Gå til innhold

Halsbetennelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, i nesten en uke, hatt så vondt i halsen at det å svelge er et mareritt. Feberen gir seg heller ikke. I går dro jeg til legen hvor jeg fikk påvist kraftig øre- og halsbetennelse. Fikk antibiotika å ta i totalt 5 dager og beskjed om å ta paracet og ibux mot smertene. 

Ingenting jeg prøver har hjulpet mot smertene og det begynner å bli så intenst at det også går ut over søvn. 

Finnes det noen her inne med gode tips som kan lindre halsen. Har aldri hatt en verre halsbetennelse før, som har vart så lenge. 

Anonymkode: ff0d6...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at legen tok en blodprøve for å sjekke CRP og at den var høy. Ellers er det ikke en bakterieinfeksjon og antibiotika har null effekt. Hvis det er mer enn 3-4 dager siden du ikke antibiotika og du fortsatt ikke er bedre bør du dra tilbake til legen. Kanskje du fikk feil type antibiotika. Det skjedde med meg en gang jeg hadde halsbetennelse. Ellers er det dessverre ikke så mye annet enn paracet og ibux som fungerer

Anonymkode: 16e98...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Hva heter antibiotika du fikk? Ble det tatt strep-test? Altså en pinne bak i svelget, en får svar umiddelbart. Mulig du behandles med feil type antibiotika dersom det er bakteriell halsinfeksjon. Jeg ble iallefall umiddelbart bedre etter første tablett og kunne slutte helt med smertestillende. Kuren varte i ti dager og legen poengterte at det var veldig viktig at jeg tok kuren ut selv om jeg ble bedre. Så høres litt rart ut at du har kur som varer bare fem dager?

Anonymkode: 4571a...395

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at legen tok en blodprøve for å sjekke CRP og at den var høy. Ellers er det ikke en bakterieinfeksjon og antibiotika har null effekt. Hvis det er mer enn 3-4 dager siden du ikke antibiotika og du fortsatt ikke er bedre bør du dra tilbake til legen. Kanskje du fikk feil type antibiotika. Det skjedde med meg en gang jeg hadde halsbetennelse. Ellers er det dessverre ikke så mye annet enn paracet og ibux som fungerer

Anonymkode: 16e98...c2d

Hadde CRP på 40. Smertene har aldri vært så intense før når jeg har hatt halsbetennelse. Vet noen sier te med honning hjelper, men jeg klarer ikke få i meg varme drikker når halsen brenner.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter antibiotika du fikk? Ble det tatt strep-test? Altså en pinne bak i svelget, en får svar umiddelbart. Mulig du behandles med feil type antibiotika dersom det er bakteriell halsinfeksjon. Jeg ble iallefall umiddelbart bedre etter første tablett og kunne slutte helt med smertestillende. Kuren varte i ti dager og legen poengterte at det var veldig viktig at jeg tok kuren ut selv om jeg ble bedre. Så høres litt rart ut at du har kur som varer bare fem dager?

Antibiotikaen heter Azitromax som er en 5-dagers kur. Tok første tablett i går med instrukser om å ta en hel i går og en halv de neste 4 dagene. Tidligere når jeg har fått antibiotika mot halsbetennelse har det også vanligvis gått over (blitt bedre) dagen etterpå. Legen (en vikar) sa at jeg ville merke bedring innen 3 dager, så jeg tenker at om jeg ikke blir bedre til mandag, drar jeg tilbake på legekontoret og får forhåpentlig time hos min lege.

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å dra til fastlegen på mandag, evt legevakt hvis du blir verre i helgen. Har du feber, hvor mye isåfall? Tror nok det er mer behagelig å innta kjølende drikker enn varme, saftis feks kan virke lindrende. Har ikke noe råd når det gjelder smertestillende dessverre, håper antibiotikaen hjelper snart (ellers må du kanskje bytte). 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å dra til fastlegen på mandag, evt legevakt hvis du blir verre i helgen. Har du feber, hvor mye isåfall? Tror nok det er mer behagelig å innta kjølende drikker enn varme, saftis feks kan virke lindrende. Har ikke noe råd når det gjelder smertestillende dessverre, håper antibiotikaen hjelper snart (ellers må du kanskje bytte). 

Har hatt litt feber. Målte nå en stund etter jeg tok paracet, da viste termometeret 37,6 grader. Da jeg stod opp i 7-tiden hadde jeg 39,4 grader. I dag tidlig var smertene uutholdelig. Nå går det greit, men klarer ikke å få i meg væske eller mat :( det er ikke verre enn i går, men er på stedet hvil. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt litt feber. Målte nå en stund etter jeg tok paracet, da viste termometeret 37,6 grader. Da jeg stod opp i 7-tiden hadde jeg 39,4 grader. I dag tidlig var smertene uutholdelig. Nå går det greit, men klarer ikke å få i meg væske eller mat :( det er ikke verre enn i går, men er på stedet hvil. 

Om du ikke får i deg væske må du legges inn på sykehus. Ta kontakt med legevakten. 

Anonymkode: a2d5d...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legevakten. Du har nesten 40 i feber, jeg tror du må bytte antibiotika. Det skal ikke være sånn som nå etter oppstart av antibiotika. Med høy feber og uutholdelig å svelge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legevakten. Du har nesten 40 i feber, jeg tror du må bytte antibiotika. Det skal ikke være sånn som nå etter oppstart av antibiotika. Med høy feber og uutholdelig å svelge.

Akkurat det er ikke riktig. TS får antibiotika i tablettform. Det tar flere dager før den virker. Men det kan hende TS bør ha intravenøs antibiotika, og selv den bruker tid før den funker. Antibiotika er ikke magi heller. Folk blir fort veldig nervøs og funderer på bytte av antibiotika så tidlig som dette, men det er viktig å ha is i magen en dag til. Ofte kan det være aktuelt å legge til en type til for å være sikker om TS er skikkelig dårlig, men det er det legen som tar stilling til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det er ikke riktig. TS får antibiotika i tablettform. Det tar flere dager før den virker. Men det kan hende TS bør ha intravenøs antibiotika, og selv den bruker tid før den funker. Antibiotika er ikke magi heller. Folk blir fort veldig nervøs og funderer på bytte av antibiotika så tidlig som dette, men det er viktig å ha is i magen en dag til. Ofte kan det være aktuelt å legge til en type til for å være sikker om TS er skikkelig dårlig, men det er det legen som tar stilling til. 

Hvorfor valgte ikke legen hennes Apocillin, som er førstevalget ved streptokokk-hals?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor valgte ikke legen hennes Apocillin, som er førstevalget ved streptokokk-hals?

Lurte jeg også på. Førstevalg ved halsbetennelse er Apocillin i ti dager, ikke Azitromax i fem. Ring legevakta og avtal time. Høres fryktelig ut å være så dårlig. Hvis du virkelig ikke får i deg noe væske og har høy feber bør du kanskje innlegges.

Anonymkode: a71aa...719

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Er på dag seks med halsbetennelse selv. Sykemeldt fra jobb og holder på å gå på veggen. Fikk ikke antibiotika da. Har hatt veldig høy feber, veldig sår og vond hals (klarer omtrent ikke svelge, får ikke sove på natta), og veldig tett nese. Er kjempesliten og har jo ikke fått i meg noe ordentlig næring siden mandag 😅 For meg går det i saftis, føler det bedøver halsen litt. Klarer heller ikke varme ting slik som te, grøt, suppe osv. Får bare satse på at dette går over snart 🙈

god bedring! 

Anonymkode: 56cb7...79a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurte jeg også på. Førstevalg ved halsbetennelse er Apocillin i ti dager, ikke Azitromax i fem. Ring legevakta og avtal time. Høres fryktelig ut å være så dårlig. Hvis du virkelig ikke får i deg noe væske og har høy feber bør du kanskje innlegges.

Det brukes når penicillin er uegnet. Det er legen som har tatt den avgjørelsen på et grunnlag vi ikke er kjent med her inne. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Har fått i meg litt mat og litt væske. Under 1 liter væske, men får litt ned nå. Den verste smerten kommer om morgenen. Da er det veldig intenst. Merker ikke bedring ennå, men føler ikke jeg orker dra på legevakten. De gangene jeg har vært der med feber og har hostet blod, så blir jeg ikke tatt alvorlig. Da kan jeg heller ha vondt en dag ekstra og ta en tur til legen igjen på mandag. 

Hvorfor legen valgte denne antibiotikaen vet jeg ikke. Han var som sagt ikke min fastlege, men en vikar. Alder har sikkert ikke noe å si, men han var ung. Virket som en som kanskje nettopp var ferdig med studiene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme symptomer som deg, med grusomt vondt i halsen stort sett hele dagen, men verst om morgenen. Varte i ca. 14 dager. Dro aldri til lege da jeg regnet med det uansett var faryngitt, og at jeg da bare ville bli sendt hjem med sykemelding og beskjed om å ta Paracet. Jeg prøvde smertestillende halstabletter, men det var bare en spøk. Jeg fikk noen ganger en liten bedring av Paracet, men andre ganger hjalp ikke den i det hele tatt. Vet det er jævlig vondt, men prøv med syrlig væske (feks appelsinjuice). Jeg prøvde også med sjokolademelk ved en tilfeldighet, og da jeg drakk den iskald så synes jeg den lindret litt.  

God bedring!

Anonymkode: b46c0...b5b

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har, i nesten en uke, hatt så vondt i halsen at det å svelge er et mareritt. Feberen gir seg heller ikke. I går dro jeg til legen hvor jeg fikk påvist kraftig øre- og halsbetennelse. Fikk antibiotika å ta i totalt 5 dager og beskjed om å ta paracet og ibux mot smertene. 

Ingenting jeg prøver har hjulpet mot smertene og det begynner å bli så intenst at det også går ut over søvn. 

Finnes det noen her inne med gode tips som kan lindre halsen. Har aldri hatt en verre halsbetennelse før, som har vart så lenge. 

Knasking på fersk ingefær rot (kjøp på asia butikk, pleier være best der), og ferskpresset sitronsaft med revet ingefær rot og kokt vann over dette. Drikk 2-3 kopp av dette daglig og knask på litt ingefær så blir du nok raskt bedre. Funker som en drøm på min samboer. 

Anonymkode: e41ca...f56

Skrevet

Iskald solbærsirup (som er blandet litt sterk) er det eneste jeg klarer å drikke når jeg har skikkelig ille halsbetennelse. 

Ellers synes jeg og du burde oppsøke lege igjen.

God bedring :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen:

Takk for mange gode råd, dere!

Jeg ble bedre på mandag, så dro ikke til legen igjen. Nå, etter noen dager, har jeg begynt å få vondt igjen. Ørene har hele tiden væsket og vært vonde samt klødd. Greia nå er at jeg er bortreist, så vet ikke om jeg har mulighet å komme inn på et legekontor her. Føler ikke dette er en sak for legevakten. En øre- og halsbetennelse er ikke akutt, føler jeg... Selv om det er fort gjort å bare gi meg penicillin etter CRP og sjekk av øre og hals. Jeg MÅ bli frisk RASKT! 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her igjen:

Takk for mange gode råd, dere!

Jeg ble bedre på mandag, så dro ikke til legen igjen. Nå, etter noen dager, har jeg begynt å få vondt igjen. Ørene har hele tiden væsket og vært vonde samt klødd. Greia nå er at jeg er bortreist, så vet ikke om jeg har mulighet å komme inn på et legekontor her. Føler ikke dette er en sak for legevakten. En øre- og halsbetennelse er ikke akutt, føler jeg... Selv om det er fort gjort å bare gi meg penicillin etter CRP og sjekk av øre og hals. Jeg MÅ bli frisk RASKT! 

Du kan jo ringe og spørre ihvertfall. Kanskje er det et kontor som tilfeldigvis har god kapasitet idag. Det er også lov å ringe til legevakta og høre hva de synes. Fortsatt god bedring :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...