Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ble svindlet av en selger på Finn i fjor. Hun skulle sende meg noen bøker men de dukket aldri opp. Finn sendte ut melding om svindel før jeg rakk å etterlyse bøkene. 

I ettertid har jeg begynt å se etter tegnet på at de er verifiserte og derfor mer pålitelige ( i følge Finn)

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/202612752-Hvordan-blir-jeg-en-verifisert-bruker-

Stoler dere på kjøpere og selgere som ikke bruker bankId? 

Edit:

det heter verifiserbar og sertifisering. 

Endret av Pipaluk
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Pipaluk said:

Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bekreftet med BankID. Men selger ting like lett for det.

Kjøper også ting av andre uten problemer.

Men for min del skjer all handel face to face.

Anonymkode: 1f465...702

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

100% av de ikke-verifiserte, som vil sende ting og ha forskuddsbetaling, er svindlere. Trodde dette var allmennkunnskap. 

Anonymkode: 04840...c45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Jeg ble svindlet av en selger på Finn i fjor. Hun skulle sende meg noen bøker men de dukket aldri opp. Finn sendte ut melding om svindel før jeg rakk å etterlyse bøkene. 

I ettertid har jeg begynt å se etter tegnet på at de er sertifiserte og derfor mer pålitelige ( i følge Finn)

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/202612752-Hvordan-blir-jeg-en-verifisert-bruker-

Den sikreste måten å oppleve svindel på finn.no på er å handle med bankid sertifiserte finnbrukere, i følge medias undersøkelser. Særlig svindeljegerne på tv3. 

Så de finnbrukerne skyr jeg som pesten. Blir du sbindelt så anmelder du, gjør flere det samme mot samme person, så hender det faktisk at politiet tar tak i sakene. 

Anonymkode: 49578...df9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den sikreste måten å oppleve svindel på finn.no på er å handle med bankid sertifiserte finnbrukere, i følge medias undersøkelser. Særlig svindeljegerne på tv3. 

Så de finnbrukerne skyr jeg som pesten. Blir du sbindelt så anmelder du, gjør flere det samme mot samme person, så hender det faktisk at politiet tar tak i sakene. 

Hæ? Hvorfor?

Anonymkode: dbb29...ca0

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg  har ikke bekreftet med BankID. Men selger ting like lett for det.

Kjøper også ting av andre uten problemer.

Men for min del skjer all handel face to face.

Anonymkode: 1f465...702

Hvorfor har du ikke bekreftet din ID?

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hvorfor?

Anonymkode: dbb29...ca0

Fordi de er svindlere vel, og folk lar seg lure, også du tydeligvis. 

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvorfor har du ikke bekreftet din ID?

Ikke meg du siterer, men jeg kutter ut finn den dagen bankid sertifisering blir obligatorisk. Trygge og utrygge sider på nett, finn tilhører sistnevnte. 

Noen er jo også så smarte at de ikke vil ha henvendelser fra kjøpere eller selgere som ikke er idgodkjent. Da lukter det trøbbel i mitt hode. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette forstår jeg ikke. Hvorfor er det større sjanse for å bli svindlet hvis man handler med verifiserte brukere? Kan du forklare og/eller linke til en kilde for dette?

Jeg bruker Finn en del, hovedsakelig som selger, men også litt som kjøper.

Er verifisert selv, men har ikke for vane å sjekke de jeg handler med. Har aldri møtt på noen problemer. Hvis jeg skal sende krever jeg forhåndsbetaling, og har aldri fått noen kommentarer på det. Ellers har jeg mange ganger satt varene utenfor døren hvis kjøper vil hente på et tidspunkt jeg ikke er hjemme, og da Vippser de når de henter varene. Har aldri opplevd at noen har stukket av med noe uten å betale. 

Hvis jeg skulle ha kjøpt noe som skal sendes så hadde jeg trolig vært litt mer kritisk, og hadde foretrukket å handle med en verifisert bruker. Og kanskje viktigere for meg er hvilken vurdering de har fra andre Finn brukere. 

Anonymkode: 96844...3f0

Skrevet

Jeg verifiserte meg nå nylig, rett og slett fordi jeg ikke har brydd meg om det før. De som vil svindle gjør det uanstt om de er verifisert eller ei.

Da synes jeg omtalen de får som kjøper/selger sier mye mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

100% av de ikke-verifiserte, som vil sende ting og ha forskuddsbetaling, er svindlere. Trodde dette var allmennkunnskap. 

Selvfølgelig er de ikke det. 

Anonymkode: 85004...ba7

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Hanne67 said:

De som vil svindle gjør det uanstt om de er verifisert eller ei.

Det gir jo ikke mening. Ingen vil vel gjøre det enkelt så enkelt for politi, og så vanskelig for seg selv. 

Hvorfor ikke si som Ole Brumm, ja takk begge deler?

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det stemmer ikke. Jeg krever forskuddsbetaling, selvfølgelig gjør jeg det om jeg skal sende noe. Men 90 % av handlene skjer ved personlig oppmøte. 

Anonymkode: 7591e...122

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Hanne67 skrev:

Jeg verifiserte meg nå nylig, rett og slett fordi jeg ikke har brydd meg om det før. De som vil svindle gjør det uanstt om de er verifisert eller ei.

Da synes jeg omtalen de får som kjøper/selger sier mye mer. 

Omtalen kan jo være fake?? 

Eller så har de sørget for å få noen gode omtaler før svindelen begynner.  Svindleren Gro hadde også noen gode omtaler. Det var vel en av grunnen til at jeg ikke tenkte over at at hun hadde en rar profil. Siden jeg ønsker å kjøpe bøker fra en bestemt serie så må jeg belage meg på at det sendes i posten

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke verifisert meg på Finn, men betyr ikke at jeg er ute etter å svindle noen for det. Alle handler skjer fysisk, og de som kjøper noe av meg har full mulighet til å komme å inspisere varen, og evt angre seg om de ønsker det. 

Anonymkode: ecd34...177

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hørt om sånn sertifisering en gang jeg ? Jeg selger litt og kjøper litt. Har gått fint foreløpig. Jeg foretrekker å ikke sende da, for jeg synes det er så styrete å komme seg på postkontoret og pakke inn osv. 

Anonymkode: bbf15...cf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er de ikke det. 

Anonymkode: 85004...ba7

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det stemmer ikke. Jeg krever forskuddsbetaling, selvfølgelig gjør jeg det om jeg skal sende noe. Men 90 % av handlene skjer ved personlig oppmøte. 

Anonymkode: 7591e...122

Hehehe, høres ut som svindlersnakk dette her 😈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke verifisert meg, men har aldri svindla noen og har heller ingen planer om å begynne med det. Hvis ikke folk vil handle med meg av den grunn, får de vel bare finne tingene de ønsker å kjøpe et annet sted. Jeg legger ikke igjen mer informasjon enn nødvendig på nettet. 

Jeg har forøvrig bare blitt svindlet tre ganger etter flere tusen handler på Finn, både som selger og som kjøper. Alle tre gangene ble jeg svindlet av verifiserte brukere med gode omtaler.

Anonymkode: 39fd3...ff1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke verifisert meg og selger og shopper masse. Jeg gadd rett og slett ikke å prøve flere ganger, jeg prøvde et par men da var det alltid noe som ikke fungerte, enten jeg ikke fikk email, eller fungerte ikke bankid. Så droppa det. 

Anonymkode: 9a757...3ea

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke huske at det var noe valg jeg måtte ta ang å bli verifisert. Gikk inn på min profil og der har jeg en blå hake. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...