Gjest Juks Skrevet 25. juni 2019 #21 Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Ja, det gir mening. Men hvordan er vanlig hodepine? Jeg har nesten aldri hatt hodepine, så vet omtrent ikke hvordan det føles. Lucky you 😊👍 Nei i forhold til migrene... ømt, lett vondt i hodet, trykk i hodet. Mildt til moderat ut fra hvor vondt det gjør. Ubehagelig og plagsomt, også tidvis smertefullt, men ikke lammende slik migrene kan være. Selvfølgelig finnes det også folk som har lammende hodepine, type klasehodepine, men nå snakker jeg om vanlig hodepine kontra migrene.
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 25. juni 2019 #22 Skrevet 25. juni 2019 1 minutt siden, Juks skrev: Lucky you 😊👍 Nei i forhold til migrene... ømt, lett vondt i hodet, trykk i hodet. Mildt til moderat ut fra hvor vondt det gjør. Ubehagelig og plagsomt, også tidvis smertefullt, men ikke lammende slik migrene kan være. Selvfølgelig finnes det også folk som har lammende hodepine, type klasehodepine, men nå snakker jeg om vanlig hodepine kontra migrene. Det forstår jeg. Jeg har hatt sånn trykk i hodet på en måte typisk etter å ha grått i mange timer, men det har ikke vært direkte vondt, men mer ubehagelig
Gjest Juks Skrevet 25. juni 2019 #23 Skrevet 25. juni 2019 2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Det forstår jeg. Jeg har hatt sånn trykk i hodet på en måte typisk etter å ha grått i mange timer, men det har ikke vært direkte vondt, men mer ubehagelig Har du hatt det lenge? Kan jo være noe ala stramme hodemuskler, som man får hvis man har stresset, vært urolig, anspent, ved angst osv? Jeg bare tenkte høyt, sier ikke at det er det 😊
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 25. juni 2019 #24 Skrevet 25. juni 2019 (endret) 5 minutter siden, Juks skrev: Har du hatt det lenge? Kan jo være noe ala stramme hodemuskler, som man får hvis man har stresset, vært urolig, anspent, ved angst osv? Jeg bare tenkte høyt, sier ikke at det er det 😊 Nei. Kun ved enkelte svært sjeldne tilfeller, og det har gått over fort. Vært bra igjen fysisk etter hvile 😊Har nok vært anspenthet ja. Er glad for at jeg ikke er plaget med hodeverk. Endret 25. juni 2019 av Kjærlighetsbarn98
Gjest Juks Skrevet 25. juni 2019 #25 Skrevet 25. juni 2019 Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev: Nei. Kun ved enkelte tilfeller, og det har gått over fort. Vært bra igjen fysisk etter hvile 😊 Okei. Det er bra! 😊 I en periode jeg stresset mye, så slet jeg med stramme hodemuskler. Trykk over begge ørene, føltes ut som trykk i hodet også da. Massasje hjalp litt. Gikk over med hvile.
Jytte Skrevet 26. juni 2019 #26 Skrevet 26. juni 2019 (endret) 13 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Ikke TS her, men hvordan skiller man på hodepine og migrene? Jeg har aura med migrene og har ikke hatt hodepine. Ble lagt inn på sykehus da de mistenkte at det kunne være slag. https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-symptomer/ 13 timer siden, Juks skrev: En stram, skjærende og pulserende smerte i en side av hodet som varer intenst over tid. Du føler deg gjerne groggy og uvell. Veldig smertefullt, i forskjellige grader. Føles ut som om at en kniv skjærer igjennom skallen din. Noen klarer ikke ha det lyst rundt seg, eller se på skjerm når det pågår som verst. Skiller seg veldig fra vanlig hodepine. Vanskelig å forklare egentlig. Var det beskrivende nok? 😅 Trodde dette var vanlig migrene og ikke aura med migrene? Jeg hadde ikke hodepine, men følte meg plutselig ukonsentrert, deretter gikk det utover synet med sikk-sakk-mønster og jeg følte meg nummen. Hadde ikke sjanse til å ha fokus på pc-skjerm for eksempel. En i familien har migrene, men uten aura. Hun får hodepine. Endret 26. juni 2019 av Jytte
Gjest Juks Skrevet 26. juni 2019 #27 Skrevet 26. juni 2019 (endret) 8 minutter siden, Jytte skrev: Trodde dette var vanlig migrene og ikke aura med migrene? Jeg hadde ikke hodepine, men følte meg plutselig ukonsentrert, deretter gikk det utover synet med sikk-sakk-mønster og jeg følte meg nummen. Ja, det var et svar på hva migrene er. Aldri hørt noen som kun har hatt aura, uten å få migrenehodepine. Trodde dem hang i hop. Det du skriver er nytt for meg. Da lærte jeg noe nytt. Aura kommer gjerne før migreneanfall, klasehodepine og epilepsianfall. Å få aura, iallefall første gang hvis du ikke vet hva det er, er en skremmende opplevelse. Fæle saker. Endret 26. juni 2019 av Juks
Jytte Skrevet 26. juni 2019 #28 Skrevet 26. juni 2019 1 minutt siden, Juks skrev: Ja, det var et svar på hva migrene er. Aldri hørt noen som kun har hatt aura, uten å få migrenehodepine. Trodde dem hang i hop. Det du skriver er nytt for meg. Å få aura, iallefall første gang hvis du ikke vet hva det er, er en skremmende opplevelse. Fæle saker. Ja, det var skremmende. Jeg hadde aldri hørt om aura med migrene og trodde jeg hadde fått slag, men det ble heldigvis avkreftet på sykehuset. Legen der sa at aura med migrene kan forekomme uten hodepine.
Gjest Juks Skrevet 26. juni 2019 #29 Skrevet 26. juni 2019 Akkurat nå, Jytte skrev: Ja, det var skremmende. Jeg hadde aldri hørt om aura med migrene og trodde jeg hadde fått slag, men det ble heldigvis avkreftet på sykehuset. Legen der sa at aura med migrene kan forekomme uten hodepine. Som nevnt, trudde aura var forvarsel på enten migrene, klasehodepine eller epilepsianfall. Men da vet jeg det 😊 Godt det ikke var noe alvorlig med deg. Skjønner godt at man tror man får slag. Kraftig aura gjør en jo både blind og nummen. Pussig hele opplegget.
Jytte Skrevet 26. juni 2019 #30 Skrevet 26. juni 2019 7 minutter siden, Juks skrev: Som nevnt, trudde aura var forvarsel på enten migrene, klasehodepine eller epilepsianfall. Men da vet jeg det 😊 Godt det ikke var noe alvorlig med deg. Skjønner godt at man tror man får slag. Kraftig aura gjør en jo både blind og nummen. Pussig hele opplegget. Ja, veldig merkelig. Har lest at rødvin og ost kan utløse aura med migrene så er litt forsiktig med spesielt rødvin.
Gjest Juks Skrevet 26. juni 2019 #31 Skrevet 26. juni 2019 5 minutter siden, Jytte skrev: Ja, veldig merkelig. Har lest at rødvin og ost kan utløse aura med migrene så er litt forsiktig med spesielt rødvin. Jeg har over mange år drevet med litt individuell empirisk forskning for å skjønne sammenhengen med migrenen hos meg. Dette gjelder kun hva som trigger aura og migrene hos meg: Jeg kan ikke masseres på nakken/øvre rygg, eller ha varme omslag rundt nakken/øvre rygg. Jeg kan heller ikke smøre øvre rygg/nakke med tigerbalsam/isgele, bruke kinesiotape eller lignende. Kan også få migrene hvis jeg er ekstrem varm over tid. Med andre ord, alt som øker blodsirkulasjonen i området. Jeg kan heller ikke se inn i en kikkert, eller fokusere for lenge på samme ting som står meg nært. F.eks spille på mobil eller pc i mange timer i strekk. Så må jeg holde meg unna sitrusfrukter, spesielt sitron, samt f.eks brus og matvarer som inneholder mye tilsetningsstoffer som f.eks benzoatsyre og sitronsyre. Vin drikker jeg ikke, så det vet jeg ikke Men vin og ost høres fornuftig ut, med tanke på lagring/histaminnivå. Sitronsyre/tilsetningsstoffer trigger mye av det samme som mat som er høy av histamin.
Gjest Mask Skrevet 26. juni 2019 #32 Skrevet 26. juni 2019 On 6/22/2019 at 6:23 PM, AnonymBruker said: Hei! Er det noen her som har erfaring med aura migrene? Jeg hadde dette første gang for noen år siden, ikke hatt det siden før onsdag kveld, og nå igjen i dag, og idag kom aurafasen to ganger etter hverandre, ca 30 minutters varighet begge ganger, med bare 15-20 min opphold. Etterfulgt av kraftig hodepine, svimmelhet og litt kvalme. Må bare høre her inne, er det vanlig at denne aurafasen kommer to ganger sånn som dette? Og altså tre ganger totalt på få dager? Anonymkode: 2570f...c0a Først begynner det med en svak strek i høyre eller venstre øye, som utvikler seg til en runding rundt hele venstre øyet og gjør meg nesten blind på det øyet, det varer kanskje 10-20 minutter før hodepinen avtar og den varer i en 30 minutter og om det er skikkelig kraftig en en hel uke hvor jeg i tillegg har nummen følelse i fingertuppene, blir også rett og slett helt utmattet av det.
Jytte Skrevet 26. juni 2019 #33 Skrevet 26. juni 2019 8 minutter siden, Juks skrev: Jeg har over mange år drevet med litt individuell empirisk forskning for å skjønne sammenhengen med migrenen hos meg. Dette gjelder kun hva som trigger aura og migrene hos meg: Jeg kan ikke masseres på nakken/øvre rygg, eller ha varme omslag rundt nakken/øvre rygg. Jeg kan heller ikke smøre øvre rygg/nakke med tigerbalsam/isgele, bruke kinesiotape eller lignende. Kan også få migrene hvis jeg er ekstrem varm over tid. Med andre ord, alt som øker blodsirkulasjonen i området. Jeg kan heller ikke se inn i en kikkert, eller fokusere for lenge på samme ting som står meg nært. F.eks spille på mobil eller pc i mange timer i strekk. Så må jeg holde meg unna sitrusfrukter, spesielt sitron, samt f.eks brus og matvarer som inneholder mye tilsetningsstoffer som f.eks benzoatsyre og sitronsyre. Vin drikker jeg ikke, så det vet jeg ikke Men vin og ost høres fornuftig ut, med tanke på lagring/histaminnivå. Sitronsyre/tilsetningsstoffer trigger mye av det samme som mat som er høy av histamin. Høres ut som du er mye plaget. Jeg har bare hatt aura med migrene to ganger og er heldig sånn sett. 5 minutter siden, Slaskete Maskot skrev: Først begynner det med en svak strek i høyre eller venstre øye, som utvikler seg til en runding rundt hele venstre øyet og gjør meg nesten blind på det øyet, det varer kanskje 10-20 minutter før hodepinen avtar og den varer i en 30 minutter og om det er skikkelig kraftig en en hel uke hvor jeg i tillegg har nummen følelse i fingertuppene, blir også rett og slett helt utmattet av det. Hm, rart vi opplever det så forskjellig med samme diagnose. Det betyr ikke at jeg ikke tror på det dere skriver, men er takknemlig for at jeg har mindre plager. Men opplever av og til at jeg blir enormt trett og kan sove unormalt mye og likevel være like sliten og svimmel uten energi.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #34 Skrevet 26. juni 2019 Første gangen jeg hadde migrene med aura så ble jeg også lagt inn med mistanke om slag. Da jeg dovna bort i høyre side og det også gikk på at jeg ikke klarte å snakke sammenhengende. Fikk ikke hodepinen før etter to døgn etterpå og da hadde jeg konstant hodepine i tre måneder etterpå. Etter dette har jeg aldri hatt aura uten at migrenen kommer etter 20-30min. Anonymkode: 54aba...921
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå