Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til våren skal jeg skrive masteroppgave. På mitt studie ender man ofte med å skrive masteroppgaver andre har skrevet før. Noen som har vært i den situasjonen før? Hvordan er det å skrive en masteroppgave når det allerede ligger ute masteroppgaver med samme problemstilling og det kanskje også er andre studenter på samme kull som skriver om det samme? 

Anonymkode: bb4dd...696

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen? Masteroppgaven skal jo brukes til å utforske en problemstilling ingen har utforsket før eller som ikke er gjort noe med på mange år. Å skrive om noe ørten folk har gjort før deg viser jo null evne til å forske, kunne anvende ny forskning, utvinne ny kunnskap i faget eller for den del evne til å finne aktuelle problemstillinger og ville skape ny innsikt. Hvis faget har så lite å skrive om burde det vel strengt tatt ikke vært et masterfag. Vitner også om tafatte studenter som ikke gidder å lage nye problemstillinger. For å sammenligne med meg selv, min masteroppgave er så spennende at det har gitt meg jobbtilbud og tilbud om stipendiat. Hadde jeg skrevet om det samme som tyve andre hadde ikke det skjedd. 

Anonymkode: e5142...436

• Liker 1
Skrevet

Lurer litt på hva slags studie det gjelder hvis det er så vanskelig å finne en ny problemstilling. Men det virker som du allerede har kapitulert og bestemt deg for å skrive noe som har vært behandlet før. Synes du heller skal bruke tiden godt fram til våren og finne en problemstilling som ikke har vært behandlet før. 

Hva er det du synes er mest interessant? Er det noe du lurer på som du ikke har fått svar på hittil? Nye vinklinger på "gamle" tema? Sammenligne ulike teorier eller utviklingen av noe?

Som en annen over her sa, masteroppgaven er et forskningsprosjekt, så mye av poenget blir borte hvis du bare gjentar noe en drøss med andre har gjort før.

Skrevet

Av og til kan det være vanskelig å komme opp med noe helt nytt. Nå studerer jeg hiatorie og det er begrenset hvor mye man kan skrive nytt om Napoleons krigene. 

Det beste er selvsagt å snakke med din veileder om dette. De pleier faktisk å være ganske smarte og hjelpsomme. 

Er temaet ditt for bredt? Kan det hjelpe å snevre det inn litt? De som har ett meget snevert tema pleier å få bedre resultat. Etter hva jeg har hørt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...