Gjest Sweet Ingrid Skrevet 22. juni 2019 #1 Skrevet 22. juni 2019 De prater om gutter og hva som er kult, hva de har på seg er veldig viktig, mye av det de gjorde før og klærne de gikk med før har blitt barnslig, de vil sminke seg litt og vi foreldre er plutselig blitt «såå teite».... Det er satt litt på spissen da, jentene er fortsatt barn... men jeg hadde ikke ventet at denne fasen skulle starte allerede nå. Kan ikke huske at vi startet så tidlig da jeg vokste opp. De oppfører seg i 2.klasse slik jeg husker vi var i 5.(6.) og 6.(7.)klasse... men det er kanskje slik det har blitt? 🙈
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #2 Skrevet 22. juni 2019 Jeg har egentlig (og heldigvis!) motsatt erfaring. Jeg var forberedt på at ungene ble tenåringer tidlig, men min egen tiåring som straks er ferdig i fjerde klasse, er befriende barnslig. Det er også vennene hennes. De leker og herjer og styrer og ordner. Sminke hører vi ingenting om, bortsett fra at hun nevnte at én i klassen hadde litt sminke på. Når det gjelder klær, er det aller viktigste at det er lett å bevege seg. Jeans går altså ut til fordel for treningsbukser. Jeg tror med andre ord det har litt med miljøet å gjøre. Dette er for øvrig nokså sentralt i en av landets største byer. Anonymkode: d501d...9cd 1
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 22. juni 2019 #3 Skrevet 22. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig (og heldigvis!) motsatt erfaring. Jeg var forberedt på at ungene ble tenåringer tidlig, men min egen tiåring som straks er ferdig i fjerde klasse, er befriende barnslig. Det er også vennene hennes. De leker og herjer og styrer og ordner. Sminke hører vi ingenting om, bortsett fra at hun nevnte at én i klassen hadde litt sminke på. Når det gjelder klær, er det aller viktigste at det er lett å bevege seg. Jeans går altså ut til fordel for treningsbukser. Jeg tror med andre ord det har litt med miljøet å gjøre. Dette er for øvrig nokså sentralt i en av landets største byer. Anonymkode: d501d...9cd Hm, ja det er kanskje stedsavhengig...dette er nær Oslo.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #4 Skrevet 22. juni 2019 17 minutter siden, Sweet Ingrid skrev: De prater om gutter og hva som er kult, hva de har på seg er veldig viktig, mye av det de gjorde før og klærne de gikk med før har blitt barnslig, de vil sminke seg litt og vi foreldre er plutselig blitt «såå teite».... Det er satt litt på spissen da, jentene er fortsatt barn... men jeg hadde ikke ventet at denne fasen skulle starte allerede nå. Kan ikke huske at vi startet så tidlig da jeg vokste opp. De oppfører seg i 2.klasse slik jeg husker vi var i 5.(6.) og 6.(7.)klasse... men det er kanskje slik det har blitt? 🙈 Er dattera di på 8 år slik? I så fall høres det ikke bra ut. Anonymkode: 63424...688
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 22. juni 2019 #5 Skrevet 22. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dattera di på 8 år slik? I så fall høres det ikke bra ut. Anonymkode: 63424...688 Ja, til dels...hun er jo også mye annet og er fortsatt et barn. Og selv om hun vil sminke seg får hun jo ikke lov. De fleste jentene i klassen er litt «tween».
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 Akkurat nå, Sweet Ingrid skrev: Ja, til dels...hun er jo også mye annet og er fortsatt et barn. Og selv om hun vil sminke seg får hun jo ikke lov. De fleste jentene i klassen er litt «tween». Du må stramme opp jenta di litt. Si til henne at det ikke er bra for henne og at hun kan risikere å rote seg bort i et dårlig miljø når hun blir eldre dersom dette fortsetter. Håper bare ikke hun ser på voksenfilmer som "Mission Impossible" eller "John Wick"... Det hadde ikke min datter på 8 år fått lov til i hvert fall! Anonymkode: 63424...688 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, Sweet Ingrid skrev: Ja, til dels...hun er jo også mye annet og er fortsatt et barn. Og selv om hun vil sminke seg får hun jo ikke lov. De fleste jentene i klassen er litt «tween». Jeg tror kanskje jeg også ville ah sjekket om hun kanskje har ADHD hvis jeg var deg. Småjenter med tenåringspersonligheter kan være et symptom på mild ADHD, har jeg hørt. Anonymkode: 63424...688 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 Jeg og venninnene mine oppførte oss sånn på den alderen. Vi hadde så klart områder hvor vi var barnslige, men generelt var det meste teit og barnslig og vi var kule og voksne. Jeg gikk i en liten klasse og blant jentene var det bare to gjenger, den gruppa som fremdeles var ordentlig barn, lekte fantasileker i skogen og herjet, og jeg og mine venninner som stort sett sto i friminutt og snakket eller en sjeldent gang flettet makrame, hoppet tau eller gjorde klappeleker. Anonymkode: f4407...66f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #10 Skrevet 22. juni 2019 Ja. Barn tester grenser hele oppveksten, pass på å vær der for henne og snakk om ting hun er opptatt av. Går det for langt er det lettere å ha kontroll dersom du vet hva som foregår. Anonymkode: 35544...c80 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #11 Skrevet 22. juni 2019 Herregud! Bsrnet ditt på åtte år er ikke dømt for å havne i dåårlige miljøer, ha adhd osv bare fordi hun er litt tenåring i oppførsel! Og ja du har rett! Barn nå til dags er mer «modne» enn vi var, og for mange barn handler det om tilgangen de har til ipad, tv, youtube osv. Min 5-åring får liv til å sminke seg når vi er hjemme, hun har et klesstativ med prinsessekjoler, og bestemmer hver dag fullt ut hvordan hun vil gå kledd. Hun kan til tider virke som tenåring i oppførsel, måten hun prater på noen ganger, og det kommer av storesøsken og hvordan de ser tenåringer prate i virkeligheten og på tv. I det ene øyeblikket er det sminke og pynte seg og i det andre øyeblikket er det promp, fis og bæsj. Selv om din datter ikke er som deg, la henne få være seg selv uten at KG får mor til å tro at datteren straks er narkoman - ja JÆVLIG tatt på spissen. Anonymkode: 6758f...eca 5
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje jeg også ville ah sjekket om hun kanskje har ADHD hvis jeg var deg. Småjenter med tenåringspersonligheter kan være et symptom på mild ADHD, har jeg hørt. Anonymkode: 63424...688 Hehe, ok😂
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 Hei! Min erfaring som lærer er at dette er veldig individuelt, og at det er normalt med begge deler. Jeg har ikke gjort noen grundig forskning på dette, men det virker som om de som har en utpreget tenåringsoppførsel blir påvirket av digitale og sosiale medier, og så "aper" de. De følger vlogger og er på sosiale medier. Og selvfølgelig blir de påvirket av hverandre. Jeg ser ikke noe positivt med slik oppførsel tidlig, men så lenge den ikke påvirker miljøet eller noe annet negativt så gjør det jo heller ingenting. Anonymkode: d728e...0c7 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 Det er akkurat sånn i klassen til junior også, og vi bor på bygda. Han er nettopp ferdig med 4. klasse, blir 10 år iår, og både gutta og jentene oppfører seg som tenåringer. Sønnen min liker fortsatt å leke i sandkassa og leke med traktorer og biler, mens flere av de andre gutta i klassen spiller Fortnite (aldersgrense 12 år). Jentene fryser hverandre ut sånn vi gjorde i tenårene. Kjærester har alle hatt siden 1. klasse. Mange har mobiltelefon og er på sosiale medier. Dette har skapt dårlig miljø i klassen, og flere har vært hos rektor pga. slåssing (gutter), - har også blitt tatt opp på foreldremøte. Anonymkode: c8cda...3fa
skruf Skrevet 23. juni 2019 #15 Skrevet 23. juni 2019 Jeg har lest at den oppførselen du beskriver er ganske vanlig, det kalles faktisk den første puberteten selv om kroppen fysisk ikke kommer i puberteten enda. Men det går mere på det psykiske, at det skjer store endringer i den alderen der. Det er heldigvis bare en fase de går igjennom https://www.klikk.no/produkthjemmesider/gladebarn/barna-utvikler-seg-trinnvis-3256881
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #16 Skrevet 23. juni 2019 Da min datter var 5-6 års alderen trodde jeg egentlig det skulle være en "prinsessealder", men alle jentene her var bare opptatt av å ha klær som fikk dem til å se ut som ungdommer. Heldigvis fulgte ikke "tenåringsoppførselen" med på kjøpet så tidlig Anonymkode: 49185...53c
I Grosny Skrevet 23. juni 2019 #17 Skrevet 23. juni 2019 Det var verre før, da røykte barn for å se eldre ut. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #18 Skrevet 23. juni 2019 Hvordan de er når de er sammen har vi jo liten innvirkning på, men jeg er ganske streng på hvordan barn snakker til voksne. Himling med øynene, tøffing og ord som sykt, herre gud og konstant bruk av ordet what slås hardt med på. Så den type tenåringsoppførsel er på ingen måte akseptabelt hos er barn og de lærer at de gjerne må gjøre dette seg i mellom men ikke til voksne. Ellers tror jeg at det å holde unngå mobil og ha litt strikte regler for bruk av iPad (vi har feks stengt YouTube, og sperrer både Netflix og NRK for serier med anbefalt alder 9 år) kan hjelpe litt. Jenta mi er også 8 år. Kravene til klær er at de skal være myke. Sminke er kjekkt, men det er i et leke-perspektiv ikke for å se eldre/voksen ut. Knallblå øyenskygge, roser i kinnene og lebestift klint på er helt ok. De får dog ikke dette hjemme hos oss men får det hos veninner Anonymkode: 0af5f...179
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #19 Skrevet 23. juni 2019 Har ei slik jente jeg og. Hun og vennene vil helst sitte på rommet med mobil og se på YouTube og tiktok. Magetopp er kult, shiny lipgloss og Spotify på mobilen. De må få utforske litt. Men samtidig er jeg streng på at hun må bli med oss på lekeplasser, hun må legge bort mobil /pad for å leke på rommet sitt, og vi setter oss ned med bok eller hobbysaker. Anonymkode: 64bfc...78f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #20 Skrevet 23. juni 2019 Blir også overrasket over at så små barn oppfører seg som de skulle vært 11,12 år. Men det er noen som dramatiserer dette veldig her da! Husk at barn lærer mye mer enn for noen generasjoner siden, de har verden tettere innpå seg. De blir behandlet med mer respekt og blir tatt mer på alvor også. Dette medfører vel at de fortere virker modnere. Men så må vi oss ikke lure heller. De er fremdeles små barn, og det kommer også fram i mange situasjoner. Tror vi kan ta det helt med ro. La de leke litt voksne, men grenser er viktig. Syns ikke noe om at de går på skolen med sminke! Det kan de leke litt med på jenterommet. Anonymkode: c4c24...65f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå