AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #1 Skrevet 22. juni 2019 Siden feriestarten for mange har begynt, tenkte jeg å dele litt med min kunnskap om leiebil, da jeg har jobbet i 20 år i bransjen, og sett det meste. Noen av dere kommer til å tenne på plugger, men resten av dere - her er litt fornøyelig kunnskap som rett og slett kan være verdt å ha med seg på veien. Er jeg krass, er det fordi jeg ser de samme scenario hvert år og vil bare forklare hvordan det foregår, i forkant, istede for at du kontakter kundeservice i etterkant. Bruk kredittkort. Vi kan ikke nekte deg å bruke debitkort, men alt blir så mye bedre hvis du har kredittkort. Autorisasjon i kort: Les setningen foran en gang til og memorer det. Autoriasjon. Når du henter en leiebil, må selskapet ta autorisasjon i kortet ditt på leiebeløpet + som regel 20% eller ett minstebeløp på 2-3 tusen. Allerede her kan vi få det forferdelig utrivelig på ferie, så det er verdt å merke seg dette. Det må gjøres. Det er utleieres garanti for driftskostnader ved bilen, som f.eks at der vil være penger nok til en hel tank drivstoff hvis den tankes opp av utleieselskapet. Det samme gjelder bomkostnader. Nei, det hjelper ikke at du sier du skal tanke den opp, autorisasjonen må tas i kortet. At det tas en autorisasjon betyr IKKE at verken leiebeløpet eller pengene trekkes av konto. Det som skjer er at beløpet holdes igjen på konto inntil avlevering, hvor det da vil trekkes leiebeløp og evt ekstrakostnader. Du vil ikke se pengene som en transaksjon inn på konto igjen, det er kun saldoen på kontoen som blir disponibel. Dette kan ta alt fra 1-30 virkedager, og nei - du kan ikke få pengene i hånda ved avlevering av bilen. Moralen er, ha 3000,- ekstra på kortet til leiebilautorisasjon, vi gir deg tross alt en leiebil til flere hundre tusen. Prepaidleier: Har du kjøpt en bilhyre og forhåndsbetalt denne, supert. Den var sikkert rimelig. Husk å ha med deg papirene på denne. Selv om den er prepaid så garanterer det deg ingen bil hvis du ikke møter opp til riktig tid. Du må også legge av det kortet du forhåndsbetalte leia med, til autorisasjonen. Ja, vi må fortsatt ha autorisasjon selv om du har forhåndsbetalt. Vi vet fremdeles ikke om du leverer med full tank i riktig tid uten bompass. Ulemper med prepaid-leier: Må hentes i det tidsrommet det er bestilt for. Dvs har du bestilt bilen fra 16.00 1.juli til 16.00 5.juli så kan du tidligst få utlevert leiebilen klokka 1600 1.juli. Vi kan fysisk ikke gi deg den bilen før den tid. Jeg vil ikke skrive grunnen her fordi da kan noen få ideer, men vi som utleier kan tape penger på det. Dessverre lander du klokka 14.00 så MÅ du vente til 16.00 med å hente den, eller ombooke prepaiden til. Ingen refunds ved tidlig levering: Leverer du den 4.juli så får du ingen refunds på prepaids. Det står i bookingpapirene. Ingen garantibil ved senere henting: Vi er forpliktet til å holde på din bestilte bil i 2 timer, etter det kan vi fritt leie den ut til annen kunde. Dvs at prepaiden er ingen garanti for at du får bilen om du henter klokka 20.00 uten å ha sagt fra om senere henting. Jeg hadde en gang en kunde som mente at han kunne hente bilen når som helst innenfor de 15 dagene han har bestilt...jeg tror man må jobbe med dette for å virkelig forstå at det lar seg ikke gjøre... Kredittkortet må tilhøre den som har bestilt leien og være det samme som prepaidleien ble betalt med Moms på bompenger: Ja, vi legger på moms på bompenger. Det er ikke fordi vi syns det er gøy å tjene noen ekstra momskroner og jukser litt på en avgift som er uten moms, men fordi den norske loven pålegger oss å gjøre det når vi viderefakturerer bompass. Hvilket vi gjør til deg. Derfor moms. VI kan også etterfakturere moms og bøter til deg. Det står på kontrakten du signerte. Henting/levering: Les alt som står under prepaidleier, det gjelder også på vanlige leier, bortsett fra at du kan faktisk få bilen om du lander klokka 14.00 så lenge du aksepterer at det blir ett ekstra leiedøgn. Se over bilen med deg før avreise: Jeg skulle mer enn gjerne sett over bilen sammen med deg før du dro og evt forklart deg om bilen. Dessverre lar deg seg ikke alltid gå. Som regel er vi to på jobb, og det er flere som skal leie bil - og vi må prioritere å få leid ut bilene til alle de andre 30 stykkene på det flyet, samt de 25 på det flyet som lander like etterpå. Derfor anbefaler vi sjekk av bilen, samt ta bilder av bilen før du drar av sted. Rapporter avvik på skaderappport via mail. Da kan du kjøre helt bekymringsfritt resten av ferien - kommer det ett skadekrav så har du bilder, og da er saken løst uten at vi trenger eposter med store bokstaver. Kjøp forsikringen. Du trenger ikke kjøpe den hos meg, faktisk så bryr det meg lite om hvor du har kjøpt leiebilskadeforsikring, bare du har den. Det er helt idiotisk å kjøre uten. De fleste reiseforsikringer har leiebil inkl, sjekk det før du drar. De fleste steder man kan kjøpe bilhyra har mulighet for å kjøpe ekstra forsikring. Vi tilbyr den også. Problemet er kun hvis skade oppstår og du har kjøpt en forsikring ett annet sted enn hos meg, for da må du legge ut for hele egenandelen og få den tilbake. NB: Forsikring er ikke en unnskyldning for å kjøre som en idiot. Tilsvarende eller lik: Jadajada, så da sitter jeg her i min skranke og der kommer du. Du skal hente den golfen du har bestilt. For det er det du har bestilt mener du. Jeg ser forvirringen, jeg ser at det kan stå med liten skrift, jeg ser også at en golf og en auris ikke bestandig i alles øyne er tilsvarende lik. Men i våre kartotek er de det. Så du får aurisen og blir naturlig nok sinna fordi jeg ikke har golf og dette er lureri. Forventninger hos kunde møter realitetet i bransje. Du har bestilt en bilgruppe. Tidligere var manuelle biler stort, og dere som bestilte spesifikt automat fikk det. Nå er det slik at alle bilene er stort sett automat, så hvis du ønsker deg en manuell, ring utleiestasjonen 2-3 dager i forveien og legg inn ønsket slik at vi kan prioritere om på de veldig få manuelle vi har igjen. Hvorfor vi ikke bare stenger manuell når vi ikke har? Fordi vi ikke får lov, gå å spørr markedsgruppen om hvorfor, det blir det samme som at jenta på kiwi priser alle varene etter fri fantasi. Skader: nei, vi tjener ikke penger på det. Vi taper ca 1 mill for hver 30.bil i skader. Sannheten er at hver ripe og bulk på bilene drar ned bilens verdi, noe vi må betale for når vi leverer bilen tilbake. Nei, vi setter ikke bilen på rep for hver ripe, det ville resultert i skyhøye priser og veldig få leiebiler i markedet. Vi reparerer det som er kritisk og det vi har tid til, da bilene våre må være på veien for å være nyttig. Det stemmer nok at vi ofte ikke reparer en småbulk der og da, skal jeg være ærlig, men vi må allikevel betale for den på ett punkt, det er du som har leid den og skadet den som er ansvarlig. Derfor anbefaler jeg alltid bilder av bil før avreise, beste dokumentasjon og veldig lett å løse er du uenig i saken. Vil du vite mer om hvordan du kan gjøre dette til en trygg opplevelse som ikke ender opp i en betent mail på kundeservice pga kommunikasjonsproblemer mellom kunde og utleier, skriv under. Jeg kan forklare. Anonymkode: 6bfc0...38d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #2 Skrevet 22. juni 2019 Nesten morsomt å lese for en som også er i bilutleiebransjen, men du er spot-on på flere av tingene kunder kommer tilbake med! Anonymkode: 7e026...15e
Påkrevd Skrevet 22. juni 2019 #3 Skrevet 22. juni 2019 Grei oversikt, det der, og jeg kan nok tenke meg at det er en god del vanskelige kunder. Mange "problemer" kunne nok vært løst om leietakere hadde brukt 5 min. ekstra på å lese betingelser og dokumenter. For meg som kunde er det egentlig 2 ting jeg ser går igjen, og som jeg irriterer meg litt over. Det ene er det med ekstra forsikring, den som går på egenandel. Det er helt greit å bli informert om dette, men selv om jeg sier at jeg er klar over det, og så lenge jeg kan kreve evnt. utlegg tilbake, så er ikke det noe problem. Allikevel pushes det så godt som alltid videre på dette punktet. Det er jeg litt lei av. Det andre er oppsalg til dyrere bil når man er på hentestedet. Jeg skjønner jo greia, men jeg vil gjerne betale for det jeg har bestilt og dure avgårde. Hvis de ansatte på polet skulle prøve å prakke på meg en flaske som er dyrere hver gang jeg kjøpte vin, ville jeg heller ikke vært særlig happy. Én gang gikk det forøvrig min vei, det skal sies. Jeg hadde bestilt en liten bil, tror det var en Polo (eller tilsvarende, hehe), men fikk tilbud om en fabrikkny Porsche Panamera til €30 ekstra i døgnet. Jeg trodde dama gjorde en feil, eller at det rett og slett var en prank, men joda, "sometimes you´re lucky" var svaret. Synd turen bare var på 2 dager. Dette var jo på ingen måte noe de tjente på, men jeg hadde aldri brukt dette utleiefirmaet før. Det er vel kanskje noe man gjør som en "lokkebit" for å få gjentakende kunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå