Gå til innhold

Erfaring med aura migrene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som har erfaring med aura migrene? Jeg hadde dette første gang for noen år siden, ikke hatt det siden før onsdag kveld, og nå igjen i dag, og idag kom aurafasen to ganger etter hverandre, ca 30 minutters varighet begge ganger, med bare 15-20 min opphold. Etterfulgt av kraftig hodepine, svimmelhet og litt kvalme. Må bare høre her inne, er det vanlig at denne aurafasen kommer to ganger sånn som dette? Og altså tre ganger totalt på få dager? 

Anonymkode: 2570f...c0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er uvanlig, selv om jeg ikke har opplevd det selv. 

Jeg har migrene med aura, og "fordelen" med auraen er at (for meg i alle fall), så gir den et varsel som gir meg tid til å ta medisin og legge meg på et mørkt rom. Så slipper jeg migrene hvis jeg gjør det raskt nok. Vet ikke hvordan det er for deg, men det er i alle fall det tipset jeg vil gi, ta medisin med en gang og legg deg på mørkt rom. 

Anonymkode: 8c3f2...c77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aura med migrene. Auraen oppstår ca 30 minutter før selve msigreneanfallet, og noen ganger får jeg "bare" aura. Har aldri opplevd aura to ganger så nært opptil hverandre. Har du vært hos lege og fått medisiner? Ville nok tatt en tur uansett for å snakke med lege. Lykke til og god bedring. :)

Anonymkode: 72f1a...b07

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk til dere begge for svar.

Jeg ringte legevakten og fikk snakke med en lege, som sa at det var mulig å få to aura-anfall rett etter hverandre, og at det ikke hørtes noe skummelt ut så lenge jeg ikke opplevde andre symptomer enn de jeg pleier. Jeg har ikke medisiner, men det skal jeg absolutt be fastlegen om. Jeg hadde som sagt bare hatt dette en gang tidligere for 2-3 år siden, før det kom tilbake for noen dager siden og plutselig to ganger idag igjen. Merkelig! Er fortsatt litt på «alerten», og er litt redd for å få aura en tredje gang idag, mest fordi jeg ikke skjønner hvorfor dette plutselig kommer så ofte. Man blir jo litt redd for om det er noe annet galt som fører til hyppig auramigrene-anfall, men mest sannsynlig går det nok bra :) 

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her. Migrene- anfallet som startet med aura på lørdag, er fortsatt ikke over, 80 timer etter auraen startet på lørdag. Leser at migreneanfall varer fra 4-72 timer, og i sjeldne tilfeller enda lenger. Er helt utmattet, for jeg hadde ho et 3 dagers anfall rett før dette anfallet startet også. Legen er på ferie.. og får beskjed om at medisiner uansett er for sent i denne omgang. Har dere opplevd et så langt migreneanfall?? 

Skal definitivt skaffe meg medisiner å ha liggende til et evt nytt anfall oppstår!! 

Skrevet

Jeg opplevde aura-migrene for første gang for et par år siden. Hadde aldri hatt det før, så hadde jeg tre anfall på en uke. Etter det har jeg ikke hatt igjen. 

Fastlegen mente det var "normalt" (var der for noe annet, men spurte). Mente jeg skulle ta kontakt og be om medisiner om det kom hyppig.... Men det ble med de tre anfallene den uka.... Rart, men....

Skrevet

Får dette et par ganger i året. Sist gang fikk jeg til min store overraskelse aura to ganger etter hverandre, med noen minutters mellomrom. Dem varte ca 20 min hver. På meg er lengden på auraen synkron med intensitet i migreneanfall. Kort auratid gir litt hodepine, lang gir voldsom hodepine, gjerne med oppkast. Kanskje det er tilfeldig, ikke vet jeg. 

God bedring 😊

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Ulrikke skrev:

Jeg opplevde aura-migrene for første gang for et par år siden. Hadde aldri hatt det før, så hadde jeg tre anfall på en uke. Etter det har jeg ikke hatt igjen. 

Fastlegen mente det var "normalt" (var der for noe annet, men spurte). Mente jeg skulle ta kontakt og be om medisiner om det kom hyppig.... Men det ble med de tre anfallene den uka.... Rart, men....

TS her. Det var voldsomt, så da er det altså mulig med flere migreneanfall på en uke. Får krysse fingrene for at du ikke opplever det igjen😊

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Juks skrev:

Får dette et par ganger i året. Sist gang fikk jeg til min store overraskelse aura to ganger etter hverandre, med noen minutters mellomrom. Dem varte ca 20 min hver. På meg er lengden på auraen synkron med intensitet i migreneanfall. Kort auratid gir litt hodepine, lang gir voldsom hodepine, gjerne med oppkast. Kanskje det er tilfeldig, ikke vet jeg. 

God bedring 😊

Takk for bedringshilsen😊 Ja da har vi opplevd dette med to aura-anfall etter hverandre begge to. Hvor lenge varte den lengste hodepine-perioden din? Stusser på at jeg nå er på over 80 timer..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for bedringshilsen😊 Ja da har vi opplevd dette med to aura-anfall etter hverandre begge to. Hvor lenge varte den lengste hodepine-perioden din? Stusser på at jeg nå er på over 80 timer..

Ikke meg du siterer.

Men jeg har migrene med aura og har ikke opplevd det to ganger på rappen sånn som du, mem jeg har alltod tatt en tablett eller lagt meg når jeg får symptomene så vet ikke.

Men når jeg får et migrene anfall så har jeg migrene første dagen og har gjerne konstant hodepine i fire-fem dager etterpå. Første gang jeg hadde migrene med aura så fikk jeg migrene i ett døgn og så hadde jeg konstant hodepine i flere måneder. Det var ikke like vondt hele tiden, men forsvant ikke helt.

Men nå får jeg migrene pga stress, så er nok pga anspentheten at hodepinen kommer dagene etterpå. 

Anonymkode: 54aba...921

Skrevet

Ja vi har opplevd det begge to, hvor vanlig det er vet jeg ikke 😊 

Det kraftigste anfallet mitt varte 2 døgn. Lå i senga hele tiden, kasta opp og var helt ødelagt. Når jeg kom meg på føttene hadde jeg en rar og stram "etterhodepine" som varte i nesten en uke, før jeg våknet opp dag 8 frisk og klar igjen. 

Er det etterhodepinen du kjenner på, eller er det enda skikkelig migrene? 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer.

Men jeg har migrene med aura og har ikke opplevd det to ganger på rappen sånn som du, mem jeg har alltod tatt en tablett eller lagt meg når jeg får symptomene så vet ikke.

Men når jeg får et migrene anfall så har jeg migrene første dagen og har gjerne konstant hodepine i fire-fem dager etterpå. Første gang jeg hadde migrene med aura så fikk jeg migrene i ett døgn og så hadde jeg konstant hodepine i flere måneder. Det var ikke like vondt hele tiden, men forsvant ikke helt.

Men nå får jeg migrene pga stress, så er nok pga anspentheten at hodepinen kommer dagene etterpå. 

Hvordan skiller du hva som er migrene og og hva som er hodepine? Er det ikke muligens migreneanfallet som varer i 4-5 dager? Hvilken tablett tar du, forresten? Er det en migrenemedisin som bør tas så fort som mulig? Jeg har prøvd Paracet uten virkning🤔

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Juks skrev:

Ja vi har opplevd det begge to, hvor vanlig det er vet jeg ikke 😊 

Det kraftigste anfallet mitt varte 2 døgn. Lå i senga hele tiden, kasta opp og var helt ødelagt. Når jeg kom meg på føttene hadde jeg en rar og stram "etterhodepine" som varte i nesten en uke, før jeg våknet opp dag 8 frisk og klar igjen. 

Er det etterhodepinen du kjenner på, eller er det enda skikkelig migrene? 

Tja, om det er etterhodepine eller hva det er.. vet ikke helt. Nå ble jeg aldri så ille at jeg kasta opp, men ble kvalm og svimmel de første dagene, i tillegg til den kraftige hodepinen. De to siste dagene har hodepinen sluppet litt taket i små perioder på ettermiddagstid, men er tilbake igjen for fullt på kveldstid både igår og idag. Ikke så kvalm og svimmel lenger, men skarp hodepine som flytter litt på seg, og pulsering i hodet. Såvidt jeg orker skriver her, men har behov for å snakke med noen med erfaringer. Er det noe som heter «etterhodepine»? Fint med alt man kan lære, så forstår man bedre hva som skjer😊

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, om det er etterhodepine eller hva det er.. vet ikke helt. Nå ble jeg aldri så ille at jeg kasta opp, men ble kvalm og svimmel de første dagene, i tillegg til den kraftige hodepinen. De to siste dagene har hodepinen sluppet litt taket i små perioder på ettermiddagstid, men er tilbake igjen for fullt på kveldstid både igår og idag. Ikke så kvalm og svimmel lenger, men skarp hodepine som flytter litt på seg, og pulsering i hodet. Såvidt jeg orker skriver her, men har behov for å snakke med noen med erfaringer. Er det noe som heter «etterhodepine»? Fint med alt man kan lære, så forstår man bedre hva som skjer😊

Sikkert ingenting som heter "etterhodepine", men jeg kaller det det. 😅 En typisk og unik hodepine etter et migreneanfall 😊 Men du vet iallefall at dette også er vanlig, som jeg og anynom 921 også skrev. Miks paracet og ibux, spis litt, drikk masse og ta kveld. Å ligge i sengen med neddempet lys, gjerne med en serie på tv'n, og litt kjølig temperatur hjelper meg. Bare å prøve å kose seg 😊 Men mobil og pc rører jeg ikke, føler dette gjør det verre for meg. Men det er meg det 😅 Bare stå i det, du kan egentlig ikke gjøre annet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Juks skrev:

Sikkert ingenting som heter "etterhodepine", men jeg kaller det det. 😅 En typisk og unik hodepine etter et migreneanfall 😊 Men du vet iallefall at dette også er vanlig, som jeg og anynom 921 også skrev. Miks paracet og ibux, spis litt, drikk masse og ta kveld. Å ligge i sengen med neddempet lys, gjerne med en serie på tv'n, og litt kjølig temperatur hjelper meg. Bare å prøve å kose seg 😊 Men mobil og pc rører jeg ikke, føler dette gjør det verre for meg. Men det er meg det 😅 Bare stå i det, du kan egentlig ikke gjøre annet. 

Takk for tips, will do😊

Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Ikke TS her, men hvordan skiller man på hodepine og migrene? 

Skrevet (endret)
15 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ikke TS her, men hvordan skiller man på hodepine og migrene? 

En stram, skjærende og pulserende smerte i en side av hodet som varer intenst over tid. Du føler deg gjerne groggy og uvell. Veldig smertefullt, i forskjellige grader. Føles ut som om at en kniv skjærer igjennom skallen din. Noen klarer ikke ha det lyst rundt seg, eller se på skjerm når det pågår som verst. Skiller seg veldig fra vanlig hodepine.

Vanskelig å forklare egentlig. Var det beskrivende nok? 😅

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skiller du hva som er migrene og og hva som er hodepine? Er det ikke muligens migreneanfallet som varer i 4-5 dager? Hvilken tablett tar du, forresten? Er det en migrenemedisin som bør tas så fort som mulig? Jeg har prøvd Paracet uten virkning🤔

For meg er det ganske stor forskjell på et migrene anfall og hodepine, da jeg har så vondt når jeg har migrene at jeg nesten ikke klarer å få sovet en gang. Det kjennes jo ut som ene delen av hodet mitt skap eksplodere (i mangel av andre måter å beskrive det på), I tillegg er jeg kvalm og i veldig dårlig form.

Hodepine er"bare"litt vondt og jeg klarer å kjøre bil, lese, lage middag osv.

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
4 minutter siden, Juks skrev:

En stram, skjærende og pulserende smerte i en side av hodet som varer intenst over tid. Du føler deg gjerne groggy og uvell. Veldig smertefullt, i forskjellige grader. Noen klarer ikke ha det lyst rundt seg, eller se på skjerm når det pågår som verst. Skiller seg veldig fra vanlig hodepine.

Vanskelig å forklare egentlig. Var det beskrivende nok? 😅

Ja, det gir mening. Men hvordan er vanlig hodepine? Jeg har nesten aldri hatt hodepine, så vet omtrent ikke hvordan det føles. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det ganske stor forskjell på et migrene anfall og hodepine, da jeg har så vondt når jeg har migrene at jeg nesten ikke klarer å få sovet en gang. Det kjennes jo ut som ene delen av hodet mitt skap eksplodere (i mangel av andre måter å beskrive det på), I tillegg er jeg kvalm og i veldig dårlig form.

Hodepine er"bare"litt vondt og jeg klarer å kjøre bil, lese, lage middag osv.

Må legge til at jeg ved migrene ikke klarer å se på tv,mobil, lese en bok. Helst bør jeg inn på et mørkt rom som er stille. Lud pg lys er uholdbart for meg under migreneanfallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...