Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 Nå har jeg skjært opp chili (uten hansker) og sitter nå med sviende hender, spesielt ved neglene. Skulle ta ut linsene istad og tok så og si livet av øynene mine pga svien. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få vekk dette? Har vasket hendene om og om igjen, men uten særlig hell.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Nå har jeg skjært opp chili (uten hansker) og sitter nå med sviende hender, spesielt ved neglene. Skulle ta ut linsene istad og tok så og si livet av øynene mine pga svien. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få vekk dette? Har vasket hendene om og om igjen, men uten særlig hell. Det aktive sterke stoffet i chili er løslig i fett og alkohol. Ikke vann. Kan godt være at du kan gni hendene inn med smør, litt rømme eller en eller annen fet krem som du så vasker ut med varmt vann. Jeg bruker alltid engangshansker.
Thomasine Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 Beklager at jeg ler, men kom akkurat på en historie jeg hørte en gang om en som klødde seg nedentil rett etter at han hadde kuttet opp chili... Du vet vel nå alt om hvordan han hadde det... :-? Ellers tror jeg også yougurt eller annet melkeprodukt kanskje hjelper... 1
Samantha Skrevet 3. mai 2005 #4 Skrevet 3. mai 2005 Kjæresten min skjærte opp chilli og gikk på do etterpå. Han sa at det føltest som om tissen datt av... Hehe Funkar ikkje såpe og vatn altså? Merkelig...
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #5 Skrevet 3. mai 2005 Du ser (les: kjenner) samme effekt når du har spist en rett med mye chili og tungen brenner. Prøv å drikke vann først og så prøver du med rømme. Dersom du "skyller" munnen eller tungen med rømme så er forskjellen ganske stor. Vann virker sikkert litt det også. Du kan vaske hender fulle av motorolje med såpe og vann men det tar tid. Med whitesprit går det mye raskere (ikke skyll munnen med whitesprit )
glaciera Skrevet 3. mai 2005 #6 Skrevet 3. mai 2005 Har hørt at det skal hjelpe å gni med sitron. Selv har jeg alltid en boks med pudderfrie vinylhansker av type legeundersøkelse på kjøkkenet som blant annet kommer i bruk når det skal hakkes chili! Veldig kjekt også til sitrusfrukter og tomat (svir), løker (lukter), fisk og kjøtt (slimete...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå