Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 Jeg og min samboer har vært sammen i godt over 1 år nå. Jeg har det strålende med livet og trives både hjemme og på jobb, og har inntil i helga trodd hun følte det samme. Vi har mye moro sammen, er veldig like på de riktige tingene og jeg syns vi generelt har et veldig bra forhold. Så i helga slengte jeg ut en kommentar "er du lykkelig min kjære? =)" Og får svaret: "egentlig ikke.." Hun syns vi krangler mye, hun er ensom (?), dårlig økonomi, trives dårlig med jobben (selve jobben, ikke kollegaene), hun syns jeg er rotete og lite flink å rydde, at jeg er treig og er generelt ustrukturert osv.. Jeg kan være enig i mye av det, men trodde virkelig ikke at disse tingene var overveldende viktig om hun var lykkelig eller ikke... At vi har dårlig økonomi er selvsagt kjedelig og frustrerende, men jeg har da det for pokker så bra sammen med henne at jeg er superlykkelig likevel, jeg mener dette er praktiske ting som ikke burde spille så alt for mye inn på følelsene, og vi greier oss jo økonomisk sett også, vi har bare ikke all verden til overs.. Spurte henne hva jeg/vi kunne gjøre for at vi skulle få det bedre, fikk til svar "vet ikke, men det kan ikke bli verre enn det er ihvertfall!" Ble litt satt ut.. Har jeg virkelig så elendige følere? Hun smiler og ler stort sett, hører aldri noenting om at det går dårlig, vet jo at hun gjerne skulle hatt en annen jobb.. men. Kanskje det er jeg som er rar.. Sitter her bare igjen som et spm. tegn og lurer på hva i h.... jeg skal gjøre da jeg ikke kan se noe spesielt jeg egentlig kan gjøre for å forbedre saken. Man kan jo ikke ha slike verdier at vedre økonomi og en ryddigere mann tar deg fra himmelen til helvete? jeg er bare frustrert og fortvilet..
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Vel, som kvinne vet jeg i hvert fall at sånt "småpirk" som rydding og økonomi kan ha en god del å si... Hvis det blir veldig mange ting man henger seg opp i hos den andre skyldes det kanskje at man ikke "klaffer" helt, eller at i hvert fall hun føler det. Eller like ofte - har man det ikke bra selv (feks på jobb) lar man fort disse bekymringene smitte over hjemme. Kanskje hun hadde bare en dårlig dag? Uansett synes jeg dere bør snakke om det, det er jo ikke fair av henne å gå og holde hemmelig hva hun ikke er fornøyd med heller.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 Spurte henne hva jeg/vi kunne gjøre for at vi skulle få det bedre, fikk til svar "vet ikke, men det kan ikke bli verre enn det er ihvertfall!" Du kan jo prøve å rydde opp mer etter degselv, og hjelpe til mer med husarbeidet!? Dere er kanskje et gjennomsnittlig norsk par hvor hun gjør mer enn han hjemme. Og noe av problemet kan vel kanskje være at du er født optimist og hun pesimist?
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #4 Skrevet 2. mai 2005 Hun syns vi krangler mye, hun er ensom (?), dårlig økonomi, trives dårlig med jobben (selve jobben, ikke kollegaene), hun syns jeg er rotete og lite flink å rydde, at jeg er treig og er generelt ustrukturert osv.. .. Alltid kjipt å få sånne meldinger slengt i trynet ut av ingenting, men her er det faktisk en del konkrete ting å ta tak i som du kan hjelpe henne med. Rot, rydding og struktur er overkommelige problemer, dårlig økonomi kan man til en viss grad forbedre og ny jobb er ikke umulig. Hvis du er optimisten og den positive i forholdet håper jeg du klarer hjelpe henne på vei til å få tilbake gnisten!!
Gjest Violetta Skrevet 2. mai 2005 #5 Skrevet 2. mai 2005 Det kan jo hende hun rett og slett hadde en dårlig dag, og at ting som til vanlig egentlig ikke betyr all verdens plutselig ble store. Uansett, du vet hva hun er misfornøyd med, og det er jo bare en fordel. Du har den fordelen at du kan ta tak i og endre disse tingene før det er for seint. Lykke til!
Gjest trådstarterr Skrevet 3. mai 2005 #6 Skrevet 3. mai 2005 Selvsagt er det mye jeg kan gjøre her, det jeg rett og slett har vanskligheter med å forstå er at disse praktiske tingene skal spille SÅ mye inn på følelsene. Klart det kan ha noe å si, det har jo alt, men at det er så ille at det "ikke kan bli verre" syns jeg er drøyt.
Gjest trådstarterr Skrevet 3. mai 2005 #7 Skrevet 3. mai 2005 Selvsagt er det mye jeg kan gjøre her, det jeg rett og slett har vanskligheter med å forstå er at disse praktiske tingene skal spille SÅ mye inn på følelsene. Klart det kan ha noe å si, det har jo alt, men at det er så ille at det "ikke kan bli verre" syns jeg er drøyt.
Fakse Skrevet 3. mai 2005 #8 Skrevet 3. mai 2005 Selvsagt er det mye jeg kan gjøre her' date=' det jeg rett og slett har vanskligheter med å forstå er at disse praktiske tingene skal spille SÅ mye inn på følelsene. Klart det kan ha noe å si, det har jo alt, men at det er så ille at det "ikke kan bli verre" syns jeg er drøyt.[/quote'] Selv om du ikke skjønner hvorfor hun føler som hun gjør, så bør du akseptere at det faktisk er tilfelle at hun gjør det. Og det du uttrykker her inne om at "hun burde ikke føle sånn" må du i alle fall ikke finne på å si sånn at hun hører det, for det kan jeg garantere at du gjør vondt værre. Hun har sansynligvis båret på det du fikk høre en stund, og omsider tatt mot til seg og sagt det til deg. Du har fått en gylden mulighet til å gjøre forholdet bedre og din kjære lykkeligere, grip den med begge hender om hun betyr noe for deg. Det er ikke viktig at du forstår hvorfor hun føler som hun gjør, det viktige er at du tror på henne når hun sier at hun føler det slik. Og kan du redde forholdet med å rette opp i de tingene hun nevner, så er vel det det aller beste?
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 3. mai 2005 #9 Skrevet 3. mai 2005 De som sier at dårlig økonomi ikke betyr noe for forholdet har nok aldri opplevd pengemangel selv. Og du vet svært svært lite om hvordan psyken fungerer hvis du tror at du alltid vil kunne se på et menneske om han/hun er ulykkelig.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 3. mai 2005 #10 Skrevet 3. mai 2005 Selvsagt er det mye jeg kan gjøre her' date=' det jeg rett og slett har vanskligheter med å forstå er at disse praktiske tingene skal spille SÅ mye inn på følelsene. Klart det kan ha noe å si, det har jo alt, men at det er så ille at det "ikke kan bli verre" syns jeg er drøyt.[/quote'] Det er vel nettopp her menn og kvinner er så vesensforskjellige at ting går galt av og til.... Du trenger ikke forstå at disse praktiske tingene har SÅ mye å si, bare aksepter det. Det er slik. Sånn er det bare. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest om kvinner som faktisk blir lystne når mannen har tatt oppvasken, støvsugd, o.s.v uten å bli mast på først.. De små tingene betyr mye for kvinner, og dette kan menn aldri fullt og helt forstå.
nyibyen Skrevet 3. mai 2005 #11 Skrevet 3. mai 2005 Ikke tenk så mye akkurat nå, men HANDLE, ville jeg rådet deg til. Kan du ikke gjøre henne til dronning noen dager fremover? Kanskje hun er litt deppa for tiden og trenger at du gir henne gode følelser? Kom hjem tidlig og lag middag til henne, eller ta henne uventet med på kino eller lokalpuben på en kjedelig ukedag (i kveld?), ta oppvasken, kjøp nytt sengesett og legg på senga for å overraske henne, småting som menn vanligvis ALDRI tenker på men som vi jenter blir veldig glade for. Uansett om du synes det er kjipt, gjør det for henne i noen dager og se om hun blir gladere? Da viser du iallfall at du GJØR noe for å få henne glad. Det verste en mann kan gjøre (spør du meg) når en kvinne forteller om noe problematisk i forholdet, er å sture. Ikke bli taus og grublete og sky eller trekk deg unna henne, men bli en sterk mann som tar henne i armene, løfter henne opp og svinger henne i luften og sier: dette skal vi klare, jenta mi!
Gjest gjesta Skrevet 3. mai 2005 #12 Skrevet 3. mai 2005 Selvsagt er det mye jeg kan gjøre her' date=' det jeg rett og slett har vanskligheter med å forstå er at disse praktiske tingene skal spille SÅ mye inn på følelsene. Klart det kan ha noe å si, det har jo alt, men at det er så ille at det "ikke kan bli verre" syns jeg er drøyt.[/quote'] Jo, men hvis du feks roter mye så kan hun ta det som at du ikke setter pris på henne, og DET har mye å si.... Ikke kult for henne å må rydde etter deg ...? Men snakk med henne, diskuter & kom fram til mer enn bare dette... Ellers kan det hende dere glir fra hverandre. det viktigste er kommunikasjon, og hvis begge gir sitt for det, så ordner det seg sikkert!
Laila Skrevet 3. mai 2005 #13 Skrevet 3. mai 2005 Ikke tenk så mye akkurat nå, men HANDLE, ville jeg rådet deg til. Kan du ikke gjøre henne til dronning noen dager fremover? Kanskje hun er litt deppa for tiden og trenger at du gir henne gode følelser? Kom hjem tidlig og lag middag til henne, eller ta henne uventet med på kino eller lokalpuben på en kjedelig ukedag (i kveld?), ta oppvasken, kjøp nytt sengesett og legg på senga for å overraske henne, småting som menn vanligvis ALDRI tenker på men som vi jenter blir veldig glade for. Uansett om du synes det er kjipt, gjør det for henne i noen dager og se om hun blir gladere? Da viser du iallfall at du GJØR noe for å få henne glad. Det verste en mann kan gjøre (spør du meg) når en kvinne forteller om noe problematisk i forholdet, er å sture. Ikke bli taus og grublete og sky eller trekk deg unna henne, men bli en sterk mann som tar henne i armene, løfter henne opp og svinger henne i luften og sier: dette skal vi klare, jenta mi! Jeg er så enig så enig.Spesielt med det siste innslaget.En annen gang kan det være du som trenger det.Samhold-trygghet og forståelse.
Gjest Bertine Skrevet 3. mai 2005 #14 Skrevet 3. mai 2005 hei! Du spurte henne om hun var lykkelig og hun ga deg ett svar. Nå vet du jo om hva som plager henne, og du kan ta tak i di tingene som du faktisk kan gjøre noe med. Sett deg ned med henne og snakk om det, og si at du gjerne vil prøve å hjelpe mer til med ting og prøve å rote mindre. Når det gjelder økonomi så er jeg også den typen som bli litt lei og ulykkelig over å ikke alltid ha den økonomien jeg skulle ønske.. Men er det ingenting å gjøre med det må man jo akseptere det. Uansett, kjempe masse lykke til! Og la oss få høre hvordan det går! klem b
Gjest trådstarterr Skrevet 3. mai 2005 #15 Skrevet 3. mai 2005 Takker for konstruktive tilbakemeldinger. Jeg har begynt å skjerpe meg allerede, satte i går opp et skikkelig regnskapssystem med lønn, utgifter, kidnr, forfallsdato osv.. det jeg tror sliter mye på henne er ikke bare den dårlige økonomien, men at jeg ikke har hatt system på den heller, og regninger, purringer, inkasso flyter på tilfeldig valgte steder. Jeg har en veldig bra betalt jobb, så tviler på det hjelper å skifte, får utbetalt ca. 25 000 neste lønning (har 5-6 forskjellige lån). Har også fått frem et par andre ting, hun er lei av at jeg lover ting uten å holde de, ikke så viktige ting, men sånn "jeg lover at jeg skal skjerpe med med det og det" så skjer det aldri. Hun er også lei av at jeg starter på ting uten å fullføre, f.eks å kjøpe 12 mnd medlemskap på treningsstudio og ikke bruke det på 7 mnd. Hun er også lei av at jeg prater om store urealistiske ting til venner/familie/bekjente av oss, f.eks at jeg vil bygge et hus til 4 millioner og spør om noen vet hvor mye man må betale i mnd, planlegger hvilke biler jeg vil ha osv.. Jeg tror/håper folk skjønner at jeg vet dette er langt frem i tid, men skal respektere hennes syn på dette, da det ikke er en nødvendighet for meg å fortelle/spørre om slike ting. Har også fått en forklaring på hvorfor økonomien sliter sånn på henne, for vi får som sagt ting til å gå rundt, greier å betale alle regninger osv.. Men hun syns det er veldig deprimerende at vi ikke har penger til å finne på ting, må si nei til å bli med venner ut på byen, kino, restaurant osv.. Blir veldig ensformig bare hver kveld foran tv`n. Å rydde er noe jeg alltid har slitt med, tror det kommer av at jeg rett og slett ikke har noe imot litt rot, denne holdningen gjør henne sikkert enda mer forbanna. Men jeg skal nå seriøst prøve å gjøre ting til en rutine, så kanskje det blir lettere enn når hele leiligheten er superrotete og du ikke vet hvor du skal begynne. Jeg kan også bli flinkere til å finne på fine ting til henne, en rose en gang i mnd blir kanskje noe tynt, forslag mottas med takk, hva ville du satt pris på om typen din gjorde? F.eks som forslaget over, kjøpe nytt sengesett oosv..
Fakse Skrevet 3. mai 2005 #16 Skrevet 3. mai 2005 Det er fint at du skjønner at du må gjøre noe! Vil råde deg til ikke å prøve å bli "supermenneske" med en gang, men heller forandre en liten ting av gangen, da er sjansen mye større for at du klarer å holde det. Om du i dag setter igjen fat og kopper etter deg når du har spist, kan en forbedring være at du passer på alltid å rydde opp med en gang. Når det er blitt en vane kan neste prosjekt være å rydde opp klærne etter deg når du tar dem av, og legge det som er skittent i skittentøyet i stedefor utover på tilfeldig valgte steder. Slik kan du ta ett problem av gangen, noe som er mye enklere enn å forandre alt på en gang. Pass på at du legger regninger på et fast sted, slik at du vet hvor du har dem når du setter deg ned for å legge inn i nettbanken. Med den lønna du har burde det ikke være nødvendig å ha økonomiske problemer, det er nok den økonomiske kontrollen som mangler. Budsjett og fast trekk fra lønnskonto til regningekonto er lurt. Når det gjelder å glede henne, så må du bruke alt du vet om henne for å finne ut hva hun vil sette mest pris på. Min mann vet at jeg elsker de svarte smågodt-krokodillene, så når han handler hender det han tar med en pose med bare svarte krokodiller til meg som en overraskelse. Han har også overrasket meg med det nyeste Nemi-bladet når jeg har hatt en dårlig dag, eller en rose på en helt vanlig hverdag. Mange sånne små ting betyr mye. Det som betyr mest er at du viser at du kjenner henne og har lagt merke til hva hun setter pris på.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 3. mai 2005 #17 Skrevet 3. mai 2005 Syns du har begynt kjempebra, jeg!!! All applaus til deg!! Min samboer kommer av og til hjem med KK eller Det Nye, eller I Form, eller et annet blad jeg interesserer meg for. Noen ganger får jeg en bamse eller en potteplante. Han kan også si: "Jeg tar bikkja siste turen for kvelden, jeg, hvis du har lyst til å hoppe i pysjen mens du ser Frustrerte Fruer" Du har som sagt begynt kjempebra, men pass på så du ikke klarer å følge det opp (som jo er en av de tingene hun har "klagd" på). Bli kvitt smålånene, så har dere plutselig mye mer å rutte med! Når det gjelder drømmene dine ("store urealistiske ting") syns jeg det er for mye å forvente av henne at du skal gi deg med det. Her i heimen har vi inngått en avtale om at når ting irriterer oss, skal vi si fra MED EN GANG. Hvis vi ikke gjør det, men går og irriterer oss lenge, har den andre ikke rett på å slenge det på bordet i en opphetet diskusjon (om en slik skulle oppstå). Sier vi ikke fra mens det er en LITEN irritasjon, får vi ikke nevne den hvis/når den blir STOR, heller. Sier jeg fra til ham at jeg ønsker forandring på slik eller sånn, svarer han enten at han skal prøve så godt han kan (og prøver), eller at akkurat det er ting han ikke KAN forandre. Da er det jeg som må prøve å godta at slik er det bare. Det går selvfølgelig begge veier. Når det gjelder å være ryddig av seg, så er det noe jeg tror man kan lære seg til å bli. Til en viss grad, selvfølgelig. Hos oss er det ham som er ryddig av seg, og jeg har blitt det med årene. F.eks. når jeg har ryddet og sagt meg fornøyd, kan kanskje han se en haug med ting som han IKKE er fornøyd med. Da rydder han resten selv, til HAN er fornøyd. Han vet at jeg ikke klarer bedre, og har godtatt det. Samme når han legger sammen klær. Da er det jeg som gjør arbeidet hans om igjen fordi jeg ikke er fornøyd. Man må gi og ta, og skal man forandre seg, må man ta små skritt. Husk at det ikke holder å forandre seg i tre dager..
Caramba Skrevet 3. mai 2005 #18 Skrevet 3. mai 2005 [det jeg tror sliter mye på henne er ikke bare den dårlige økonomien, men at jeg ikke har hatt system på den heller, og regninger, purringer, inkasso flyter på tilfeldig valgte steder. Jeg har en veldig bra betalt jobb, så tviler på det hjelper å skifte, får utbetalt ca. 25 000 neste lønning (har 5-6 forskjellige lån). Det du beskriver over her, hadde fått meg til å få fullstendig noia i et forhold. Jeg hater rot i økonomien, og tåler ikke å se inkassovarsler i posten hele tiden. Har venninder som har gått ut av forhold pga av sånt, de blir rett og slett lei av å ha menn med masse betalingsanmerkninger, og inkassovarsler i hver skuff. Er du klar over hvor mye gebyr du må betale hver gang noe går til inkasso? Kan bli mange cafebesøk av det..... Har også fått frem et par andre ting, hun er lei av at jeg lover ting uten å holde de, ikke så viktige ting, men sånn "jeg lover at jeg skal skjerpe med med det og det" så skjer det aldri. Jepp, hadde også blitt møkklei av det........ Men hun syns det er veldig deprimerende at vi ikke har penger til å finne på ting, må si nei til å bli med venner ut på byen, kino, restaurant osv.. Blir veldig ensformig bare hver kveld foran tv`n. Det er klart det er leit å måtte si nei takk til ting fordi man ikke har råd. Hun savner sikkert vennekveldene. Å rydde er noe jeg alltid har slitt med, tror det kommer av at jeg rett og slett ikke har noe imot litt rot, denne holdningen gjør henne sikkert enda mer forbanna. Er du klar over hvor deprimerende det kan være når du kommer sliten hjem fra jobb, og det som møter deg i døra er rot fra ende til annen. Du vet også at hvis ikke du selv rydder det opp, så forsvinner det aldri. Jeg blir LYKKELIG hver gang kjæresten min har vasket, ryddet, støvsuget etc uten at jeg har bedt om det. Det gjør meg så utrolig glad å kunne bare sette meg rett ned til ferdig middag i et rent hus når jeg kommer sliten hjem fra jobb. Heldigvis er han veldig flink til det.. (selv om han også kan være en rotekopp noenganger) Nå var jeg kanskje litt slem med deg, men jeg håper du forstår at det du beskrev som bagateller i ditt første innlegg er akkurat de tingene som gjør at de fleste jenter jeg kjenner mister gninsten.... Hvis du skjerper deg på inkassofronten, passer på å gjøre litt husarbeid og holder det du lover, så skal jeg love deg at du kommer til å merke forskjell på henne.......... Lykke til, og kos deg med å "vinne henne tilbake". Det er superpositivt at du er villig til å innse dine svakheter, og gjøre noe med dem. DET er en veldig fin egenskap :-)
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #19 Skrevet 3. mai 2005 Godt å høre at du er full av initiativ og pågangsmot for å hjelpe henne. Spesielt dette med å vise litt økonomisk ansvar tror jeg vil gjøre forholdet deres godt. Mitt råd vil være å starte imed 2 små realistiske prosjekter allerede i dag: 1. Pante alle tomflasker 2. Plukke en bukett hvitveis På torsdag kan du f.eks foreslå at dere rydder i klesskapene sammen og sortere ut det som skal til Fretex og sende henne en savner-deg SMS. På søndag kan du invitere henne med på picnic. Finnes mange gode og billige løsninger til sandwich på nettet. De små bagatellene kan noen ganger bety mer enn planene om et 4 milloners hus.
Gjest gjesta Skrevet 3. mai 2005 #20 Skrevet 3. mai 2005 Vedder på hun er kjempeglad for å være med en så flott fyr som deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå