjest Made4u Skrevet 23. juni 2019 #26 Skrevet 23. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er frivillig å melde seg inn i en bokklubb. Når man melder seg inn godtar man også betingelsene. Klarer man ikke forholde seg til de avtalene man inngår, så må man avstå fra avtaler om medlemskap man ikke har økonomi til. Anonymkode: c0352...bf2 Sant nok, men veldig ofte når folk inngår diverse avtaler så blir betingelsene litt skjult i en tekst de færreste leser alt av, noen ganger opplyses også en del med mindre tekst eller det skjules i en tekst som er så lang at mange ikke helt vet alle betingelsene. Det er en sleip bransje som pusher varer på folk uansett hvordan du vil vri og vende på det, de driver bevisst med å håpe at folk ikke får avbestilt og det er det dem spekulerer i med betingelser som ikke ligner noe.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #27 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, Made4u skrev: Sant nok, men veldig ofte når folk inngår diverse avtaler så blir betingelsene litt skjult i en tekst de færreste leser alt av, noen ganger opplyses også en del med mindre tekst eller det skjules i en tekst som er så lang at mange ikke helt vet alle betingelsene. Det er en sleip bransje som pusher varer på folk uansett hvordan du vil vri og vende på det, de driver bevisst med å håpe at folk ikke får avbestilt og det er det dem spekulerer i med betingelser som ikke ligner noe. Har ingen fortalt eller lært deg at du selv er ansvarlig for de avtalene du inngår og derfor må lese at i avtalen grundig? Anonymkode: c0352...bf2 13
Gjest Made4u Skrevet 23. juni 2019 #28 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingen fortalt eller lært deg at du selv er ansvarlig for de avtalene du inngår og derfor må lese at i avtalen grundig? Anonymkode: c0352...bf2 Nå har ikke jeg satt meg i en situasjon som den TS har, jeg kommenterte bare på generelt grunnlag. Men ja, hva gjelder uviktige avtaler så leser heller ikke jeg all tekst i sin helhet, annerledes stiller det seg jo om det er viktige avtaler med store konsekvenser som inngås... Slik er det for de fleste, og mange selskap (som f.eks. Facebook og mange nettbaserte avtaler, de spekulerer i at folk ikke leser avtalene), slik er det også for Bokklubben som tjener godt på å ha spekulert i at de slik kan selge bøker medlemmene i utgangspunktet ikke vil ha.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #29 Skrevet 23. juni 2019 Jeg får sms om ny hovedbok som jeg bare svarer på for å avbestille. Easy peasy! Anonymkode: 7497f...10e 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #30 Skrevet 27. juni 2019 Hvorfor gidder du aldri å avbestille disse bøkene innen fristen??? Anonymkode: 29d79...f33 9
Martin13 Skrevet 27. juni 2019 #31 Skrevet 27. juni 2019 Disse svindelbedriftene(bokklubbene) tjener penger på andres elendighet. De eier nok ikke mye samvittighet, og mener at de har rett til å lure andre mennesker. Så kan man nesten spørre seg om det ikke er bedre at norske folk blir lurt av en bokklubb enn en nigeriasvindler. For før eller siden blir de nok lurt av noen uasnett, er så mange svindlere rundt om. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #32 Skrevet 27. juni 2019 On 6/23/2019 at 10:59 PM, AnonymBruker said: Det er frivillig å melde seg inn i en bokklubb. Når man melder seg inn godtar man også betingelsene. Klarer man ikke forholde seg til de avtalene man inngår, så må man avstå fra avtaler om medlemskap man ikke har økonomi til. Anonymkode: c0352...bf2 Ja, men disse avtalene med korte frister som nesten er umulig å holde uten å få problemer med betaling er ikke greit. De er laget for å lure folk til å måtte betale. Det er ikke lagt opp til at folk skal få mulighet eller tid til å avbestille om man glemmer det 1 dag. Dette er en kynisk bedrift som burde vært tvunget ned, eierene gransket av politiet og fått sin straff for å være ondskapsfulle mennesker som bare er ute etter pengene og ikke til noen andre sitt beste. Anonymkode: 28b63...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #33 Skrevet 27. juni 2019 2 timer siden, Martin13 skrev: Disse svindelbedriftene(bokklubbene) tjener penger på andres elendighet. De eier nok ikke mye samvittighet, og mener at de har rett til å lure andre mennesker. Så kan man nesten spørre seg om det ikke er bedre at norske folk blir lurt av en bokklubb enn en nigeriasvindler. For før eller siden blir de nok lurt av noen uasnett, er så mange svindlere rundt om. Er det liksom Bokklubben sin feil at kundene deres ikke gidder å lese vilkårene / betingelsene før de velger å melde seg inn? Og det er også Bokklubben sin feil at kundene deres ikke gidder å holde seg oppdatert på når "hovedbøkene" dukker opp, og skal avbestilles? Anonymkode: 29d79...f33 14
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #34 Skrevet 27. juni 2019 Just now, AnonymBruker said: Er det liksom Bokklubben sin feil at kundene deres ikke gidder å lese vilkårene / betingelsene før de velger å melde seg inn? Og det er også Bokklubben sin feil at kundene deres ikke gidder å holde seg oppdatert på når "hovedbøkene" dukker opp, og skal avbestilles? Anonymkode: 29d79...f33 Det er begge sin feil. Bokklubben fordi dem lager vilkår som ikke er laget for noe annen grunn enn svindle uvitende eller lite oppmerksomme medlemmer. Anonymkode: 28b63...ff9 2
A-hunter Skrevet 27. juni 2019 #35 Skrevet 27. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er begge sin feil. Bokklubben fordi dem lager vilkår som ikke er laget for noe annen grunn enn svindle uvitende eller lite oppmerksomme medlemmer. Anonymkode: 28b63...ff9 Det er jo bare tull. Betingelsene er kjent og lette å forstå. I tillegg er det 100% frivillig å være medlem i en bokklubb. Bøker man ønsker seg kan kjøpes mange andre steder og bokklubbene har ikke veldig mange eksklusive produkter man ikke får tak i andre steder. At bokklubbene lokker med fine velkomstgaver bør få enhvers alarmklokke til å ringe. Ingen private bedrifter deler ut gratis ting uten at kalkylen deres sier at det går i pluss over tid. For de fleste av oss er det bedre å kjøpe saltbøssene vi trenger direkte, fremfor via en 12 måneders avtale om leveranser av bøker... 18
Gnå Skrevet 27. juni 2019 #36 Skrevet 27. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men disse avtalene med korte frister som nesten er umulig å holde uten å få problemer med betaling er ikke greit. De er laget for å lure folk til å måtte betale. Det er ikke lagt opp til at folk skal få mulighet eller tid til å avbestille om man glemmer det 1 dag. Dette er en kynisk bedrift som burde vært tvunget ned, eierene gransket av politiet og fått sin straff for å være ondskapsfulle mennesker som bare er ute etter pengene og ikke til noen andre sitt beste. Anonymkode: 28b63...ff9 Jeg har vær medlem i 10 år, og har vel fått 4 bøker JEG har glemt å avbestille. Dette er selvsagt sure penger, men det er MIN skyld, ikke bokklubbens. For øvrig har man da mye mer enn 1 dag på seg? Tips: Få deg appen til bokklubben. Da får du varsel når det er ny bok, og det tar sånn ca. 1 min. å avbestille. Etter jeg fikk den, har jeg aldri glemt det. Hvis man ikke klarer det i tide, må man nesten la være å melde seg inn i sånne klubber... og ikke skylde på dem når det glipper. 16
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2019 #37 Skrevet 27. juni 2019 Bokklubben har en app som gjør at det er svært lett å avbestille. Utover dette er vel hele poenget med å være med i en klubb at man får tilbud om en bok med jevne mellomrom. Klarer man ikke å avbestille er det jo deres egen feil, ikke bokklubben sin. Man sjekker jo vilkårene. Når jeg leser sliketråder blir jeg forundret over hvordan Norge går i rundt🤯🤯 Anonymkode: d54f8...e36 13
Millimani Skrevet 27. juni 2019 #38 Skrevet 27. juni 2019 On 6/23/2019 at 1:49 PM, AnonymBruker said: Jeg returnerer varene deres (og betaler retur, men det skulle jo bare mangle), men likevel driver de å sender meg "betalingspåminnelser". Jeg var så dum å melde meg inn fordi de lokket med to gratis bøker mot å være medlem i et år. Jeg leste ikke at man kom til å motta en bok hver 14 dag. Jeg er veldig fattig og burde jo tenkt at dette var for godt til å være sant. Ringte dem for noen dager siden og sa at jeg ikke har råd til dette og gjerne ønsket å melde meg ut igjen - ikke på tale. Noen som har vært så dum å meldt seg inn? Hvordan kommer man seg unna dem? Jeg som trodde Betakaroten drev skitten markedsføring? Snakk om å virkelig brenne seg! Anonymkode: a8ba9...789 On 6/23/2019 at 1:57 PM, AnonymBruker said: Veldig irriterende! Jeg visste ikke at man måtte avbestille før det plutselig haglet TRE (?!) bøker ned i postkassen. Ikke nok med det, men jeg har også klart å tegne et abonnement med Sandviks Goboken (babyverden sitt forlag), prøvde å ringe og stod i kø i seriøst 1 time, men ingen tok telefonen så jeg ga opp. Avbestilte på nett, så håper de har fått det med seg at jeg ikke ønsker bøkene deres. Kan det være at bøkene ikke har ankommet Bokklubben enda? At det er derfor jeg får e-mail om purring. Bokklubben kan forøvrig ta seg en bolle, lokke med slike tilbud, makan til frekkhet! Kjenner ingen som har råd til å betale 200 kroner for en bok som DE har valgt ut for deg. Folk som er så glad i bøker går gjerne på et bibliotek og låner GRATIS. Anonymkode: a8ba9...789 Du kan få medlemsblad hvor det står hvilke bøker som kommer, du kan få det på mail eller sms. Du kan avbestille på telefon, sms eller via mail. Hvis du glemmer å avbestille en bok, slik at den kommer i posten - ja, da er det bare å sende den i retur. Returen koster 50 kr, selve boka koster gjerne rundt 300 kr. Å melde seg inn er frivillig, og du skal ikke si at noen er for dumme. De har selv ansvar for det. Du kan se på deg selv som dum for dette, men du har ingen rett til å si det om andre. Det gjelder å lese vilkårene og sette seg inn i hva det dreier seg om - før man melder seg inn. Hvis du vil melde deg ut før året er omme returnerer du velkomstbøkene dine, og da er det gjort. Ellers får du tenke at ett år går fort, og da kan du melde deg ut Men som sagt; du kan få påminnelse om at bøkene kommer. Det er bare å velge om du vil ha et blad i postkassa, om du vil ha en mail eller en sms. Bokklubben har eksistert i mange, mange år, og hvis du ser på dem som frekke burde du tenkt over det før du meldte deg inn. Vilkår altså. Du får jo ikke email om purring på bøker du ikke har mottatt. Hvis det er så at velkomstbøkene skal betales før de sendes så må det jo være enkelt å melde seg ut? Bare betale porto for bøkene, er det ikke så enkelt? De velger ut hvilke bøker de vil tilby kundene sine, kundene bestemmer selv om de vil ha dem. Vil de ha dem så lar de være å avbestille, vil de ikke ha dem så avbestiller de. Det er ikke verre enn det 3
gjest:) Skrevet 29. juni 2019 #39 Skrevet 29. juni 2019 On 6/23/2019 at 6:55 PM, AnonymBruker said: Du har inngått en avtale med den aktuelle bokklubben. Den avtalen hadde du en viss angrerett på, dersom avtalen er inngått utenfor fast salgssted. Altså på nett eller telefon. Så langt jeg kjenner til, så kan du avbestille bøkene før du mottar bøker. Mens når du ikke har avbestilt bøkene i tide, så kan du ikke returnere og på den måten slippe unna å betale for bøkene. Da må bøkene betales, selv om du returnerer og betaler returfrakt. Denne avtalen løper til bindingstiden din er utløpt, uansett hva eller hvordan du prøver å slippe unna, nesten. Den enste måten å slippe unna på er å dø, eller dokumentere at du ikke var ved dine fullefem, da avtalen ble inngått. Enda verre er det at dersom du ikke betaler, så kan bokklubben sende deg til i kasso eller enda verre til Forlikrådet og få en dom på at du skal betale. Da kan du få lønnstrekk, du får og betalingsanmerkning. Så her har du viklet deg inn i noe du ikke kommer ut av før bi dingstiden din er utløpt. Anonymkode: c0352...bf2 Man har ny angrerett hver gang man får en ny bok i posten. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Prop-64-L-20132014/id755470/ "Ved andre abonnement på varer, for eksempel abonnement i en bokklubb, regnes angrefristen fra mottakelse av den enkelte bok, jf. utgangspunktet i § 11 første ledd." 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #40 Skrevet 29. juni 2019 På 23.6.2019 den 23.07, Made4u skrev: Sant nok, men veldig ofte når folk inngår diverse avtaler så blir betingelsene litt skjult i en tekst de færreste leser alt av, noen ganger opplyses også en del med mindre tekst eller det skjules i en tekst som er så lang at mange ikke helt vet alle betingelsene. Det er en sleip bransje som pusher varer på folk uansett hvordan du vil vri og vende på det, de driver bevisst med å håpe at folk ikke får avbestilt og det er det dem spekulerer i med betingelser som ikke ligner noe. Nei, vet du meg hva. Hele poenget med en bokklubb er å få tilsendt månedlige bøker - det er kjernekonseptet. Godt beskrevet over alt, det er det en melder seg på. Å få bøker tilsendt hjem, utplukket innenfor bokklubbens tema. Å kalle det 'sleipt' eller 'pushing' er totalt urimelig. Det er hva en bokklubb er. Om en ikke ønsker å få få tilsendt bøker hjem hver måned - vel - ikke meld deg på en tjeneste som består av nettopp det. Mange mennesker synes derimot at dette er en hyggelig ting i hverdagen, og gleder seg til bøkene sine, og medlemsbladene med mye å lese om nye bøker og forfattere. Velkomsttilbud er en helt vanlig greie ved de fleste abonnementstjenester - inkludert f.eks mobiltelefoni, treningssenter mm. Vilkårene er tydelig opplyst på innmeldingssiden for alle de 3-4 bokklubbene jeg akkurat nå tok meg bryet med å sjekke. Det er overhodet ikke noe skjult ved det. Det står helt tydelig at en må være medlem ett år, men velger selv om en ønsker å kjøpe bøker. Det virkelig ikke bokklubbene som eier problemet her... Anonymkode: 0b009...991 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå