Gå til innhold

Bygge nermere en 1 m fra Nabotomt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har planer om bygge / sette opp en redskapsbod  / skur  på omlag 15 kvm.for plassering av traktorklipper, div hageredskaper, bilhenger etc.

Oppføring av bygg inntil 50 kvm. kan ifølge byggningsloven oppføres utan søknadsplikt såfremt ein forholder seg  m.a  .ein meter  ifra  nabotomt., og forøvri ingen andre punkter som tilseier at boden ikkje kan bygges på  tomten.  

Nå er det grunn til å tru at bygget kommer nermere   tomtegrensen til naboen en ein meter  ( noe uskker på nøyaktig avstand  til  nabogrense),  men anslagsvis 80 cm.  Forventer å få  avklart m/ nabo  at  han gjir  sitt  samtykke til at bygget  kan  plasseres nermere tomtegrensen en 1 m.     (Selv har han forøvri støypt platting og satt opp solid  betongmur 60 cm innpå min eigedom utan å ha snakket om det ).   Her er det ikkje snakk om noen igjenngjeldelse handling,  men plassering utifra praktiske hensyn.

Snakket m/ teknisk etat / kommunen:     De mente at sålenge eg ikkje kan forholde  meg innenfor den fastsatte reguleringloven " Ein meter fra  tomtegrense) måtte eg sende søknad til kommunen. 

Reiste spørsmål overfor kommunen v/ teknisk etat om det er " de som skal bestemme her,  eller  det er  naboen "    

Spørsmålet er:    Hvordan forholde seg til dette ?

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det holder ikke med en skriftlig avtale med naboen. Dette blir en byggesak som må behandles av planutvalget i kommunen, da det må gis dispensasjon fra lovverket,

Anonymkode: d434a...8f8

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det holder ikke med en skriftlig avtale med naboen. Dette blir en byggesak som må behandles av planutvalget i kommunen, da det må gis dispensasjon fra lovverket,

Anonymkode: d434a...8f8

Dersom  bygget hadde blitt plassert  1 m. eller mer fra nabotomt så hadde det tilsynelatende ikkje her vert noe  problem, og   ifølge byggningsloven er man da   plutseleg  fritatt for søknadsplikt.

Har forståelse for at regelen nå engang er satt til 1 m fra tomtegrensen,  men dersom både nabo /  byggherre ikkje ser noen praktiske problem ,  så  skjønner eg ikkje hvorfor kommunens folk skal bruke tid på en fillesak          

Bare en "bløff " at det har blitt enklere å bygge, men snarere  tvertimot blitt langt flere   lover  / regler å forholde seg til .    Det  har bare forskyvet  ansvarsforholdet   utfra de kommunale kontorene , og over på de private / byggherrene   samtidig har de kommunale avgiftene har økt dramatisk for at de kommunalt tilsette på  kommunehuset kan får tilstrekkeleg lønnspålegg.          

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Har planer om bygge / sette opp en redskapsbod  / skur  på omlag 15 kvm.for plassering av traktorklipper, div hageredskaper, bilhenger etc.

Oppføring av bygg inntil 50 kvm. kan ifølge byggningsloven oppføres utan søknadsplikt såfremt ein forholder seg  m.a  .ein meter  ifra  nabotomt., og forøvri ingen andre punkter som tilseier at boden ikkje kan bygges på  tomten.  

Nå er det grunn til å tru at bygget kommer nermere   tomtegrensen til naboen en ein meter  ( noe uskker på nøyaktig avstand  til  nabogrense),  men anslagsvis 80 cm.  Forventer å få  avklart m/ nabo  at  han gjir  sitt  samtykke til at bygget  kan  plasseres nermere tomtegrensen en 1 m.     (Selv har han forøvri støypt platting og satt opp solid  betongmur 60 cm innpå min eigedom utan å ha snakket om det ).   Her er det ikkje snakk om noen igjenngjeldelse handling,  men plassering utifra praktiske hensyn.

Snakket m/ teknisk etat / kommunen:     De mente at sålenge eg ikkje kan forholde  meg innenfor den fastsatte reguleringloven " Ein meter fra  tomtegrense) måtte eg sende søknad til kommunen. 

Reiste spørsmål overfor kommunen v/ teknisk etat om det er " de som skal bestemme her,  eller  det er  naboen "    

Spørsmålet er:    Hvordan forholde seg til dette ?

Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund og få deres juridiske hjelp uten å betale mer enn medlemsavgiften. 

Anonymkode: 16868...927

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Anonym Bruker said:

Dersom  bygget hadde blitt plassert  1 m. eller mer fra nabotomt så hadde det tilsynelatende ikkje her vert noe  problem, og   ifølge byggningsloven er man da   plutseleg  fritatt for søknadsplikt.

Har forståelse for at regelen nå engang er satt til 1 m fra tomtegrensen,  men dersom både nabo /  byggherre ikkje ser noen praktiske problem ,  så  skjønner eg ikkje hvorfor kommunens folk skal bruke tid på en fillesak          

Bare en "bløff " at det har blitt enklere å bygge, men snarere  tvertimot blitt langt flere   lover  / regler å forholde seg til .    Det  har bare forskyvet  ansvarsforholdet   utfra de kommunale kontorene , og over på de private / byggherrene   samtidig har de kommunale avgiftene har økt dramatisk for at de kommunalt tilsette på  kommunehuset kan får tilstrekkeleg lønnspålegg.          

Forskriften sier at det er unntatt søknadsplikt når det er 1 meter unna. Er det nærmere, gjelder ikke unntaket lenger. Da må kommunen kreve søknad, uansett hvor upraktisk og dumt du synes det er. Kommunen kan ikke frita for søknadsplikt i saker hvor søknadsplikten er klar etter lov/forskrift.

Anonymkode: 8e86a...a80

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke barr bli enig med naboen da? Eller sinat han kan få kjøpe den delen av din tomt som han har bygget på, hvis du får kjøpe en halvmeter av hans tomt? Så ordner dere det, sånn at kommende generasjoner ikke kødder det til etter deres bortgang, eller sånn ar dere ikke får trøbbel den dagen dere skal selge? 

Barr si det sånn, at du ønsker alt på stell til fremtiden.

Anonymkode: 362d6...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Men du holder deg jo ikke innenfor reglene. Du har fått et klart svar fra teknisk i kommunen som sier du må søke. Nei, det holder ikke å snakke med naboen. Du har en byggegrense på din tomt som blant annet ivaretar din og naboens brannsikkerhet. Reglene er der for en grunn. Dersom du ønsker det annerledes får du melde deg inn i politikken og kjøre på for endringer. Hilsen tidligere byggesaksbehandler

Anonymkode: a294f...084

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du holder deg jo ikke innenfor reglene. Du har fått et klart svar fra teknisk i kommunen som sier du må søke. Nei, det holder ikke å snakke med naboen. Du har en byggegrense på din tomt som blant annet ivaretar din og naboens brannsikkerhet. Reglene er der for en grunn. Dersom du ønsker det annerledes får du melde deg inn i politikken og kjøre på for endringer. Hilsen tidligere byggesaksbehandler

Anonymkode: a294f...084

Skjønner at ein  må ha eit regelverk å forholde seg til, og at noen må sjå til at dette  regelverket  overholdes.   Eg og naboen bygde hus samtidig, og kommunens folk kom å satte "stikker i jorden hvor mitt  huset skulle parkeres" .    Betraktet utstikkingen mer som  eit "flyslepp" som  blei påklaget på gunn av  missforhold   i forhold til parallell rettning til de øvrige husene på rekken.   

Ingen markeringer som vart stukket i jorden som indikerte eksakte grenselinjer mellom naboene som ein hadde og forholde seg til .    Like fult"mitt ansvar"å ha oversikt over hvor evntl. grenselinjer går  v/ oppføring av gjerde , bygg etc. 

01.07-2015 var FRP forlengst kom i regjering og de skulle revlusjonere og  avbyråkratisere norge, og alt skulle bli så mye enklere for folk flest.  "Bygge garasjer m.m utan å søke " .m.m 

Er det blitt så mye enklere å forolde seg til regelverket en tidligere.  ?  Kanskje var det heller bare eit grep om å skyve ansvarsforholdet over fra de offentlige kontorene , og over på byggherren selv.  ?       

Byggningsforskriftene / Reglene har blitt skjerpet, gebyrene har økt dramatisk , ansvarsforskyvninger. ifra de kommunale kontorene overfør til byggherrene.   

Forskrfitene blei ikkje stort endret 01.07-2015 annet en at byggherren  bare må ta større ansvar for å sette seg inni lover og regler og forholde seg til dem. 

Eg ønsker selvsagt å forholde meg til regelverket , og kommuen skal selvsagt få bli   "part " i  dette.   Kommunen   kan ikkje forvente å pålegge meg eit gebyr for handsaming av en søknad som etter mitt  "skjønn" burde kunne vert håndtert på ein langt smidigere måte. 

https://www.smartepenger.no/nyheter/2337-na-kan-du-straks-bygge-sa-mye-uten-a-soke

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke kommunen som bestemmer reglene, så det er ikke kommunen som er vrang her.

Anonymkode: 8e86a...a80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...