AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #1 Skrevet 22. juni 2019 Jeg har nettopp vunnet budrunde på min første bolig. Den er i et stort borettslag (over 200 enheter) og kostet 1.7 millioner. Selger har tegnet forsikring. Jeg ser at for at forsikring skal lønne seg for meg må tapet være større enn 5 prosent av boligens verdi. Jeg kjenner jeg er usikker. Er det vits i å tegne forsikring, eller vil det bare være en unødvendig ekstrautgift? Har Googlet mye og føler det er en femti femti fordeling i meningene rundt om det er nødvendig eller ei. Også fordi forsikringsselskapene er lite hjelpsomme om noe skulle dukke opp. Anonymkode: 8cd31...2b7
addict Skrevet 22. juni 2019 #2 Skrevet 22. juni 2019 Jeg vil si ja, fordi summen er ubetydelig i forhold til det du skal ut med uansett. Det er dritkjipt å la være, finne ut at det er fukt inni veggen bak doen på badet og å måtte punge ut 200-300 000 kr for et bad i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #3 Skrevet 22. juni 2019 Skulle det oppstå et problem og du uten forsikring skal begynne å krangle med motpartens forsikringselskap vil det kunne bli en gigantisk advokatregning på deg, evt at du må ta hele kostnaden for det som er utgangspunktet for problemet. Anonymkode: 121eb...dfc
Rotemor Skrevet 22. juni 2019 #4 Skrevet 22. juni 2019 (endret) Ja! Søev sparte jeg nettopp 300 000 på dette .Forikringsselskapet var svært hjelpsomme. Endret 22. juni 2019 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #5 Skrevet 22. juni 2019 Jeg heller mot å bare kjøpe det, men ut ifra det jeg har lest, så er det stort sett liten eller ingen hjelp å hente hos dem selv om man kjøper forsikring. Noen som har gode erfaringer? Anonymkode: 8cd31...2b7
Rotemor Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg heller mot å bare kjøpe det, men ut ifra det jeg har lest, så er det stort sett liten eller ingen hjelp å hente hos dem selv om man kjøper forsikring. Noen som har gode erfaringer? Anonymkode: 8cd31...2b7 Folk poster gjerne ikke historier om ting som gikk som forventet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 Jeg tenker det kommer litt an på boligen man kjøper også. Er større sjans for at man trenger det hvis det er gammelt. Anonymkode: 5248e...f2d
addict Skrevet 22. juni 2019 #8 Skrevet 22. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg heller mot å bare kjøpe det, men ut ifra det jeg har lest, så er det stort sett liten eller ingen hjelp å hente hos dem selv om man kjøper forsikring. Noen som har gode erfaringer? Anonymkode: 8cd31...2b7 Hvis du ser på facebooksidene til forsikringsselskapene så ser du stort sett 90% klager. Somregel pga urimelige forventninger til en avtale som aldri har vært eksisterende eller fordi kunden selv ikke har tatt sin del av ansvaret.
Rotemor Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det kommer litt an på boligen man kjøper også. Er større sjans for at man trenger det hvis det er gammelt. Anonymkode: 5248e...f2d Helt uenig. Nye hus har ofte feil som skal dekkes av forsikring. Selger har større ansvar ved nybygg. Gamle hus/leiligheter er mer forutsigbare Endret 22. juni 2019 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #10 Skrevet 22. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp vunnet budrunde på min første bolig. Den er i et stort borettslag (over 200 enheter) og kostet 1.7 millioner. Selger har tegnet forsikring. Jeg ser at for at forsikring skal lønne seg for meg må tapet være større enn 5 prosent av boligens verdi. Jeg kjenner jeg er usikker. Er det vits i å tegne forsikring, eller vil det bare være en unødvendig ekstrautgift? Har Googlet mye og føler det er en femti femti fordeling i meningene rundt om det er nødvendig eller ei. Også fordi forsikringsselskapene er lite hjelpsomme om noe skulle dukke opp. Anonymkode: 8cd31...2b7 Når selger har tegnet salgsforsikring så trenger kjøper kjøpsforsikring. Grunnen er enkel, blir det tvist av noe slag så må du som privatperson snakke med profesjonelle i et forsikringsselskap. Da vinner du ikke frem på noen måte. Har du forsikring så snakker forsikringsselskapene sammen, uten at du trenger å hyre inn egen advokat. Anonymkode: 63f25...984 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #11 Skrevet 22. juni 2019 Er veldig glad for at vi tok forsikring i hvert fall. Måtte gjennom en rettssak og fikk bare 150 000 til slutt, men fikk i hvert fall dekket advokat og alt av saksomkostninger. Anonymkode: d69b1...2a0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #12 Skrevet 22. juni 2019 Vanskelig å svare på. Har du lest tilstandsrapporten ,salgsoppgaven og egenerklæring nøye, og utført din undersøkelsesplikt som kjøper, og så oppdager feil og mangler som kan kalles "skjulte" og som selger burde ha opplyst og/eller visst om, vil en slik forsikring være til hjelp. Oppdager du feil og mangler som du burde ha fått med deg, er den ikke verdt noen ting. I de fleste innboforsikringer er det en rettshjelp del. Den vil kunne hjelpe deg ved en konflikt, og er allerede betalt for. Du må nesten vurdere boligens tilstand, hva du mener at du har grunn til å forvente, og om det er fare for at det skal dukke opp noe. Anonymkode: c01e2...a08
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #13 Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det kommer litt an på boligen man kjøper også. Er større sjans for at man trenger det hvis det er gammelt. Anonymkode: 5248e...f2d Her tenker du feil. En ny og nyere bolig kan ha vel så mange problemer som en gammel og godt vedlikeholdt bolig. En boligen ny og kjøpes fra utbygger, altså ikke resalg eller kontraktssalg, så kan man droppe kjøpsforsikring fordi man da har reklamasjonsrettigheter etter loven. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig å svare på. Har du lest tilstandsrapporten ,salgsoppgaven og egenerklæring nøye, og utført din undersøkelsesplikt som kjøper, og så oppdager feil og mangler som kan kalles "skjulte" og som selger burde ha opplyst og/eller visst om, vil en slik forsikring være til hjelp. Oppdager du feil og mangler som du burde ha fått med deg, er den ikke verdt noen ting. I de fleste innboforsikringer er det en rettshjelp del. Den vil kunne hjelpe deg ved en konflikt, og er allerede betalt for. Du må nesten vurdere boligens tilstand, hva du mener at du har grunn til å forvente, og om det er fare for at det skal dukke opp noe. Anonymkode: c01e2...a08 Her uttaler du deg mot bedre vitende. Innboforsikringens rettshjelpsdekning har en høy egenandel, 4 - 6 000. I tillegg må man ved bruk av forsiktingen betale en egenandel på 20/25 % avhengig av forsikringsavtalen. Som om ikke dette er nok, er forsikringen begrenset oppad til kr. 100 000. Du kommer ikke langt i en boligtvist med disse beløpene, i tillegg til at egenandelen svig godt i nettbanken. En kjøpsforsikringen er meg bekjent uten så smålige begrensninger og uten så mye egenbetaling ved bruk. Ingen er i stand til å vurdere med det blotte øyet hva man kan forvente av problemer med et boligkjøp. Skulte feil og mangler som kan dukke opp, kan ruinere folk. Hadde man kunnet forutse skulte problemer med en bolig så hadde man vel ikke innsendt noe bud? Anonymkode: 63f25...984
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå