AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #1 Skrevet 21. juni 2019 Hei! Jeg har ikke gått på videregående og har ikke ungdomsrett, men har over 5 års fulltids arbeidspraksis og vil ta alle fag som privatist. Har masse spørsmål, men aner ikke hvem jeg kan spørre.... Kanskje noen her kan hjelpe meg? 1. Jeg vil ta alle eksamener som privatist uten å gå på skole. Må man dokumentere at man har studert 393/140/... timer på en eller annen skole, eller er dette bare til orientering? Det er jo mulig å bare ta eksamener i de 6 fag, uten å gå på skole, kurs o.l.,ikke sant? Jeg kan altså bare melde meg opp til alle privatisteksamener jeg trenger (etter å ha lest og forberedet meg på egen hånd, selvfølgelig)? 2. Her er tabellen med fag for privatister etter 23/5 regelen. Kan noen forklare meg dette litt? F. eks., hvis jeg består eksamener i NOR 1211, NOR1212 og NOR1213, er da norskfaget fullt dekket? Dvs, jeg må egentlig bare ta disse 10 eksamener, ikke sant? Ikke noe mer? Dette er for å ha generell studiekompetanse. Forstår jeg det riktig, at man trenger i utgangspunktet ingen fag med fordypning? Norsk – hovedmål, sidemål og muntlig Vg2 og Vg3 393 årstimer NOR1211 (hovedmål) NOR1212 (sidemål) NOR1213 (muntlig) Engelsk 140 årstimer ENG1002 (skriftlig) ENG1102 (muntlig) Historie 140 årstimer HIS1003 (muntlig) Samfunnsfag 84 årstimer SAF1001 (muntlig) Matematikk 1P og 2P (praktisk) 224 årstimer (140+84 timer) MAT1011 (1P, skriftlig) MAT1015 (2P, skriftlig) Naturfag 140 årstimer NAT1002 (muntlig-praktisk) 3. Hvis jeg må dekke krav til RealR2: a) må jeg ta Matte 1P og 2P, eller kan jeg ta R1 og R2 med en gang? Kan R1 og R2 dekke krav for matematikk uten 1/2P? b) det samme for naturfag. Kan jeg ta Fysikk 1 og 2 istedenfor Naturfag, eller må jeg ta Naturfag + Fysikk 1 og 2? Noen som har peiling på dette? På forhånd takk! 4. Jeg er litt nervøs, har ingen anelse hva skal forventes fra meg. Jeg har lest læreplaner og sånt, men de gir et veldig generelt bilde.. Har ikke tilgang til tidligere oppgaver, men jeg tror at hvis jeg bruker et par vanlige skolebøker pr fag på samme nivå pluss kanskje noe høyere nivå enn det som jeg skal ta, bør det være nok. Er jeg ikke for optimistisk? Kanskje jeg trenger flere ekstramaterialer? Eller kan det være nok? Jeg vet ikke helt hva jeg må forberede meg til! Er litt redd for å melde meg opp og styke i alle fagene 😮 Eller noe sånt. Det er lenge siden jeg var på skolen sist..... Er kjemperedd spesielt for eksamen i nynorsk 😮 5. Noen gode råd ellers? Skal sette stor pris på alle nyttige kommentarer! Anonymkode: c4461...d19
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #2 Skrevet 21. juni 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: F. eks., hvis jeg består eksamener i NOR 1211, NOR1212 og NOR1213, er da norskfaget fullt dekket? Dvs, jeg må egentlig bare ta disse 10 eksamener, ikke sant? Ikke noe mer? Dette er for å ha generell studiekompetanse. Forstår jeg det riktig, at man trenger i utgangspunktet ingen fag med fordypning? Ja, da får du generell studiekompetanse og kan søke på alle studier som ikke har krav til fordypning. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3. Hvis jeg må dekke krav til RealR2: a) må jeg ta Matte 1P og 2P, eller kan jeg ta R1 og R2 med en gang? Kan R1 og R2 dekke krav for matematikk uten 1/2P? Du må ta 1P/1T, R1 og R2. Tar du dette trenger du ikke 2P. NB du bør ta 1T hvis du skal ha R-matte, ellers vil du slite. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: b) det samme for naturfag. Kan jeg ta Fysikk 1 og 2 istedenfor Naturfag, eller må jeg ta Naturfag + Fysikk 1 og 2? Du må ta fysikken i tillegg til naturfag. Anonymkode: b24ae...9cd 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #3 Skrevet 21. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, da får du generell studiekompetanse og kan søke på alle studier som ikke har krav til fordypning. Du må ta 1P/1T, R1 og R2. Tar du dette trenger du ikke 2P. NB du bør ta 1T hvis du skal ha R-matte, ellers vil du slite. Du må ta fysikken i tillegg til naturfag. Anonymkode: b24ae...9cd Takk for svar! Anonymkode: c4461...d19
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 Anonym over har helt rett. Svarer heller da på nr.4. hvor lang tid har du tenkt til å bruke på dette? Det å lese samfunnsfag er enkelt og greit på egenhånd, kjøp feks Delta, les aviser og besvar kompetansemål. Naturfag, fysikk o.l. Er det verre med da det er muntlig-praktisk dvs du har en labdel. Har selv tatt fag hos en privatistskole, anbefaler det på det sterkeste. Det er VELDIG mange som snakker om at «det er så dyrt, fikser det selv blabla» men kompetansemålene er vide og vgs fag ER vanskelig. Det er ikke slik at du kan kjøpe en pensumbok og pugge den for å gå opp i historie (feks). En ting er hva du skal kunne, men enda viktigere er: hva er det du ikke skal kunne? Man får så mye servert på sølvfat av privatistskolene at det alene er verdt den prisen. Du kan feks starte med 23/5, alle skolene har pakke på dette her som koster ca 50.000. For at du skal overbevise deg selv litt om at skole er lurt: prøv å lese og analysere ‘diktets ånd’, ‘piken på anatomikammeret’, gjengangere, hva som helst av Rolf Jakobsen. Det er bare en liten del av diktene du må gjennom og det er på ingen måte enkelt. Det er mye å skrive om dette. Det er veldig mange som bruker et semester på å ta opp fag på egenhånd og går rett på trynet, så ta kontakt med en skole for et tilbud i det minste og hør med erfaringer fra andre som har tatt opp mange fag. Folk som har tatt 2-5 fag på egenhånd over ett år er ikke spesielt smart å sammenlikne med da din studiebelastning vil være mye større. Ser nå at du ikke har ungdomsrett og ikke har fullført vgs. Har du snakket med din lokale voksenopplæring? Mulig du kan få undervisningen din der. Anonymkode: f5faa...072 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #5 Skrevet 21. juni 2019 Jeg er også enig med AB over meg. Har selv studert i 5 år (realfag), og tror ikke jeg hadde gjort det like bra som jeg gjorde på vgs i f.eks norsk, som privatist idag, fordi jeg er helt ute av pensum. Dersom du aldri har gått vgs før, så har du en del "hull" om man kan si det slik. Anonymkode: b24ae...9cd 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #6 Skrevet 21. juni 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også enig med AB over meg. Har selv studert i 5 år (realfag), og tror ikke jeg hadde gjort det like bra som jeg gjorde på vgs i f.eks norsk, som privatist idag, fordi jeg er helt ute av pensum. Dersom du aldri har gått vgs før, så har du en del "hull" om man kan si det slik. Anonymkode: b24ae...9cd Helt enig i dette. Er redd jeg hadde kommet til å stryke i fag jeg en gang fikk sekser i, kun fordi jeg har kommet helt ut av det. Hvis jeg da aldri hadde lært det, hadde jeg hatt et enda større problem. Jeg anbefaler deg også på det sterkeste å få tak i gamle eksamensoppgaver med løsningsforslag og gå gjennom dem nøye. For alle fag. Ellers kan du få en ubehagelig overraskelse på eksamen, selv om du har lest mye. Anonymkode: 461e5...bc5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #7 Skrevet 21. juni 2019 Hvor i landet bor du? Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar fagene på vanlig videregående. Bybroen VGS i Trondheim tar dem inn voksne folk uten ungdomsrett, tror det koster ca 3000kr per. fag 🙂 Jeg har selv erfaring som privatist, og det er beintøft! Droppet ut av videregående selv for 8 år siden, og jeg måtte lære studieteknikk på nytt. Jeg hadde heller ikke noe grunnlag fra videregående. Gikk på Sonans i 1 år. Absolutt verdt pengene, men veldig travelt. Angrer sykt mye for at jeg ikke tok fagene over to år. Mine karakterer: (etter Sonans) Samfunnsfag: fikk 4 i fjor. Valgte å ta eksamen på nytt, fikk 5. Norsk: sidemål 4, bokmål 2, muntlig 4 Historie: 4 Naturfag: 5 Matematikk 1P/2P: 3 Valgte å droppe engelsk ettersom det ble for tøft å ta så mange fag. Men jeg skal heldigvis ikke inn på et studie der jeg trenger så høyt snitt. Tenk deg nøye om før du tar så mange fag, uten noe grunnlag fra videregående. Det er lett å ta seg vann over hode. Anonymkode: 1ea0d...30e 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #8 Skrevet 22. juni 2019 Tusen takk for gode råd, folkens! ❤️ Uff, da er det klart at jeg ikke bør tenke å ta Matte R og Fysikk 1-2. Dette er sikkert ikke lurt i det hele tatt. Jeg lurte faktisk på hva "muntlig-praktisk" innebærer og ville spørre om dette, men glemte. Har hørt om at man kan hospitere på en skole i ett fag, kanskje jeg kan prøve å ordne dette i naturfag (men er litt usikker om jeg skal kunne klare å hospitere likevel). Hva skjer egentlig i den praktiske delen? Ja, jeg vil veldig-veldig gjerne få tak i gamle eksamensoppgaver, aner jo ikke hvordan eksamener foregår, og dette i seg selv er kjempeubehagelig å tenke på. Men alle eksamenoppgaver er passordbeskyttet, og passordet sendes bare til skoler. Aner ikke hvordan jeg kan få tak i dem, tenker å prøve å spørre på den nærmeste skolen, kanskje de kan dele passordet med meg, om de har lov til det.. Men jeg tror at de kan gi det bare til elever ved skolen. Det hele er litt vanskelig og forvirrende for meg, men forhåpentligvis finnes det en løsning.... Jeg forstår godt at det hadde vært så mye bedre å studere på en skole, vanlig eller privat, jeg vet jo ingenting om hva de forventer og hva jeg må absolutt kunne, så jeg hadde følt meg mye tryggere etter å ha gått på skole.. Problemet er ikke bare penger (selv om penger er ett av problemene). Det er både familiesituasjon, økonomi og en del andre ting jeg ikke vil fortelle her om, som gjør alt litt komplisert.. Jeg kan ikke ta hverken fulltids- eller deltidsstudium (med faste timer) av flere grunn, og må studere enten sent om kvelden eller veldig tidlig om morgenen. Jeg skjønner at dette høres helt galt og useriøst ut, men har virkelig ikke noe valg. Men jeg vil prøve likevel. Tenker å ta de tre fagene som trenger mindre tid til forberedelser, allerede i høst'19 (engelsk, historie, samfunnsfag), og resten på slutten av skoleåret, men det skal avhenge av resultater av de første tre. Får jeg stryk i dem, er det lite poeng i å fortsette. Går det derimot plutselig bra, skal prøve videre. Jeg taper jo likevel ingenting, bare studieavgift på 4 eksamener. Anonymkode: c4461...d19
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvor i landet bor du? Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar fagene på vanlig videregående. Bybroen VGS i Trondheim tar dem inn voksne folk uten ungdomsrett, tror det koster ca 3000kr per. fag 🙂 Jeg har selv erfaring som privatist, og det er beintøft! Droppet ut av videregående selv for 8 år siden, og jeg måtte lære studieteknikk på nytt. Jeg hadde heller ikke noe grunnlag fra videregående. Gikk på Sonans i 1 år. Absolutt verdt pengene, men veldig travelt. Angrer sykt mye for at jeg ikke tok fagene over to år. Mine karakterer: (etter Sonans) Samfunnsfag: fikk 4 i fjor. Valgte å ta eksamen på nytt, fikk 5. Norsk: sidemål 4, bokmål 2, muntlig 4 Historie: 4 Naturfag: 5 Matematikk 1P/2P: 3 Valgte å droppe engelsk ettersom det ble for tøft å ta så mange fag. Men jeg skal heldigvis ikke inn på et studie der jeg trenger så høyt snitt. Tenk deg nøye om før du tar så mange fag, uten noe grunnlag fra videregående. Det er lett å ta seg vann over hode. Anonymkode: 1ea0d...30e Oi, dette var slett ikke verst! Supert! 👍Takk for at du delte historien din! Jeg fikk lyst og håp da jeg hørte om en som plutselig bestemte å få høyere utdanning, han måtte fullføre videregående da han var 35 år, og han klarte det. Sånne eksempler motiverer skikkelig. Lykke til med studier videre! Anonymkode: c4461...d19
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #10 Skrevet 22. juni 2019 Har du tenkt på nettstudier? Sjekk Ask, mener de har sånn månedsgreie så kan du prøve det ut. Ikke vært der selv så vet ikke hvor bra det er. Historie og norsk er to fag jeg ikke ville tatt alene. Historie er svært krevende da du ikke kan pugge bøkene, du må forstå detaljene for å se det store bildet. Godt eksempel er «hvorfor ble Norge et lydrike?». Jo det er på bakgrunn av at Norge aldri har vært føydalt, den svært begrensa adelen forsvant som følge av svartedauden mens den katolske kirken bestod. Riksrådet i Norge bestod derfor av katolske biskoper, og da Danmark ville velge en protestantisk konge ble det rabalder. Det er underforstått at man vet at Norge og Danmark er i en union, hvor Danmark var den sterke part. Det danske riksrådet mente at Norge brøt unionsavtalen og «vipps» ble Norge presset ut av all makt og underlagt Danmark. Poenget her er at svaret ser kanskje enkelt ut, men det er så mange hendelser som man må ha kontroll på for å skjønne årsak/virkning. Føydalisme, politisk sammensetning, reformasjonen, svartedauden, kalmarunionen. Mulig du finner noe lurt på YouTube, men ikke undervurder historie. Når det gjelder det passordet så er det lett å tenke seg til det. Starter på stor bokstav. Usikker på om det er ok å legge det ut her siden «alle» vet det jo? Du finner de oppgavene med løsninger andre steder. Ndla, matematikk.net der det er muntlig vil du ikke finne eksamensoppgaver da det er lokalt gitt eksamen. De sentrale finner du (skriftlige, alle i hele landet har samme). Dette er typisk norsk skriftlig, nesten alle matter (ikke PY matte), engelsk skriftlig osv. Hvis du googler «privatist eksamen»+ ditt fylke, vil du på fylkets nettsider finne mye informasjon om hva privatistordningen innebærer, hvordan eksamen gjennomføres osv. det er ingenting i veien med å prøve, men hvis du har begrenset med tid til å lese så er engelsk, historie og samfunnsfag ganske mye. Start nå så kan det gå. Det første semesteret er verst fordi du aner egentlig ikke hva du går til. Semester nummer to er mye greiere. Anonymkode: f5faa...072 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #11 Skrevet 22. juni 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Har du tenkt på nettstudier? Sjekk Ask, mener de har sånn månedsgreie så kan du prøve det ut. Ikke vært der selv så vet ikke hvor bra det er. Historie og norsk er to fag jeg ikke ville tatt alene. Historie er svært krevende da du ikke kan pugge bøkene, du må forstå detaljene for å se det store bildet. Godt eksempel er «hvorfor ble Norge et lydrike?». Jo det er på bakgrunn av at Norge aldri har vært føydalt, den svært begrensa adelen forsvant som følge av svartedauden mens den katolske kirken bestod. Riksrådet i Norge bestod derfor av katolske biskoper, og da Danmark ville velge en protestantisk konge ble det rabalder. Det er underforstått at man vet at Norge og Danmark er i en union, hvor Danmark var den sterke part. Det danske riksrådet mente at Norge brøt unionsavtalen og «vipps» ble Norge presset ut av all makt og underlagt Danmark. Poenget her er at svaret ser kanskje enkelt ut, men det er så mange hendelser som man må ha kontroll på for å skjønne årsak/virkning. Føydalisme, politisk sammensetning, reformasjonen, svartedauden, kalmarunionen. Mulig du finner noe lurt på YouTube, men ikke undervurder historie. Når det gjelder det passordet så er det lett å tenke seg til det. Starter på stor bokstav. Usikker på om det er ok å legge det ut her siden «alle» vet det jo? Du finner de oppgavene med løsninger andre steder. Ndla, matematikk.net der det er muntlig vil du ikke finne eksamensoppgaver da det er lokalt gitt eksamen. De sentrale finner du (skriftlige, alle i hele landet har samme). Dette er typisk norsk skriftlig, nesten alle matter (ikke PY matte), engelsk skriftlig osv. Hvis du googler «privatist eksamen»+ ditt fylke, vil du på fylkets nettsider finne mye informasjon om hva privatistordningen innebærer, hvordan eksamen gjennomføres osv. det er ingenting i veien med å prøve, men hvis du har begrenset med tid til å lese så er engelsk, historie og samfunnsfag ganske mye. Start nå så kan det gå. Det første semesteret er verst fordi du aner egentlig ikke hva du går til. Semester nummer to er mye greiere. Anonymkode: f5faa...072 Nå har jeg passordet, det var virkelig ikke vanskelig, tusen-tusen-tusen takk! ❤️ Skal lese tidligere oppgaver med en gang, er kjempenysgjerrig på hva som står i tidligere oppgaver. 😄 Å, jeg er så glad 😄 Takk også for forklaring ang historie, det var et veldig godt eksempel. Ja, jeg er sikkert altfor optimistisk, bare fordi jeg ikke har peiling ennå på hva som venter på meg.. Anonymkode: c4461...d19
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #12 Skrevet 22. juni 2019 Så bra! De er ikke ekstremt kreative hos udir nei 😉 jeg prøver å være ekstra hard her fordi vi er alle noe naive i forhold til hva som venter på eksamen. På den gode siden: hvis du gjør et godt arbeid nå så blir eksamen lekende lett! Det er veldig vanskelig å stryke, så ikke vær redd for det. Det går ofte mye bedre enn man tror! Lykke til! ☺️ Anonymkode: f5faa...072 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #14 Skrevet 22. juni 2019 Er det noen som kunne forklare meg hva dette betyr i praksis? På forhånd takk! Quote § 3-10.Privatistar i vidaregåande opplæring <...>I læreplanverket er det for enkelte fag fastsett at privatistar berre treng bestå eksamen på det høgaste nivået for å få godskrive faget på eit lågare nivå. Fant dette her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_ Anonymkode: c4461...d19
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #15 Skrevet 22. juni 2019 Jeg manglet en del fag fra videregående, og skulle ta opp som privatist. Var usikker på hvilke fag jeg måtte ha for å få studiekompetanse, så jeg bestilte meg en rådgivertime hos Bjørknes! Fikk gode utfyllende svar, både på hvilke fag jeg måtte ta, og hvilke som var greie lese på egenhånd og hvilke det anbefaltes følge undervisning i. Du kan bestille gratis rådgivningstime, så hjelper dem deg finne fram til fagsammensetning, og gir masse tips og råd, og du trenger ikke melde deg på ett eneste fag fra dem i ettertid 😛 Anonymkode: 2d7d1...ee4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #16 Skrevet 22. juni 2019 Jeg tok naturfag som privatist. Leste kun på egenhånd. Man får forberedelsestid. De setter ikke igang med store praktiske oppgaver. Men du må kunne teorien bak forsøkene. Jeg fikk elektrolyse av natriumklorid. Jeg gjorde ingenting praktisk selv. De satte på «apparatet» og jeg måtte forklare hva som skjedde bare. Anonymkode: 92099...5db 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #17 Skrevet 22. juni 2019 Utrolig inspirerende og motiverende å lese om andre voksne som ønsker og kjemper mot å ta opp fag. Hilsen ufør som håper å gjøre det samme om jeg blir friskere Anonymkode: 58473...a13 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #18 Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som kunne forklare meg hva dette betyr i praksis? På forhånd takk! Fant dette her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_ Anonymkode: c4461...d19 Et eksempel er språk, tar du nivå 2 i ett språk og har stryk i nivå 1 så får du automatisk godkjent i nivå 1 så lenge du består nivå 2. Siden du skal ta 23/5 og eventuelt tilleggsfag så er ikke dette noe du trenger å tenke på. Det er ved 3-årig vitnemål at dette slår inn som regel. 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok naturfag som privatist. Leste kun på egenhånd. Man får forberedelsestid. De setter ikke igang med store praktiske oppgaver. Men du må kunne teorien bak forsøkene. Jeg fikk elektrolyse av natriumklorid. Jeg gjorde ingenting praktisk selv. De satte på «apparatet» og jeg måtte forklare hva som skjedde bare. Anonymkode: 92099...5db Sannhet med modifikasjoner. Hvordan praksisdelen er varierer svært mye fra fylke til fylke. Er forsøkene store og krever mye så slipper man som oftest unna med å forklare teorien. Jeg har flere ganger måttet uføre selve forsøket, i naturfag hentet jeg ut DNA fra jordbær. De hadde laget selve røra, men jeg måtte tilsette alkoholen og vise til hva som var DNA-et. Ikke spesielt vanskelig, men det var greit fordi jeg hadde gjort det før på skolen. Anonymkode: f5faa...072 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #19 Skrevet 22. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Et eksempel er språk, tar du nivå 2 i ett språk og har stryk i nivå 1 så får du automatisk godkjent i nivå 1 så lenge du består nivå 2. Siden du skal ta 23/5 og eventuelt tilleggsfag så er ikke dette noe du trenger å tenke på. Det er ved 3-årig vitnemål at dette slår inn som regel. Sannhet med modifikasjoner. Hvordan praksisdelen er varierer svært mye fra fylke til fylke. Er forsøkene store og krever mye så slipper man som oftest unna med å forklare teorien. Jeg har flere ganger måttet uføre selve forsøket, i naturfag hentet jeg ut DNA fra jordbær. De hadde laget selve røra, men jeg måtte tilsette alkoholen og vise til hva som var DNA-et. Ikke spesielt vanskelig, men det var greit fordi jeg hadde gjort det før på skolen. Anonymkode: f5faa...072 Mange takk for utfyllende svar! Anonymkode: c4461...d19 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #20 Skrevet 26. juni 2019 Jeg droppet selv ut av VGs og har tatt ca. 15 eksamener som privatist. Jeg har ikke hatt undervisning, men kun jobbet selvstendig hjemme. Ved siden av dette har jeg jobbet omtrent 100% for å ha tak over hodet. Det har tatt noen år vel og merke. Jeg har hatt alt fra 2 til 4 eksamener i halvåret for å få det til å gå opp med jobb og livet ellers. Jeg vil gjerne gi deg noen tips! - Stikk innom videregående skoler for å låne bøker. Skolebøkene er dyre, men de er som oftest greie med å låne ut til privatister. Merk at du muligens får de noe senere pga. fortrinnsrett for elever ved skolen. - Jobb med kompetansemålene! Disse er desverre veldig vide, men det er akkurat disse som dekker pensum. I forkant av hver eksamen har jeg gått igjennom disse nøye og forsøkt å "svare" så utfyllende som mulig. Skriv det gjerne ned. - Du har forbedredelsestid på 30 min i forkant av muntlige eksamener og 45 før muntlig-praktiske. Bruk tiden godt og sørg for å ha orden i notater og bøker. Du får presentert en oppgave, samt kompetansemål som dekker oppgaven. Et tips er å avgrense dette da du ikke har tid til å gå igjennom alt i presentasjonen din. Jeg har brukt å forklare før jeg starter hvordan jeg har avgrenset oppgaven. - Muntlig eksamen består av inntil 10 minutter presentasjon av emnet du trakk/kom opp i og hadde forberedelsestid på. Deretter vil du få spørsmål i 10 minutter rundt dette. Det kan være lurt å vinkle oppgaven som du presenterer slik at du har manus til det du synes er vanskeligst og snakke utdypende om dette. Dekker du dette godt vil du nok ikke få mye spørsmål rundt dette, men om andre ting som du forhåpentligvis føler deg tryggere på uten notater. Du styrer i stor grad selv hvor samtalen går. De siste ti minuttene blir du gjerne spurt om alt fra pensum. - Lag leseplan! Jeg hadde aldri klart å kombinere nesten fulltidsjobb med å lese skolefag alene. I en leseplan fikk jeg struktur og kunne planlegge hvor mye jeg måtte lese for å komme igjennom pensum. Men husk å unne deg fri også i blant. Hodet trenger hvile for å prosessere nytt stoff. - Finn en studieteknikk som fungerer for deg. For min del var det å skrive grundige notater mens jeg leste boken nøye. For andre holder det med stikkord og skumlesing før man leser mer grundig. Notatene mine printet jeg i etterkant ut og leste, markerte viktige ting og brukte som øvingsark. Disse ble også med i forberedelsesdelen. - Når det gjelder skriftlig eksamen så vær nøye med å faktisk svare på hva oppgaven spør etter. Du kan ha med så mye hjelpemidler du vil - bruk de! Jeg vil også komme med noen tips som fungerte godt for meg i enkeltfag: - Jeg lærte meg et nytt fremmedspråk på fire måneder. Hadde i forkant ikke noe kjennskap til hverken språk eller kultur, og kunne heller ikke et kløyva ord. Forsto raskt at jeg trengte sårt hjelp for å stå på eksamen. Jeg kjøpte derfor ASK undervisning og føler dette virkelig var til god hjelp! Berget en 6'er i muntlig og 5 i skriftlig. ASK er et billig alternativ med videoundervisnkng, oppgaver og gode tankekart som er til stor hjelp for å få oversikt over vanskelige fag. - Historie er et stort fag som har flere lærebøker. Her kjøpte jeg tilleggsbøker for å få en bredere forståelse for faget. Det viktigste her er å se sammenhenger, selv om det å kunne smådetaljer også er fint krydder. "Å lykkes med" bøkene (nyere og eldre historie) er korte, presise bøker som gir deg god sammenheng og perspektiv mellom de ulike hendelsene. Jeg fikk 5 i historie, og mistet desverre 6'eren her fordi jeg ikke klarte å trekke tråder til dagens situasjoner. I etterkant skulle jeg ønske jeg var mer oppdatert på nyhetsbildet, så dersom du har mulighet ville jeg prøvd å sett på dette! - Norsk muntlig er også et stort fag med mye pensum. Det finnes også "Å lykkes med" bøker knyttet til litteraturhistorie. Kjøpte ikke disse, men fikk en 6'er! Sett av god tid til dette faget da det er mye fagstoff å huske. Sammenhenger mellom tidsepoker er nok viktigere enn å huske alle litterære verk knyttet til ulike forfattere. Ellers vil jeg ønske deg lykke til! Det krever mye motivasjon og viljestyrke for å komme seg igjennom så mange fag, særlig på egenhånd. Å spørre videregående skoler i nærheten om mulighet til å hospitere er et billig alternativ til å følge undervisning. Kanskje har også læreren kapasitet til å hjelpe deg litt, men dette er ingen selvfølge. Ville også kontaktet en rådgiver hvis du synes det er vanskelig med fagsammensetning og fagkoder. Dette er vel gratis hos f.eks. Sonans. Alt er mulig med litt innsats og arbeid. Jeg gikk ut med et snitt på over 5 og er veldig fornøyd med det. Når man ikke har karakterer i faget er det lett å ikke legge press på seg selv annet enn å bestå, men det er verdt å legge innsats i det og få en god karakter hvis det er viktig for deg og videre studier. Jeg føler til tider at jeg leste meg i hjel og isolerte meg fra omverdenen, men i etterkant føler jeg også at jeg har levd veldig fint mens jeg har tatt fag som privatist. Håper du fikk noe hjelp og tips i svaret mitt 🙂 Anonymkode: a251e...fdf 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå