Gå til innhold

Hvordan vasker dere klærne deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vasker dere klærne deres? Blander dere feks bukser med andre type klær? Og hvor mange grader vasker dere de forskjellige klærne på? 

Videoannonse
Annonse
Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)

Jeans går på jeansprogram. Vanlige klær går på 40c kok, undertøy (sokker og truser) går på 60c kok, håndklær og sengetøy går på 60c og 90c kok. Bh pleier jeg å vaske for hånd med biotex. Ull går på ullprogram for seg. Og dyner, puter og vinterjakker sender jeg til rens en til to ganger i året. Treningsklær går på treningsklær program (slenger de i maskina med engang jeg kommer hjem).

Endret av #Rasshøl
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Anonymus_ skrev:

Hvordan vasker dere klærne deres? Blander dere feks bukser med andre type klær? Og hvor mange grader vasker dere de forskjellige klærne på? 

Ullundertøy: ullvask 30 grader med milo.

Mørke klær 40 grader

Lysere klær 40 grader

Hvite klær 40 grader

Håndklær, truser, sokker, sengetøy 60 grader

Kopptuer og kjøkkenhåndklær 90 grader

Microfiberkluter (bad) og mopper og støvkluter 90 grader

Anonymkode: e13c2...f1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker truser, håndklær, kluter, mopper og sengetøy på 60 grader. Ellers følger jeg tøyets vaskeanvisning, så vanlig tøy går enten på 30 eller 40 grader. Jeg vasker tøyet med lignende farger, og klær i jeans-stoff vasker jeg for seg selv, det samme gjelder treningstøy.

Anonymkode: d6266...73d

• Liker 3
Skrevet

Jeg kaster alt i vaskemaskinen.

Har aldri vært noe problem.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Deler opp:

- mørke

-røde og 

-hvitt. 

Disse går som hovedregel på 40 grader og er såkalte vanlige klær. Det være seg jeans, bh, bukser, sokker, ull etc. 

så 90 grader består av undertøy, sengetøy, kluter, håndkle og annet rengjøringstøy.

Av og til må utedress vaskes, det tar jeg på et kortprogram. 

Bruker ikke skyllemiddel i det hele tatt. 

Anonymkode: d2a32...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt i samme vasken, 40 grader

Sengetøy , håndklær, mopper etc 60 grader

Anonymkode: 8ad8f...692

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt i samme vasken, 40 grader

Sengetøy , håndklær, mopper etc 60 grader

Anonymkode: 8ad8f...692

😮 får du ikke mye nupper på klæra?? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av miljøhensyn og prøver å unngå å kjøre mer maskiner en nødvendig.

Jeg sorterer i farget 60 (det meste av tøyet mitt), hvittvask 90 (håndklær, kjøkkenduker, sengetøy, lyst undertøy, lyse klær) og ull 30. Kjører ca 2 maskiner per uke. Fungerer strålende og har ingen problemer med at ting farger av med denne sorteringen.

Anonymkode: 3bd13...2d6

Skrevet

Ull på ull-program, sengetøy, håndklær og undertøy på 60-90 grader, alt annet på 40 grader. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Truser, kluter, håndklær og sengetøy på 60. 

Ulltøy og yttertøy på ullvask/håndvask/finvask.

Øvrige klær på 40.

Sorterer ikke ut over det. 

Anonymkode: dde36...ebe

• Liker 1
Gjest Krampus
Skrevet

Undertøy, håndklær og sengetøy går på 60, hvitt og mørkt deles opp og går på 40, alt av ull går på ullvask, og kluter samler jeg opp så jeg kan kjøre en vask på 90 når jeg vasker maskina ca en gang i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker sengetøy, håndklær, kluter og undertøy sammen på 60 grader.  Ull vaskes på ullprogram 30 grader, det samme gjør noen sarte bluser/ topper.  Resten av klærne mine vasker jeg sammen på 40 grader (har ingen helt hvite eller veldig lyse klær).

Jeg er også opptatt av å ikke vaske klærne mine for ofte. Lufter dem etter bruk, og slenger dem til vask når de lukter "brukt" eller har fått flekker. 

Anonymkode: 9ab37...89f

AnonymBruker
Skrevet

Undertøy, sokker, kluter, håndduker og sengetøy på 60 grader.

Ull på ullprogram med ullvaskemiddel.

BHer på håndvaskeprogram.

Skjorter på skjorteprogram. Mannen har mange skjorter, så det blir en full maskin.

Arbeidstøy vaskes for seg. Dette er ganske skitne, grove plagg, og de trenger bløtlegging og ekstra vannstand for å få skylt bort møkka.

Yttertøy vaskes ved behov for seg.

Alt annet går på 40 grader. Også det som er merket med 30.

Dersom vi henger veldig etter med klesvasken hender det vi får en maskin med treningstøy og en maskin med "jeans og mørk bomull". Da får vi også en maskin med lys 40 grader og en med fargerik 40 grader. Ellers sorterer vi ikke 40 grader.

Alt unntatt ull vaskes med Blenda sensitive, og vi bruker ikke skyllemiddel. Vi har heller ikke tørketrommel, men har god klestørk på vaskerommet. Vi har alt for stor vaskemaskin til at vi kan sortere mer uten å kjøre halve maskiner. Vi har derfor ikke hvite klær. Når vi får barn regner jeg med at mengden klesvask vil øke, så da kommer vi sikkert til å sortere mer.

Anonymkode: 12439...37e

AnonymBruker
Skrevet

Jeans i egen vask

Håndklær, kluter, sokker og undertøy på 60 grader 

andre klær på 40 grader (joggebukse, genser, t-skjorter etc) 

sengetøy på 60 grader

å ull i egen vask pø ullprogram 

Vi har noen skjorter som vaskes på finvask 

Anonymkode: 44fa0...9fe

AnonymBruker
Skrevet

alt av klær - 40 grader

alt av sengetøy og håndklær - 60 grader

ullvask for ull en sjelden gang

Har ingen problemer med det, og man burde tenke på miljøet

Anonymkode: cf349...d8f

AnonymBruker
Skrevet
På 23.6.2019 den 12.17, Anonymus_ skrev:

😮 får du ikke mye nupper på klæra?? 

Vent litt? Kan man unngå nupper hvis man gjør annerledes? Hvorfor mener du at vedkommende får nupper?

Jeg får nupper, og vasker slik (alt etter hvor mange grader det vaskes på), etter anvisning på klærne.

Anonymkode: 4b256...662

Skrevet
På 23.6.2019 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Jeg er opptatt av miljøhensyn og prøver å unngå å kjøre mer maskiner en nødvendig.

Jeg sorterer i farget 60 (det meste av tøyet mitt), hvittvask 90 (håndklær, kjøkkenduker, sengetøy, lyst undertøy, lyse klær) og ull 30. Kjører ca 2 maskiner per uke. Fungerer strålende og har ingen problemer med at ting farger av med denne sorteringen.

Anonymkode: 3bd13...2d6

Hvorfor så høye temperaturer om du er opptatt av miljøhensyn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Vent litt? Kan man unngå nupper hvis man gjør annerledes? Hvorfor mener du at vedkommende får nupper?

Jeg får nupper, og vasker slik (alt etter hvor mange grader det vaskes på), etter anvisning på klærne.

Anonymkode: 4b256...662

Prøv med å ikke vaske frottehåndklær sammen med plagg av bomull etc

Anonymkode: d38d2...5c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeans 40 grader uten tøymykner
Tur-klær 40 grader uten tøymykner ( vaskes ofte sammen med jeans)
Hvite klær 40 grader 
Mørke klær 40 grader 
Sengetøy (egyptisk bomull) 60 grader 
Håndklær, kjøkkenhåndklær og vaskefiller, sokker og truser 60-90 grader

Anonymkode: d38d2...5c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...