Gå til innhold

Går grensa for kvinners rett til selvbestemmelse ved sexarbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er for kvinners selvbestemmelse ved abort, er dere også for kvinners selvbestemmelse ved sexarbeid? (og for de som skal kverulere, ja, jeg snakker om forbudet om å kjøpe sex, som i praksis gjør de umulig å selge sex åpent.)

https://www.dagbladet.no/kultur/gar-grensa-for-kvinners-rett-til-selvbestemmelse-ved-sexarbeid/70825077

Kampen for frigjøring og likestilling gjelder ikke alle kvinner, og makt til å definere hvem som skal ekskluderes sitter hos middelklassens privilegerte kvinner.

Det som var sjokkerende var at spørsmålet om ikke kvinner som selger seksuelle tjenester har rett til selvbestemmelse, ble møtt med et rungende nei fra en sal fylt med feminister.

Anonymkode: c428a...327

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De trenger å beskyttes mot seg selv. Nei fra meg også.

Anonymkode: ea803...2f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men kvinners rett til å drepe foster er du for.

AnonymBruker
Skrevet

Så vidt meg bekjent gjelder ikke loven mot sexkjøp bare i tilfeller der kvinnen er prostituert. 

Anonymkode: 1340e...44b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat som barn, på en måte? Altså ikke i stand til å bestemme selv?

Anonymkode: 1d73f...53c

• Liker 1
Skrevet

Grensen går før de går inn i sexarbeid. Etter det bestemmer de jo i praksis ikke over seg selv lenger, men har solgt den rettigheten til noen andre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som barn, på en måte? Altså ikke i stand til å bestemme selv?

Folk som dreper noen velger det også selv. Det betyr likevel ikke at man skal la de holde på, samme mener jeg gjelder det å selge kroppen sin. Ikke greit i det hele tatt. Ikke bare fordi de kan utvikle dårlig psykisk helse av det senere i livet, men også for å beskyttes mot menn som ikke har gode intensjoner.

Hvem vet hva som ligger bak det at noen velger å selge kroppen? Traumer, psykiske lidelser, pengemangel osv. Vil de ha sex, ha sex for all del men ikke i bytte mot penger for å gjøre det til et levebrød.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva har selvbestemt abort med sexarbeid å gjøre? Det er ikke alt vi har såkalt selvbestemmelse over, man kan feks ikke selv bestemme om man ønsker å bruke narkotika eller ikke uten at man gjør noe ulovlig. I tillegg er det ulovlig å kjøpe sex både av menn og kvinner, så det er jo ikke spesifikt rettet mot et kjønn. 

Anonymkode: f0210...450

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Må vel være lov å selge sex hvis man vil. Kanskje det kan bli mer organisert som i amsterdam Og et fagforbund?

jeg synes ikke det er noe feil med å selge/kjøpe sex. 

Anonymkode: c4726...c1d

AnonymBruker
Skrevet

I praksis viser det seg at det ikke er den prostituerte selv som bestemmer over kroppen sin, men at hun nærmest blir tvangs-leid-ut.

ellers syns jeg du har ett visst poeng i å sammenligne forskjellige former for råderett over egen kropp. Og jeg synse jo i grunn ett fritt voksent menneske skal ha lov til å selge sex. Det er som sagt bare slik at i praksis så er mang prostituerte ikke fri, postitusjon  fører med seg og leder ut av, ofte, mye lidelse og desperasjon og undertrykking.

Men kanskje burde vi se på andre løsninger rundt spørsmålet prostitusjon, enn kriminalisering av kjøperene.

Anonymkode: f202b...5eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for råderett over egen kropp, på alle mulige måter.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at mange blir tvunget ut i prostitusjon, og det blir vanskelig å vite hvem. 

I prinsippet er jeg ikke mot kjøp og salg av sextjenester, selv om jeg ikke selv kan fatte at noen vil hverken det ene eller andre. Eller jo...heng meg gjerne nå, men jeg kan forstå kjøp. Det kan jeg faktisk. 

Men som sagt, når det er umulig å holde kontroll på hvem som gjør det frivillig eller ikke så er jeg mot. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det forutsetter at det blir gjort riktig.

Anonymkode: f898e...805

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, SoWhat? said:

Problemet er at mange blir tvunget ut i prostitusjon, og det blir vanskelig å vite hvem. 

I prinsippet er jeg ikke mot kjøp og salg av sextjenester, selv om jeg ikke selv kan fatte at noen vil hverken det ene eller andre. Eller jo...heng meg gjerne nå, men jeg kan forstå kjøp. Det kan jeg faktisk. 

Men som sagt, når det er umulig å holde kontroll på hvem som gjør det frivillig eller ikke så er jeg mot. 

Det kan du si om utrolig mye, går ikke an å forby det av den grunn.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du si om utrolig mye, går ikke an å forby det av den grunn.

Hva utrolig mye? 

Gjest xfs367
Skrevet

Dette handler ikke om selvbestemmelse, og har aldri gjort det. Det handler om hva som best bevarer kvinners seksuelle valuta generelt. Og det er ingen tvil om at når enkelte kvinner velger å selge kroppen sin for cash på en så direkte måte, synker kvinners seksuelle valuta jevnt over. Det å selge kroppen sin for en engangssum er således å regne som et svik mot andre kvinner, og derfor utøver kvinner hard sosial kontroll over hverandre når det gjelder sånne ting. 

"Selvbestemmelse" og "min kropp, mitt valg" er ikke et prinsipp i ordets rette forstand, i hvert fall ikke hos de som pleier å ta dette i sin munn. Det er bare noe som slenges ut de gangene det passer ens egen agenda, (f.eks når det er praktisk å ta livet av et foster). Dersom det virkelig var et "prinsipp", ville det jo (som du sier) logisk følge at sexsalg også var ok, eller at all narkotika skal være lovlig å bruke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke slik at "råderett over egen kropp" er en separat rettighet som ikke berører andre rettigheter. Kroppen er ikke atskilt fra oss (selv om mange har begynt å tenke slik i moderne samfunn), du ER kroppen din og alt du gjør gjør du også med den. Alt du er forbudt å gjøre, er du forbudt å gjøre i din egen kropp.

Å si at vi har "råderett over egen kropp" er et litt tomt argument etter min mening, rett og slett fordi samfunnet ikke fungerer slik på alle områder. Vi beskytter jo folk mot seg selv på mange måter - vi begrenser hva du kan gjøre før du er myndig, hvor mye alkohol du kan tylle i deg, eller narkotika. Vi griper aktivt inn når noen forsøker ta livet av seg, selv om det er "deres kropp". 

Abort har jo også visse grenser. Selv er jeg imot tvillingabort, og synes heller ikke abortgrensen skal utvides. Skulle man brukt argumentet "råderett over egen kropp" mtp. abort, kan man jo like så godt argumentene for abort nesten mot termin, eller hevde at kvinner skal kunne leve som de vil mens gravide, inklusive alkohol og eventuelle medisiner. Men de fleste er enige i at vi ikke kan ha det slik. "Min kropp, mitt valg" er et hult argument. 

Selv støtter jeg selvbestemt abort frem til 12. uke, men det er ikke begrunnet i råderett over egen kropp, men ganske enkelt samfunnshensyn. Abort er fælt, men må kunne tilrettelegges for, rett og slett fordi det må være slik. Det ville vært fint om alle kunne bruke prevensjon og bruke den riktig, den ville vært fint om alternativet til abort var at barnet ble født og mor og far valgte å ta vare på det, men i realiteten er alternativet nabokona med strikkepinnen. Vi har jo vært der før. Så abortspørsmålet er først og fremst samfunnsøkonomisk fra mitt perspektiv.

Anonymkode: ae1fb...799

• Liker 5
Skrevet
8 hours ago, SoWhat? said:

Når det er forbudt blir det i hvert fall umulig å holde styr på hvem som er der frivillig og ikke. Jeg tror ikke det kommer noe som helst godt ut av å kriminalisere salg av seksuelle tjenester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...