Gå til innhold

Kan kontakter/nettverk gi en god jobb selvom man har dårlige karakterer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig i arbeidslivet med folk som har dårlige karakterer og som kun har en god jobb som følge av kontakter?

Anonymkode: 54a5f...37b

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva slags jobber. I enkelte jobber er karakterene viktigere enn i andre jobber. 

Anonymkode: 3e75f...225

AnonymBruker
Skrevet

Det der med nettverk for å få seg jobb er overdrevet. Høyt kvalifiserte jobber blir utlyst, og beste søker får stort sett jobben.

For sommerjobber, ukvalifiserte småjobber og slikt kan sikkert nettverk ha noe å si. 

Anonymkode: 8d647...6a7

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

I enkelte jobber er karakterene viktigere enn i andre jobber. 

Anonymkode: 3e75f...225

Jepp. Har bare levert vitnemål i ettertid som dokumentasjon på utdannelse, ikke blitt spurt om på forhånd. Det gjelder flere venner av meg i ulike yrker, også ingeniører. Tror det varierer, ikke bare fra bransje til bransje, men jobb til jobb. 

CV og søknad er viktigere. Da jeg jobbet deltid var kontakter viktig, men ikke nå.

Anonymkode: ebb06...82b

Skrevet

Kontakter betyr mye, spør feks Melania Trump, Ole Robert Reitan eller søstrene Fredriksen. 

De er nok alle dyktige på sine måter, men hadde de fått den posisjonen de har i dag uten sine fedre?

Dette er ekstreme tilfeller, men viser at å kjenne de rette hjelper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min første jobb etter universitetet på grunn av nettverking og LinkedIn. Jobber som ingeniør/konsulent. I denne bransjen er nettverk veldig viktig. 

Anonymkode: 8dfee...a49

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig i arbeidslivet med folk som har dårlige karakterer og som kun har en god jobb som følge av kontakter?

Anonymkode: 54a5f...37b

I mindre samfunn som små tettsteder er trynefaktor, omdømme og bekjentskap nesten viktigere enn utdanning. Går fint an å ta bakveien til gode og godt betalte jobber, på bekostning av mye mer kvalifiserte. I større byer er det verre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i Bane NOR og her er det utrolig mange som har kommet inn pga familie og nettverk. Det er helt latterlig!

Anonymkode: 4e319...aab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok viktigst i den helt tidlige fasen. Er du flink i jobben, får du gode referanser og nyttig erfaring, og da er steget til neste gode jobb ganske grei. 

Ellers, som flere nevner, er det bransjeavhengig. Jeg studerte økonomi, og har aldri vist frem karakterene mine. Fikk en deltidsjobb under studiene og erfaringen herfra ble et springbrett til neste stilling, som er i et populært firma. Jeg skrev en god søknad, ble kalt inn til intervju og fikk deretter et case jeg skulle løse for å vise at jeg forstod arbeidet deres. 

Selv har jeg aldri benyttet noen kontakter, selv om jeg selvsagt kjenner folk som jobber i firmaer der de har hatt ledige stillinger, men akkurat disse stillingene har ikke vært interessante for meg. Der jeg jobber nå har jeg kolleger som flere ganger har "kjent noen som passer jobben bra", uten at vedkommende har blitt valgt. Det holder til å få et intervju, men ikke til å bli ansatt.

Anonymkode: b38c8...bce

Skrevet

De fleste spør ikke engang om karakterer, er min erfaring med intervju og ansettelse. Det virker som alt går på nettverk og kontakter. Det spørs selvsagt litt på hvilken type jobb, men tror nettverk teller mest, så relevant erfaring, og så faktiske karakter og prestasjoner i skolesammenheng. 

AnonymBruker
Skrevet

Stillingen jeg har nå fikk jeg uten å søke på den, fordi jeg har gode kontakter som anbefalte meg til sine kontakter som var på utkikk etter arbeidskraft.

Er i en bransje hvor karakterer ikke er spesielt viktig da, det er arbeidserfaring, livserfaring og status i bransjemiljøet som er viktig. Å bygge opp disse tingene tok opp en stor del av studietiden min. Fikk stort sett C på eksamener, men fylte opp CVen ganske godt i forhold til medstudenter med A.

Har sklidd litt ut nå da, og utvidet nettverket mitt, noe som kanskje ikke er så interessant for den lille sirkelen jeg egentlig vil inn i, men jeg har ihvertfall flere muligheter.

Anonymkode: 99a92...5ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte IT, og fikk den første jobben via nettverk. Så ville den ene leverandøren til firmaet ha meg, og jeg begynte der. I ettertid har det første firmaet ønsket meg tilbake, flere samarbeidspartnere har prøvd å starte dialog om jobb hos dem, og andre firma jeg ikke har noe med å gjøre har ringt for å høre om det samme. Ingen av disse stillingene var utlyst, og ingen har spurt om karakterene mine.

Jeg hadde flaks med den første jobben. I den andre jobben forhandlet jeg meg frem til en bedre tittel, med bedre lønn. Denne tittelen har nok gjort mye for meg, mer enn karakterer og nettverk i hvert fall. Den søkes etter på LinkedIn hele tiden. Og du møter mange folk når du først starter i jobb, så nettverket utvides stadig. 

Anonymkode: 68e58...787

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...