AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #1 Skrevet 21. juni 2019 Jeg er 30år, og jeg orker ikke å feste lenger. Livet mitt er vel ikke noe mer hektisk enn andres, kanskje tvert imot. Jeg har ett barn og en kjæreste, og annenhver helg "fri". Jeg har hatt kjæreste i 5 år, og han jobber veldig mye, også i helger. Så jeg begynte så klart å drikke mindre når jeg ble sammen med han, for det er ikke så hyggelig for han å være på jobb hver helg, mens jeg er ute å raver på byen.. Jeg hadde hvertfall ikke likt det. Med årene har det blitt mindre og mindre turer på byen. Jeg og kjæresten går ut kanskje annenhver måned, da med middag og litt drikke. Jeg merker at jeg har forandret meg. Jeg liker bedre å gå ut å spise en god middag, ta noen øl, gå tidlig hjem. Jeg har ikke lenger noe utbytte av å sitte på en bråkete nattklubb eller ett stappfullt utested, og særlig ikke å ligge dårlig hele neste dag. Jeg og kjæresten min er ganske like sånn, men fordi jeg har forandret meg, har jeg ikke lenger så mye kontakt med vennene mine. De fleste av de er også rundt 30år, gjerne både singel og barnløs, og de liker å feste i helgene. De få gangene jeg har gått ut på middag og noen øl med noen av de, føler jeg at jeg er vorspielet deres, for de må liksom videre ut på byen/fest etter å ha vært med meg. Mens jeg er fornøyd med dagens sosiale innsats, og reiser vel hjem. Når jeg og typen er ute også, er det ikke noe vits å invitere med venner, for det blir for masete. Har blitt konfrontert med dette av venner, og de skylder mye på kjæresten min for at jeg har blitt sånn. For de kjenner meg fra jeg var ungdom og før jeg ble mor, hvor jeg alltid var glad i en fest. Men kan man ikke forandre seg, uten å ha noen å skylde på? Livet skjer liksom, og man tilpasser seg jo. De få gangene jeg blir bedt på fest, prøver jeg alltid å slippe unna. For jeg kjenner gjengen som kommer dit, og det er sprit på bordet og "fylla" hele kvelden, og jeg orker ikke. Ikke er det så gøy å bare komme innom en tur heller, og ta de få ølene jeg orker, også dra igjen. Derfor lar jeg heller være. Og dette har jo venner også kommentert, at jeg burde pushe meg litt. Men hvorfor skal jeg pushe meg? Ingen av de "pusher seg" heller, jeg jobber deltid og er hjemme hele uka selv om jeg har barn, men ingen vil møtes da. Nettopp fordi de vil kun feste. Har prøvd å invitere inn på middag og noen øl her hjemme, så jeg slipper å gå ut, men det nytter heller ikke. Alltid noen som har med seg en flaske sprit og tror det er fest. Eller så var de på fylla dagen før, og da blir middagen min, deres 2-dagers-fylla. Det blir aldri som jeg forventer. Hva slags forhold har dere til alkohol? Har du blitt konfrontert av barnløse venner om hvor "kjedelig" du har blitt? Hva gjør du med det? Anonymkode: 9a928...6b4 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #2 Skrevet 21. juni 2019 Drakk ofte før jeg ble 25 år, men dabbet av etter det. Nå nærmer jeg meg 40, og har ikke rørt alkohol på 3 (eller 4??) år. De er temmelig likt for andre i min krets, lite alkohol. Absolutt forandret seg fra de glade 20-årene. Anonymkode: 6eba4...a32 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #3 Skrevet 21. juni 2019 Jeg var skikkelig partyjente i tjueåra, sånn ute hver helg og drikke meg dritings. Nå er jeg 38. Har ikke barn, men er etablert, og kunne ikke tenke meg å gå på fylla i det hele tatt. men jeg har fått et litt antiforhold til alkohol totalsett. Er tilnærmet avholds. Drikker liksom en slurk vin en gang i året. Det frister aldri, jeg ser ikke poenget i det hele tatt, og jeg blir helt stressa av tanken på fylla. Jeg har ikke klart overgangen til "kose seg med et par øl eller et glass vin", alkohol er lik fylla for meg, altså det er det som er assosiasjonen. Ingen glede av det. Så jeg drikker ikke, og det går fint. Ingen som spør om det heller, eller, det er sjelden. Da sier jeg det som er skrevet her, og da er det ingen som har problemer med det. Anonymkode: a4d98...53c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 Jeg og mannen drikker kanskje ett glass vin hver to ganger i året. Jeg ser ikke vitsen med fylla, det skal jeg aldri på igjen. Trives best ute på middag, på en båttur, på hytte, filmkveld og rolige sammenkomster. Har det som plommen i egget 👌 Anonymkode: 785e9...d01 2
Leamur Skrevet 21. juni 2019 #5 Skrevet 21. juni 2019 Nyter et glass vin uavhengig av ukedag eller helg. Men det blir måneder i mellom. Men min vennegjeng er på samme bølgelengde som meg og vi inviterer på middag og et glass støtt og stadig. Byen er ikke noe vi tenker på engang i vår gjeng. starten av 30 årene. Ingen barn. tror du bare trenger nye venner som matcher den du har blitt og ikke den du var. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #6 Skrevet 21. juni 2019 Er i midten av tredveårene. Har ikke lagt merke til at jeg har endret meg noe på den fronten med årene. Eneste må være at drikkevanene har blitt mye dyrere. Veldig glad i dyr øl/cognac/vin. Drikker minst like mye i helgene som da jeg var yngre. Har enda ikke utviklet denne "fyllesyken" jeg alltid har hørt skal komme med alderen heller. Er gift, men ingen barn enda. Det er nok litt av grunnen. Ser ikke for meg at min livsstil noensinne vil være forenelig med å få barn, og har ingen planer om å få noen. Anonymkode: 73211...b69 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #7 Skrevet 21. juni 2019 Jeg og mannen drikker vin til maten 2-3 ganger i uka. Og innimellom blir det i glass i sola, eller et glass til etter middag. Er jeg alene hjemme en fredag tar jeg gjerne 1-2 glass til en god serie. I snitt en gang i uka blir det vin ute. En venninnelunsj, middag hos venner, representasjon med jobb, og lignende. Er det julebord, sommerfest, bryllup og andre arrangementer nipper jeg gjerne til vin til sent på kvelden. Er sosial, og prater i vei med litt vin i glasset til lokalene stenger. Slik har jeg vært fra ca 25 - 38 (nå). Nyter alkohol til mat, i godt selskap, eller som kos. Aldri for fylla. Anonymkode: f9f5a...411 1
Armitage Skrevet 21. juni 2019 #8 Skrevet 21. juni 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags forhold har dere til alkohol? Har du blitt konfrontert av barnløse venner om hvor "kjedelig" du har blitt? Hva gjør du med det? Anonymkode: 9a928...6b4 Ble ferdig med rølpefyll allerede i tidlig 20 årene. Det var gøy når man var en av de som aldri ble fyllesyk. Ikke fullt så gøy når man blir kvalm og uvel etter 3-4 drinker. Jeg har ikke barn da og er 34 år gammel nå. Jeg synes fremdeles det er gøy å kunne bli brisen eller litt full en gang i blant, men jeg kjenner min kropp godt og må se an formen min. Kjenner jeg at det byr meg i mot akkurat da. Så tar jeg kun et par cider og ferdig med det. Eller er edru. Folk som ikke kjenner meg så godt virket veldig brydd over at jeg var edru i starten. Da var det mye spørsmål og mye mas om at jeg kunne få alkohol av dem om jeg ville. Dette er mennesker som er mer som bekjente enn venner. Men de vennene jeg har nå bryr seg ikke. Og de kan bli ganske fulle rundt meg. Jeg er ikke noe fan av stappfulle utesteder jeg heller. Det har jeg aldri vært. Min vennegjeng liker å bli gode og fulle, men de liker også at det skjer på et utested med ikke for høy musikk, hvor man kan ha gode samtaler etter en god middag. Jeg er så takknemlig for at jeg har slike venner. De blir heller ikke fornærmet om jeg ikke dukker opp hver gang det er noe. Dette er folk som både har barn og som ikke har det. Jeg tenker at de vennene dine er folk du har vokst ifra på en måte. Og det er jo ikke noe galt med det. Skjedde med meg og en bestevenninne jeg hadde også. Vi ble helt forskjellige mennesker som voksne. Trives du sånn du har det, så skal du ikke ha dårlig samvittighet over det. Om du savner vennskapet så kan du jo ta initiativ til å finne på noe med disse vennene som ikke involverer alkohol da. Kino, kafe, turer f.eks. 1
Gjest Raggy Skrevet 21. juni 2019 #9 Skrevet 21. juni 2019 Forsøk å finn deg venner med barn. Da kan dere finne på ting sammen med barna, noe som er i alles interesse Det er helt vanlig å ha rolige perioder i livet, du har det godt å har en egen ro inni deg, vær stolt av det! Stå på dine krav og legg opp livet slik det passer deg, ikke ta hensyn til hva andre sier, ihvertfall ikke de som mener du bør dra på fylla. Det er en stor sjangs for at endel av dem er sjalu fordi du har en fin liten familie og et stabilt liv... Det kan skje og skjer ofte i manges liv at festingen tar seg opp igjen i perioder, dette vil svinge. Uansett er det å ha venner kun fordi de er drikkevenner en uting.
Chizue Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 Jeg elsker mange typer alkohol Men jeg drikker max 3 ganger i året og da er det kanskje 1-2 enheter som går ned Jeg har hatt 2 bokser med cider stående i kjøleskapet siden jula ifjor liksom Det gjør bare at jeg gleder meg til den dagen det "føles" riktig å ta den enheten eller kjøpe en flaske med ett eller annet
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags forhold har dere til alkohol? Min beste venn heter Jonny Walker! Anonymkode: c01db...e06 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #12 Skrevet 21. juni 2019 Og har aldri problemer med alkohol så lenge polet er åpent. Anonymkode: c01db...e06 2
FactsOverFeelings Skrevet 21. juni 2019 #13 Skrevet 21. juni 2019 Drakk som en alkoholiker fra 14 - 23 år. Roet seg ganske kraftig etter dette, går kanskje på byen 1-2 ganger i året. Og da aldri på nattklubb. Liker best å ta en bedre middag med venner og litt vin, for så å ta turen til favorittpubben etterpå. Tar som regel siste t-bane hjem, i motsetning til før da vi kanskje "glemte" å slutte å drikke og bare fortsatte til neste dag igjen. Jøss, jeg har blitt gammel, jaja.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #14 Skrevet 21. juni 2019 Drikker alkohol og er ute nesten hver helg, men er ferdig med å rave rundt. Elsker å være sosial og ute blant folk, og klarer helt fint holde meg til passe alkoholmengde så jeg ikke raver rundt. Hele vennegjengen (25-45 år) er like, vi alle liker å være ute på byen, vi møtes gjerne hver helg for å være sosiale, ofte med middag, noen ganger sitter vi hjemme hos noen å skravler og spiller spill hele kvelden, andre ganger går vi ut enten på pub for å skravle videre eller på konserter. Noen drikker øl eller vin, noen drikker alkoholfritt, noen drikker sprit, men svært sjelden noen blir godt synlig beruset. Anonymkode: ac174...7b2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #15 Skrevet 21. juni 2019 Jeg er 32. Elsker tanken på å dra ut og danse til house eller noe annet elektronisk og fengende. Gjør det aldri fordi jeg kjenner få som er i samme situasjon og som kunne tenke seg å danse til den type musikk, men om jeg får sjansen benytter jeg gjerne den. Jeg har også fått dyrere drikkevaner. Men siden jeg ikke er den mest sosiale av meg sparer jeg allikevel endel penger. Anonymkode: cbe32...95d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #16 Skrevet 21. juni 2019 Jeg er singel og barnløs. Går aldri ut. Det er dyrt, kjedelig og en treffer så mange kjipe folk ute. Jeg drikker aldri mye på én gang, men jeg kan godt ta meg ett glass vin hver eneste dag i laaange perioder. Hvis jeg dropper vinglasset, er det som regel for å spare penger: ikke fordi jeg ser noe galt i litt alkohol hver dag. Anonymkode: c633d...138
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 Jeg drikker et par glass med vin i året. Mannen drikker noen øl på kveldene, noen dager i uka for kos. Ingen av oss liker å gå ut på fest eller byen. Anonymkode: cc16d...95c
Katten.2.0 Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 Tar noen rolige whisky her og der (kanskje gjennomsnittlig et glass i uka), og ellers drikker jeg ved store anledninger. Er vel fire ganger siden forrige sommer.
wahaj Skrevet 21. juni 2019 #19 Skrevet 21. juni 2019 Jeg liker ikke alkohol, aldri gjort, så jeg drikker kun for å bli brisen. Drikker kanskje 1-2 ganger i halvåret. Da med noen venner rolig hjemme, sjeldent fest eller byen. Klarer aldri å nyte et glass vin, eller en cider 😛
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #20 Skrevet 21. juni 2019 Jeg var skikkelig party-dame til langt opp i tredve-åra, ute på noe hver helg og alkohol var alltid inkludert (men drakk ikke så mye pr. fest). Nå er jeg nesten aldri på byen eller på fest, så nå blir det i stedet en øl til maten eller på verandaen i sola Anonymkode: 8dc0b...2e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå