Gå til innhold

Sykdom i hus, karantenetid for voksne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby har vært syk i 3 dager med diaré og relativt høy feber, tredje dagen (i går) ble også jeg syk med diaré og oppkast, mild feber. Kastet opp sist i 23 tiden. Diaréen henger litt igjen, men ikke like akutt, mer som løs mage nå... 

I morgen kveld skal jeg egentlig noe med en gjeng venninner. Det er bl.a tapas involvert, og jeg skal lage to retter og ta med. Men samboer mener jeg bør opprettholde karantenetiden som oppfordres til i bl.a barnehager, og at jeg enda er høyt smittsom i morgen. Jeg er selv usikker? Forventes det at man i jobb f.eks holder seg hjemme de dagene man er oppriktog syk + karantenetid mtp smittefaren, om man ellers føler seg helt fin? I så fall bør i grunn ikke samboer dra på jobb i morgen, han er ikke syk selv men sjansen er jo stor for at han også er smittebærer.. 

Anonymkode: ace83...ad8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke lage mat for andre når du har omgangssyke.. Regelen på 48 timer karantene etter SISTE RUNDE med oppkast/diaré gjelder når det kommer til å håndtere mat. Jeg hadde blitt rimelig grinete om jeg hadde blitt smittet av deg i morgen. Hør på samboeren din! 

Anonymkode: e4b29...e63

• Liker 17
Skrevet

Det er jo helt tydelig noe smittsomt. Omgangssykevirus kan være hardakkede når det gjelder å overleve, så jeg holder med samboeren din. Hadde blitt grinete om jeg var i selskap med deg og ble smittet. 

Hadde diaréen også gitt seg kl 23 i går hadde jeg vel sagt at kl 20 i morgen var ok. Men siden magen fortsatt er løs sier jeg nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Du holder deg hjemme til 48 timer etter sist runde med diare. Dersom samboeren din ikke har vært syk er han ikke smittsom og kan gå på jobb. 

Anonymkode: a1b71...327

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hater vennene dine så lager du mat og drar å møter dem. Er du glad i dem så holder du deg hjemme!

Anonymkode: edad1...0aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke verken lage mat eller møte venninnene dine i morgen. Omgangssyken er veldig smittsom, og man kan bli helt jævlig syk av det.

Jeg hadde blitt dritsur på deg hvis jeg var en av dine venninner om jeg hadde funnet ut at du ikke bare møtte opp, men laget mat som jeg hadde spist når du har omgangssyken.

Anonymkode: f36a1...973

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig nok så tror mange at det er kun i barnehage og andre steder man møter barn at det er så nøye med å overholde  48 -timers regel ! Det er selvsagt akkurat den samme regel om man møter voksne. Voksne kan ha unger hjemme eller treffe unger, eller de kan være i kontakt med folk med nedsatt imunforsvar osv. Hold deg hjemme er det eneste fornuftige å gjøre. 

Anonymkode: 05cb2...de5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du holder deg hjemme til 48 timer etter sist runde med diare. Dersom samboeren din ikke har vært syk er han ikke smittsom og kan gå på jobb. 

Det er ikke riktig, man er smittsom før sykdommen bryter ut også, og i mange tilfeller enda mer smittsom før symptomene kommer. 

Anonymkode: 26e21...180

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Merkelig nok så tror mange at det er kun i barnehage og andre steder man møter barn at det er så nøye med å overholde  48 -timers regel ! Det er selvsagt akkurat den samme regel om man møter voksne. Voksne kan ha unger hjemme eller treffe unger, eller de kan være i kontakt med folk med nedsatt imunforsvar osv. Hold deg hjemme er det eneste fornuftige å gjøre. 

Anonymkode: 05cb2...de5

Merkelig nok? FHI selv sier 48 timer gjelder barnehagebarn, og voksne som jobber med mat eller syke/svake. Derfor "tror" mange det, fordi det er det som blir sagt fra offentlig hold! Barnehagebarn er langt mer smittsomme enn voksne. 

Anonymkode: 89d3c...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en hysteri. Denne regelen gjelder i barnehager og skoler. Barn blir veldig lett smittet. Voksne står som regel i mot sånne ting. Jeg hadde dratt. 

Anonymkode: a363a...66b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig nok? FHI selv sier 48 timer gjelder barnehagebarn, og voksne som jobber med mat eller syke/svake. Derfor "tror" mange det, fordi det er det som blir sagt fra offentlig hold! Barnehagebarn er langt mer smittsomme enn voksne. 

Anonymkode: 89d3c...76b

Nettopp! Evne til å vaske hender godt og ofte, samt mindre trang til å putte alt mulig slags i munnen er en faktor som spiller inn. Du kan godt gå ut i morgen, men vurder å kjøpe tapasrettene fremfor å lage dem (eller tenk enda mer hygiene enn vanlig). Skyld på tidsmangel, ikke nevnt at du har vært litt dårlig og kos deg! 

Unntak er hvis du skal treffe noen som har lavt immunforsvar pga kreftbehandling e.l. Da holder du deg hjemme. 

Anonymkode: ee201...215

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig, man er smittsom før sykdommen bryter ut også, og i mange tilfeller enda mer smittsom før symptomene kommer. 

Anonymkode: 26e21...180

Men det er jo ikke sikkert han blir syk bare fordi ts og barnet er syk? Da er han ikke smittsom heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde holdt meg hjemme, vet jo selv hvor smittsomt og fælt sånt er å ha -så det hadde jeg ikke prakket på venner. Tror ikke jeg hadde sluppet inn døra hos vennene min engang. Vi praktiserer forøvrig 48 timers regelen på jobben også -ingen som ønsker å bli smittet av noen med omgangssyke der heller..

Anonymkode: 4c75e...50a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde holdt meg hjemme av hensyn til de andre. 

Som nevnt over så kan voksne som ikke jobber med mat eller pasienter komme tilbake til jobb når de er friske. Men jeg ville ikke risikert at hele venninnegjengen min skulle blitt smittet. Og hvert fall ikke laget noe mat til noen av de. 

Da jeg som gravid var hjemme med 2 åring alene (mannen var på kurs) og vi begge hadde omgangssyke, så tilbydde ei venninne av meg å handle for meg, men da satt hun varene på utsiden av døren. Hun har selv 3 barn, og tok ingen sjangser på å bli smittet. Hvis 2-3 av dine venninner skulle blitt smittet, så blir nok mann/barn i huset smittet osv osv. 

Anonymkode: d61c2...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...