Gå til innhold

Småjente med kjæreste, bør jeg ta sexpraten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dattera mi er 8 år. I klassen hennes går det en gutt som hun er stormforelska i, og han er like mye forelska i henne. De har nettopp blitt kjærester og kysset hverandre. Neste helg kommer den gutten hjem til oss for å overnatte hos den nye kjæresten sin. Jeg ser på dattera mi at hun er utrolig glad i den gutten, og det ser ut til at de har det utrolig koselig sammen. men bør jeg ta sexpraten med henne, f.eks. å fortelle at dere er fortatt små barn og altfor unge til å "ja, du skjønner" sånn i tilfelle?

Anonymkode: ad18c...f06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke bekymret meg for i den alderen. Hun kan jo ikke bli gravid i den alderen, og jeg vet ikke hvordan det er med guttene i den alderen om de kan få ereksjon? 

Uansett om de ender opp med å ta litt på hverandre så hadde jeg ikke brydd meg, men det kan du jo unngå ved å for eksempel la de sove på to adskilte madrasser og med soveromsdøren åpen.

Anonymkode: a7177...b8f

• Liker 9
Skrevet

Ja det synes jeg, du vet jo ikke om hu allerede vet det så ja ja ja er mitt svar

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet ikke hvordan det er med guttene i den alderen om de kan få ereksjon?

Jo, gutter kan få ereksjon allerede i småbarnsalder, men sæden kommer ikke før i puberteten. Han gutten fikk nok sikkert ereksjon han og da han så dattera til ts, men det er helt normalt når man ser noen man er glad i, så det tror jeg ikke ts trenger å bekymre seg noe for.

Anonymkode: 65f2e...444

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Dattera mi er 8 år. I klassen hennes går det en gutt som hun er stormforelska i, og han er like mye forelska i henne. De har nettopp blitt kjærester og kysset hverandre. Neste helg kommer den gutten hjem til oss for å overnatte hos den nye kjæresten sin. Jeg ser på dattera mi at hun er utrolig glad i den gutten, og det ser ut til at de har det utrolig koselig sammen. men bør jeg ta sexpraten med henne, f.eks. å fortelle at dere er fortatt små barn og altfor unge til å "ja, du skjønner" sånn i tilfelle?

Hvorfor lar du han overnatte over? 

Anonymkode: be94c...38e

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Gutter i den alderen kan få ereksjon. Nå  tenker ikke gutter i den alderen seksuelt på lik linje som tenåringer. Men små barn kan fortsatt finne på å eksperimentere. De kan synes tissen er spennende selv om det ikke er seksuelt. Små barn kan også like å bli stimulert på kjønnsorganet. 

Husker jeg hadde "sex" da jeg gikk i barnehagen. Det var jo ikke snakk om sex slik som voksne har, men vi lekte med hverandres kjønnsorgan og jeg ble også penetrert(med en ikke-erigert barnepenis). 

Anonymkode: 66db6...5ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker jeg hadde "sex" da jeg gikk i barnehagen. Det var jo ikke snakk om sex slik som voksne har, men vi lekte med hverandres kjønnsorgan og jeg ble også penetrert(med en ikke-erigert barnepenis). 

Herregud!?:hakeslepp:

Anonymkode: b90a6...5fe

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Arabella said:

Hvordan er verden blitt? Åtteåringer med "kjæreste"-overnatting? Ta "sexpraten"? Sex er ikke en aktivitet for barn. Åtteåringer er små! Jeg tror dere foreldre er spinngale!

Jeg leste gjennom tråden og kunne ikke forstå hvorfor de fleste virker avslappet (og litt naive på at noe seksuelt skal kunne skje), men så lest jeg denne kommentaren og skjønte at det var snakk om barn på åtte år, og ikke i åttende klasse! Heh!:fnise:

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var 8 år så lekte jeg med pokemonkort , spilte med gogos og var som alle andre normale BARN

Begynte å runke og bli seksuelt opphiset av jenter da jeg var 12....og 13 år kom sæden.

8 år??? Skjerp deg....en 8 åring er overhodet ikke intr i sex. Han vet ikke hvordan sex utføres og han har faen meg 2 cm med pikk

Wow. Er det her snøflak samfunnet er gått? Helt sykt

Sexprat trenger du ikke ta før 9 klasse tror jeg

Barn skal ikke ha sex

Anonymkode: ac8a3...f9b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var 8 år så lekte jeg med pokemonkort , spilte med gogos og var som alle andre normale BARN

Begynte å runke og bli seksuelt opphiset av jenter da jeg var 12....og 13 år kom sæden.

8 år??? Skjerp deg....en 8 åring er overhodet ikke intr i sex. Han vet ikke hvordan sex utføres og han har faen meg 2 cm med pikk

Wow. Er det her snøflak samfunnet er gått? Helt sykt

Sexprat trenger du ikke ta før 9 klasse tror jeg

Barn skal ikke ha sex

Jeg tror 7-8 klasse er passe start for sexprat. Ivertfall 8 klasse. Noen starter så smått da. Særlig de "kule og populære" skal liksom være vågale.

Anonymkode: c8597...03e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror 7-8 klasse er passe start for sexprat. Ivertfall 8 klasse. Noen starter så smått da. Særlig de "kule og populære" skal liksom være vågale.

De ukule vil ligge seg til å bli poppis, så hadde ikke vært trygg uansett om ungen min var med i den kule gjengen eller ikke.

Anonymkode: 5d8f1...c92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ukule vil ligge seg til å bli poppis, så hadde ikke vært trygg uansett om ungen min var med i den kule gjengen eller ikke.

Anonymkode: 5d8f1...c92

De "ukule" ville ingen røre på min skole...Ingen ble forelska i dem

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7 klasse er alt for ungt. Gutter har ikke sæd da. 8 klasse er grenseland. De fleste begynte å ha sex i 1 klasse vgs. De yngste jeg kjente og de kule på ungdonskolen b9gynte i slutten av 9 klasse. De fleste i 8 klasse har ikke intr av sex. Nå må du huske at de nettopp er blitt 13 år

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

7 klasse er alt for ungt. Gutter har ikke sæd da. 8 klasse er grenseland. De fleste begynte å ha sex i 1 klasse vgs. De yngste jeg kjente og de kule på ungdonskolen b9gynte i slutten av 9 klasse. De fleste i 8 klasse har ikke intr av sex. Nå må du huske at de nettopp er blitt 13 år

Det er ingen som kommer til å skreddersy seksuelundervisningen etter din barndom.  Seksualundervisningen starter allerede i barnehagen. Det handler ikke om sæd. Men å hindre seksuelle overgrep. Barn skal fra de er små vite at de de eier sin egen kropp og at ingen har lov å utnytte dem.  Så bygger man gradvis på dette, desto eldre barn blir. Tilsvarende må man snakke om graviditet før jentene får mensen. Starter man seksualundervisningen i 8. klasse risikerer man at jentene allerede har blitt gravide. 

Jentene bør uansett blir informert om mensen, pupper, hår, homofili osv før de faktisk skjer. Samme gjelder guttene også. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud!?:hakeslepp:

Det er faktisk veldig vanlig, men tabu å snakke om barns seksualitet. Mange barn stikker leker oppi hverandre og mange barn onanerer også. Det er selvsagt viktig å snakke om at man ikke skal stikke leker og ting oppi der, men det er viktig å tenke over hvordan man ordlegger seg fordi ting som voksne sier om barns seksualitet kan påvirke deres seksuelle liv for resten av livet. 

Anonymkode: 946ad...04c

• Liker 4
Skrevet

Seriøst? Da jeg var 8 år kan jeg ikke forestille meg at jeg tenkte på sånne ting engang... men ungene i dag har jo ubegrenset tilgang til internett, så det er vel mulig de får plantet rare idéer altfor tidlig. Men de skal vel ikke sove i samme seng?? "Kjærester" i den alderen er vel egentlig bare venner?

• Liker 1
Skrevet

Sexpraten bør du ta uansett, selvsagt tilpasset hennes alder osv. Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig for at de kommer til å ha sex da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke interesse av?? Langt fra på samme måte som voksne, for all del. Men det er jo rundt 13 nysgjerrigheten begynner å våkne, og mange begynner å utforske egen kropp lenge før dette. 

Her har skolen et godt og sunt fokus på dette fra 8. Selve forplantningsprosessen lærer de jo om mye før, men alt "ikke-teknisk" kommer på ungdomsskolen. Og enda bra er det.

Anonymkode: 32b66...9f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Seriøst? Da jeg var 8 år kan jeg ikke forestille meg at jeg tenkte på sånne ting engang... men ungene i dag har jo ubegrenset tilgang til internett, så det er vel mulig de får plantet rare idéer altfor tidlig. Men de skal vel ikke sove i samme seng?? "Kjærester" i den alderen er vel egentlig bare venner?

Seksualitet er ikke en ide man får fra noen. Det ligger i oss alle mennesker fra vi er født. Det er synd det er så lite kunnskap om dette. 

Voksne må kunne tillate at barn utforsker egen kropp eller leker seksualiserte leker uten at vi må være redde for at de gjør noe mer ut av det, mener Wiede Aasland.

– Når barn leker «doktorleker» og «mor og far-leker», så øver de seg i grenser, lyst og kontroll. Det er late som-leker, forteller sexologen.

– De kan ligge oppå hverandre. De kysser og klemmer kanskje hverandre. De ser på hverandre når de er på do. De kikker på hverandre når de går nakne og de tar på tissen til hverandre og ler og fniser. Det er ganske vanlig at barn gjør dette, påpeker hun.

https://www.barnehage.no/artikler/laer-barna-om-kropp-og-seksualitet/427432

Anonymkode: 946ad...04c

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...