AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #1 Skrevet 22. juni 2019 Kan namsmann gå inn på kontoen min å trekke penger hvis jeg har over livsopphold der? Dette gjelder når det kommer et nytt krav fra kreditor i privattjeneste. Har allerede trekk på 13000 så er ikke mer å trekke fra lønn. Anonymkode: 0b0a1...ff9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #2 Skrevet 22. juni 2019 Namsmannen kan gjøre hva han vil og ta så mye penger han vil. Anonymkode: c443d...641 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #3 Skrevet 22. juni 2019 Kan namsmannen ta utlegg i midler på lønnskonto? Når det gjelder namsmannens mulighet å ta utleggspant i skyldners konto ved avholdelse av utleggsforretning så er det dekningsloven som gjelder istedenfor finansavtaleloven som kun regulerer avtaleforholdet mellom kunden og banken. En utleggsforretning kan fremmes av alle kreditorer jf, tvangsfullbyrdelseslovens bestemmelser ved misligholdt gjelden til den aktuelle kreditoren. Hovedregelen er at namsmannen kan ta beslag i penger og eler innestående på konto så lenge beløpet overstiger det som skyldner trenger til underhold av seg selv og familien frem til neste lønnsutbetaling. I praksis er nok namsmannen relativt romslig her i skyldners favør og skyldner risikerer sjeldent at namsmannen bryr seg om innestående på lønnskonto så lenge beløpet er innenfor det som er normalt å ha på en lønnskonto til underhold av seg selv og sin familie. Folk flest har i mange tilfeller lån og faste utgifter som forfaller kvartalsvis eller halvårlig og det vil til en hvis grad være behov for å spare opp en del midler for å betjene slike utgifter når de forfaller. Dette kan variere mye fra måned til måned og det kan derfor være et reelt behov for å inneha relativt mye midler på en lønnskonto for å betjene slike nødvendige utgifter til underhold av seg selv og familien. Dersom namsmannen skulle tolke regelverket veldig strengt i slike tilfeller ville det bare ha resultert i at de påførte sg selv betydelig merarbeid ved avholdelse av utleggsforretning. Anonymkode: 2540a...a2e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #4 Skrevet 22. juni 2019 Ok, så da skal jeg ha veldig uflaks hvis namsmann tar de ca 20tusen jeg har ekstra nå etter utbetaling av feriepenger? Anonymkode: 0b0a1...ff9
CabinCruiser Skrevet 22. juni 2019 #5 Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, så da skal jeg ha veldig uflaks hvis namsmann tar de ca 20tusen jeg har ekstra nå etter utbetaling av feriepenger? Anonymkode: 0b0a1...ff9 Namsmannen vil helt sikkert ikke ta de. De har allerede sendt brev til arbeidsgiver om å trekke deg av lønn.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, så da skal jeg ha veldig uflaks hvis namsmann tar de ca 20tusen jeg har ekstra nå etter utbetaling av feriepenger? Anonymkode: 0b0a1...ff9 Feriepenger kan namsmannen vurdere at du har rett på å beholde. Selv om du hsr gjeld så skal du ha rett på ferie og kunne forsørge deg selv under ferien. Skattepenger kan det hende blir tatt. Anonymkode: c0d3f...078
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Feriepenger kan namsmannen vurdere at du har rett på å beholde. Selv om du hsr gjeld så skal du ha rett på ferie og kunne forsørge deg selv under ferien. Skattepenger kan det hende blir tatt. Anonymkode: c0d3f...078 Skattepengene har jeg allerede brukt så de er borte fra kontoen! Anonymkode: 0b0a1...ff9
nordlending Skrevet 22. juni 2019 #8 Skrevet 22. juni 2019 Når det tas pant i brukskonto/sperres penger på brukskonto setter namsmannen av til både boutgifter og livsopphold. 1
dyptvann Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Namsmannen kan gjøre hva han vil og ta så mye penger han vil. Anonymkode: c443d...641 Hvorfor velge å uttale deg når du åpenbart ikke har snøring om hva du snakker om? Prøv igjen, etter å ha lest dekningsloven og tvangsfullbyrdelsesloven. Og hvis det ikke var tydelig nok, namsmannen må følge prosessuelle regler i tvangsfullbyrdelsesloven og kan kun ta utlegg når visse vilkår er oppholdt og de må forholde seg til dekningsloven hva gjelder de økonomiske forhold. Du blander kanskje namsmann og torpedo 🤔? 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Namsmannen kan gjøre hva han vil og ta så mye penger han vil. Anonymkode: c443d...641 Nei det kan han ikke. Man skal ha igjen nok penger til livsopphold og den satsen er fastsatt ved lov og namsmannen kan dermed ikke trekke hva han vil eller gjøre hva han vil. Anonymkode: 986dd...303
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 Jeg er så utspekulert at jeg sender alt som måtte komme ekstra, som skatte- og feriepenger til en sparekonto hos et familiemedlem jeg stoler på. Må jeg til tannlegen, bilen ryker etc etc, ordner jeg det derfra. Litt dårlig gjort kanskje, jeg veit jo at jeg skylder penger. Men ryker ting, er det ok å ha reserver. Anonymkode: d11f0...c2a
smilo Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så utspekulert at jeg sender alt som måtte komme ekstra, som skatte- og feriepenger til en sparekonto hos et familiemedlem jeg stoler på. Må jeg til tannlegen, bilen ryker etc etc, ordner jeg det derfra. Litt dårlig gjort kanskje, jeg veit jo at jeg skylder penger. Men ryker ting, er det ok å ha reserver. Anonymkode: d11f0...c2a Så du mener at du ikke skal tilbakebetale det du har brukt av lånte penger? Du vet det til sist går utover oss andre at du ikke gjør opp for deg? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 2 timer siden, smilo skrev: Så du mener at du ikke skal tilbakebetale det du har brukt av lånte penger? Du vet det til sist går utover oss andre at du ikke gjør opp for deg? Hvordan går det ut over andre at man ikke betaler det man er skyldig private kreditorer? Anonymkode: 0b0a1...ff9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan går det ut over andre at man ikke betaler det man er skyldig private kreditorer? Når du ikke betaler det du skylder, er det nødvendigvis noen andre som ikke får de pengene de har krav på. Ergo går det ut over dem. Eller ble dette for vanskelig å forstå for deg? Anonymkode: f9d4d...556 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå