Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror er  ferdig med medisinstudiet. Dette fremstår å være veldig status for mine foreldre, og støtt og stadig skryter de av sin dyktige "lege-sønn". Da han uteksaminerte gjorde de en veldig stor greie ut av det. Jeg er selvfølgelig både stolt og imponert, samtidig som jeg er veldig stolt av min andre bror som har en bachelor i barnevern med relevant videreutdanning. Selv har jeg mastergrad, men jeg tror faktisk ikke mine foreldre vet hva jeg skrev masteroppgaven om...

Er legestudiet så mye mer status enn andre utdanninger? Hvorfor? Kun fordi det er så vanskelig å komme inn på studiet? Personlig synes jeg det står minst like stor respekt av yrkesvalget til min andre bror, som jobber i barnevernet. 

Anonymkode: 7990f...1dd

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke den statusen det en gang hadde.

Anonymkode: bf03f...c84

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg det står minst like stor respekt av yrkesvalget til min andre bror, som jobber i barnevernet.

Det er i hvert fall et ideelt yrkesvalg for dem som liker at det står respekt av dem og som liker å skremme og herse med andre. 
Man har ikke så stor respekt for legene, de anses tvertimot som hjelpsomme mot sine klienter; i den grad de kan, da.

Anonymkode: 74f8a...73a

AnonymBruker
Skrevet

Synd at foreldrene dine forskjellsbehandler barna sine slik. 

Anonymkode: a756d...afe

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvert fall et ideelt yrkesvalg for dem som liker at det står respekt av dem og som liker å skremme og herse med andre. 
Man har ikke så stor respekt for legene, de anses tvertimot som hjelpsomme mot sine klienter; i den grad de kan, da.

Skremme og herse med andre? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bror er  ferdig med medisinstudiet. Dette fremstår å være veldig status for mine foreldre, og støtt og stadig skryter de av sin dyktige "lege-sønn". Da han uteksaminerte gjorde de en veldig stor greie ut av det. Jeg er selvfølgelig både stolt og imponert, samtidig som jeg er veldig stolt av min andre bror som har en bachelor i barnevern med relevant videreutdanning. Selv har jeg mastergrad, men jeg tror faktisk ikke mine foreldre vet hva jeg skrev masteroppgaven om...

Er legestudiet så mye mer status enn andre utdanninger? Hvorfor? Kun fordi det er så vanskelig å komme inn på studiet? Personlig synes jeg det står minst like stor respekt av yrkesvalget til min andre bror, som jobber i barnevernet. 

Er du misunnelig fordi foreldrene dine er stolte over broren din? Hva er greia med å sammenligne "status" på yrker? Kan ikke alle få være det de er, og om foreldre er ekstra kry av den ene, kan de ikke bare få være det? At du ikke kom inn på legestudiet og ikke klarte å komme inn på et studie der snittet er så og si over 6 er ikke broren din sin feil. At han klarte det er jo bare kjempe fint for han. Hvorfor skal du begynne å sammenligne? 

Nei, jeg syns ikke legeutdanningen har "overdreven status". Det har faktisk ikke en jævla dritt å si. Men om foreldrene er kry over sønnen som har blitt lege så skjønner jeg det godt, for de har tydeligvis en hardtarbeidende og klok sønn. Han skal redde liv, stille diagnoser og være en særdeles viktig person i samfunnet. Det er mye å være stolt over. Det betyr derimot ikke at man ikke kan være stolt over andre. 

Så jeg syns folk bare skal ta seg en bolle og slutte å tråkke på andre mennesker basert på utdanningen sin. Dette med status er ting overfladiske mennesker bryr seg om. Alle har lov til å være stolte over barna sine som har fullført utdanningen sin, uansett hvilken utdanning det er.

Jeg respekterer ulike yrkesgrupper forskjellig. Det handler derimot ikke om status, det handler om det de må gjennom. Jeg respekterer leger svært mye. De har en krevende jobb og en livsviktig jobb. Jeg respekterer sykepleiere og hjelpepleiere på sykehjem. De jobber livet av seg og får bare kritikk hvor enn de snur seg, sett bort ifra fra sine kolleger. Jeg respekterer telefonselgere som må høre på kjefting og smelling fra frekke faens nordmenn hver gang de ringer de. Jeg respekterer postmannen som kommer med post til meg hver dag. Respekterer da faen ikke noen pga status og jeg syns ikke noen er mer eller mindre verdt basert på yrket/utdanningen. En lege er sikkert kjempe smart, men det kan en som sitter i kassa på butikken være også. 

Yrkesvalg sier mye om deg som person.. Men det sier ikke alt.. Noen foreldre er glad i å forskjellsbehandle. Jeg blir forskjellsbehandla av mine foreldre også. Brødrene mine har gjort det drit bra, jeg, not so much... Så kjenner meg igjen i det. Jeg prøver rett og slett bare å ikke bry meg. Jeg går min vei og om de ikke liker det så får de bare la være å like det. 

Anonymkode: c177b...05a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du misunnelig fordi foreldrene dine er stolte over broren din? Hva er greia med å sammenligne "status" på yrker? Kan ikke alle få være det de er, og om foreldre er ekstra kry av den ene, kan de ikke bare få være det? At du ikke kom inn på legestudiet og ikke klarte å komme inn på et studie der snittet er så og si over 6 er ikke broren din sin feil. At han klarte det er jo bare kjempe fint for han. Hvorfor skal du begynne å sammenligne? 

Nei, jeg syns ikke legeutdanningen har "overdreven status". Det har faktisk ikke en jævla dritt å si. Men om foreldrene er kry over sønnen som har blitt lege så skjønner jeg det godt, for de har tydeligvis en hardtarbeidende og klok sønn. Han skal redde liv, stille diagnoser og være en særdeles viktig person i samfunnet. Det er mye å være stolt over. Det betyr derimot ikke at man ikke kan være stolt over andre. 

Så jeg syns folk bare skal ta seg en bolle og slutte å tråkke på andre mennesker basert på utdanningen sin. Dette med status er ting overfladiske mennesker bryr seg om. Alle har lov til å være stolte over barna sine som har fullført utdanningen sin, uansett hvilken utdanning det er.

Jeg respekterer ulike yrkesgrupper forskjellig. Det handler derimot ikke om status, det handler om det de må gjennom. Jeg respekterer leger svært mye. De har en krevende jobb og en livsviktig jobb. Jeg respekterer sykepleiere og hjelpepleiere på sykehjem. De jobber livet av seg og får bare kritikk hvor enn de snur seg, sett bort ifra fra sine kolleger. Jeg respekterer telefonselgere som må høre på kjefting og smelling fra frekke faens nordmenn hver gang de ringer de. Jeg respekterer postmannen som kommer med post til meg hver dag. Respekterer da faen ikke noen pga status og jeg syns ikke noen er mer eller mindre verdt basert på yrket/utdanningen. En lege er sikkert kjempe smart, men det kan en som sitter i kassa på butikken være også. 

Yrkesvalg sier mye om deg som person.. Men det sier ikke alt.. Noen foreldre er glad i å forskjellsbehandle. Jeg blir forskjellsbehandla av mine foreldre også. Brødrene mine har gjort det drit bra, jeg, not so much... Så kjenner meg igjen i det. Jeg prøver rett og slett bare å ikke bry meg. Jeg går min vei og om de ikke liker det så får de bare la være å like det. 

Du snakker jo fullstendig mot deg selv. 

Anonymkode: bf03f...c84

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Blant noen så er det mer status, men hos meg står det respekt av alle som har høyere utdanning, og spesielt de med mastergrad. Jeg har selv ikke mastergrad enda, men ser hvor sinnsykt hardt arbeid det er uansett om det er master i biologi eller innen barnevern eller legeutdanning. 

Anonymkode: aeb27...5fa

• Liker 1
Gjest Lily_88
Skrevet

Her er det jeg tenker:

Legeyrket er ganske omfattende; man dedikerer sitt eget liv til å redde andre, forbedre helse og konstant oppdatere seg selv. Legeyrket er en livsstil, det første man lærer, er å ikke skade (do no harm). Som lege, er man helt nøytral og skal redde mennesker, uavhengig av politiske standpunkt og religioner.

Som lege dedikerer man sitt liv til å oppdatere seg på medisiner og behandlingsteknikker, framskritt skjer hele tiden!

Folk flest tenker; "åh, han/ hun blir lege! Da tjener de masse penger  og lever helt uproblematiske liv og kan alt!" Sannheten er at de blir supermennesker, blir de kirurger, blir de en helt annen "supermenneske" som kan virkelig redde mennesker på mikronivå.

Jeg synes ikke dette er en overdrevet status jobb eller noe lignende. Å bli en lege, krever alt man har! Velfortjent! 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Lily_88 skrev:

Her er det jeg tenker:

Legeyrket er ganske omfattende; man dedikerer sitt eget liv til å redde andre, forbedre helse og konstant oppdatere seg selv. Legeyrket er en livsstil, det første man lærer, er å ikke skade (do no harm). Som lege, er man helt nøytral og skal redde mennesker, uavhengig av politiske standpunkt og religioner.

Som lege dedikerer man sitt liv til å oppdatere seg på medisiner og behandlingsteknikker, framskritt skjer hele tiden!

Folk flest tenker; "åh, han/ hun blir lege! Da tjener de masse penger  og lever helt uproblematiske liv og kan alt!" Sannheten er at de blir supermennesker, blir de kirurger, blir de en helt annen "supermenneske" som kan virkelig redde mennesker på mikronivå.

Jeg synes ikke dette er en overdrevet status jobb eller noe lignende. Å bli en lege, krever alt man har! Velfortjent! 

Leger blir da virkelig ikke supermennesker! De er helt vanlige mennesker, med en jobb som krever mer enn gjennomsnittet - men det er flere yrkesgrupper som har jobber som krever mye av dem. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at TS ikke kom inn på legestudiet? Alle vet at det er vanskelig å komme inn, men vi vet ikke om TS har søkt der eller valgt en annen utdanning av helt andre grunner, f.eks. interesse.

Anonymkode: 4b240...395

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Lily_88 skrev:

Her er det jeg tenker:

dette! 100% enig.

Anonymkode: 82b84...61c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en krevende lidelse, hvor det har skjedd store endringer i måten man behandler pasienter siste 10-15 årene. Men det er så mange leger som overhodet ikke er oppdatert og har møtt meg med en holdning som sier "Ikke kom her og tro du vet bedre enn meg - jeg er tross alt en LEGE!!!!" som om det å være lege gjør de ufeilbarlige eller bedre enn oss andre. Profesjonsarroganse er noe av det verste jeg vet. Jeg har samtidig stor respekt for den disiplin og struktur man må ha for å pugge så mye stoff og komme seg igjennom et langt studieforløp, men det betyr jo ikke samtidig at man er et godt menneske med gode verdier og er mer verdt enn andre i det hele tatt. Det betyr bare at man har holdt ut et langt og krevende studie. 

Anonymkode: b6fc9...0da

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Lege er selvsagt en fin tittel, og man skal ikke kimse av at det tar dem 6 år med skole og 6 år med praksis å bli "full lege". 12 år er lang tid å bruke på utdannelse.  Men velger man utdannelse etter status har man valgt feil yrke.

En fastlege forventes å legge ned 50-60 timer pr uke i tillegg til evt obligatorisk turnus på legevakta. Hvis legen velger å ta fri før eller etter en nattevakt på legevakta så taper legen en hel dag med inntekt. Driver man en legepraksis må man tjene inn ca 35 tusen på en mnd for å dekke driftskostnadene, også med med andre fastleger, og først da kan man begynne å tenke på egen inntekt. Så skal du huske på at når du går hjem fra din høyst mediocor betalte jobb klokka 16.00 så er det ofte slik at du kan ha fri fram til neste vakt, selv om du er sykepleier. Fastlegen må etter å ha behandlet pasienter (med 15 min pr pasient) også lese prøvesvar, dialog med sykehus, henvisninger, reseptfornyelser etc. Etter det skal man også oppdatere seg på det siste innen f.eks trygderett, møter med nav etc etc. Å være fastlege fremstår for meg som noe helt annet enn høystatus med dagens ordning, selv om jeg respekterer kunnskapen.

For mange andre leger vil det nok være litt annerledes. Sykehusleger har ikke like stort press som fastleger. Noen leger er heldige nok til å få jobbe i organisasjoner og i privat sektor.

Uansett er det synd at de bruker 12 år av livet sitt på å lære seg kroppen, og så kommer vi etter at vi har konsulert dr. google og vil bare ha en bekreftelse på at vi har aids...Det er respektløst.

Anonymkode: 603c2...a03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når folk snakker om at de må være flinke på skolen etc glemmer de at folk reiser til Polen og får utdannelsen sin der så selv om medisinstudiet er hardt så er det absolutt ikke kun for de med best karakterer-snarere tvert imot de siste årene.

Det er jo et sånt typisk hollywood fremstilling av yrket som gir det status.

Anonymkode: 9646a...40e

• Liker 6
Skrevet (endret)

Legeyrket har vært et høystatusyrke for menn, og all erfaring tilsier at prestisjen vil synke når det nå blir kvinnedominert. Dette av rent evolusjonsmessige årsaker (hypergami). Leger må nødvendigvis ha en del tillitskapital for at befolkning vil benytte legetjenester og ikke alterantive behandlere, så det blir spennende å se hvordan utviklingen blir fremover. Staten forsøker å gradvis å redusere legenes prestisje og autonomi. Personlig synes jeg det er sterkt beklagelig at det har blitt utdannet så mange leger i Øst- og Sentral-Europa, da mange av dem er mye svakere akademisk sett. Medisin er et høy IQ-fag. Både mange leger utdannet fra østblokken, legeoverskudd, mange kvinner, utlendinger med manglende kulturell kompetanse og statlig innblanding gjør at legeyrket allerede har tapt seg noe. På den annen side er begrepet lege rimelig konstant, og kanskje ikke så påvirkbar for variablene jeg har nevnt. 

Endret av oysterlover
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, oysterlover skrev:

Legeyrket har vært et høystatusyrke for menn, og all erfaring tilsier at prestisjen vil synke når det nå blir kvinnedominert. Dette av rent evolusjonsmessige årsaker (hypergami). Leger må nødvendigvis ha en del tillitskapital for at befolkning vil benytte legetjenester og ikke alterantive behandlere, så det blir spennende å se hvordan utviklingen blir fremover. Staten forsøker å gradvis å redusere legenes prestisje og autonomi. Personlig synes jeg det er sterkt beklagelig at det har blitt utdannet så mange leger i Øst- og Sentral-Europa, da mange av dem er mye svakere akademisk sett. Medisin er et høy IQ-fag. Både mange leger utdannet fra østblokken, legeoverskudd, mange kvinner, utlendinger med manglende kulturell kompetanse og statlig innblanding gjør at legeyrket allerede har tapt seg noe. På den annen side er begrepet lege rimelig konstant, og kanskje ikke så påvirkbar for variablene jeg har nevnt. 

Videregående er ikke «akademisk», så resultatene derfra er ikke aktuelle i forhold til å vurdere hvordan legene er «akademisk sett». Har du en statistikk over de akademiske resultatene på universitetet og IQen til leger som har studert i Norge vs utlandet for å underbygge påstandene dine? Innlegget ditt oser vel mer av fordommer mot Øst-Europa enn noe annet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så skal du huske på at når du går hjem fra din høyst mediokert betalte jobb klokka 16.00 så er det ofte slik at du kan ha fri fram til neste vakt, selv om du er sykepleier. Fastlegen må etter å ha behandlet pasienter (med 15 min pr pasient) også lese prøvesvar, dialog med sykehus, henvisninger, reseptfornyelser etc. Etter det skal man også oppdatere seg på det siste innen f.eks trygderett, møter med nav etc etc. Å være fastlege fremstår for meg som noe helt annet enn høystatus med dagens ordning, selv om jeg respekterer kunnskapen.

Enig i dette, men jeg vil vel heller si det slik at det er legers arbeidsbyrde og -tid som er det normale. Fremstående folk i næringslivet, samt bønder, ja egentlig de fleste som arbeider for seg selv, de har alle lange dager. Mer enn 60 timer i uka er intet særsyn.
Mens de med enklere jobber har fått gjennomslag for meget bedagelige 37,5 timer i uka. Eller endog enda mindre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Legestatus er ikke bedre enn andre utdanninger...du er ikke bedre bare fordi du er lege.. Du er like bra om du jobber i kassa på rema så lenge du er et godt menneske, har respekt for andre, bryr deg om dyr og mennensker og miljø...

Anonymkode: 9da27...6e3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror litt av grunnen til fastlegekrisen er at statusen til legeyrket har falt noe, folk mister respekt for legen og er generelt mer kravstore, dette gjør jobben vanskeligere. Pågående slitsomme pårørende som har helt urealistiske forhåpninger og ikke hører på fagfolk. Videre tror jeg at flere slutter som leger og vi kommer til å få skikkelig legemangel om noen år, dette er bare starten. Har møtt fastleger som vurderer å ta seg jobb i butikk..

Lege

Anonymkode: bbf59...8c2

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...