AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #1 Del Skrevet 22. juni 2019 Hvor lang tid tok det før dere kom til? Hva skjer når du får vite det? Hva sier du til barna dine om den krefttypen bare har en utvei? Går å venter på svar og utredning på sykehuset.Men kjenner at jeg allerede vet svaret utifra lege time,prøver og alle symptomene.. Så var det sommerferie no.Og ett evig tankekjør.. Og hva om jeg må vente til etter sommeren og evt kreft er kommer langt pga siden som er gått? Jeg er ikke klar for å dø.. Jeg er ung. Har barn. Hjelp noen med svar. Takk Anonymkode: 20c95...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #2 Del Skrevet 22. juni 2019 Lurer også på om det vil vises på blodprøvene jeg venter svar på og? Anonymkode: 20c95...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #3 Del Skrevet 22. juni 2019 Det spørs hvilken krefttype det er snakk om? Hos meg tok det ei uke fra henvisning til time på sykehuset, og ei uke å få svar på prøvene de tok på sykehuset. Var ikke kreft i mitt tilfelle, bare cyster, så de andre spørsmålene kan jeg ikke svare på. Anonymkode: 4a51f...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #4 Del Skrevet 22. juni 2019 Når man er under pakkeforløp er det ingenting som heter sommerferie, så det skal du ikke bekymre deg for ihvertfall. Hva slags type kreft er det du tenker du har selv, siden du sier du kjenner du vet svaret på prøvene? Kreft er ikke det samme som en dødsdom slik som det var før. Ja, noen overlever ikke kreften, men veldig mange blir frisk. Anonymkode: ad908...553 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #5 Del Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tok det før dere kom til? Hva skjer når du får vite det? Hva sier du til barna dine om den krefttypen bare har en utvei? Går å venter på svar og utredning på sykehuset.Men kjenner at jeg allerede vet svaret utifra lege time,prøver og alle symptomene.. Så var det sommerferie no.Og ett evig tankekjør.. Og hva om jeg må vente til etter sommeren og evt kreft er kommer langt pga siden som er gått? Jeg er ikke klar for å dø.. Jeg er ung. Har barn. Hjelp noen med svar. Takk Anonymkode: 20c95...fe2 Jeg fikk svar en uke etter biopsi. Legen ringte meg etter kl. 17 for å fortelle meg at jeg hadde kreft. Hva som skjer varierer fra krefttype til krefttype, men jeg ble innkalt til et informasjonsmøte på sykehuset, og fortalt kort hvordan veien videre skulle være også på telefonen. Jeg skulle operere. Du blir satt inn i et pakkeforløp for din krefttype. Hvis du søker på nettet vil du få opp informasjon om forventningene du kan ha rundt tid før du får behandling for din krefttype. Hva man skal si til barna sine kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Jeg har ikke barn. Kreft har ikke bare en utvei, og selv om all kreft føles som en dødsdom, så er det ikke det. Jeg er helt frisk igjen etter min krefttype. Å fortelle alle rundt seg er ekstremt tøft, men det føles godt å dele den tinge beskjeden med noen. Jeg tror jeg hadde vært så ærlig jeg kunne med mine barn, men selvfølgelig spart på de grusomste detaljene. Men igjen, husk at kreft ikke alltid bare har én utvei. Hvis det er fare for at kreften utvikler seg så lar de deg ikke vente. De er spesialister på dette feltet, og har mye erfaring rundt krefttypen du potensielt har. Selv om ingen kreftforløp er like, så er de flinke på å se på tegnene og vil hjelpe deg så godt de kan, og så fort du trenger det. Anonymkode: 67674...cac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #6 Del Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tok det før dere kom til? Hva skjer når du får vite det? Hva sier du til barna dine om den krefttypen bare har en utvei? Går å venter på svar og utredning på sykehuset.Men kjenner at jeg allerede vet svaret utifra lege time,prøver og alle symptomene.. Så var det sommerferie no.Og ett evig tankekjør.. Og hva om jeg må vente til etter sommeren og evt kreft er kommer langt pga siden som er gått? Jeg er ikke klar for å dø.. Jeg er ung. Har barn. Hjelp noen med svar. Takk Anonymkode: 20c95...fe2 Helseangst og megativ tenkning er også en sykdom. Ingen med en kreftdiagnose skal vente i evigheter på prøvesvaret. Du kan heller ikke forutsi prøveresultatene ut fra hva eller hvordan du blir undersøkt. Hvordan barn skal ha informasjon varierer etter barnas alder. Men man overfører ikke egen helseangst til barn, uansett alder. Lev som normalt, og gjør som kongen, oppfatt deg som frisk inntil det motsatte blir bevist. Hva jeg har og hva jeg venter på svar på til uka, trenger ikke jeg å opplyse hele verden om. Men du må begynne å snu tankegangen din. Denne tråden ligner også ugreit mye på en del andre tråder med samme tema de siste ukene. Anonymkode: 3dc91...679 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 22. juni 2019 #7 Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tok det før dere kom til? Hva skjer når du får vite det? Hva sier du til barna dine om den krefttypen bare har en utvei? Går å venter på svar og utredning på sykehuset.Men kjenner at jeg allerede vet svaret utifra lege time,prøver og alle symptomene.. Så var det sommerferie no.Og ett evig tankekjør.. Og hva om jeg må vente til etter sommeren og evt kreft er kommer langt pga siden som er gått? Jeg er ikke klar for å dø.. Jeg er ung. Har barn. Hjelp noen med svar. Takk Anonymkode: 20c95...fe2 Hvis du faktisk har rett i at symptomer tilsier at du har kreft så kan du være sikker på at legen din også i praksis har stilt diagnosen og at de allerede er i gang med å planlegge behandlingen. Legene vil sørge for at du får behandling så raskt som de mener det er nødvendig, uavhengig av ferietid. I mitt tilfelle ble diagnosen stilt på lokalt sykehus. Deretter ble jeg henvist til et sykehus som var spesialist på krefttypen. Det hele gikk vel så raskt som det kunne, uten at jeg husker hvor lenge det var fra diagnose til operasjon. Endret 22. juni 2019 av petterm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #8 Del Skrevet 22. juni 2019 Det tok mange måneder, da de tok feil, og trodde det var godartet. Slik lot de meg vente over sommeren. Det var kreft, en svært dødelig krefttype. Det passet vel deres ferietid bedre å anta at det ikke var det, selv når mistanken lå på bordet. Jeg måtte tvinge gjennom operasjon, da en del sykehus driter i pakkeløpet, som det også vises i media i det siste. Poengløst når folk generaliserer kreft. Noen krefttyper er mindre aggressive enn andre, dermed kan det ikke sammenlignes på generelt grunnlag. Det finnes mange typer med brystkreft f.eks, ikke bare en. Hvilken type kreft du eventuelt har, vet de ikke før biopsi. Om det vil slå ut på blodprøven du tok, kommer helt an på hvilken type blodprøve du har tatt. Spesifikke kreft-blodprøver er heller ikke 100% sikre. De går ikke fra 0 til kreft. De er mer en indikator, og de kan slå ut på forskjellige ting, ikke bare kreft. De kan til og med slå kraftigere ut på godartede tilstander. Du bør lære mer om din eventuelle krefttype før du involverer barna. Når man først hører kreft, så tenker mange spikern i kista, men det er ikke alltid så svart og hvit. Anonymkode: c47f3...4a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #9 Del Skrevet 22. juni 2019 I tillegg, når jeg googlet problemstillingen om å vente på svar, fant jeg mange avis-historier om desperate kreft-pasienter som ventet i evighet på svar, og et system som slettes ikke fungerte slik som solskinnshistoriene i denne tråden. Vær obs på at selv med en slik diagnose kan du ende opp med å kjempe for livet i helsevesenet. Anonymkode: c47f3...4a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 22. juni 2019 #10 Del Skrevet 22. juni 2019 (endret) Jeg ble diagnosert med livmorkreft i fjor. Jeg ble henvist til gynekolog pga voldsomme blødninger som hadde vedvart i 2-3 år og Cyklokapron (tabletter som skal minske voldsomme blødninger) hjalp ikke i det hele tatt. Gynekologen tok ultralyd av livmoren og livmoren min var forstørret. Hun tok også prøve av livmoren og sendte også henvisning til MR av underlivet. Jeg fikk også henvisning til MR mens jeg fikk kontrast inn i kroppen. Jeg fikk vite fra sykehuset at jeg hadde kreft dagen før jeg skulle opereres Legen som opererte meg tok prøver fra underlivet for å finne ut om kreften hadde spredd seg. Kreften var i et veldig tidlig stadie. Det tok ca en måned og få svar på prøvene. Kreften hadde heldigvis ikke spredd seg, så jeg var ferdig behandlet med operasjonen. Jeg må gå til regelmessige kontroller de neste årene, men det er jo også litt bekymringsfullt, for hva om det plutselig blir funnet noe? Fra jeg ble undersøkt av gynekologen til jeg ble operert så gikk det ikke mer enn 3-4 mnd. Endret 22. juni 2019 av Kittykat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #11 Del Skrevet 22. juni 2019 48 minutter siden, petterm skrev: Hvis du faktisk har rett i at symptomer tilsier at du har kreft så kan du være sikker på at legen din også i praksis har stilt diagnosen og at de allerede er i gang med å planlegge behandlingen. Legene vil sørge for at du får behandling så raskt som de mener det er nødvendig, uavhengig av ferietid. I mitt tilfelle ble diagnosen stilt på lokalt sykehus. Deretter ble jeg henvist til et sykehus som var spesialist på krefttypen. Det hele gikk vel så raskt som det kunne, uten at jeg husker hvor lenge det var fra diagnose til operasjon. Det er så bullshit. Opplevd noen med kreft som måtte krangle selv for å gå tatt de prøvene som trengtes for å få bekreftet at det var spredning. Kreftlegen sendte henne hjem med beskjed om at det ikke var tidligere kreftsykdom som hadde spredd seg. ALLE SYMPTOMER VAR DER. Legene sørger ikke for en dritt. Anonymkode: fd02d...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #12 Del Skrevet 22. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk svar en uke etter biopsi. Legen ringte meg etter kl. 17 for å fortelle meg at jeg hadde kreft. Hva som skjer varierer fra krefttype til krefttype, men jeg ble innkalt til et informasjonsmøte på sykehuset, og fortalt kort hvordan veien videre skulle være også på telefonen. Jeg skulle operere. Du blir satt inn i et pakkeforløp for din krefttype. Hvis du søker på nettet vil du få opp informasjon om forventningene du kan ha rundt tid før du får behandling for din krefttype. Hva man skal si til barna sine kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Jeg har ikke barn. Kreft har ikke bare en utvei, og selv om all kreft føles som en dødsdom, så er det ikke det. Jeg er helt frisk igjen etter min krefttype. Å fortelle alle rundt seg er ekstremt tøft, men det føles godt å dele den tinge beskjeden med noen. Jeg tror jeg hadde vært så ærlig jeg kunne med mine barn, men selvfølgelig spart på de grusomste detaljene. Men igjen, husk at kreft ikke alltid bare har én utvei. Hvis det er fare for at kreften utvikler seg så lar de deg ikke vente. De er spesialister på dette feltet, og har mye erfaring rundt krefttypen du potensielt har. Selv om ingen kreftforløp er like, så er de flinke på å se på tegnene og vil hjelpe deg så godt de kan, og så fort du trenger det. Anonymkode: 67674...cac Mitt inntrykk er at leger ikke sørger for en dritt selv om det er fare for at det utvikler seg. Her må man stå på selv. Anonymkode: fd02d...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #13 Del Skrevet 22. juni 2019 https://www.aleris.no/kreft/kreftutredning-ved-aleris/ Kanskje du kan prøve her hvis du ikke kan vente, det er jo ditt liv, så om du føler at noe ikke er som det skal ikke bare vent! Anonymkode: d8ec6...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #14 Del Skrevet 23. juni 2019 Bestem deg på forhånd hvor lenge du er villig til å vente, før du går privat, som kan koste noen få tusener. For helsevesenet kan dra ting ut for lenge. Nylig fra media : Alvorlig kreftsyke må vente i månedsvis på røntgen - Problemene gjelder først og fremst kreftpasienter med påvist spredning og pasienter som skal sjekkes for mulige tilbakefall. – Dette skjer hele tiden. Det er regelen heller enn unntaket at undersøkelser ikke er ferdige når pasientene kommer til konsultasjon https://www.nrk.no/norge/alvorlig-kreftsyke-ma-vente-i-manedsvis-pa-rontgen-1.14582595 - De nyeste tallene for hvor raskt kreftpasienter får behandling, er ingen lystig lesing. Flere venter faktisk lenger nå enn før Regjeringens kreftgaranti ble lansert for to år siden - http://www.innen48timer.no/aktuelt/flere-kreftpasienter-i-k/ Anonymkode: c47f3...4a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #15 Del Skrevet 23. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk er at leger ikke sørger for en dritt selv om det er fare for at det utvikler seg. Her må man stå på selv. Anonymkode: fd02d...397 Så kjedelig. Jeg kan uansett signere på at ditt inntrykk ikke samsvarte med virkeligheten i mitt tilfelle. Jeg har flere i omgangskretsen min som har samme erfaringer som meg. Anonymkode: 67674...cac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #16 Del Skrevet 23. juni 2019 Har nylig vært i pakkeforløp, og det gikk akkurat så smooth som det er meningen at det skal gjøre. Litt lite kontinuitet, men effektiviteten er det ikke noe i veien med. Fra mistanke til diagnose tok det to uker, deretter behandlingsstart 10 dager senere. Det finnes ikke noe som heter "sommerferie" innen kreftbehandling, selv om de sikkert legger kontroller og andre ting som kan vente utenom. Hvis krefttype bare har en utgang må man være ærlig med barna, selvsagt. Det er en tung prosess og du kan be om hjelp fra sykehus, kreftforeningen osv. Men før du gjør det må du jo være sikker på at det er nødvendig. Jeg hadde nesten 75% sjanse til å bli frisk igjen og valgte å fokusere på det mtp barna. Skulle det oppstå spredning måtte jeg ha revurdert, men siden jeg slapp det var det viktig for oss å kriseminimere og holde fokus på at mamma sannsynligvis ville bli frisk. Ventetiden er ofte verst. Prøv å ikke se for deg alle mulige scenarier. Det blir ikke bedre av å tenke på det hele tiden, selv om det er vanskelig å la være. Anonymkode: bcbc0...149 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #17 Del Skrevet 23. juni 2019 Takk for svar alle. Krefttypen er av den dødlige.Der 99% dør. Og når de finner ut av det,når symptomene allerede er begynt å komme er det allerede for sent. Har lest mye om det. Og ett evig tankekjør. Hadde det vært en type der jeg kunne bli frisk hadde det føltes litt bedre enn no. Men å tenke at jeg kan dø 6måneder-2år no er bare sykt. Vi reiser på ferie no om 2dager og ikke hørt noe enda. Mange tar jo ferie på sykehuset og? Grunnen til at jeg nesten vet at jeg har det er at det ikke er andre måter å få disse symptomene på.De er veldig klare på det. Håper virkelig det ikke er det og prøver å tenke positivt. Men ikke lett. Det er ting du kun får ved den typen kreft. Og ikke får uten det. Og slt tilsier at jeg ikke slipper unna. Men får tenke på andre ting og nyte sommerferien med barna. Får du innkallelse på de sykehusappene eller brev i posten? Takk for alle svar.Beklager sutring. Vet ikle hvor jeg skal gjøre av meg. Har alltid hatt alt mot meg og stått strak.Så venter bare på det neste.Men trodde ikke det skulle være noe sånt. God sommer Ts Anonymkode: 20c95...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuerza Skrevet 23. juni 2019 #18 Del Skrevet 23. juni 2019 Jeg har dessverre ingen gode råd eller innspill å komme med. Men synes bloggen til Rebecca Island er fin. Hennes tanker rundt sin kreftsykdomsreise, fra diagnose til behandling: https://rebeccaisland.blogg.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #19 Del Skrevet 23. juni 2019 23 minutter siden, fuerza skrev: Jeg har dessverre ingen gode råd eller innspill å komme med. Men synes bloggen til Rebecca Island er fin. Hennes tanker rundt sin kreftsykdomsreise, fra diagnose til behandling: https://rebeccaisland.blogg.no/ Takk skal lese Ts Anonymkode: 20c95...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. juni 2019 #20 Del Skrevet 23. juni 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du innkallelse på de sykehusappene eller brev i posten? Jeg vet ikke hvordan rutinene er andre steder, men jeg ble oppringt av sykehuslegen. Andre jeg kjenner har fått beskjed i møter på sykehuset. Innbiller meg at det ikke er så vanlig å få brev i posten med beskjed om at du har kreft. I andre tilfeller har jeg fått brev eller SMS om at det ikke er kreft. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå