Gå til innhold

Hva gjør man om en fremmed person svolker bikkja si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du gjort dersom en fremmed person kjeftet på hunden din fordi den hoppet opp for å hilse, og tilslutt ble så redd av kjeftingen at den bjeffet, for deretter å bli svolket med et tau så den klynket av denne personen?

Anonymkode: 54059...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden verbet du brukte var ukjent måtte jeg google det, og SVOLKE betyr å pryle med en SVOLK.  En Svolk er en eler annen form for kjepp.  Så rent semantisk kan man ikke svolke en hund med et tau.

Jeg er ikke for banking av hunder, Ei heller for hunder som hopper opp for å hilse.

• Liker 8
Skrevet

Det er helt ok så kjefte på hunden, si strengt nei feks. Det andre er ikke greit. Kjefter jeg på hunden min, stopper han med det han gjør, men ser så dumt på meg, fordi det aldri går lengre enn streng stemme. Hunden du beskriver sin oppførsel tyder på noe annet, og jeg sier alltid i fra om jeg mener mennesker oppfører seg urett mot dyret sitt. F.eks: sånn behandler du ikke hunden din, han viser tegn på redsel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt hintet: oppdradd bikkja mi, gitt den mindre snor og vært en mer oppmerksom hundeeier. Du er pliktig til å ha kontroll på bikkja di og folk skal hverken utsettes for å hilse på den, langt mindre ha nærkontakt gjennom at den håper opp på dem. 

Han var i sin fulle rett til å slå etter bikkja di når den hoppet opp på han. Det kalles nødverge.

Anonymkode: 805ec...15f

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt hintet: oppdradd bikkja mi, gitt den mindre snor og vært en mer oppmerksom hundeeier. Du er pliktig til å ha kontroll på bikkja di og folk skal hverken utsettes for å hilse på den, langt mindre ha nærkontakt gjennom at den håper opp på dem. 

Han var i sin fulle rett til å slå etter bikkja di når den hoppet opp på han. Det kalles nødverge.

Hallo, bikkja ble slått fordi den bjeffet. Og nei, det er ikke greit å slå en hund fordi den hopper. Det hadde holdt massevis å dytte hunden vekk og gå vekk fra situasjonen. Man kan ikke gjøre hva som helst og kalle det nødverge. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit å slå dyr, men siden du ikke kan stole på fremmede, unngår du denne situasjonen ved å ikke la hunden din hoppe på dem. Og hvis skaden er skjedd, trekker du hunden din umiddelbart unna. Da får ingen sjansen til å bli så redde/sinte at de slår etter hunden din.

Som sagt, ikke greit å slå, men du kan ikke vite hvordan folk vil reagere. Du skriver at hunden din ble redd og bjeffet av kjeftingen, men du vet ikke om mannen kjeftet av redsel eller irritasjon. Du vet ikke om mannen ble redd av bjeffingen og følte seg genuint truet.

Hvis du som hundeeier sørger for at hunden din ikke får sjansen til å skremme noen, så slipper den selv også å bli skremt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg ville gjort hvis noen slo hunden min? Jeg ville kjeftet dem huden full på en rolig måte for ikke å skremme hunden mer, og så ville jeg gått bort fra dette mennesket og aldri hatt noe med dem å gjøre igjen. Og så ville jeg også hatt bedre kontroll på hunden min neste gang så den slapp å bli utsatt for så redde og aggressive mennesker flere ganger.

Anonymkode: 4dec7...17a

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, er det min eller deres hund vi snakker om her?

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ulovlig å påføre hunder ubehageligheter i form av slag i Norge. Nødverge meg i rævva, da er man sinnsykt idiot om man ikke klarer å se forskjell på en bikkje som hopper fordi den er glad/vil hilse vs som hopper i angrep.

Om noen hadde slått bikkja mi hadde jeg klikka. KLIKKA.

Anonymkode: 80889...df4

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

............... Nødverge meg i rævva, .................

Anonymkode: 80889...df4

Nå er det ikke voldsutøveren som skal avgjøre hva som berettiger nødverge eller ikke.

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Hadde klikket i vater, kan ikke beskrive hvor sint jeg hadde blitt hvis noen gjorde det, hadde ikke vist mye nåde hvertfall. 

Gjest Mocchhaa
Skrevet
On 6/23/2019 at 12:31 PM, AnonymBruker said:

Pøh, si det uten AB. 

Skrevet
På 24.6.2019 den 17.21, BlondeVikingRage skrev:

Pøh, si det uten AB. 

Det siste avsnittet er ikke greit.

Men som hundeeier er man ansvarlig for å passe på at hunden ikke får mulighet til å gå bort til fremmede. Mange er veldig redd for hunder, og da sier det seg selv at det blir ekstra ubehagelig om en fremmed hund hopper på deg. Utifra hovedinnlegg virker det heller ikke som eier av hund reagerte særlig kvikt for å avverge situasjonen, og fjerne hunden fra den fremmede. 

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at dette er en tulletråd opprettet bare for å bruke ordet "svolke". Vi har et troll her inne som ofte bruker gamle ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...