liv Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 ... som ikke er borettslag så må en betale dokumentavgift på 2,5%, men når er det de betales da? Er det ved kontraktingåelse eller når en har betalt resten av leiligheten eller hvordan er det? (Det kan jo gå litt tid mellom kontrakt inngåelse og til en flytter inn)
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Fant litt info på denne siden: http://www.nef.no/3749.asp Der står det "Ved overdragelse av en selveierbolig må kjøperen betale 2,5% i dokumentavgift. Dette er en skatt til staten." I og med at de bruker ordet overdragelse regner meg med at det er snakk om når en overtar boligen. Så en betaler altså 10% av salgssummen ved kontraktinngåelse og de resterende 90% + omkostninger når en overtar.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 Man betaler det samtidig som tinglysingen. Vet ikke helt hvordan det blir når man kjøper hos megler, men skulle tro det betales samtidig som resten av kjøpesummen, og så sørger megler for resten. Da jeg kjøpte meg inn hos sambo måtte jeg betale dok.avg. på tinghuset da jeg betalte tinglysingen der.
Pasha Skrevet 2. mai 2005 #4 Skrevet 2. mai 2005 vi betalte dette samme dag som resten av lånet (er vel 10% som blir betalt med en gang)..resten av lånet ble betalt dagen før innflytting eh kjøpesummen heter det vel... er jo jeg som har lånet.. men lånet ble jo betalt inn på kontoen min da,,også raskt ut igjen,,
liv Skrevet 2. mai 2005 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2005 Noen som faktisk vet hva dokumentavgiften går til? For en må jo betale avgift på dokumenter som skal tinglyses og sånt i tillegg.
Frodo Skrevet 2. mai 2005 #6 Skrevet 2. mai 2005 Dokumentavgiften går rett i statskassa, skal ikke dekke noe som helst.
Gjest gjest27 Skrevet 2. mai 2005 #7 Skrevet 2. mai 2005 hvis en kjøper en bolig som bare er prosjektert eller helt ny slepper en å betale disse 2.5 % til staten.
liv Skrevet 2. mai 2005 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2005 så lenge det er selveier, dvs ikke borettslag så må en betale 2,5% i dokumentavgift til staten.
liv Skrevet 2. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 2. mai 2005 Dokumentavgiften går rett i statskassa' date=' skal ikke dekke noe som helst.[/quote'] Det burde i allefall dekket dokumentutgiftene da, men det blir no nesten 5000 for de også i tillegg..
Frodo Skrevet 2. mai 2005 #10 Skrevet 2. mai 2005 så lenge det er selveier' date=' dvs ikke borettslag så må en betale 2,5% i dokumentavgift til staten.[/quote'] Hvis en bygger nytt eller kjøper et nybygg betales dokumentavgiften kun på tomteverdien.
Cupcake Skrevet 3. mai 2005 #11 Skrevet 3. mai 2005 hvis en kjøper en bolig som bare er prosjektert eller helt ny slepper en å betale disse 2.5 % til staten. Hvorfor det?
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #12 Skrevet 3. mai 2005 Jeg bare tipper her, men: fordi du ikke overtar et hus, ikke må tinglyse at du har overtatt det, og derfor ikke dokumentavgift heller. Men, du kjøper/overtar TOMTA, så derfor tinglysning, og dokumentavgift, på det.
Cronos Skrevet 4. mai 2005 #13 Skrevet 4. mai 2005 Mener jeg betalte de 2,5% samtidig med resten av summen. Alt ble regnet sammen. Man betaler dok.avgift samtidig med tinglysing, tror jeg. Og det går ikke til å dekke noenting som helst (kanskje bare en stempling av et papir). Denne avgiften har vært oppe til debatt flere ganger, da den etterhvert er blitt helt urimelig i forhold til arbeidet som gjøres. Det er rett og slett bare en skatt fra statens side. Hvis du har økonomisk frihet til å ikke betale tinglysing, så slipper du også de 2,5%. Tinglysing og dermed dok.avgift er IKKE pliktig og påkrev. Tror det kun er frivillig, men de fleste er tvunget (av banken hvor lånet er) til å tinglyse. De færreste kan kjøpe en bolig uten lån i banken. http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...icle1031778.ece http://www.aftenposten.no/forbruker/bolig/...icle1014774.ece
Cr@sh Skrevet 4. mai 2005 #14 Skrevet 4. mai 2005 hvis en kjøper en bolig som bare er prosjektert eller helt ny slepper en å betale disse 2.5 % til staten. men man må betale av tomta da...
Gjest Turi Skrevet 4. mai 2005 #15 Skrevet 4. mai 2005 Mener jeg betalte de 2,5% samtidig med resten av summen. Alt ble regnet sammen. Man betaler dok.avgift samtidig med tinglysing, tror jeg. Og det går ikke til å dekke noenting som helst (kanskje bare en stempling av et papir). Denne avgiften har vært oppe til debatt flere ganger, da den etterhvert er blitt helt urimelig i forhold til arbeidet som gjøres. Det er rett og slett bare en skatt fra statens side. Hvis du har økonomisk frihet til å ikke betale tinglysing, så slipper du også de 2,5%. Tinglysing og dermed dok.avgift er IKKE pliktig og påkrev. Tror det kun er frivillig, men de fleste er tvunget (av banken hvor lånet er) til å tinglyse. De færreste kan kjøpe en bolig uten lån i banken. http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...icle1031778.ecehttp://www.aftenposten.no/forbruker/bolig/boligokonomi/article1014774.ece Bare for å ha sagt det: Det er IKKE lurt å ikke tinglyse eierretten over på seg selv for å spare disse kronene. Det kan bli veldig veldig dyrt i ettertid, i verste fall kan selgers kreditorer ta utlegg i din eiendom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå