Gå til innhold

Jeg gjemmer ting jeg har kjøpt når jeg venter foreldrene mine på besøk. Flere som gjør dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har kjøpt meg noe nytt så pleier jeg å gjemme det når jeg vet at foreldrene mine kommer på besøk. Fordi det ofte blir diskusjoner om det, og jeg får høre at det har jeg ikke brukt for, jeg skuffer dem osv... skjønner ikke helt hva det er å bli skuffet over.Mamma er fæl til å åpne skuffer og skap så holde noe skjult for alltid går nok ikke, og de kommer jo fort uventet på besøk også. Skulle ikke vært nødvendig å gjemme bort ting når man er voksen og bor for seg selv. Og foreldre kan vel ikke avgjøre hva de voksne barna deres har bruk for og ikke, eller? Dette er jo helt vanlige ting da. Og handler jo ikke så ofte, men det hender. Om jeg skulle kjøpe meg ny bil en gang så kan jeg jo ikke bare hjemme den bort sånn.  Flere som pleier å gjøre dette?

Anonymkode: 758db...d8a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, mine foreldre har aldri lagt seg opp i det jeg kjøper. 

Anonymkode: 175cb...2d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De klager, men jeg takler det. «Om du har så mange penger så», «har du ikke bedre å gjøre, enn å kaste penger ut vinduet»

Dette gjelder alt fra ferier, telefoner, møbler, datamaskiner, bil, klær etc. 

De har til og med evnet å legge seg opp i det jeg kjøper på REMA, ikke hva jeg kjøper, men at jeg kjøper for mye på en gang.

De liker bare klage litt, og så har de annet forhold til forbruk. 

Anonymkode: 45961...d30

• Liker 1
Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)

Ts. du er voksen, det skal ikke være nødvendig å gjemme ting. Hvis du betaler husleie, regninger og har nok penger til mat osv. har du ingenting å skjule. 

Endret av #Rasshøl
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke gå å åpne skuffer og skap på den måten. Retten til privatliv har man fra man er barn, jeg kan f.eks. ikke lese dagboken til syvåringen min uten videre, selv om hun bor under mitt tak, er umyndig osv.

Anonymkode: 55864...78c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min mor synes jeg bruker for lite penger😂Er det ikke det ene, så er det det andre.

Men ikke bry deg, kommenterer hun så ikke svar. Evt. si du bruker egne penger på hva du vil. 

Anonymkode: e95df...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Skylder du foreldrene dine masse penger? Har du masse gjeld du sliter med å betale? Betaler foreldrene dine regninger for deg? Får du masse penger av foreldrene dine for å spe på lønna? 

Hvis svaret på alle spørsmålene er nei har ikke foreldrene dine noe de skulle ha sagt.

Jeg kan forstå at du forsøker å skjule ting om du vet at det kommer til å komme ubehagelige kommentarer. Det er helt sikkert noe du har lært fra barndommen, at det er lettere å skjule ting for å unngå at det blir ubehagelig. Jeg hadde det på samme måte, og måtte bruke flere år i terapi for å lære å ikke skjule ting andre muligens kunne bli skuffet for.

Du må forsøke å avskjære dem når de begynner å komme med slike kommentarer. Ikke gå inn i en diskusjon, for når de ikke har noe de skulle sagt er det heller ikke noe å diskutere. Hvis de insisterer på å krangle her du lov til å be dem gå (selv om det er dine egne foreldre).

Noen setninger du kan trene deg på:
"Det er mine penger, og jeg bestemmer hva jeg skal bruke dem på"
"Ja, den er ny. Har dere hørt noe fra tante Magda i det siste?"
"Nå synes jeg dere skal gå"
"Hvis dere bare er her for å krangle har jeg bedre ting å gjøre"
"Oi, er klokken så mye!"
"Mamma, hva er det du snoker i skuffene mine for?"

Anonymkode: fcd0b...f40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de synes du er ufornuftig. Kanskje du aldri har spart særlig mye, og de er bekymret for deg? Selv har jeg foreldre som kausjonister på boligen min, det viktigste for meg nå er å spare ek og betale ekstra på boliglånet for å kunne løse dem ut av kausjonen så fort som mulig. Har du kanskje bedt dine foreldre om lignende hjelp? 

Anonymkode: 4c141...6b3

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problemet. Gjemmer så mye jeg kan, men de er sjeldent på besøk, så hender at jeg glemmer å gjemme etterhvert også. De har ikke noe med det, de som har hele huset fylt opp av gamle møbler, tepper, hagemøbler og diverse som de har fått av meg istedenfor at jeg får solgt de, pga de "ville ha". 

Anonymkode: dbfe5...c3e

Skrevet

Synes dette virker veldig respektløst. Lurer på hvor lenge du har bodd for deg selv som har det sånn?  Når du har ditt eget og din egen husholdning/husleie/ utgifter o.l. så gjør du som du vil med pengene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...