Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva bør man tenke på som nybegynner? Jeg fulgte en impuls og kjøpte noen aksjer i et selskap der aksjene har falt den siste tiden (bare den siste tiden). Men magefølelsen sa at det var rett på lengre sikt. Var innom nå og så at noen aksjer i enkelte selskap hadde steget med 30, femti, hundre prosent osv., og da kjøper man ikke, eller? 

Synes dette er spennende, og bedre enn å spille lotto. Tror også jeg kan bli hekta bare jeg kommer inn i det og forstår gangen i det hele. 

Noen gode tips til en helt uerfaren spekulant? Fond synes jeg høres kjedelig ut selv om det kanskje er tryggere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hør på "bjellesauene". Tenk selv. Spre risikoen. Ikke sett penger du vet du vil trenge i det korte bildet. Tål både en og to regnværsdager. Se på kurtasjen som en utgift (som den jo er, lett opp den billigste).

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, A-hunter skrev:

Ikke hør på "bjellesauene". Tenk selv. Spre risikoen. Ikke sett penger du vet du vil trenge i det korte bildet. Tål både en og to regnværsdager. Se på kurtasjen som en utgift (som den jo er, lett opp den billigste).

Takk for svar. Setter ikke penger som jeg trenger her og nå på noe, eller trenger i nær fremtid. Har hørt at det lønner seg å sette inn en del kroner for å spare kurtasje. Stemmer det? 

Hvis det stemmer har jeg gjort en tabbe, men har is i magen. Når du sier "spre risikoen", da vil en del gå med til kurtasje? 

Kommer ikke til å høre på bjellesauene, men har tro på selskapet. 

Endret av Jytte
Skrevet

Kurtasjen er viktigst når beløpene er små. Det er store variasjoner i markedet, men den inkluderer det samme (transaksjonen). Finn den billigste.

Med små beløp er det umulig å trade, altså kjøp og salg innenfor samme handelsdag, eller kanskje til og med uke (på små oppganger). Jo mindre beløp dess større må oppgangen være for å komme ut i null, all den tid kurtasjen gjelder både kjøp og salg.

Husk også FIFO (først inn, først ut) ved småhandling. Ikke forelsk deg i noe, ikke bli grådig og ikke vent igjennom alle nedturer (jeg ble med Norske Skog hele veien ned til null fordi snittet var høyt og tapet uansett stort - både dumt, dyrt og helt unødvendig)

Dermed blir alt på mellomlang sikt eller lenger. Forstå bedriften og hvordan den tjener eller har tenkt å tjene penger.

Jeg driver med øresaksjer. Da får man mange, noe som også er et element (antall aksjer). Mange opp og nedturer har det blitt, men er i pluss.

Det morsomste? 100 000 aksjer i Altinex. Kjøpt for 0,41 pr stk i snitt. Solgt for 2,21 pr stk etter oppgang på en dag da selskapet i sin tid overraskende ble tildelt lisenser i Nordsjøen :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
42 minutter siden, A-hunter skrev:

Kurtasjen er viktigst når beløpene er små. Det er store variasjoner i markedet, men den inkluderer det samme (transaksjonen). Finn den billigste.

Med små beløp er det umulig å trade, altså kjøp og salg innenfor samme handelsdag, eller kanskje til og med uke (på små oppganger). Jo mindre beløp dess større må oppgangen være for å komme ut i null, all den tid kurtasjen gjelder både kjøp og salg.

Husk også FIFO (først inn, først ut) ved småhandling. Ikke forelsk deg i noe, ikke bli grådig og ikke vent igjennom alle nedturer (jeg ble med Norske Skog hele veien ned til null fordi snittet var høyt og tapet uansett stort - både dumt, dyrt og helt unødvendig)

Dermed blir alt på mellomlang sikt eller lenger. Forstå bedriften og hvordan den tjener eller har tenkt å tjene penger.

Jeg driver med øresaksjer. Da får man mange, noe som også er et element (antall aksjer). Mange opp og nedturer har det blitt, men er i pluss.

Det morsomste? 100 000 aksjer i Altinex. Kjøpt for 0,41 pr stk i snitt. Solgt for 2,21 pr stk etter oppgang på en dag da selskapet i sin tid overraskende ble tildelt lisenser i Nordsjøen :)

Høres komplisert ut alt dette. Hva er "små beløp"? (jeg tror jeg oppdaget det når jeg kjøpte aksjer for plutselig var min saldo betydelig redusert) Men jeg har ikke tenkt å selge noen for da vil jeg tape, pga. kurtasjen. 

Øreaksjer høres morsomt ut. Det er lenge siden Norske Skog var nede i null? 

Hva er FIFO? 

Endret av Jytte
Skrevet

Neida, det er ikke vanskelig. Kurtasjen er kostnaden for å gjøre transaksjonen og den må dekkes inn av overskuddet (forhåpentligvis). Derfor er mange små transakjsoner, og transaksjoner på små bevegelser dyrt. Sett gjerne opp en kalkyle for hvert kjøp og salg så blir det oversiktlig.

FIFO er Først Inn - Først Ut. Dvs at de aksjene du selger først er de du kjøpte først (slik regnes også skatten ut). Særlig aktuelt der du kjøper mer i samme selskap til annen pris enn tidligere. F eks at du kjøper mer etter en nedgang for å få lavere snitt på hele aksjeposten.

Småbeløp vil jo avhenge av hva du samlet har i porteføljen/investeringspotten. Det er dyrt å kjøpe en aksje for 50,- hvis kurtasjen er 79,- for transaksjonen.

• Liker 1
Skrevet

Det beste tipset du kan få er å IKKE høre på råd du får på KG. Det er I beste fall misvisende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg til indeksfond med mindre du vil tape penger på ting du ikke setter deg inn i. Enkeltaksjer krever tid og kunnskap, har tjent mye der tidligere. Nå har jeg som regel bare et selskap om gangen der jeg satser et støtte beløp.

Selv tjener jeg godt på indeksfond, mellom 5-10% i året. Fint å ta ut utbytte der skattefritt å leve på.

Anonymkode: f3a94...079

• Liker 1
Skrevet

Lær deg å lese nøkkeltallene (P/E, EPS, P/B etc.). De forteller deg om en aksje er høyt eller lavt priset i forhold til selskapets underliggende verdi. Kjøper du i store etablerte selskaper er det gjerne dyre aksjer med begrenset vekstpotensiale, men god stabilitet. Eller du kan gå for billige aksjer med stort potensial for vekst, da får du størst avkastning (med størst risiko).

Vil anbefale boken «Aksjeanalyse på 1-2-3», der er alle disse tingene forklart.

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, A-hunter said:

FIFO er Først Inn - Først Ut. Dvs at de aksjene du selger først er de du kjøpte først (slik regnes også skatten ut). Særlig aktuelt der du kjøper mer i samme selskap til annen pris enn tidligere. F eks at du kjøper mer etter en nedgang for å få lavere snitt på hele aksjeposten.

Aldri hørt om FIFO.... Hva er logikken bak at man må selge det man kjøpte først? Man selger vel det som man ikke tror kommer til å vokse mer? 

Skrevet (endret)
1 time siden, Knirke skrev:

Aldri hørt om FIFO.... Hva er logikken bak at man må selge det man kjøpte først? Man selger vel det som man ikke tror kommer til å vokse mer? 

Jeg tror du bør lese innlegget du siterte en gang til, helt elementært for alle som har litt greie på aksjer :)

Det er da ikke slik at en aksjes verdi fra et gitt tidspunkt vokser mer eller mindre i verdi enn en annen aksje i det samme selskapet :)

Endret av Hedersbrukeren
Skrevet
18 minutter siden, Hedersbrukeren said:

Jeg tror du bør lese innlegget du siterte en gang til, helt elementært for alle som har litt greie på aksjer :)

Det er da ikke slik at en aksjes verdi fra et gitt tidspunkt vokser mer eller mindre i verdi enn en annen aksje i det samme selskapet :)

Jeg spør fordi jeg lurer, og svaret ditt er så intetsigende at jeg skjønner ikke at du tok deg bryet med å svare i det hele tatt. 

Noen andre?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp aksjer om du ikke har peiling, altfor stor risiko. Sats på index fond over tid, tiår

Anonymkode: 67e60...c4e

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Knirke skrev:

Du kjøper 10 aksjer til aksjekurs 20 kroner.

Kursen synker til 10 kroner og du kjøper 10 aksjer til i samme selskap.

Kursen stiger til 18 kroner og du selger 10 aksjer. Det er de første aksjene du kjøpte som blir solgt først (fifo) og sluttopgjøret viser da at du har tapt 2 kroner per aksje siden du betalte 20 kroner for de første aksjene. 

Anonymkode: 43d99...0cd

Skrevet
På 22.6.2019 den 13.40, Knirke skrev:

Ved flere kjøp i samme papir til ulik kurs og tid gjeder FIFO for all handel. Det er derfor av svært høy betydning der man kjøper aksjer for å snitte ned kjøpsprisen eller akkumulerer aksjer underveis.

I ulike papirer er rekkefølgen selvsagt helt uten betydning.

Skrevet
På 22.6.2019 den 15.14, Knirke skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer, og svaret ditt er så intetsigende at jeg skjønner ikke at du tok deg bryet med å svare i det hele tatt. 

Noen andre?

Innlegget du siterte inneholdt da alt man trengte å vite :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...