Gjest Katinka30 Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 Hva er vanlig tid for eksempel ni åringer bør være inne når det er skole dagen etter og i helg? Synes det varierer så veldig fra foreldre til foreldre, Og synes også at mange barn får være så vanvittig sent ute. Her i gaten får mange være ute til ni og senere, og da lurer jeg på hvor lenge de egentlig skal få være ute når de er 10, 11, 12 og 13?? Jeg synes det er altfor sent, og ikke rart unger finner på mye dumt når de kan reke gatelangs til sent på kveld slik som dette. Men så er det også dumt for vår sønn om han må inn timer før "alle andre". Noen andre som har tanker om dette?
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Vi har en 9 åring i hus, og vi merker stor forskjell på i fjor og til nå i våres. Når hun er på besøk hos venner, henter vi henne ca kl 1930, når hun er ute i gata/utenfor huset, blir det gjerne en time ekstra. Jeg syns det er vansklig å rope henne inn før... Det er heller ikke så lett å legge seg kl 2030 når gata er full av lekende unger. Rundt kl 2000-2030 er grei tid å komme inn på, for tross alt skal hun spise kvelds og lese litt før hun tar kvelden. Lekser skal gjøres før hun går ut...
Gjest Madeline Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 Jeg har en 9 åring. Når hun skal på skolen dagen etter så skal hun være i seng til 20.30. Hun kan være ute til 19.30. Er hun rett utenfor her vi bor kan det godt bli en halv time senere hvis hun er ferdig med kveldsmaten.
Gjest Primula Skrevet 2. mai 2005 #4 Skrevet 2. mai 2005 Barn som er 9 år bør være i seng før halv 9 synes jeg. Da bør man kanskje være inne til 19.30-20.00?
Gjest Hilde K S Skrevet 2. mai 2005 #5 Skrevet 2. mai 2005 Det varierer litt. På dager med knallsol eller snø blir det lengre dager. I dag er vår sønn (snart 9) gått og lagt seg nå. Som oftes ligger han o leser eller filosoferer og sovner ikke før 21.30. Han er trett som en dupp på morgenen, men vi får han ikke til å sovne likevel.
Gjest Turi Skrevet 3. mai 2005 #6 Skrevet 3. mai 2005 9åringen vår er i seng mellom halv ni og ni, inne mellom åtte og halv ni på hverdager med påfølgende skoledag. Men det er vanskelig nå som det begynner å bli lyst. I helgene er han ute til halv ni - ni om han er i nabolaget eller hjemme hos en kompis. Masse barn i alle aldre rundt i nabolaget, men klokka ni er det som regel ganske stille.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #7 Skrevet 3. mai 2005 Jeg har en 11 åring som må inn senest halv åtte og i seng halv ni til ni når hun skal på skolen dagen etter. I helgene får hun være oppe en time lenger og ikke mer. Selvsagt kan det skje innimellom at hun er lenger oppe, og det er ingen krise om det skjer av og til, men det blir ingen vane for å si det sånn. Ellers blir det problemer med å få innhentet søvnen igjen i løpet av uken.
Gjest Lizzi Skrevet 3. mai 2005 #8 Skrevet 3. mai 2005 Våre gutter på 9 og 10 må legge seg 21-21.30 når de skal på skolen. I helgene er de opp til ca 22.30. Er det spesielle anledninger kan selvsagt leggetiden utsettes. Når de må inn kommer ann på hva de må gjøre før leggetid. I gata vår er det også slik at mange av barna er ute mye lengre enn våre. Jeg har valgt å fullstendig overse det - uten altfor mye protester. Har forklart barna at alle har forskjellige regler.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2005 #9 Skrevet 3. mai 2005 Husk å ha igjen noe å "gi" når de blir litt eldre.........
Gjest tin tin Skrevet 3. mai 2005 #10 Skrevet 3. mai 2005 Jeg tror det er lettere for barna å godta regler dersom man er konsekvente. Derfor tror ikke jeg at mine barn kommer til å bli styrt av hva nabobarna får lov til i framtiden. De må hværtfall lære seg å komme inn å gi lyd fra seg til rett tid... Så kan de vel få lov å dikutere seg til litt lengere utetid dersom det er ønskelig...
Gjest Lizzi Skrevet 3. mai 2005 #11 Skrevet 3. mai 2005 Husk å ha igjen noe å "gi" når de blir litt eldre......... Vet ikke om det var meg du siktet til, eller om det var generelt.. Iallefall - så har vi også en 14åring i huset. Hun får være ute til forskjellige tider alt etter hva det er. For det meste er hun faktisk hjemme om kveldene. Når hun skal på skolen legger hun seg ca 23. I helgene styrer hun det mye selv. Har egen kjellerstue med tv som hun går til når vi voksne vil ha "voksentid". Regner med at det blir omtrent likt med guttene etterhvert.
Gjest Milah Skrevet 3. mai 2005 #12 Skrevet 3. mai 2005 Nå har ikke jeg barn, men synes dere har greie innetider. Det jeg reagerer på er at det er en gutt i nabolaget her, han er 6 år og går i 1. klasse. Men løper/sykler gjerne rundt til godt etter 22 i ukedagene.. Har reagert på dette fordi jeg synes det er litt sent. Men folk får gjøre som de vil.. Skal ikke legge meg opp i barneoppdragelsen til naboen.. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #13 Skrevet 4. mai 2005 Min snart 9 åring legger seg i 9-tiden. Så han må være inne senest 8. Om sommeren er innetiden senere, siden han ikke trenger stå tidlig opp da. Men uansett synes jeg ikke små unger skal være sent ute på kvelden.
Gjest Starya Skrevet 4. mai 2005 #14 Skrevet 4. mai 2005 Unger har ulikt søvnbehov. Sønnen min er 11, og tusler i retning senga halv ti-ti. Da står han opp før klokka ringer, og vekker meg. *snufs* Han la seg tidligere enn det da han var ni, men som regel ble det til at han kunne gå på rommet, og styre litt der ute en stund før han sovna. Jeg ser ikke noe behov for å ha noe å "gi" etterhvert som han blir eldre. Legginga styres hovedsaklig av søvnbehovet hans, og vil jeg ha "voksentid" om kveldene, ja så kan han få være våken ute på rommet sitt. Han har nok å styre med der ute. Når det gjelder "innetid", så ber jeg ham vanligvis komme hjem rundt åtte-halv ni, avhengig av hvor han holder til, og hva han bedriver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå