AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Har endelig blitt innkalt til intervju på drømmejobben på onsdag. Utfordringen er at jeg har vært sykmeldt i 6 mnd i nåværende jobb (kun jobbet der 7 mnd) som er innen samme bransje. Jeg har veldig gode referanser fra tidligere. Ville dere vært ærlige om sykmelding eller latt som ingenting? Tenker blant annet hvis de spør meg om hvorfor jeg søker ny jobb etter så kort tid der. Anonymkode: c7580...418
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 Er du frisk igjen nå? Hva slags sykdom er det snakk om? Anonymkode: 18888...d94 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Det er vanlig å be om referanser fra siste arbeidsforhold og ved referanseinnhenting blir alltid sykefravær tatt opp, så det hadde jeg ikke turt å la vær å si noe om. Anonymkode: 9dc4d...e03 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Er du frisk nok nå til å jobbe i den jobben du kan få? Hvis ikke synes jeg at det er veldig uetisk hvis du tar denne jobben og går rett i sykemelding igjen. Lovlig, kan hende, men uetisk. Anonymkode: 5c784...014 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 Ts her. Jeg hadde ikke tenkt til å oppgi nåværende arb.plass av to grunner: 1. Har jobbet det så kort så de kan jo ikke si så mye og 2. Fordi jeg ikke ønsket at de skal vite at jeg søker ny jobb hvis jeg ikke får den. Har gode referanser fra der jeg jobbet i 6 år og ikke hatt noe sykefravær der. Grunnen til at jeg var sykmeldt fra oppstart her var pga vold på arbeidsplassen. Anonymkode: c7580...418 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg hadde ikke tenkt til å oppgi nåværende arb.plass av to grunner: 1. Har jobbet det så kort så de kan jo ikke si så mye og 2. Fordi jeg ikke ønsket at de skal vite at jeg søker ny jobb hvis jeg ikke får den. Har gode referanser fra der jeg jobbet i 6 år og ikke hatt noe sykefravær der. Grunnen til at jeg var sykmeldt fra oppstart her var pga vold på arbeidsplassen. Anonymkode: c7580...418 Men er du frisk nok nå til å starte en ny jobb? Er du det, fantastisk, hvis ikke... Anonymkode: 5c784...014 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg hadde ikke tenkt til å oppgi nåværende arb.plass av to grunner: 1. Har jobbet det så kort så de kan jo ikke si så mye og 2. Fordi jeg ikke ønsket at de skal vite at jeg søker ny jobb hvis jeg ikke får den. Har gode referanser fra der jeg jobbet i 6 år og ikke hatt noe sykefravær der. Grunnen til at jeg var sykmeldt fra oppstart her var pga vold på arbeidsplassen. Anonymkode: c7580...418 Men da går du eit ganske stort hull i CV en? Vil heller forklart at det va pga vold, i min bransje er hull ganske avskrekkende Anonymkode: 8f011...215 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 Ts her. Er frisk nok til å starte i ny jobb ja, og mener at jeg ikke hadde tenkt å oppgi dem som referanse. Anonymkode: c7580...418
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg hadde ikke tenkt til å oppgi nåværende arb.plass av to grunner: 1. Har jobbet det så kort så de kan jo ikke si så mye og 2. Fordi jeg ikke ønsket at de skal vite at jeg søker ny jobb hvis jeg ikke får den. Har gode referanser fra der jeg jobbet i 6 år og ikke hatt noe sykefravær der. Grunnen til at jeg var sykmeldt fra oppstart her var pga vold på arbeidsplassen. Anonymkode: c7580...418 Jeg har vært med på en ansettelsesprosesser og det blir oppfattet negativt om du ikke ønsker at siste arbeidsforhold ikke skal være en del av referansene, uansett lengde eller at su ikke ønsker å si du søker jobber. Bare så du også er klar over det. Anonymkode: 9dc4d...e03 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært med på en ansettelsesprosesser og det blir oppfattet negativt om du ikke ønsker at siste arbeidsforhold ikke skal være en del av referansene, uansett lengde eller at su ikke ønsker å si du søker jobber. Bare så du også er klar over det. Anonymkode: 9dc4d...e03 Det er veldig vanlig å ikke ønske å bruke nåværende arbeidsplass som referanse. Det er de fleste innforstått med. Anonymkode: ca0f4...f67 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Er frisk nok til å starte i ny jobb ja, og mener at jeg ikke hadde tenkt å oppgi dem som referanse. Anonymkode: c7580...418 OT, men det får så være. Er du frisk nok til å starte opp i ny jobb, så er du strengt tatt frisk nok til å gå tilbake til din nåværende stilling også. Guud som jeg skulle ønske at nav hadde bedre kontrollrutiner på dette! Du har mottatt sykepenger i 6 måneder, håper de tar en sjekk den dagen du er friskmeldt til ny jobb over natta. Kan hende får du et forklaringsproblem. Men du vil nok ikke få den nye jobben. Ingen arbeidsgiver vil ansette en som ikke fungerte i den forrige jobben som var tilnærmet den samme jobben. Anonymkode: cd69c...4b0 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: OT, men det får så være. Er du frisk nok til å starte opp i ny jobb, så er du strengt tatt frisk nok til å gå tilbake til din nåværende stilling også. Guud som jeg skulle ønske at nav hadde bedre kontrollrutiner på dette! Du har mottatt sykepenger i 6 måneder, håper de tar en sjekk den dagen du er friskmeldt til ny jobb over natta. Kan hende får du et forklaringsproblem. Men du vil nok ikke få den nye jobben. Ingen arbeidsgiver vil ansette en som ikke fungerte i den forrige jobben som var tilnærmet den samme jobben. Anonymkode: cd69c...4b0 Det vet ikke du noenting om. Hvis den nåværende jobben er fysisk belastende, kan det være at det er umulig for TS å utføre den, mens en stillesittende kontorjobb er helt greit. Skjerpings! Anonymkode: 52dcc...06c 3
petterm Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: OT, men det får så være. Er du frisk nok til å starte opp i ny jobb, så er du strengt tatt frisk nok til å gå tilbake til din nåværende stilling også. Guud som jeg skulle ønske at nav hadde bedre kontrollrutiner på dette! Du har mottatt sykepenger i 6 måneder, håper de tar en sjekk den dagen du er friskmeldt til ny jobb over natta. Kan hende får du et forklaringsproblem. Men du vil nok ikke få den nye jobben. Ingen arbeidsgiver vil ansette en som ikke fungerte i den forrige jobben som var tilnærmet den samme jobben. Anonymkode: cd69c...4b0 Jeg trodde ikke det var SÅ uvanlig at man blir sykemedt pga forhold på arbeidsplassen. Når det er forhold på nåværende arbeidsplass så er det ikke unormalt at du kan begynne rett i ny jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #15 Skrevet 23. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig vanlig å ikke ønske å bruke nåværende arbeidsplass som referanse. Det er de fleste innforstått med. Anonymkode: ca0f4...f67 Ja det er vanlig at de som søker ikke alltid ønsker det, men det er vanlig at den som ansetter ønsker dette og som arbeidsgiver er det litt «mistenkelig» at man ikke har noen i det arbeidsforholdet man har som kan stille som referanse om det så er en likestilt kollega. Det er jo fra arbeidsgiver sitt perspektiv å ikke gå på ansettelser av personer som kanskje ikke egner seg i organisasjonen, derfor pusher vi som ansetter litt på at vi ønsker referanser fra nåværende ansettelsesforhold. Det er dessuten alltid positivt at man er ærlig, for som regel finner man ut mye med referansesjekk om man som arbeidsgiver er grundig ved innhenting. Så mener at man ved intervju skal være ærlig om nåværende ansettelsesforhold så langt det er mulig. Anonymkode: 9dc4d...e03
Gjest Juks Skrevet 23. juni 2019 #16 Skrevet 23. juni 2019 Du bør opplyse om at du er sykemeldt hvis du ikke evner å jobbe 100% fra første dag i den nye jobben, hvis du får denne. Fordi da er sykemeldingen din faktisk relevant. Er du i stand til å jobbe 100% fra første dag, så ikke opplys om det. Du har heller ikke opplysningsplikt når det kommer til helse og fravær. Sykemelding og sykefravær er noe du ikke får spørsmål om på intervju, så det bør ikke bekymre deg. Å nevne sykemelding gjør at du havner langt nedpå ansettelseslisten. Så evner du ikke å jobbe 100%, og føler du må nevne sykemeldingen, så kunne du nesten likegodt latt være å gå på intervjuet, føler jeg. Det er også helt normalt å ikke ha oppgitt referanse og mangle attest fra nåværende arbeidsgiver. Ansatte søker som regel på nye jobber uten at nåværende arbeidsgiver vet om dette. Opplys heller dem om at referanse fra nåværende arbeidsgiver kan oppgis ved forespørsel. I veldig få tilfeller blir dette faktisk etterspurt. Og hvis det blir det, så har du tid til å ta deg en god samtale med den referansen du ønsker å oppgi. Du vet også da at du ligger godt an etter intervjuprosessen, da dem som regel kun tar kontakt med referansene til de 2-3 mest aktuelle.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #17 Skrevet 23. juni 2019 Dette kommer jo for en dag under referansesjekk uansett, så du fremstår bare uærlig og som at du har noe å skjule hvis du ikke tar det opp. I min bransje er det som regel et krav at nåværende leder skal være referanse. Dersom du ikke setter opp nåværende arbeidsplass, vil det jo uansett komme frem når de ringer referansen fra forige sted som kan fortelle at du sluttet for å begynne i XX, og gjerne også sluttidspunkt. Da har du et gap på nesten ett år du har "glemt" å si noe om. Å ansette noen som har vært borte 6 av de siste 7 mnd på jobb er jo ikke videre fristende, så om du kan bør du komme tilbake i jobb før du skal på intervju. Anonymkode: 18b32...879 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #18 Skrevet 23. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja det er vanlig at de som søker ikke alltid ønsker det, men det er vanlig at den som ansetter ønsker dette og som arbeidsgiver er det litt «mistenkelig» at man ikke har noen i det arbeidsforholdet man har som kan stille som referanse om det så er en likestilt kollega. Det er jo fra arbeidsgiver sitt perspektiv å ikke gå på ansettelser av personer som kanskje ikke egner seg i organisasjonen, derfor pusher vi som ansetter litt på at vi ønsker referanser fra nåværende ansettelsesforhold. Det er dessuten alltid positivt at man er ærlig, for som regel finner man ut mye med referansesjekk om man som arbeidsgiver er grundig ved innhenting. Så mener at man ved intervju skal være ærlig om nåværende ansettelsesforhold så langt det er mulig. Anonymkode: 9dc4d...e03 Sikkert forskjellig på arbeidsgivere, men jeg har vært i noen intervjuer, og jeg har deltatt i ansettelse av flere, men det har alltid blitt respektert at man ikke bruker nåværende arbeidsgiver som referanse. Anonymkode: b2244...f24
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #19 Skrevet 24. juni 2019 På 23.6.2019 den 12.15, AnonymBruker skrev: Ja det er vanlig at de som søker ikke alltid ønsker det, men det er vanlig at den som ansetter ønsker dette og som arbeidsgiver er det litt «mistenkelig» at man ikke har noen i det arbeidsforholdet man har som kan stille som referanse om det så er en likestilt kollega. Det er jo fra arbeidsgiver sitt perspektiv å ikke gå på ansettelser av personer som kanskje ikke egner seg i organisasjonen, derfor pusher vi som ansetter litt på at vi ønsker referanser fra nåværende ansettelsesforhold. Det er dessuten alltid positivt at man er ærlig, for som regel finner man ut mye med referansesjekk om man som arbeidsgiver er grundig ved innhenting. Så mener at man ved intervju skal være ærlig om nåværende ansettelsesforhold så langt det er mulig. Anonymkode: 9dc4d...e03 Jeg fikk akkurat ny jobb. Og jeg oppga ikke nåværende arbeidsgiver som referanse (ville ikke at de skulle vite at jeg søkte meg bort dersom jeg ikke fikk den). Min nye arbeidsgiver spurte heller ikke. Mannen min driver med ansettelser, og han sier det er helt vanlig å ikke oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse. Han og hans kolleger har full forståelse for det. Og det er nok dette som er det vanlige. Anonymkode: e81fd...47b 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #20 Skrevet 26. juni 2019 På 23.6.2019 den 11.55, AnonymBruker skrev: Det er vanlig å be om referanser fra siste arbeidsforhold og ved referanseinnhenting blir alltid sykefravær tatt opp, så det hadde jeg ikke turt å la vær å si noe om. Anonymkode: 9dc4d...e03 Er det en seriøst arbeidsgiver, så ønsker de ikke å snakke ned nåværende leder. Anonymkode: 4d4db...369
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå