AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #1 Skrevet 22. juni 2019 Er jeg den eneste i kongeriket som er glad? Synes det blir vanskeligere å sove, og får mer hodepine jo lengre det blir lyst på kveldene. Blir direkte døgnvill. I desember ser jeg mange legge ut glade statuser på facebook om at sola har snudd, men er jeg den eneste som puster lettet ut nå i juni? Den eneste som synes mørke høstkvelder er kjempekoselig? Som synes det er deilig å slippe sola i fjeset på vei til og fra jobb? Nå er det jo en stund til det blir noe merkbart mørkere på kvelden, men synes det er deilig når det går "rette" veien. Men folk ser på meg som gal når jeg sier det. 😅 Anonymkode: e4de8...363 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #2 Skrevet 22. juni 2019 Jeg er delvis enig med deg. Jeg tenker alt til sin tid. Jeg synes det er godt med lyse sommerkvelder ute, og jeg synes det er godt med mørke vinterkvelder inne Anonymkode: 68d2e...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #3 Skrevet 22. juni 2019 Det er jorda som heller ikke sola som snur. Anonymkode: 9409e...8cb 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #4 Skrevet 22. juni 2019 ^ "Sola snur" er et helt vanlig uttrykk, og er ikke ment å tolkes bokstavelig. Anonymkode: 68d2e...4aa 6
Honey Dew Skrevet 22. juni 2019 #5 Skrevet 22. juni 2019 Gleder meg til høsten jeg. Den beste årstiden 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 3 minutter siden, Rumle skrev: Jeg synes det er trist Helt 110 % enig. La oss få litt sommer før høstpratet starter. Anonymkode: e8331...17e 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #8 Skrevet 22. juni 2019 Jeg synes midnattssola er fantastisk. Har ingen problem med å sove. Anonymkode: 9ebfd...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Helt 110 % enig. La oss få litt sommer før høstpratet starter. Anonymkode: e8331...17e Når folk snakker om sola som snur i desember, tenker jeg la oss nå i det minste få feire jul først. 😄 Anonymkode: e4de8...363 2
Vox_populi Skrevet 22. juni 2019 #10 Skrevet 22. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: ^ "Sola snur" er et helt vanlig uttrykk, og er ikke ment å tolkes bokstavelig. Anonymkode: 68d2e...4aa Jo, den snur. I årets første måneder står sola stadig høyere på himmelen, men i juni snur den, og fra da av står den lavere og lavere for hver dag.
OPIgirl Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 (endret) 12 timer siden, Vox_populi skrev: Jo, den snur. I årets første måneder står sola stadig høyere på himmelen, men i juni snur den, og fra da av står den lavere og lavere for hver dag. Nei, sola snur ikke. Det er jorda som tipper litt bakover. Og fremover igjen ved vintersolverv. Endret 23. juni 2019 av OPIgirl
Vox_populi Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 20 minutter siden, OPIgirl skrev: Nei, sola snur ikke. Det er jorda som tipper litt bakover. Og fremover igjen ved vintersolverv. Fysikk er ikke din sterke side? Prøv å tippe en roterende snurrebass bakover eller framover! Rotasjonen gjør at dette er mye lettere sagt enn gjort. En roterende kule har rotasjonsenergien 1/5*M*r²*ω². Hvilke ufattelige krefter må ikke da til for å tippe en roterende jordklode fram- eller bakover? Nei, Jorda kan ikke tippe, dens rotasjonsakse står fast. Den peker i vår tid og i de nærmeste tusenår før og etter mot Nordstjernen, og det gjør den døgnet rundt, året rundt. I likhet med snurrebassen har Jorda rett nok presesjon, men perioden er på hele 25800 år, så det merkes ikke i dagliglivet. 1
OPIgirl Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 9 minutter siden, Vox_populi skrev: Fysikk er ikke din sterke side? Prøv å tippe en roterende snurrebass bakover eller framover! Rotasjonen gjør at dette er mye lettere sagt enn gjort. En roterende kule har rotasjonsenergien 1/5*M*r²*ω². Hvilke ufattelige krefter må ikke da til for å tippe en roterende jordklode fram- eller bakover? Nei, Jorda kan ikke tippe, dens rotasjonsakse står fast. Den peker i vår tid og i de nærmeste tusenår før og etter mot Nordstjernen, og det gjør den døgnet rundt, året rundt. I likhet med snurrebassen har Jorda rett nok presesjon, men perioden er på hele 25800 år, så det merkes ikke i dagliglivet. Ingen grunn til å være spydig. Her er det du som ikke kan fysikk. Som sagt. Solen snur ikke. Den går heller ikke i bane rundt noen planeter. Det er andre planeter som går i bane rundt solen. Jo, jorden tipper litt bakover når det går mot vinter og litt fremover om sommeren. Det har med gravitasjonskraften å gjøre. Jo, det er enorme krefter i sving ja. Du kan sjekke himmelkalenderen så finner du ut av det du også. Ferdig snakka.
Vox_populi Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 1 minutt siden, OPIgirl skrev: Ingen grunn til å være spydig. Her er det du som ikke kan fysikk. Som sagt. Solen snur ikke. Den går heller ikke i bane rundt noen planeter. Det er andre planeter som går i bane rundt solen. Jo, jorden tipper litt bakover når det går mot vinter og litt fremover om sommeren. Det har med gravitasjonskraften å gjøre. Jo, det er enorme krefter i sving ja. Du kan sjekke himmelkalenderen så finner du ut av det du også. Ferdig snakka. Dette er bare helt trist å lese. Ingen motargumenter, bare gammelt vrøvl på repetisjon. "Jorden tipper litt bakover når det går mot vinter og litt fremover om sommeren. Det har med gravitasjonskraften å gjøre". Slik uvitenhet og hjelpeløshet er sjelden vare endog på Kvinneguiden. Selvfølgelig er du inne på ett og annet her og der, men det vil føre for langt å skulle belære en på ditt nivå. 1
Viktualia Skrevet 23. juni 2019 #15 Skrevet 23. juni 2019 Solsnu er bare et tegn på at vi er på de lengste eller korteste dagene i året. Det knytter seg mindre til årstider, eller markerer i høyden den egentlig starten på sommeren/vinteren. Det er nå sommeren starter, ikke nå den slutter! Men det visste dere, sant? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #16 Skrevet 30. juni 2019 På Saturday, June 22, 2019 den 14.14, AnonymBruker skrev: Er jeg den eneste i kongeriket som er glad? Synes det blir vanskeligere å sove, og får mer hodepine jo lengre det blir lyst på kveldene. Blir direkte døgnvill. I desember ser jeg mange legge ut glade statuser på facebook om at sola har snudd, men er jeg den eneste som puster lettet ut nå i juni? Den eneste som synes mørke høstkvelder er kjempekoselig? Som synes det er deilig å slippe sola i fjeset på vei til og fra jobb? Nå er det jo en stund til det blir noe merkbart mørkere på kvelden, men synes det er deilig når det går "rette" veien. Men folk ser på meg som gal når jeg sier det. 😅 Anonymkode: e4de8...363 Alt for kort tid igjen til vinteren kommer... Anonymkode: ec550...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #17 Skrevet 30. juni 2019 Ja, det blir for mye lys om sommeren... Forstår at vi trenger det etter en lang kald vinter, men... Søvnen blir jo helt ødelagt. Gleder meg til høstdagane, skulle ønske høsten varte lenger enn den gjør for den er så koselig ☺️ Anonymkode: a71f1...7de
Gjest Juks Skrevet 30. juni 2019 #18 Skrevet 30. juni 2019 Perfekt at sola har snudd. Nå venter vi den fineste årstida. Fra august til desember
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #19 Skrevet 30. juni 2019 Solen har snudd og vi beveger oss med store skritt mot vinteren, mørket, depresjonen, isglatte veier, møkka snøhauger å måke og kulde. Eh...hurra, ja. Anonymkode: db1fe...f96
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #20 Skrevet 30. juni 2019 Jeg liker heller ikke de lyse sommernettene, selv om mine nokså ferske mørkeleggingsgardiner har hjulpet en god del på nattesøvnen. Dessuten er stekende sol og varme er det verste jeg vet, og priser meg lykkelig over at denne sommeren ikke er like varm som den i fjor. Den var bare motbydelig og fæl. Høsten er min favorittårstid også, med de vakre fargene, og ikke minst at temperaturene er akkurat passe. Snø og kulde kan jeg imidlertid styre meg for, selv om julen er noe jeg alltid ser frem til. 🎄Anonymkode: b5dc4...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå