AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Hei. Jeg har nå fått innvilget uføreforsikring så de neste fire år får jeg utbetalt 8000 kr i mnd. Det er vel fram til jeg er ferdig avklart hos Nav. Hittil så har jeg vært bidragsudyktig på grunn av lav inntekt. Har barna annen hver helg. Vil anta at jeg nå regnes som bidragspliktig? Eller regnes ikke uføreforsikring som inntekt på den måten? At det ikke skal telles med? Jeg vil jo helst bruke pengene selv på barna, men jeg må jo gjøre det slik reglene er. Er ikke akkurat rik selv om jeg nå har fått en økning i inntekt. Faren tjener langt mer enn meg, men vil tro Nav ikke vil betale bidrag noe mer nå da når jeg har mer å rutte med? Anonymkode: 352bc...1e8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 All skattepliktig inntekt teller med. Om det er barnetillegg i inntekten, medregnes kun ett barnetillegg. Litt opp til deg om du velger å nevne inntekten til far eller søke endring hos NAV da... Anonymkode: 1ee4d...90b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har nå fått innvilget uføreforsikring så de neste fire år får jeg utbetalt 8000 kr i mnd. Det er vel fram til jeg er ferdig avklart hos Nav. Hittil så har jeg vært bidragsudyktig på grunn av lav inntekt. Har barna annen hver helg. Vil anta at jeg nå regnes som bidragspliktig? Eller regnes ikke uføreforsikring som inntekt på den måten? At det ikke skal telles med? Jeg vil jo helst bruke pengene selv på barna, men jeg må jo gjøre det slik reglene er. Er ikke akkurat rik selv om jeg nå har fått en økning i inntekt. Faren tjener langt mer enn meg, men vil tro Nav ikke vil betale bidrag noe mer nå da når jeg har mer å rutte med? Anonymkode: 352bc...1e8 Det spørs hva pengene du får utbetalt skal kompensere for. Er det kompensasjon for lønn, så må du betale barnebidrag. Er det men erstatning eller erstatning for utgiftsdekning så skal du ikke betale bidrag av pengene. Du må lese papiret du har fått. Anonymkode: fcf40...5c2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Jeg har nå forstått det slik at det kun er skattepliktig inntekt jeg skal betale bidrag for. Det er bare 20% av uførerenten som skal betales skatt av. Så det er bare 1600 kr økning i skattepliktig inntekt og da kom det ut på at jeg ikke skal betale bidrag nå heller. Mine foreldre hadde visst allerede sjekket opp i dette. Er det noen med erfaring som vet om dette stemmer? Vil ikke risikere å gå på en smell for at jeg ikke forstår systemet. Anonymkode: 352bc...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå